PDA

Bekijk de volledige versie : vlekje breedbeeld?



floris franken
26-11-2002, 20:13
ik heb al een tijdje mijn jvc bb 32 av32ly2g
tevreden
maar ik zit toch met een klein probleempje
er verschijnt naar een tijd een klein paars vlekje links onderin mijn tv
als ik hem dan een tijdje uit zet is hij weg
maar komt hij naar een tijd weer terug
je stoord je er toch aan ik heb eerst gedacht aan elektrische apparatuur dat stoorde maar dat staat er niet in de buurt wel de verwarming die staat er vlakbij maar die is normalitair geaard
ik heb wel mijn center boxje op mijn tv staan
maar daar hoord hij toch en ik krijg dat vlekje links onderaan mijn tv
mischien heeft iemand hier ook last van ?
of tips?
alvast bedankt groetjes floris

NKDVD
26-11-2002, 20:24
Het klinkt toch als een 'kleurvlek' die opgewekt wordt door een magnetisch veld. Want zoals je schrijft verdwijnt hij als je hem een tijdje hebt uitgezet! Hij verdwijnt omdat een beeldbuis gedemagnetiseerd wordt als je hem uit/aanzet!

Een beeldbuis kan ook een vlek krijgen wanneer de beeldbuis een 'harde klap' heeft gekregen, bijvoorbeeld door vervoer.

Ik zal toch eerst maar even goed kijken of er niet iets aan magnetische velden in de buurt staat. Zoals een luidspreker die niet magnetisch is afgeschermd (centerspeakers behoren dit te zijn!!!), dvd-speler die er vlak onder staat (komt door het ronddraaien van de schijf/motortje). Ga de spullen om je tv eens stuk voor stuk ergens anders zetten en kijk of het verdwijnt (is vaak niet direct zichtbaar)! Zo niet, dan kan je nog een demagnetisatie-ring gebruiken... maar dan moet je wel weten hoe je dat moet doen! En als het er al lang in zit kan het er ook (helaas voor jou) er in blijven zitten en kan je er niets meer mee doen!

Succes!

floris franken
26-11-2002, 20:34
dank je maar ik heb nog garantie dus als ik alles heb geprobeert ga ik het voor de tweede keer melden
maar ik heb het niet zo op die monteurs en zeker niet als ze hem meenemen duurt 2-3 weken en komt vaak slechter terug en soms beschadigd!
er was mij toegezecht dat er een monteur aan huis zou komen er kwam een koerier om hem op tehalen!
niet meeingestemd er zou een andere afspraak gemaakt worden nog niks gehoord!
ps :zou het niet aan de cv liggen?

Jaak
26-11-2002, 20:39
ik heb al een tijdje mijn jvc bb 32 av32ly2g
tevreden
maar ik zit toch met een klein probleempje
er verschijnt naar een tijd een klein paars vlekje links onderin mijn tv
als ik hem dan een tijdje uit zet is hij weg
maar komt hij naar een tijd weer terug
je stoord je er toch aan ik heb eerst gedacht aan elektrische apparatuur dat stoorde maar dat staat er niet in de buurt wel de verwarming die staat er vlakbij maar die is normalitair geaard
ik heb wel mijn center boxje op mijn tv staan
maar daar hoord hij toch en ik krijg dat vlekje links onderaan mijn tv
mischien heeft iemand hier ook last van ?
of tips?
alvast bedankt groetjes floris

Wat bedoel je met na een tijdje komt het weer terug ? Hoe lang is dat ?
Je mag de tv met de remote uitzetten maar om de beeldbuis te demagnetiseren moet je hem volledig uitzetten.
Als je hem steeds enkel met de remote uitzet is het logisch dat het na een tijdje terug komt, maar dan spreek ik natuurlijk niet over uren of dagen, maar over weken.

