Children of a Lesser god

14-01-2003

4.8

Children of a Lesser god (DVD)

James Leeds (William Hurt) arriveert als nieuwe leerkracht op een school voor dove kinderen. Leeds is een uitstekend docent en krijgt dankzijn zijn niet alledaagse lesmethode toch contact met zijn groep. Zijn lesmethoden leiden wel tot enige discussies met het hoofd van de school, dr. Franklin (Philips Bosco). Op school wat Leeds’ aandacht getrokken door de jonge vrouw Sarah (Marlee Matlin) die op school schoonmaakt. Leeds hoort van Franklin dat zij een van de beste leerlingen op school is geweest. Sarah gebruikt alleen gebarentaal en Leeds wil toch proberen haar te leren praten. Maar Sarah is niet geïnteresseerd. Leeds blijft proberen en uiteindelijk geeft zij toe. In hun contact groeit ook de liefde, niet geheel tot enthousiasme van iedereen. Ook John en Sarah komen erachter dat hun relatie ook problemen met zich meebrengt.

‘Children of a Lesser god’, waarbij ‘god’ bewust zonder hoofdletter is’, is gebaseerd op het uiterst succesvolle gelijknamige Broadway toneelstuk. De film is in de jaren ’80 met overweldigende enthousiaste kritieken ontvangen en kreeg in 1987 zelfs vier Oscar nominaties. Hoofdrolspeelster Marlee Matlin kreeg voor haar rol van Sarah de Oscar voor beste actrice uitgereikt. De doofheid van Matlin is niet gespeeld, de actrice is al sinds de leeftijd van 18 maanden doof. Matlin speelde ook in het Broadway toneelstuk de hoofdrol en debuteerde met deze rol op het witte doek.
De film, maar ook het toneelstuk maakt handig gebruikt gemaakt van een trucje om de horende mens te laten begrijpen wat er gebeurd. De horende partij vertelt namelijk hardop wat beide partijen elkaar via gebarentaal vertellen. Trouwens, de gehele cast van de film bestaat uit dove en horende mensen. De rol van dove mensen in de film, wordt ook echt door dove acteurs gespeeld.
Alhoewel het echt een mooie film is, gaat alles wel een beetje snel en blijft de uitwerking wat oppervlakkig. Desondanks is Children of a Lesser god een bijzondere film, waarin ook William Hurt excelleert in een uitstekende rol.

Jaar: 1986
Speelduur: 114 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557402

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1. Op DVD staat de film in het 1.78:1 beeldformaat, waarbij het beeld anamorf is vastgelegd. Scherpte en detaillering van het beeld zijn maar redelijk. Het beeld heeft veel last van filmgrain, wat ook de scherpte negatief beïnvloedt. De scherpte wordt wat geaccentueerd doordat in lichte mate edge enhancement is toegepast. Het beeld is voldoende kleurrijk, maar doet wel wat gedateerd aan. Het contrast en het zwartniveau zijn beide redelijk, de film heeft in het algemeen een te donker beeld. Soms zit een spettertje in het beeld als gevolg van vuil of beschadigingen. De film is prima verdeeld in 17 tracks. De DVD is van het type DVD-5, dus enkelzijdig en enkellaags, waardoor er geen sprake is van een laagwisseling. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype, maar staat te hoog in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook mono op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) soundtrack, waarbij het linker en rechterkanaal dezelfde informatie krijgt, waardoor het geluid mono is. Het is goed dat men op deze wijze een monotrack op DVD zet. Als men slechts één geluidsspoor zou gebruiken, zou het geluid alleen uit de centerspeaker komen. Met een DD2.0 track komt het geluid uit de, meestal kwalitatief betere, frontspeakers.
De film is voornamelijk dialoog georiënteerd, dus meestentijds ervaar je de monotrack niet als gemis. De spaarzame momenten dat er wel muziek wordt gebruikt, komt deze met een zeer beperkt frequentiebereik uit de speakers. De muziek klinkt hierdoor erg schel. Subwoofer en surrounds hebben deze film vrijaf gekregen.
De dialogen zijn verder goed te verstaan, maar klinken ietwat gematteerd door de beperkingen in het hoog.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Hoewel niet vermeld op de hoes, bevat deze DVD nog een bioscooptrailer (1:29 minuten). Verder zijn er geen extra’s.

Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

‘Children of a Lesser god’ is gebaseerd op het gelijknamige, succesvolle Broadway toneelstuk en gaat over de opbeurende liefdesrelatie tussen de idealistische onderwijzer John Leeds en het koppige dover meisje Sarah. De hoofdrolspeelster van het toneelstuk, Marlee Matlin, speelde ook in deze film de hoofdrol. Zij debuteerde daarmee op het witte doek en het leverde haar direct een Oscar op.
Beeld en geluid van deze Paramount uitgave zijn matig. Het beeld doet gedateerd aan en is door de aanwezige filmgrain niet optimaal scherp. Het geluid is mono. Een bioscooptrailer is het enige extra op deze DVD. Alhoewel deze DVD uitgave niet echt een aanrader is, is de film dat daarentegen wel.