Interview met Chris Wedge, de regisseur van Epic
Door Ludo Keeris | 04-10-2013 | In Interviews | Bron: 20th Century Fox
Interview met Chris Wedge, regisseur van EPIC
Ter gelegenheid van de release van EPIC kreeg DVD.nl de mogelijkheid om een interview met Chris Wedge, de regisseur van Epic te plaatsen.
Waardoor werd je aangetrokken tot Epic? Wat vond je interessant aan het verhaal?
Het was nog geen afgerond verhaal toen we begonnen. Het was niet meer dan een idee voor een animatiefilm, daarna kwam het verhaal. Ik vond het interessant dat je dicht bij de werkelijkheid kon blijven en waar je niet verwacht dat zich daar een gigantisch actiespektakel af zou kunnen spelen. En dat was ons echte uitgangspunt.
U heeft ervaring met Ice Age en Rio. Wat is er zo anders aan deze film?
De films die je noemt zijn avonturenfilms met een komisch karakter. Het draait vooral om de komedie. En dat helpt, denk ik, om een breder publiek te bereiken. Het helpt animatiefilms onder de aandacht van een breder publiek te brengen. Ik wilde dat met aktie bereiken. En ik wilde ook iets gecompliceerdere en meer uitgewerkte interacties tussen karakters gebruiken om dit te bereiken.
Wat is er zo leuk aan het regisseren van animatiefilms?
Wat er zo leuk aan is, is dat je er mee bezig kunt zijn en je de hele tijd weer kind kunt voelen. Je hebt wel een zekere verantwoordelijkheid, maar je kunt de hele dag spelen. Je kunt de hele dag bezig zijn met dingen verzinnen en jezelf omgeven met vrienden die hetzelfde doen. Als je moet werken om geld te verdienen, dan kan ik het van harte aanbevelen!
En wat maakt 3D speciaal, in het bijzonder voor een animator?
Nou, onze films worden altijd al in 3D gemaakt, maar je kon er alleen maar naar kijken door één camera. Dus toen de technologie het mogelijk maakte dat je in 3D, in stereo-beeld, kon werken, hebben we gewoon een camera toegevoegd. Dat is nooit iets bijzonders geweest voor ons. En het geeft de regisseur en de cameraman een extra mogelijkheid om het publiek op een andere manier te manipuleren, een scène te laten ondergaan. Hadden we voorheen daarvoor beeldformaten, composities en kleur en licht en contrast, nu hebben we ook diepte. Je kunt het publiek anders benaderen, hen helemaal in je scherm trekken, of juist extra afstand creëren. Het is een nieuwe mogelijkheid om je publiek een extra ervaring te bezorgen en ze onder te dompelen in je film.
Je werkte met Beyoncé, hoe was het om met haar te werken?
Ze is heel aardig. Ze kwam elke keer heel enthousiast binnen voor de stem-opnames. In het begin was ze wel wat nerveus en ik geloof dat ze het wel lastig vond om emoties in de stem te leggen, maar het ging allemaal heel vlotjes en ze raakte heel betrokken. Ik merkte dat ze zich helemaal gaf in de liedjes, dat is helemaal niet moeilijk voor haar.

Recente artikelen
- Wat is een comfortabele kijkafstand voor je tv standaard?
- De 5 beroemdste films met het thema casino
- Nieuwste Netflix series van deze week
- Casino Royal, Oceans Eleven en anderen: Waarom zijn casino's zo populair in de filmproductie?
- Vijf films die je het ouderwetse casino gevoel geven
Inloggen