Oorspronkelijk gepost door
Arnold van Oostrum
Oorspronkelijk gepost door
Henk Heideveld
Afschuwelijk. Ze gaan maar door met het geven van een ruimtelijk effect aan gewone stereo-opnamen. En blijven het hardnekking 5.1. en surround noemen en gieten er zelfs een DTS-saus overheen.
Terwijl ik nog niet 1 klassiek werk thuis op DVD heb dat de toets der kritiek kan weerstaan.
En als surround geen enkel nut heeft is het wel bij 1 piano met 1 zangstem.
Mij verbaast het dus niks dat de klassieke wereld over omzetverliezen blijft mekkeren. Ze hebben de tekens van deze tijd niet begrepen. Hetzelfde laken en pak bij de SACD's :x
Ik vind het kritiekloos om dit fraai te noemen en een score 10 te geven
Beste Henk,
Je mening over de surroundbeveling bij klassieke releases is onderhand bekend en hoef je niet bij elke release te herhalen. Telkenmale over je persoonlijke frustratie in deze te moeten lezen, wordt echt vervelend.
De surroundbeleving bij muziek, klassiek en pop, is voor een ieder verschillend. Gelukkig heeft DG bij haar releases ook een kwalitatief zeer goede ongecomprimeerde PCM stereo track opgenomen, waardoor jij je in ieder geval niet hoeft te ergeren aan de door jou gevoelde gebreken in de surroundmix.
Los van het eventuele nut van een surroundmix bij klassiek, kan een goede stereo-opname weergegeven op goede apparatuur al een zeer ruimtelijke weergave tot stand brengen. Daar is een surroundmix niet voor nodig.
Feit is ook dat het gros van de consumenten kijkt naar een Dolby, DTS en 5.1 logo en zich hierdoor sterk bij de koop laat leiden. Dat DG dus vanuit dat perspectief ook dit soort tracks opneemt is alleszins te begrijpen.
Echt slecht zijn deze surroundstracks niet meer, al blijft het een soort gekunstelde ruimtelijkheid. Maar nogmaals, gelukkig is er daarom altijd een prima ongecomprimeerde PCM track aanwezig voor de echte puristen, zoals jij.