Musketeer, The

31-12-2002

6.9

Musketeer, The (DVD)

Frankrijk, de zeventiende eeuw. Het land is in chaos. Kardinaal Richelieu (Stephen Rea) probeert koning Louis XIII van de troon te stoten en zelf de macht te grijpen. Daarvoor heeft hij een privé leger gecreëerd, dat onder aanvoering staat van de sadistische Febre (Tim Roth). Tijdens één van hun plunderingen worden de ouders van de kleine D’Artagnan in koele bloede door Febre vermoord. De kleine D’Artagnan zweert wraak.
Jaren later vertrekt D’Artagnan (Justin Chambers) tezamen met Planchet (Jean-Pierre Castaldi), die hem heeft opgevoed, naar Parijs, vastbesloten de moordenaars van zijn ouders te vinden. D’Artagnan wil zich aansluiten bij de koninklijke musketiers die voor de zware taak staan de koning te beschermen tegen de verraderlijke Richelieu en zijn handlangers. Maar dat valt zwaar tegen. Als hij de musketiers Porthos (Steven Spiers) en Athos (Jan Gregor Kremp) ontmoet, blijkt dat de musketiers niet meer zo vechtlustig zijn. Ze bedrinken zich liever aan de wijn, nadat ze door toedoen van Richelieu in een kwaad daglicht zijn komen te staan en moeten vrezen voor hun leven. D’Artagnan maakt ook kennis met de mooie Francesca (Mena Suvari). Zij vraagt hem haar te helpen de koningin (Catherine Deneuve) in veiligheid te brengen. Met de gemene Febre op zijn hielen begint D’Artagnan aan deze moeilijke taak. Kan D’Artagnan nog rekenen op de steun van de musketiers?

The Musketeer is een actiefilm van regisseur Peter Hyams (ook bekend van o.a. End of Days) met spectaculaire veldslagen en vechtpartijen. Het verhaal van Alexandre Dumas over de drie musketiers spreekt tot veler verbeelding. Een verhaal met passie, met actie, met romantiek en natuurlijk avontuur. Al vaker is dit verhaal de basis geweest voor een verfilming. Regisseur Peter Hyams heeft zich ook aan een variant op dit bekende verhaal gewaagd, met een script van Gene Quitano als uitgangspunt. Maar jammer genoeg is hij er niet in geslaagd een boeiende actiefilm af te leveren. De cast komt wat ongeïnspireerd over, de acteerprestaties zijn matig. De film hangt aan elkaar van spectaculaire actiescènes, waarbij de nadruk zeker wat teveel op deze scènes is komen te liggen. En alhoewel spectaculair, deze actiescènes passen voor mijn gevoel niet in de film en zeker niet in het tijdsbeeld van de film. De coördinatie van de actiescènes was is handen van Xin Xin Xiong. Misschien dat deze oosterse invloed de reden is dat deze scènes enigszins doen denken aan films als Crouching Tiger, Hidden Dragon. Een goed voorbeeld hiervan is de vechtscène op het eind van de film die zich op ladders afspeelt. Als scène bijzonder mooi en indrukwekkend gemaakt, maar het past voor mijn gevoel niet in deze film.
Filmtechnisch is er ook het een en ander op te merken. Storend vind ik de scène waarin de musketiers ’s avond in de stromende regen staan. Door de gebruikte belichting, lichten de regendruppels nogal nadrukkelijk glinsterend op.
De mooie muziek van David Arnold wordt ronduit belabberd uitgevoerd door het Deutsches Filmorchester Babelsberg. Het spel van dit orkest is slordig met regelmatig een onzuivere noot. Dit valt vooral op bij de aftiteling van de film.
Toch wel jammer van deze punten, want in de basis had dit zeker een onderhoudende actiefilm kunnen zijn waarin de elementen actie, romantiek en humor zeker goed vertegenwoordigd zijn.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2001
Speelduur: 100 min
EAN: 8715664007907

