In the Line of Fire

Eric van Ballegoie
19-05-2001

7.4

In the Line of Fire (DVD)

Frank Horrigan (Clint Eastwood) is de enige actieve agent van de geheime dienst die op de dag van de moord op Kennedy dienst had als bodyguard van de Kennedy. Dertig jaar later geeft Frank zichzelf nog steeds de schuld van hetgeen op die dag gebeurde. Als de huidige president van Amerika wordt bedreigt door een psychopaat zet Horrigan alles op alles om te zorgen dat hij niet voor de tweede maal een president zal verliezen. Mitch Leary, een ex-hitman van de CIA is zeer teleurgesteld in het systeem en wil een duidelijk punt maken door de president te vermoorden en hij lijkt door niets te stoppen. Zijn zwakke punt is echter Frank Horrigan. Leary maakt er een soort kat-en-muis spelletje van en belt Horrigan steeds op om hem op het goede spoor te houden. Wanneer het duidelijk wordt dat Leary echt serieus is wordt het een race tegen de klok om te zorgen dat hij gevonden wordt voordat hij een aanslag kan plegen.

In the Line of Fire is een moderne klassieker met een geweldig verhaal, een uitstekende cast en prima regie. De film duurt ruim twee uur maar is van begin tot eind boeiend, ook wanneer je hem al meerdere malen gezien hebt. Wat mij betreft absoluut een film die je gezien moet hebben.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1993
Speelduur: 123 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609744064

• TV spots (9X)
  • Trailers van Random Hearts en A Few Good Men
  • 'Catching the counterfeiters'
  • 'How'd they do that'
  • 'De ultieme uitdaging'
  • verwijderde scenes
  • achter de schermen van de geheime dienst
  • audiocommentaar van Wolfgang Peteren
  • filmografieën van cast en crew
  • Twee pagina's met productie informatie.

De Collector\'s Edition behoudt het originele beeldformaat van 2.35:1 en is uiteraard anamorf uitgevoerd. De kwaliteit van het beeld is prima met goed contrast en een over het algemeen goede kleurbalans. Sommige scenes hebben een wat bruinige overtoon en gezichten lijken soms een tikkeltje te rood, maar nooit zodanig dat het irritant is. De print staat mooi stil en naast een lichte vorm van filmgrain in sommige scenes valt er op de kwaliteit niets aan te merken. Vuil en spetters zijn geheel afwezig. De film heeft wel in zeer lichte mate last van edge enhancement, maar ook dit is niet schokkend. Over het algemeen dus prima beeld.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 track heeft een verhoogde bitrate van 448 kbps en klinkt prima. De film maakt niet veel gebruik van de surround kanalen, maar wanneer dit gebeurt dan ontstaat er een prima 3D-geluidsbeeld waarbij de surroundkanalen in split-surround aangestuurd worden. Het grootste deel van de film bestaat uit dialoog en (prachtige) muziek. De ambiance van de verschillende ruimtes waarin de film zich afspeelt is heel mooi in de mix opgenomen en de ruimtelijk weergave is dan ook zeer goed. Al met al prima geluid, maar niet heel erg spectaculair.

Deze collector\'s edition DVD heeft een grote hoeveelheid extra\'s meegekregen wat de DVD voor de verzamelaar nog interessanter maakt. Om te beginnen krijgen we een teaser trailer van de film en bovendien ook trailers van de films \'Random Hearts\' en \'A Few Good Men\'. Vervolgens krijgen we negen aaneengeschakelde TV-spots die rond de bioscooprelease van de film op TV getoond zijn.
De eerste mini-documentaire gaat niet over de film, maar over het werk van de echte Secret Service, en dan wel hun werk bij het opsporen van vals geld. Niet echt heel erg gelinkt met de film, maar wel aardig. Beter is de \'How\'d they do that\' documentaire waarin wordt laten zien hoe de computer heeft geholpen bij het maken van de film door onder andere echte toespraken van Clinton te veranderen en Clint Eastwood erin te plakken.
De eerste lange documentaire (22 min) heeft de naam \'De ultieme uitdaging\' en geeft een prima blik bij de productie van de film. Interviews met acteurs en crew worden in deze documentaire afgewisseld met zeer aardige weetjes en achtergrond informatie. De tweede lange documentaire (20 min) geeft een blik achter de schermen van de echte Secret Service en geeft onder andere informatie over de werkwijze en training van deze mensen. Zeer interessant, en een welkome toevoeging op deze DVD.
Vervolgens krijgen we vijf verwijderde scenes die we niet in de uiteindelijke film tegenkomen. De scenes zijn niet voorzien van commentaar zodat het gissen is waarom ze niet in de uiteindelijke film de zien zijn. Ook filmografieën van cast en crew ontbreken niet op deze DVD zodat we alle verrichtingen van deze mensen nog eens rustig op een rijtje krijgen.
En last but not least is er het audiocommentaar van regisseur Wolfgan Petersen die wordt bijgestaan door de maker van de Collector\'s Edition DVD.
Het mag duidelijk zijn dat het hier om een grote hoeveelheid extra\'s gaat met een kwaliteit die over het algemeen prima is.

In the Line of Fire is een moderne klassieker zoals ik al eerder schreef een daarom mag de film eigenlijk sowieso niet in je collectie ontbreken. De nieuwe Collector\'s Edition DVD van Columbia biedt bovendien prima beeld en geluid en een grote hoeveelheid extra\'s. Een duidelijke aanrader dus deze DVD!