PDA

Bekijk de volledige versie : Genieten



BonzoDuck
01-12-2002, 13:17
Ja, ik ben een ouwe *** van 52. Kunnen jullke echt genieten van jullie dure installaties?

"Vroeger" kocht ik ook alleen maar dure spullen. Mijn woonruimte bleek daarvoor echter te klein te zijn. Tegenwoordig gebruik ik Pioneer DV350, Sony STR-DE475 en JBL SCS 138.

Geven jullie net zoals ik, vroeger, geld uit aan spullen die je tcch niet optimaal kunt gebruiken?


Nu geniet ik en de buren vinden het al al hard genoeg!

Johan van den D.
01-12-2002, 13:46
Nu geniet ik en de buren vinden het al al hard genoeg! oke
genieten, duur en hard heeft natuurlijk niks met elkaar te maken
ik geniet ook en duur is voor iedereen weer wat anders
wat voor de ene duur is is voor de ander gewoon
hard hoeft het van mij zeker niet zolang het maar wel goed klink ja
nu gaat goede kwaliteit over het algemeen wel hand in hand met duur maar goed
maar om meer op je vraag terug te komen, ik denk dat ikzelf de goede verhouding heb gevonden tussen de kosten van mijn spullen en de ruimte waar het instaat
ik geniet dus iedere keer weer opnieuw gelukkig en denk dat ik toch wel het maximale uit mijn set haal
b.v ga ik binnen een niet al te lange tijd alle speakers vervangen door de 600 serie van B&W
wou eerst gaan voor de nautilus serie maar ik vind deze "te goed"voor de ruimte en zeker voor hetgene waar ik ze voor wil gebruiken
het gaat immers alleen voor films en niet voor muziek
omdat het dus alleen voor die films is is die 600 serie ruim voldoende en dus in de juiste verhouding ook gezien de rest van de ruimte waar ze komen te staanhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/weihnachten/weihnachten008.gif

BonzoDuck
01-12-2002, 14:02
Ben ik met je eens, maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die "dankzij "dit forum dure installties kopen, waar ze toch niet echt van kunnen genieten.
Daarom mijn advies: begin en breidt het later uit naar je behoefte.

scorpion69
01-12-2002, 14:09
Daarom mijn advies: begin en breidt het later uit naar je behoefte.

Hier ben ik het wel mee eens. Op dit moment heb ikhet punt dus bereikt dat ik meer wil. Ik dacht eerst eraan om mijn dvd-speler te vervangen door een echte cd-speler maar dat resultaat viel erg tegen (mijn dvd-speler bleek een beter geluid te geven naar mijn mening, wat warmer etc.) Over de speakers die ik nu heb, ben ik erg tevreden en ik heb het idee dat ik er nog niet alles uithaal, wat er uit te halen valt. Wat ik dus besloten heb is om eerst mijn receiver te vervangen door een stereo-versterker van Marantz/Harman Kardon en daarna pas een nieuwe cd-speler en op het laatst pas een nieuw stel speakers.

Johan van den D.
01-12-2002, 14:11
begin en breidt het later uit naar je behoefte. dit heb ik dus ook zo gedaan en doe ik nog steeds zo
is inderdaad het beste om een goede (juiste)set bijeen te krijgen

BonzoDuck
01-12-2002, 14:11
Waar het me eigenlijk om gaat:

Je kunt nog zulke mooie spullen aanschaffen, maar hou je daarbij wel rekenig met je woonruimte? Geld uitgeven voor niks is gewwon jammer!

Veel kwaliteit en weinig woonruimte past niet bij elkaar!

