Oorspronkelijk gepost door
Nathan Strik
Oorspronkelijk gepost door
Argonath
Denk je nu echt dat door het 'analyseren' van een scene jou er van kan overtuigen dat ik het een ***film vind? Jij blijft toch wel doorzaniken over iets wat niet gebonden is aan regels, wetten of richtlijnen.
Ik denk dat jij mij nog niet eens zou kunnen overtuigen van het feit dat de aarde rond is, maar daar gaat het nu even niet over. Het gaat er niet om om mensen te moeten "overtuigen", maar het gaat om inzicht geven aan een ander over waarom jij bepaalde dingen anders ziet.
Jij blijft je (helaas) persoonlijk aangesproken voelen door me en wordt zelfs enorm pissig, wat helemaal niet de bedoeling is lijkt me. Haal dus even diep adem en lees nog een keer wat ik je vraag.
Ik wil enkel begrijpen waarom je zo tegen deze film aankijkt. Dat heeft niks te maken met het feit dat er nu toevallig 100 leden deze film ook top vinden. Al waren het er maar 5, dat maakt me echt niet uit. Mensen die hier al langer rondlopen weten toch wel dat ik er een beetje een rare filmsmaak op nahoud soms, dus ik ben wel gewend om mijn standpunt te verdedigen.
Jij denkt, met je zeerrr kortzichtige visie. Dat jij meer recht van spreken hebt want de film wordt door zoveel anderen ook goed gevonden. JIj denkt dat er iets mis is met mijn filmsmaak of kennis? Dan moet ik je teleurstellen, ik ben niet door de indoctrinatiecurus gekomen op dvd.nl
Zie bovenstaande. Ik denk zeker niet dat ik meer recht van spreken heb dan jij. Ik vind echter wel dat, als je iets beweert, dat je dan op een rustige en gedegen manier moet kunnen uitleggen waarom je een bepaalde mening hebt.
Ik zou zeggen, aangezien jij hier 'de filmkennis' wel hebt
leg eens uit waarom jij je er op aftrekt, daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Ik heb nooit gezegd dat mijn filmkennis groter is dan die van wie dan ook. Alleen dat ik van een mede-filmkenner wel wat meer verwacht dan alleen "ik vind het een ***film" kreten.
Ik moet zeggen dat ik even twijfelde om deze discussie met je voort te zetten omdat je een beetje verhit en vijandig overkomt. En met zulke houdingen is een discussie meestal afgelopen voor mij.
Maar laten we even voor de gein gaan kijken wat mij dan zo AANtrekt aan deze film (laten we dat andere nog maar even achterwege laten hè... want da's weer een heel ander filmgenre
) Zit je? Mooi! Komt 'ie:
Nathan's "Oh, wat vind ik ACO toch een geile film-analyse":
Allereerst vind ik deze film uniek omdat geweld hier niet verheerlijkt wordt. Nu is dat een beetje een schot voor open doel, maar deze film haalt hele belangrijke onderdelen aan van onze maatschappij.
Wij denken namelijk, als mens zijnde, dat crimineel, of afwijkend gedrag gecorrigeerd kan worden. Of, even in de context geplaatst van deze film, dat geweld een soort ziekte is, waarbij enkel de juiste straf, of methode gehanteerd hoeft te worden om geweld uit te bannen. Dat het niet zo simpel is, komt in deze film naar voren. Op een enigszins avant-garde manier natuurlijk, maar dan komen we bij punt twee.
De film schetst een realiteit die zowel ouderwets, als tijdloos/futuristisch aandoet. Inderdaad, sommige decors zijn totaal geschift en maf, maar als je kijkt, is ieder decor een extreme versterking van de persoonlijkheid en denkbeelden van de personages die in deze omgeving leven. De gewelddadige anti-held van de film voelt zich het meest op zijn gemak in decors met veel seksueel getinte iconen, en vooral met veel geweld en chaos. Kijken we bijvoorbeeld naar de man en zijn vrouw die aangevallen worden door Alex' bende, dan zien we ook hier weer een omgeving die het verlengstuk is van de persoonlijkheid. Alles heel strak, heel netjes.
(Ja, rustig maar, ik zal niet de hele film gaan analyseren
)
Wat mij daarnaast heel erg aansprak aan de film (maar dat geld eigenlijk voor meer Kubrick-films) was de afstandelijke manier van filmen. Dit kun je mooi, of niet mooi vinden, da's een kwestie van smaak natuurlijk. Wel draagt dit heel erg bij aan de manier waarom wij als kijker dit verhaal tot ons nemen. De camera zegt eigenlijk: hier is de situatie... ik laat het je zien... je kunt niet wegkijken, verwacht geen snelle 'cuts' of andere verbloemingen... dit is geen prettige film en dat zul je weten ook... Daarnaast ben ik ook gewoon een "sucker" voor de manier waarop Kubrick met licht speelt, dat geef ik toe. (okee, dat klonk minder intelligent, oh well, het is al laat
)
Wat ik hiermee wil zeggen is: je haalt allemaal weer andere dingen uit films, of je ze nu goed vind of bagger. Wat dit soort discussies juist leuk maakt (vind ik althans) is weten wat iemand uit een bepaalde scene heeft gehaald, zelfs als hij of zij het allemaal niks vind. Ik zeg niet dat het ene beter is dan het ander, want smaken verschillen. Maar daarom is het nog wel interessant om te weten wat mensen nu precies slecht vinden aan films als deze.
Zo, nu jij weer, dan ik weer, dan jij weer.... etc.