Shadow, The

Paul Ranft
06-11-2000

5.1

Shadow, The (DVD)

Alec Baldwin speelt de rol van Lamont Creston die als playboy en miljonair tegen de misdaad strijdt. Creston heeft in het Verre Oosten geleerd hoe hij de menselijke geest van anderen kan “benevelen” en hoe hij zichzelf, op zijn schaduw na, onzichtbaar kan maken. In deze film strijdt The Shadow tegen Shiwan Khan (John Lowe), de laatste afstammeling van de beruchte Genghis Khan, die vastbesloten is de mensheid aan zijn heerschappij te onderwerpen. Daarbij schuwt Shiwan geen enkel middel om zijn doel te bereiken. Echter, hij wordt door The Shadow gedwarsboomd om zijn doel te bereiken. Met zijn magische krachten, het netwerk van geheim agenten en de aantrekkelijke Margo Lane (Penelope Ann Miller) weet The Shadow een ramp te voorkomen.

De film zit vol met actie en special effects en daarbij is de film doorspekt met komische scenes. De decors en kostuums die gebruikt zijn voor de productie van de film, die zich in 1933 afspeelt, zijn werkelijk schitterend te noemen.

Jaar: 1994
Speelduur: 102 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Turks, En vele andere
EAN: 5050582006155

De video scan is fenomenaal. Zelden zie je video van een dergelijke kwaliteit op DVD. De film heeft een aspect ratio van 1.85:1 en is anamorf . De kleurbalans is prima verzorgd. Tijdens veel scenes is een blauwe zweem te zien waarmee de sfeer van de dertiger jaren uitstekend wordt gesimuleerd. Details in de donkere scenes zijn zeer goed waar te nemen zonder dat daarbij de contrast in het geding raakt. Beeldscherpte is perfect zonder edge enhancement. Hier en daar is een compressiefout waar te nemen, maar deze vallen praktisch niet op. De ondertiteling is uitschakelbaar.

De DD 5.1 track klinkt levendig waarbij de effectkanalen regelmatig in split-surround worden aangestuurd. In een aantal scenes zijn de geluidsvelden prachtig gepositioneerd waarbij het lijkt of The Shadow om je heen loopt. Persoonlijk vind ik dat het LFE kanaal te weinig wordt aangesproken voor een dergelijke film.
In het algemeen is er sprake van een goed geluid.

Op de DVD is een keuzemenu opgenomen m.b.t. allerlei opties. Echter, geen van de keuzemogelijkheden is te activeren op de PC of op de player. In ieder geval geen extra’s via de DVD player.

The Shadow is zo’n film die je wellicht niet aanschaft of huurt voor het verhaal op zich. Maar als je eenmaal aan het kijken bent blijft de film je boeien tot het eind. De beelden zijn prachtig met, zoals gezegd, prachtige decors en kostuums. De special effects mogen er ook zijn. Jammer van deze DVD is dat er geen extra’s (via DVD player/PC) aanwezig zijn. Van het verhaal kan je zeggen dat er “13 in een dozijn gaan”, maar desondanks dat, is The Shadow toch zeker de moeite van het bekijken waard. Advies: huren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.