Jaap22
01-12-2002, 14:23
Ik heb een goedkope dvd speler bij wehkamp weg.. en geluid aangesloten op een stereo-toren.. ik vind het allemaal wel prima zo, goed geluid, goed beeld.. en genieten doe ik van de films die ik koop en de chips die erbij eet en de bier die ik erbij opzuip..
zo ;) en dat voor een zondag

Johan van den D.
01-12-2002, 16:22
Veel kwaliteit en weinig woonruimte past niet bij elkaar! dat is zo en moet je inderdaad ook niet overdrijven nee
maar......het wil ook niet zeggen als je een kleine/slechte woonruimte heb dat je dan ook maar slechtere spullen moet gaan kopen
het beste lijk me inderdaad om gewoon het maximale uit je spullen te halen wat erin zit
maar in principe heb je helemaal gelijk, gewoon de juiste verhouding vinden ja
net zoals een complete THX set ik je gewone woonkamer zetten,dit heeft ook geen zin natuurlijk
zal wellicht goed zijn maar het THX verhaal gaat dan niet meer op tenzij je de gehele kamer naar THX normen aanpas

Patrick vdB
01-12-2002, 22:32
Veel kwaliteit en weinig woonruimte past niet bij elkaar!

Sorry dat ik het zeg maar deze stelling heeft in mijn ogen nog kop nog staart.

Kwaliteit staat niet gelijk met de grootte van bv de speakers, de power van een versterker, het (sub)laag van een subwoofer etc. Er zijn zat kwalitatief zeer hoogwaardige spullen (duur?) te koop welke in zeer kleine woonruimtes geplaatst kunnen worden net zoals er ook kwalitatief zeer laagwaardige spullen (goedkoop?) te koop zijn welke niet in kleine woonruimtes geplaatst kunnen worden.

Dat er rekening gehouden moet worden met de ruimte waarin de apparatuur geplaatst wordt spreekt voor zich. Dit laat zich echter niet uitmeten in hoe duur (of hoe kwalitatief goed) iets is.

Mvrgr

Patrick

Guest-06
04-12-2002, 20:04
Ben ik met je eens, maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die "dankzij "dit forum dure installties kopen, waar ze toch niet echt van kunnen genieten.
Daarom mijn advies: begin en breidt het later uit naar je behoefte. Sommige mensen kopen goede spullen zodat ze niet later uit hoeven te breiden en genieten er 10 jaar lang van.

Rob Technoid
04-12-2002, 20:13
Ik denk wel dat ik begrijp wat de topic-starter bedoelt. Ik heb mijn ouwe gammele Akai versterker uit 1989 nog steeds niet vervangen want krijg nu al klachten van de buren.
Ik stond op het punt om een Denon 1802 + speakers te kopen maar heb daar vooralsnog vanaf gezien (plus andere omstandigheden maakten de keuze hiervoor helaas makkelijker, maar dat terzijde). Maar goed, ik zit nu nog steeds te dubben of het de moeite waard is om heel veel geld uit te geven aan een systeem wat ik toch niet kan gebruiken zoals ik zou willen...

Guest-06
04-12-2002, 20:20
Het hoeft ook niet altijd hard, daar gaat het helemaal niet om.
Kwalitatief goed spul waar een zuiver geluid uit komt, is meestal duurder dan troep.
Ik denk dat de meeste mensen hier gewoon geld uitgeven voor de kwaliteit die men wil.

Als ik een film kijk (en hoor) en er zit een mooi geluid in, ja daar let ik wel degelijk op, dan is mijn avond heel goed.
Zitten er ook nog mooie subtiele geluidseffecten in, dan gaan de rillingen over mijn lijf en is mijn avond perfect.

Tom Rood
04-12-2002, 20:29
...
Maar goed, ik zit nu nog steeds te dubben of het de moeite waard is om heel veel geld uit te geven aan een systeem wat ik toch niet kan gebruiken zoals ik zou willen...


als het je alleen gaat om de klachten van de buren ...

Omdat je een 5.1 set zou hebben dan moet het niet ineens harder ofzo..zeker alsje een goeie receiver heb klinkt het ook goed als het wat minder hard staat, en in het geval van een denon heb je zeker een goeie te pakken.

En het lijkt me dat je buren niet altijd thuis zijn..

