Fury, The

14-12-2002

5.1

Fury, The (DVD)

Peter Sandza (Kirk Douglas) leidt een gelukkig leven met zijn zoon Robin (Andrew Stevens), die een bijzondere gave heeft. Een bepaalde groep mensen, onder leiding van Ben Childress (John Cassavetes), heeft verregaande plannen voor Robin’s paranormale krachten, en zo komt het dat tijdens hun vakantie een aanslag wordt gepleegd op vader en zoon. Peter weet het er net levend vanaf te brengen, maar Robin wordt ontvoerd. Aldus begint Peter’s zoektocht naar zijn zoon, met als enige link Gillian Bellever (Amy Irving). Deze jonge vrouw beschikt namelijk over dezelfde gave als Robin, en de twee kunnen elkaars aanwezigheid voelen en zelfs zien. Samen beginnen ze aan een race tegen de klok om Robin te redden, waarbij vrijwel iedereen het op hen gemunt lijkt te hebben.

In zijn veelomvattende carrière heeft regisseur Brian DePalma een aardig aantal toppers afgeleverd, waaronder The Untouchables (1987), Scarface (1983) en het ondergewaardeerde Casualties of War (1989). Maar het kan natuurlijk niet altijd raak zijn, zodat de naam van DePalma ook te vinden is onder missers als Mission to Mars (2002) en The Bonfire of the Vanities (1990). Ook The Fury (1978) kan in dit laatste rijtje bijgeschreven worden. Na het enorme succes van DePalma’s Carrie (1976) dacht de regisseur vermoedelijk dat hij een gouden formule in handen had. De geldschieters waren dat schijnbaar met hem eens, want voor The Fury, waarbij DePalma uit hetzelfde psychokinetische vaatje tapt als bij Carrie, kreeg hij een enorm budget tot zijn beschikking. Het resultaat is echter verre van een meesterwerk. Want ook al is de visuele stijl van DePalma onmiskenbaar aanwezig, qua inhoud laat de film heel wat te wensen over. Om te beginnen is het script nogal rommelig: het verhaal is traag, bepaalde belangrijke zaken worden nauwelijks uitgelegd, en het plot bevat tevens de nodige gaten. Een andere domper op de inhoud zijn de slecht uitgewerkte personages die weinig tot geen sympathie bij de kijker op weten te wekken. Ook het acteerwerk is, ondanks de aanwezigheid van veteraan Kirk Douglas, bijzonder matig. Verder profileert The Fury zich als bloedstollende thriller/horror-film, maar daarvoor valt er toch wat te weinig te griezelen. Toegegeven, de film bevat een handjevol bloederige momenten, maar echt schokkend wordt het nooit. Desondanks zal de echte liefhebber van het B-horrorgenre wellicht nog enigszins van de film kunnen genieten, maar de rest van het filmminnend publiek kan The Fury gerust links laten liggen.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1978
Speelduur: 113 min
  • Dolby Digital 4.0 - Engels
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626011194

• Stills gallery

The Fury staat anamorf op de DVD, en wel met een beeldverhouding die identiek is aan de oorspronkelijke. Dat is dan ook meteen een van de weinige positieve zaken aan de 1.85:1-transfer, want op veel van de overige gebieden is de beeldkwaliteit onder de maat. Het eerste minpunt is de hoeveelheid filmgrain. Een ietwat grove filmkorrel is normaliter niet zo’n probleem, en kan zelfs bijdragen aan de sfeer van een oudere film, maar bij The Fury wordt de korreligheid als tamelijk hinderlijk ondervonden. Al moet gezegd worden dat de ene scène hier meer last van heeft dan de andere. Desondanks is de scherpte van het beeld over het algemeen net acceptabel, al is zo nu en dan wel een flinke portie edge enhancement zichtbaar. Verder heeft het beeld een laag schaduwdetail, bevat het een aantal aliasing- en compressieartefacten en wordt het bovendien regelmatig geplaagd door vuiltjes en beschadigingen. De kleurverzadiging is daarentegen in orde. Al met al dus een tamelijk teleurstellende transfer, zelfs indien we rekening houden met de leeftijd van de film. Beter als een oude VHS-tape, dat zeker, maar er zijn genoeg oudere films op DVD die er stukken beter uitzien dan The Fury.

Tot slot nog een opmerking over de ondertiteling. Het inschakelen dient, zoals bij de meeste Fox-DVD’s, via het menu te gebeuren. Tot onze verrassing blijkt echter bij de keus voor ondertiteling de optie ‘Nederlands’ te ontbreken (zie het zesde screenshot). Nadere inspectie wijst uit dat de Nederlandse ondertiteling verborgen is onder de optie ‘Dansk’. Erg slordig! Overigens is deze recensie gebaseerd op een testexemplaar, dus er is een (kleine) kans dat de menu’s van de versie die in de winkels ligt aangepast zijn.

Voor de DVD werd het monogeluid van The Fury geremixt naar een meerkanaals track. In dit geval niet in het gangbare 5.1-formaat, maar als minder gebruikelijk Dolby Digital 4.0-spoor (384kbit/s). Het is echter duidelijk dat we hier met oude film te maken hebben, want de remix doet tamelijk gedateerd aan. Zo klinken de dialogen (die netjes uit de centerluidspreker komen) dof met een scherp randje, treedt er bij hard geschreeuw vervorming op en hebben de geluidseffecten een vlakke en kunstmatige klank. Ook is wat ruis te horen. De prima muziek, gecomponeerd door de legendarische John Williams, is daarentegen heel wat beter aan te horen en heeft zelfs een acceptabele dynamiek. Meestal ligt de nadruk van het geluid op de voorste drie luidsprekers, het mono achterkanaal wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor de sporadische filmmuziek. Qua klank mag de 4.0-track dan niet helemaal bij de tijd zijn, toch heeft het een duidelijk voordeel boven een monospoor. Door het gebruik van de drie voorste luidsprekers en een achterkanaal krijgt het geluid namelijk een redelijke spreiding, iets dat we bij een gewone 1.0- of 2.0-monotrack hadden moeten missen.

De DVD van The Fury heeft qua extra’s weinig noemenswaardigs te bieden. Naast de gebruikelijke trailer (1.85:1 anamorf, DD 2.0) is enkel een ‘Stills Gallery’, een galerie met ongeveer 50 productiefoto’s, op het schijfje te vinden.

In zijn carrière heeft Brian DePalma een groot aantal films geregisseerd, zowel toppers als missers. The Fury bungelt qua kwaliteit ergens onderaan de lijst, en kan daarom tot de missers geteld worden. Fans van het betere werk van DePalma die verwachten dat ze met The Fury een Carrie-achtige horrorklassieker in handen hebben zullen dan ook bedrogen uitkomen. Misschien dat men het daarom bij Fox niet echt de moeite vond om veel aandacht aan de DVD van The Fury te besteden. De uitgave is namelijk op alle fronten een teleurstelling: het geluid klinkt erg gedateerd, het beeld is verre van perfect, en qua extra’s valt er vrijwel niets te beleven. Voeg daar de twijfelachtige kwaliteit van de film aan toe en je kunt concluderen dat je niets zult missen aan deze DVD.