Equalizer 2, The

31-12-2018

7.7
UHD

Equalizer 2, The (UHD)

Robert McCall (Denzel Washington) leidt sinds zijn vorige anvontuur een teruggetrokken leven. Hij heeft een klein appartementje in een wooncomplex waar hij de meeste bewoners kent en hen helpt met dagelijkse klusjes. Hij werkt als privéchauffeur en krijgt tijdens zijn werk allerlei soorten passagiers, van normaal tot redelijk verdacht tot slachtoffer. En bij de laatste ook doet McCall er ook alles aan om die te helpen, met alle vaardigheden die hij tot zijn beschikking heeft. Zoals op een avond, wanneer een huilende en overduidelijk toegetakelde vrouw in zijn auto stapt, gaat McCall zeker even verhaal halen bij de jongens en ze op een grove manier er aan helpen herinneren dat dit gedrag niet door de beugel kan. Zo leidt McCall nu zijn leven en hij vindt het wel best. Ook helpt hij een jongere (Ashton Sanders) in de buurt om op het rechte pad te blijven, terwijl er door "vrienden" van hem aan hem wordt getrokken om snel geld te verdienen en zichzelf te verdedigen tegen vijanden, wat het ook kost. McCall wordt vervolgens benaderd door een oud-collega Susan Plummer( Melissa Leo) om te helpen bij een zaak die veel twijfels opwerpt. McCall zegt zijn hulp toe em vervolgens komt hij erachter dat een oude teammaat uit het verleden (Dave York) er nogal schimmige praktijken op nahoudt. Het rechtvaardigheidsgevoel van McCall gaat boven zijn collegiale loyaliteit en dus gaat McCall verder met zijn onderzoek. Maar heeft hij nu zijn gelijke gevonden in de strijd met een oude teammaat? McCall moet nu echt tot het uiterste gaan.

The Equalizer 2 is alweer de vierde samenwerking tussen regisseur Antoine Fuqua en hoofdrolspeler Denzel Washington. Na Training Day (waarvoor Washington een Oscar won), The Equalizer en The Magnificent Seven is hier dan deel 2. Saillant detail is dat het voor zowel de regisseur als de acteur een primeur is: voor beiden is het de eerste keer dat ze een vervolg maken. Vooral in het lange oeuvre van Washington is dit best uniek te noemen. Is dit vervolg dan ook eentje die past in het rijtje als bijvoorbeeld The Godfather Part II? Nou, helaas niet. Verre van dat ook nog eens. Eigenlijk het enige wat deze film redt van de ondergang is het spel van Washington. Door zijn inzet en charisma is deze film nog het bekijken waard en nog wel onderhoudend. De opbouw van de film is erg langzaam, zelfs traag te noemen. Ook wordt er veel geschakeld tussen verschillende locaties, landen en gebeurtenissen. Maar nergens komt het echt samen en volg je op een gegeven moment gedachteloos de acties en het onderzoek van McCall. De acties van de slechterikken zijn erg oppervlakkig en karikaturaal. Ook de motieven zijn niet altijd duidelijk en dan blijft er uiteindelijk een good guy-bad guy strijd die uiteraard wel wat voorspelbaar is. Alle acteurs doen zeker hun best en de productie ziet er verder erg hoogstaand uit.Ook de shootout aan het einde van de film is goed in elkaar gezet en best onderhoudend, maar echt spannend wordt het nooit. Want Washington heeft als acteur de tegenspeler al half verslagen, en dan moeten zijn niets ontziende acties als McCall nog volgen. Kansloze missie dus voor de bad guy. Een kansloze missie is dit vervolg zeker niet, maar voor een eventueel deel 3 moeten beide heren toch nog wat meer uit de kast gaan halen.

Medium: UHD
Speelduur: 121 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 HD / 2.40:1 UHD niet anamorf
  • Dolby Atmos
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609638950

• Vergeldingsmodus met Denzel Washinton en regisseur Antoine Fuqua
  • 11 Verwijderde en Uitgebreide Scènes
  • Denzel als McCall: De Tweede Ronde
  • Seconden voor de Dood: Actie Breakdown
  • Door Antoine's Lens: De Cast
  • Verrassende Trivia Track over The Equalizer

The Equalizer 2 krijgt op Blu-ray Disc en op 4K UltraHD Blu-ray Disc een transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1.