Verder is het natuurlijk een afweging of je zelf zo veel films kijkt en er volop van wil genieten...

Persoonlijk vind ik dat je je veel beter kan inleven in de film met surround geluid.En als je hem eenmaal thuis heb dan ben je blij dat je het toch maar gedaan heb...

Ga anders ook is kijken naar iets goedkopere receivers ...misschien bevalt een goedkopere sony receiver jou wel net zo goed.:)

Guest-06
04-12-2002, 20:35
Mijn ex gaf Fl 1200,00 uit aan een Gucci handtasje en Euro 600 aan een paar laarzen in de aanbieding.
Anderen rijden in een oto van Euro 150.000,00.
Tsja, het is maar waar je waarde aan hecht.

Rob Technoid
04-12-2002, 20:36
...als het je alleen gaat om de klachten van de buren ...

Omdat je een 5.1 set zou hebben dan moet het niet ineens harder ofzo..zeker alsje een goeie receiver heb klinkt het ook goed als het wat minder hard staat, en in het geval van een denon heb je zeker een goeie te pakken.

En het lijkt me dat je buren niet altijd thuis zijn..

Nee, da's nou juist het probleem, ik gebruik me huidige versterker niet eens zo hard, maar het dreunt toch aardig door.

Zou een beetje zot zijn als ik mijn kijkgedrag op de aanwezigheid van mijn buren ga afstemmen. Begrijp me niet verkeerd, ik neem ze nix kwalijk, het is hier nu eenmaal gehorig. Tis alleen een beetje jammer als ik een 5.1 set heb en ik kan de sub niet eens gebruiken vanwege de gehorigheid.

Aan de andere kant besef ik dat ik veel van de kijkervaring mis door gewoon naar stereo te luisteren :(

Johan van den D.
04-12-2002, 20:42
Sommige mensen kopen goede spullen zodat ze niet later uit hoeven te breiden en genieten er 10 jaar lang van. oke maar als je direct goed spul koop kan het natuurlijk wel zo zijn dat je na een jaar ofzo bij jezelf denk van ,ik mis iets aan m,n geluid
wanneer je eenmaal gewend ben aan je geluid dan hoor je de "gebreken"pas en dat kan dus makkelijk een jaar (of 2)later zijn
wanneer je gelijk bij aanschaf een hoop geld heb uitgegeven dan vervang je niet meer zo snel iets
maar wanneer je dus vrij"simpel" begin met de gedachte om stukje bij beetje een mooie set bijeen te krijgen dan kun je de minpunten van je set nog een beetje sturen als het ware
dus als je bijvoorbeeld na een jaartje zeg van ,ik heb nu wel mooie/goede speakers maar ik mis een beetje het warme geluid erin
in zo,n geval kun je dus wanneer je een betere versterker gaat kopen daar een rekening mee houden door op zoek te gaan naar een versterker met een "warm" geluid(dit kan natuurlijk ook andersom)
je gaat je nu immers pas na lange tijd irriteren aan de minpuntjes van je set
en heb je dan al een peperdure set staan dan verander je dat toch niet zo snel en 10 jaar ergeren aan iets is lang hoorhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr075.gif

Johan van den D.
04-12-2002, 20:48
Het hoeft ook niet altijd hard, daar gaat het helemaal niet om.
. ben ik het absoluut mee eens ja
het gaat helemaal niet om het harde
een collega van mij zet het volume ook altijd zo hard dat het echt niet meer prettig is om naar te luisteren
maar nog steeds denk ie dat het zo hoor en dat je dan pas de kwaliteit hoor van een set
niet dus en dan vind ie het nog vreemd ook dat ie altijd ruzie met z,n vrouw krijg over het volumehttp://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr108.gif

Guest-06
04-12-2002, 20:51
maar wanneer je dus vrij"simpel" begin met de gedachte om stukje bij beetje een mooie set bijeen te krijgen dan kun je de minpunten van je set nog een beetje sturen als het wareEn ben je uiteindelijk dus duurder uit.