Jaak

NKDVD
26-11-2002, 20:45
Het zou kunnen dat het aan de CV ligt... zet hem eens op een andere plek zou ik zo zeggen! Ik weet niet of die klacht al vanaf het begin in het toestel zit? Ik weet niet waar je het toestel gekocht hebt, maar ik had er ook niet mee-ingestemd dat hij wordt meegenomen als ze zeggen dat er een monteur langs zou komen. Maar veel 'groot winkel-bedrijven' zoals de BCC, Megapool, De Block, etc. die hebben geen monteurs in dienst... die halen het op en brengen het naar de technische dienst van het merk. Als je bang bent dat er een beschadiging op komt dan kan je het best het volgende doen. Maak van je toestel een paar duidelijke foto's (liefst met datum erop), verpak hem zelf in de doos (wist je dat als je nog garantie hebt je de verpakking moet bewaren! Want als jij wilt dat hij omgeruild wordt dan gaat dat vaak eenvoudiger dan als je de verpakking niet meer hebt! Want tja wat moet de winkelier nou met een apparaat zonder verpakking!). Zo weet je zeker dat hij goed verpakt is en dat er geen beschadiging aan is en kan je de leverancier van je apparaat makkelijker aansprakelijk stellen voor eventuele beschadiging!

floris franken
26-11-2002, 20:46
ik zet de tv met de hoofd knop uit
en dan naar een lange tijd kan een uurtje of 4-6 zijn
of langer komt hij weer terug(het vlekje)
dus ik heb er maar af en toe last van maar ik erger mezelf er wel aan
:(

NKDVD
26-11-2002, 20:50
Wil even opmerken dat sommige televisies ook demagnetiseren wanneer het toestel op standby wordt gezet! Het toestel van mij, een Bang & Olufsen, doet dat nl. wel elke keer wanneer het toestel met de afstandsbediening aan- en uit wordt gezet! Dus dat ligt per merk anders.

floris franken
26-11-2002, 20:51
je hebt gelijk maar de verpakking heb ik helaas niet meer het was
zon grote doos ze moeten dan die eventuele nieuwe tv maar uit de doos halen en mijn tv maar in die doos stoppen
ik hoop dat dit alles natuurlijk niet nodig is!

NKDVD
26-11-2002, 20:54
Ik hoop het ook voor je! Waar heb je het toestel gekocht?

NKDVD
26-11-2002, 20:56
Volgens mij kan je hem ook bij JVC zelf afgeven voor reparatie. Ze zitten volgens mij ergens bij Leiderdorp... Anders moet je ze een keertje bellen of e-mailen! Misschien hebben ze nog een tip voor je!

floris franken
26-11-2002, 20:57
bij de rimaco in roosendaal

maar de garantie is uitbesteed 3 jaar verlengt(heb hem nog geen jaar)

aan elan in goes

NKDVD
26-11-2002, 21:01
Helaas, die ken ik niet! Ik zou toch eerst het toestel op een ander plekje neerzetten en dan kijken of dat wat helpt en anders zou ik hem toch op laten halen en hopen dat het snel gerepareerd wordt!

floris franken
30-11-2002, 16:44
ik sprak laatst een monteur van jvc,
die vertelde dat die kleurvlekkken vaker voorkomen en het een kwestie was van de tv iets draaien links of rechts
en ik vroeg nog dat het niet van een val of zoiets kon zijn hij vertelde mij dat dan de vlek er in moet blijven zitten en niet er uit gaan als je de tv uit zet(demagnetiseerd).
ik ga het nu proberen ik vond het wel een vreemd verhaal maar hij was er zeker van dat dit het probleem zou verhelpen

(i.v.m bepaalde spanningsvelden?!)

ik hoop dat het werkt iemand hier ooit weleens van gehoord?

Alex van den Berg
30-11-2002, 23:02
ik hoop dat het werkt iemand hier ooit weleens van gehoord? Een beeldbuis van extreem groot formaat (breedbeeld of normaal) kan onder invloed van het aardmagnetisch veld een probleem met de afbuiging hebben, waardoor beeldvervormingen ontstaan. Sommige TV's hebben hiervoor een correctie mogelijkheid.... b.v. in de vorm van een schakelaartje met 2 standen... Noord-Zuid of Oost-West.
Als deze correctie mogelijkheid niet bestaat, dan wil een andere opstelling van het toestel nog weleens helpen.
Maar let wel... Het gaat hier om een afbuigingsprobleem... Niet om een kleurvlek probleem!