• Photogallery

De film staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Beeldkwaliteit kunnen we vrij kort over zijn, die is uitstekend. Goed scherp beeld met prima detaillering. De kleuren zien er mooi en natuurlijk uit. De landschapsopnames zien er prachtig uit. Hyams heeft voor de belichting veel gebruik gemaakt van kaarslicht, wat een beeld een oranjeachtig gloed geeft. Ook dit wordt op deze transfer goed weergegeven. Contrast en zwartniveau zijn ook uitstekend. In het beeld zitten geen artefacten als filmgrains (althans nauwelijks), edge enchancement of spetters als gevolg van beschadigingen van het filmmateriaal. Kortom, een prima beeld.
De film is magertjes verdeeld in 12 tracks. Bij de laagwisseling gebeurt is vreemds. Kort voor de laagwisseling wordt het beeld gefaded naar zwart (en het geluid wordt ook weggedraaid). Nadat de laagwisseling heeft plaatsgevonden, komt het beeld weer terug. Dat dit geen natuurlijk fade out is, zoals die wel meer in de film zit, is merkbaar doordat de scène na de fade out gewoon het vervolg is van de scène voor de fade out. Heel vreemd. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een prima klein lettertype en is onderin het zichtbare beeld geplaatst. Ideaal voor bezitters van projectoren, voor televisiekijkers zou de ondertiteling lager kunnen staan.

De originele Engelstalige soundtrack staat in drie varianten op de schijf, een Dolby Digital 5.1 track (bitrate 448 kb/s), een DTS 5.1 track (bitrate 754 kb/s) en een DD2.0 track (bitrate 224 kb/s). De laatste is trouwens de default track, dus je moet voor de DD5.1 of de DTS track even wisselen. Voor deze recensie zijn de DD5.1 en de DTS 5.1 tracks beluisterd.
De soundtrack klinkt niet ideaal. Enerzijds is de soundtrack zeer indrukwekkend met veel gebruik van alle kanalen. De effecten komen je echt van alle kanten tegemoet. Daar komt bij de soundtrack zeer dynamisch is, met groot verschil tussen hard en zacht. Maar hierin zit meteen ook het probleem. De dynamiek is niet natuurlijk. Met name in sommige scènes overstemmen de filmgeluiden de rest van de sountrack nogal en klinken veel harder. Goed voorbeeld zit in het begin van de film, bij een gevecht waarbij enige biervaten gaan rollen. Dat rollende geluid is veel harder dan de rest van de soundtrack. En zo zijn er meer momenten te benoemen, waar vooral het centerkanaal erg luid is en de rest daarbij een beetje weg valt. Ook de muziek, prachtig gecomponeerd door David Arnold, klinkt op sommige momenten erg geknepen. Doordat de dynamiek niet echt natuurlijk is, heb je de neiging voortdurend het volume bij te regelen.
De helderheid van de soundtrack is prima. De soundtrack bevat veel laag, waarbij de subwoofer veel te doen heeft. Maar ook hier een punt van kritiek. Het laag is te nadrukkelijk aanwezig en komt daardoor te dreunend, te brommend over.
Er is niet zoveel verschil tussen de DTS en de DD track, behoudens het feit dat de DTS track veel luider klinkt.
De dialogen zijn niet altijd goed te volgen, maar komt zoals al gemeld door de wat rare dynamiek. Dialogen komen meestentijds, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De menu’s zijn filmgerelateerde animaties met stukken van de soundtrack als achtergrondmuziek. Op deze DVD staat slechts één extra, een ‘photo gallery’, met maar liefst zeven foto’s, gepresenteerd in een breedbeeldkader. Verder nog enkele promotie trailers van andere DFW titels.

The Musketeer is een wat tegenvallende actiefilm, waarin het verhaal van de Drie Musketiers van Alexandre Dumas als uitgangspunt is genomen. De film leunt teveel op enkele bijzondere actiescènes, die weliswaar spectaculair zijn, maar niet passen in het tijdsbeeld van deze film.
De beeldkwaliteit van deze film is prima. De geluidskwaliteit op zich is indrukwekkend, maar de soundtrack heeft een wat onevenwichtige dynamiek waardoor je voortdurend de neiging hebt het volume bij te regelen. Als extra vinden we alleen maar een matige photogallery. Aardige titel om een keertje te huren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.