Johan van den D.
04-12-2002, 20:54
Mijn ex gaf Fl 1200,00 uit aan een Gucci handtasje en Euro 600 aan een paar laarzen in de aanbieding.
woww......daar kan je toch een hele hoop mooie dvd,s voor kopen http://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr013.gif
maar ikzelf ben ook zo hoor
ik kijk eerst wat ik leuk danwel mooi vind en daarna pas na de prijs
kan ik het betalen dan koop ik het gewoon wat het ook kost
op dat moment vind ik het immers mooi en maak de prijs me niet uithttp://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr036.gif

Johan van den D.
04-12-2002, 20:57
En ben je uiteindelijk dus duurder uit. ja dat zeer zeker maar als je het goed doe dan heb je wel iets waar je 100% tevreden over bent
tenzij je niet zo hoogeisend ben dan moet je het natuurlijk niet op deze manier doen
dit geld alleen maar als je heel kritisch ben op jezelf en je spullenhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr066.gif

Johan van den D.
04-12-2002, 21:04
Tis alleen een beetje jammer als ik een 5.1 set heb en ik kan de sub niet eens gebruiken vanwege de gehorigheid.

dit is inderdaad een probleem ja als de woning zo gehorig is
dan kun je inderdaad niet echt genieten van je set
en de subwoofer minimaal mee laten doen is dat geen optie?http://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr015.gif

Guest-06
04-12-2002, 21:05
Dus als je 6 maanden lang 3 x per week minimaal 2 uur gaat luisteren naar alle door jezelf gekozen combinaties, dan doe je het niet goed en ben je niet kritisch ?

Rob Technoid
04-12-2002, 21:14
en de subwoofer minimaal mee laten doen is dat geen optie

Misschien :) Of gewoon iedere keer de buren uitnodigen mee te kijken :D

Ik probeer mezelf te overtuigen een Denon 1803 plus wat leuke speakers aan te schaffen. Voor een schappelijke prijs dan

zerrax
04-12-2002, 21:16
Tsja, in de films van tegenwoordig zitten heel wat "bassen"
maar om daarom geen geld uit te geven aan een hobby die je eigenlijk graag zou willen doen, lijkt me ook niet goed...
er zijn namelijk wel degelijk oplossingen hiervoor te vinden

Neem bijvb de KEF eitjes (de KEF KHT2005 set) deze klinken wonderschoon, (ook in kleine ruimtes!) de sub gaat echt niet zo hard zodat je buren er last van hebben, en zo kun je toch nog van je hobby genieten
zonder dat je meteen in de problemen komt.

dus naar zolder met die AKAI, nieuwe receiver halen en de eitjes erop aansluiten!

Johan van den D.
04-12-2002, 21:31
Dus als je 6 maanden lang 3 x per week minimaal 2 uur gaat luisteren naar alle door jezelf gekozen combinaties, dan doe je het niet goed en ben je niet kritisch ? jawel hoor
misschien zelfs wel te kritisch:D
maar het gaat erom dat wanneer je eenmaal aan je eigen geluid gewend ben
hiermee bedoel ik dus niet verschillende sets maar een en dezelfde set
waar luister je al die combinaties trouwens??http://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr111.gif
ook zeg ik niet wat wel of niet de goede manier is maar alleen wat ikzelf zou adviseren
ieder moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij de juiste manier vind

StrayDog
04-12-2002, 22:03
Dus als je 6 maanden lang 3 x per week minimaal 2 uur gaat luisteren naar alle door jezelf gekozen combinaties, dan doe je het niet goed en ben je niet kritisch ?

Dan heb je idd nog steeds niet gehoord hoe het bij jou thuis klinkt...