Kleurvlekken ontstaan ALTIJD onder invloed van een (elektro)magnetisch veld. Dit kan zowel extern (luidspreker, transformator) als intern (fout in de afscherming van voeding of luidsprekers... elektronische fout) het geval zijn.
Wanneer je absoluut zeker bent dat er geen externe oorzaken zijn, dan zou ik in jou geval absoluut van mijn leverancier een controle + reparatie of een nieuw toestel eisen!

floris franken
30-11-2002, 23:48
ik heb mijn tv iets gedraait de kleurvlek heb ik niet meer kunnen constateren

maar het kan daar dus niet aan liggen
ik houd het in de gaten komt het weer terug ga ik me beroepen op mij garantie bedankt

Alex van den Berg
01-12-2002, 00:18
ik heb mijn tv iets gedraait de kleurvlek heb ik niet meer kunnen constateren

maar het kan daar dus niet aan liggen Nou.... Hier moet ik mezelf toch enigszins aanvullen...In sommige gevallen kan het daar WEL aan liggen... besef ik me nu ineens... ;)

De verkleuring werd minder toen je de TV iets draaide?
In dat geval is er waarschijnlijk toch een sterk magnetisch veld in de buurt... waar je je dus niet van bewust bent... Kan zomaar... :D

Ik denk hierbij b.v. aan een TV die netjes vrij tegen een wand in de woonkamer staat, maar... ondertussen bevindt zich aan de andere kant van de muur b.v. de meterkast in de hal... waarin zich waarschijnlijk de grootste transformator in je huis bevindt... ;) ... en die in slecht afgeschermde toestand een flink magnetisch veld door die muur heen straalt.
Eenzelfde sitiatie kun je hebben wanneer zich aan de andere kant van de muur één of ander elektrisch apparaat met sterk stralingsveld bevindt... b.v. een draaiende koelkastmotor... een "lekke" magnetron... etc.

Kijk voor de zekerheid ook nog eens goed in de omgeving van de TV... Een zware versterker kan soms tot tientallen centimeters in de omtrek een magnetisch strooiveld veroorzaken...

Succes (y)

floris franken
01-12-2002, 00:24
dank je alex

nog even iets toevoegen de kleurvlek werd niet gelijk minder
ik heb eerst mijn tv gedemagnetiseerd door de aan/uit knop uit te zetten want de kleurvlek komt naar een lange tijd pas door
ik heb de tv iets verdraait en nu staat hij al 4 uur aan maar geen kleurvelk meer te bekennen tot nu toe electriche aparaten staan er eigenlijk niet aan die kant aan de andere kant de sub en telefoon en beantwoorder maar die staan er ook een stukje vanaf

Alex van den Berg
01-12-2002, 00:35
aan de andere kant de sub en telefoon en beantwoorder maar die staan er ook een stukje vanaf Toch kan het geen kwaad om die apparaten eens een paar uurtjes op een grotere afstand te plaatsen.

Omdat de kleurvlek geleidelijk verschijnt, zijn er twee mogelijkheden:

1. Een heel erg zwak magnetisch veld direct naast de TV.
2. Een sterk magnetisch veld op grotere afstand... waarvan de sterkte in de buurt van de TV nog net groot genoeg is om invloed te hebben.