Blu-ray Disc (9.0)
Op de 1080P Blu-ray Disc staat een geweldige mooie transfer die weinig te wensen overlaat. Het uiterlijk van de film is wat somber met veel herfstkleuren als bruin, zwart en donkerblauw. Ook is er door de slechte weersomstandigheden weinig (zon)licht in de film en dus komen de kleuren niet echt tot leven. De scherpte van de transfer is uitstekend en ook het zwartniveau en het contrast is prima te noemen. Een erg goede transfer die de sfeer van de film voortreffelijk weergeeft.

4K UltraHD (9.5)
Op de 4K UtraHD Bluray is de resolutie 2160P en wordt er gebruik gemaakt van HDR10. Deze UHD-transfer is nét even wat beter dan de transfer op Blu-ray, maar het scheelt niet erg veel. Het beeld staat door de extra resolutie net even wat strakker, de scherpte is nu echt optimaal. Ook het contrast is door gebruik van HDR ook echt verbeterd. En dat merk je in deze film erg goed omdat de film een nogal somber en donker uiterlijk heeft. De 4K UHD heeft dus zeker zijn meerwaarde.

The Equalizer 2 krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 7.1-track mee en op 4K UltraHD Blu-ray Disc een Dolby TrueHD 7.1-track met een Atmos-extensie.

Blu-ray Disc (8.0)
De DTS-HD MA 7.1-track is zeer ruimtelijk en sfeervol. Tijdens de rustige opbouw worden de surroundkanalen gebruikt voor subtiele omgevingsgeluiden en muziek. Als er actie ten tonele komt worden de registers lopen getrokken en kent de track een zeer ruimtelijke spreiding. Ook de subwoofer ondersteunt erg goed in het laag. Er zijn eigenlijk weinig op- of aanmerkingen op deze track.

4K UHD (8.5)
Op UHD brengt de Atmos-track nog wat extra ondersteuning in de hoogte-kanalen, maar dat is helaas wat beperkt. Het merendeel van de film heeft alleen geluidseffecten op de vlakte. Die surroundwerking werkt prima. Bij de shout-out aan het einde van de film komen er wel geluidseffecten uit de hoogte, die geeft een zeer goed extra en volledige surroundwerking. De Atmos-track geeft deze erg goed weer en geeft bij deze dan ook zijn meerwaarde, hetzij wel wat beperkt.

De UHD/BD-uitgave van The Equalizer 2 krijgt een set aan extra's mee op de Blu-ray Disc. Op de UHD staan geen extra's. Alle extra's zijn 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Vergeldingsmodus met Denzel Washinton en regisseur Antoine Fuqua
Bekijk de film met commentaar over verschillende sleutelscènes in de film.

11 Verwijderde en Uitgebreide Scènes (23 min)
Diverse verwijderde en verlengde scènes. Niet erg opzienbarend.

Denzel als McCall: De Tweede Ronde (7 min)
Een interview met Washington over het eerste vervolg van zijn carrière.

Seconden voor de Dood: Actie Breakdown (5 min)
Een korte kijk achter de schermen van de grove actie- en vechtscènes in de film.

Door Antoine's Lens: De Cast (7 min)
Een featurette over de verschillende karakters die in de film voorbij komen.

Verrassende Trivia Track over The Equalizer
Als je deze selecteert verschijnt er allerlei achtergrondinformatie tijdens het kijken van de film.

Robert McCall leidt een redelijk teruggetrokken leven en probeert zijn omgeving met simpele klusjes wat te helpen. Als een oud-collega zijn hulp inroept ontrafelt McCall een sinister complot dat wordt geleid door een oud-teammaat. Nu moet McCall al zijn vaardigheden gebruiken om het recht te laten zegevieren. The Equalizer 2 is het eerste vervolg voor zowel regisseur Fuqua als hoofdrolspeler Washington, maar helaas gooit deze geen hoge ogen. De opbouw is wat traag en de rest van het verhaal wat voorspelbaar. De actiescènes het het charisma van Washington helpen de film van de ondergang en maken de film nog onderhoudend. De UHD/BD-uitgave is wel een voltreffer met een nagenoeg perfecte beeldkwaliteit en een geweldige audiotrack. Ook is er een pakket aan extra's aanwezig. Helaas zijn de meeste extra's wel wat oppervlakkig. Toch is deze uitgave zeker een aanrader.