Guest-06
04-12-2002, 22:38
Tsja, in de films van tegenwoordig zitten heel wat "bassen"
maar om daarom geen geld uit te geven aan een hobby die je eigenlijk graag zou willen doen, lijkt me ook niet goed...
er zijn namelijk wel degelijk oplossingen hiervoor te vinden

Neem bijvb de KEF eitjes (de KEF KHT2005 set) deze klinken wonderschoon, (ook in kleine ruimtes!) de sub gaat echt niet zo hard zodat je buren er last van hebben, en zo kun je toch nog van je hobby genieten
zonder dat je meteen in de problemen komt.Erh, ik heb die eitjes en mijn buren zijn daar niet blij mee, de buren daarvan ook niet.
Nee, die sub gaat niet zo hard.

Guest-06
04-12-2002, 22:39
waar luister je al die combinaties trouwens??Bij de winkel waar ik alles heb gekocht.
Service was toen nog goed ;-(

Johan van den D.
05-12-2002, 16:24
Service was toen nog goed ;-( tja die goede "oude" tijd he
maar in een winkel is het toch altijd anders luisteren dan thuis
en zeker als je dan al een jaar naar je set luister
na verloop van tijd ga je nu eenmaal op andere dingen letten of ze vallen je vanzelf al op
en als ze vanzelf op vallen dan zijn het meestal de minpunten
maar geef ook toe dat dit bij een stap voor stap set ook kan gebeuren hoor alleen is die kans dan kleiner omdat je het wat meer in de hand hebhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr145.gif

Guest-06
05-12-2002, 16:27
tja die goede "oude" tijd he
maar in een winkel is het toch altijd anders luisteren dan thuisEen afgesloten en ingerichte woonkamer boven de winkel.

Johan van den D.
05-12-2002, 16:55
Een afgesloten en ingerichte woonkamer boven de winkel. dat kan inderdaad
zo,n luisterruimte(kamer)hebben we hier ook bij een winkel
wanneer je hier gebruik van wil maken moet je er een afspraak maken en aangeven welke spullen je wenst te horen/zien
maar waar het mij omgaat is de gewenning van het geluid
wanneer je lange tijd luister(maanden)dan gaan je dingen opvallen wat je eerder niet was opgevallen
dit kunnen zowel positieve als negatieve dingen zijn maar als ze je opvallen zijn het meestal negatieve
ik heb zelf in augustus een 5.1 speakerset gekocht(infinity)en ik was er helemaal gek van
iedereen die ik maar kon vinden moest bij me komen luisteren
nu enkele maanden later is de beslissing gevallen dat deze set toch echt de deur uitgaat omdat ie me niet geheel aanstaat
ik stoor me aan bepaalde eigenschappen van het geluid, en dus van de set
deze worden dus vervangen door andere speakers (b&w in dit geval)die deze minpuntjes niet hebben
nu ik wist wat ik niet meer wilde kon ik daar beter op letten bij het luisteren naar andere speakers
nu is dit welliswaar niet bij mij thuis, dat ik die andere speakers heb geluisterd, maar in de winkel maar deze minpuntjes heb ik bij die andere speakers dus nog niet kunnen ondekken en ik heb hier dus extra goed op gelet
dus wat dit betref zal ik er zeker op vooruitgaan(het is dan ook een hele andere klasse speaker geworden)maar het blijf ook dan weer afwachten wat ik na verloop van tijd weer ga horen aan die andere speakers
hoe dan ook, in dit geval is er toch weer een minpuntje minder en kan ik dus weer wat beter genieten van mijn set
gewoon op zoek naar perfectie en dus altijd opzoek naar verbeteringenhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/party/party004.gif

Raskel
05-12-2002, 17:06
En ben je uiteindelijk dus duurder uit.

Dat hoeft niet, ik ben ook begonnen met een Yamaha versterker. Daarna heb ik alles rustig opgebouwd. Eerst fronts, dan center, achter 2 cheapo speakers enz. enz. Zo geniet je pas optimaal als je je hele set uiteindelijk bijelkaar hebt. Er is niks aan als je in 1 keer alles tegelijk koopt, dan ben je, zoals j.vandendool al aangaf, te snel gewend aan je set en ga je naar mijn mening er ook minder van genieten. Ik moet wel zeggen dat bij mij het einde van upgraden ver te zoeken is, maar ja, ieder zijn hobby he :)

Guest-06
05-12-2002, 17:08
Dus ik geniet er niet meer van ?

