bron:
www.webwereld.nl
Donderdag, 30 december 2004 - Twee jaar na introductie wil het nog altijd niet echt vlotten met Windows Media Center. De verkopen nemen toe, maar blijven erg laag.
Dit is althans de teneur van diverse kritische artikelen over het initiatief van Microsoft om de huiskamer te veroveren. In Nederland is de software pas enkele maanden op de markt, maar in de VS bestaat deze al twee jaar. Volgens marktonderzoeker IDC zullen er dit jaar 600.000 pc's worden verkocht met Windows Media, tegen 300.000 in 2003.
Dat klinkt mooi, maar de marktvorser wijst erop dat er dit jaar maar liefst 3,5 miljoen pc's over de toonbank zullen gaan met een tv-kaart. Met andere woorden: Microsoft slaagt er nog niet in deze markt te beheersen. De site Investor's Business Daily stelt in een kritisch artikel op een aantal mogelijke oorzaken.
Zo brengen steeds meer kabelaars en telecombedrijven hun eigen settopbox op de markt met opnamemogelijkheid. Verder zijn de Media-pc's in vergelijking met alternatieven erg duur. Overigens zijn er ook voor de software goedkope alternatieven, zoals Mediaportal. Dit is een gratis open-sourceproduct.
TVpredictions.com is nog sceptischer. Deze site noemt Windows Media Center onomwonden de grootste flop van 2005. Een van de problemen is dat consumenten Windows Media-apparaat nog altijd zien als een - te dure - computer in plaats van een 'entertainment-device'.