Soapdish

Paul Ranft
27-12-2002

4.2

Soapdish (DVD)

Celeste Talbert (Sally Field) is de gevierde ster in Amerika's best bekeken soapserie "The Sun Also Sets". De collega's zijn stik jaloers op haar succes en met name Montana Moorhead (Cathy Moriarty) aast op de rol van Celeste. De enige echte vriend van Celeste is Rose Schwartz (Whoopi Goldberg) die als tekstschrijver aan de soap verbonden is. Beginnend actrice Lori Craven (Elisabeth Shue) en de uitgerangeerde toneelacteur Jeffrey Anderson (Kevin Kline) worden door David Barnes (Robert Downey Jr) in de serie geschreven om Celeste dwars te zitten. Maar de drie blijken op de één of andere manier een bijzondere relatie met elkaar te hebben waardoor de intriges van de naaste collega's averechts werken en het drama van achter de camera een hoogtepunt bereikt vóór de camera...

Soapdish is een komedie waarin het absurde van de televisiesoap tot uitdrukking wordt gebracht. Feitelijk is de film een soap in een soap met daarin tal van hilarische momenten zoals bijvoorbeeld de scène waarin Celeste, een prima rol van Sally Field, in een winkelcentrum handtekeningen aan het winkelend publiek uitdeelt. Naast de naam van Field zien we bekende namen als Kevin Kline, Robert Downey Jr, Whoopi Godberg en die van Elisabeth Shue op de titelrol afgedrukt staan. Alle zetten zij een alleraardigste vertolking neer van de karakters die zij in deze film spelen. Natuurlijk moet alles met een korrel zout genomen worden maar dat is nu juist het leuke aan Soapdish. Je hoeft niet speciaal een liefhebber te zijn van televisieseries als "Melrose Place" en "As The World Turns", maar ben je dat nu eenmaal wel, dan zit je gegoten bij Soapdish, want die is voorspellend onvoorspelbaar en gewoon grappig.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1991
Speelduur: 93 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557303

• Behind The Scenes Featurette (4 min)

Het beeld is vastgelegd in de anamorfe beeldverhouding 1.78:1. De beeldscherpte is doorgaans goed met in een enkele scène een lichte mate van edge enhancement. Het contrast is goed met een redelijk tot goed schaduwdetail. De felle (rode) kleuren worden helder weergegeven zonder dat er sprake is van enige vorm van color bleeding. Helaas is de print niet helemaal schoon en zien we een lichte mate van filmgrain in een aantal scènes. Hinderlijke compressieartefacten zijn niet aanwezig. De Nederlandse ondertiteling laat zich goed lezen maar had net iets lager in het beeld moeten staan.

Het Engelse Dolby Digital 5.1 geluid bij Soapdish is vastgelegd met een bitrate van 448 kb/s. De dialoog komt netjes en goed verstaanbaar uit de centrumluidspreker. Effectgeluiden zijn vrijwel niet in de film aanwezig waardoor het geluid richting mist. Voor de kanaalscheiding en de aansturing van het achterkanaal zijn we daarom aangewezen op de begeleidende filmmuziek. Hoewel het .1 kanaal wel in de bitstroom is gecodeerd wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van het subwooferkanaal. Datgene wat we aan geluid voorgeschoteld krijgen is niet bijster spectaculair maar kan er heel goed mee door.

Het is karig gesteld met de meegeleverde extra's bij deze DVD. Naast de trailer zien we in een ruim vier minuten durende Behind The Scenes een standaard filmpje met daarin beeldmateriaal uit de film en interviews met de cast. En dat is het dan.

Soapdish gaat over een door schandalen geteisterde televisiesoap waarin een aantal topacteurs de absurde cast en dito crew spelen. De kwaliteit van beeld en geluid is vrij goed. De extra's vallen tegen. Soapdish is niet direct een DVD om je collectie mee uit te breiden, maar als je eens wilt zien hoe absurd het er achter de schermen van een televisiesoap aan toegaat, dan kan een keertje huren geen kwaad.