Als ik jou was, dan zou ik vooral die sub verdenken. In een aktieve sub bevindt zich, vanwege het vaak hoge vermogen, meestal een grote transformator om een stabiele voedingsspanning te kunnen leveren.

floris franken
01-12-2002, 00:40
de sub heeft inderdaad een grote magneet
maar ik kan hem maar iets verzetten i.v.m met meubels
ik moet hem toch naar ons toegericht plaatsen voor het beste effect denk ik
ik heb hem iets verzet .

groet floris

Alex van den Berg
01-12-2002, 00:48
de sub heeft inderdaad een grote magneetO ja... laat ik die ook niet vergeten... :D


ik moet hem toch naar ons toegericht plaatsen voor het beste effect denk ikLage tonen zijn veel minder richtinggevoelig dan midden- of hoge tonen. Je kunt met het opstellen van de sub dus ook best een beetje aan de zij- of achterkant experimenteren... :)

floris franken
01-12-2002, 00:51
thanx

ik ga nu slapen want het is een beetje laat geworden
morgen even langs de mediamarkt r.dam weer fris er tegen aan
groet floris
ik laat het wel weten of de vlek weblijft bedankt voor de goede hulp

Alexander de Mol
02-12-2002, 10:00
Zie ook deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=2173) voor een soortgelijk vlekken-probleem.

noXS21
02-12-2002, 13:28
Bij mijn Panasonic 28" breedbeeld krijg ik ook een paarse vlek in beeld (links boven) deze blijft ook lichtelijk aanwezig als ik hem met de power knop aan/uit zet. Ik krijg deze vlek alleen weg als ik telkens de stekker uit het stopcontact haal als de t.v. uit staat. Ik zou ook niet weten waar het mee temaken heeft, het heeft in iedergeval niets temaken met verdraaien van het toestel, een onbekende stralingsbron (b.v. meterkast), of apparatuur die in de buurt staat en straling afgeeft want we zijn verhuisd en in het vorige huis deed het probleem zich ook voor. Ik moet er maar me leren leven denk ik. Of kan het temaken hebben met "vervuilde stroom"?

Groetjes Wouter

floris franken
02-12-2002, 17:43
ik heb mijn tv nu al heel lang aan gehad geen vlek meer te bespeuren inderdaad het kan vervuilde stroom zijn,
hij staat door het draaien een stuk van de verwarming af waar het ook mischien aan kan liggen door verkeerde aarding mischien
ik ben mijn tv nog steeds aan het testen want het duurde altijd al lang voordat de kleurvlek ontstond

groetjes floris

floris franken
17-12-2002, 20:10
mijn vlekje op mijn tv is helaas toch terug
met monteur jvc gepraat hij zegt dat het niet kan zijn dat de tv is gevallen met vervoer want dan moet de kleurvlek er permanent in zitten.
ik word er zo moe van ze komen binnenkort een softwareupdate van mijn b.b doen nog maar eens klagen ik haat deze vage klacht
met deze vage kleine vlek!

frankieboy
18-12-2002, 09:26
Ik heb dezelfde BB. Toen ik hem aanzette de 1e keer had ik ook links onderin een paarse vlek. Schrok gelijk natuurlijk maar na een dagje proefdraaien / instellen was ie ineens weg. daarna nooit meer terug gekomen. Misschien had ie in het magazijn tussen de bass-boxen gestaan ofzo.

floris franken
18-12-2002, 18:19
inderdaad vreemd dat jij ook dit probleem hebt gehad links in de hoek

maar bij mij komt hij af en toe terug:(

ik hoop dat ik erachter kom wat het probleem is
al veel geprobeert tv gedraait basbox verplaatst
nog niet opgelost helaas:(

floris franken
24-12-2002, 09:49
gisteren had ik weer last van de vlek links onderin
wat heb ik gedaan mijn tv verplaatst tot mijn grote vebazing
werd de vlek groter toen ik hem richting de verwarming opschoof
en minder als ik hem daarvan afschoof zelfs helemaal weg !
dus het ligt niet aan mijn tv maar aan de cv mischien is hij niet goed geaard of heeft het iets te maken met straling van af de verwarming mischien.
ik ben opgelucht dat er niks met mijn tv is na een dik half jaar zoeken werd ik gisteren beloond :D
alleen nu nog iets uitzoeken om de straling op te heffen!
groetjes floris bedankt voor alle reakties tot dusver!!!