Johan van den D.
05-12-2002, 17:18
Dus ik geniet er niet meer van ? dat zeg ik niet
ieder geniet op zijn eigen manier
wat ik met mijn verhaal bedoelde is dat ikzelf voor me eigen niet snel tevreden ben
als jij wel snel tevreden ben of gelijk de juiste aankoop heb gedaan is dat alleen maar mooi

maar ik zeg dus niet dat jij niet geniet of dat je het niet goed doe op jou manier maar ik wil met alles alleen maar zeggen dat er ook andere manieren zijn om je "perfecte" set bijeen te krijgen
ik probeer je dus niet af te vallen hoorhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/party/party012.gif

Johan van den D.
05-12-2002, 17:22
Ik moet wel zeggen dat bij mij het einde van upgraden ver te zoeken is, het einde zal er bij mij waarschijnlijk ook nooit komen
het kan altijd weer beterhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/party/party016.gif

Raskel
05-12-2002, 17:23
het einde zal er bij mij waarschijnlijk ook nooit komen
het kan altijd weer beterhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/party/party016.gif

Hebben ze al een geneesmiddel voor het HT-virus? :confused: :D

Johan van den D.
05-12-2002, 17:34
Hebben ze al een geneesmiddel voor het HT-virus? :confused: :D nee nog niet maar dit wordt de nieuwste rage in ieder afkickcentrum
afkickende ht gekkenhttp://www.clicksmilie.de/sammlung/party/party048.gif

Patrick vdB
05-12-2002, 20:37
Op z'n tijd alles relativeren wil nogal helpen tegen het upgrade- of HT-virus:D

Mvrgr

Patrick

Zmurph
12-07-2003, 23:39
Mijn ex gaf Fl 1200,00 uit aan een Gucci handtasje en Euro 600 aan een paar laarzen in de aanbieding.

Haha!! Dat is exact de reden waarom mijn vrouw heel binnenkort mijn ex is!
A.s. maandag ga ik naar de advocaat om e.e.a. in gang te zetten!!
Sorry for the off-topic-ness ;-)

Johan van den D.
13-07-2003, 10:15
Mijn ex gaf Fl 1200,00 uit aan een Gucci handtasje en Euro 600 aan een paar laarzen in de aanbieding.

Haha!! Dat is exact de reden waarom mijn vrouw heel binnenkort mijn ex is!
A.s. maandag ga ik naar de advocaat om e.e.a. in gang te zetten!!
Sorry for the off-topic-ness ;-)Als dat maar goed gaat danhttp://www.kurts-smilies.de/banned2.gif

Zmurph
13-07-2003, 21:19
Haha!! Dat is exact de reden waarom mijn vrouw heel binnenkort mijn ex is!
A.s. maandag ga ik naar de advocaat om e.e.a. in gang te zetten!!
Sorry for the off-topic-ness ;-)Als dat maar goed gaat danhttp://www.kurts-smilies.de/banned2.gif[/quote]
Moet jij eens opletten hoe goed dat gaat! 8)

mradem
13-07-2003, 21:43
Ik heb als eerste een vrij normale set gekocht (yamaha recievertje en 5.1 speakersetje) en heb daar 2 jaar van genoten. Nu wilde ik toch wat beters en heb ik dit weekend een nieuwe reciever en speakers + sub aangeschaft.

Het gaat mij niet echt om het hard afspelen maar om de kwaliteit ervan.
Ben het er wel mee eens dat je zoiets niet direkt moet kopen maar klein moet beginnen. Daar kost het gewoonweg te veel geld voor en als leek zijnde weet je ook niet goed wat je er gewoonweg nog te weinig van om echt goed van zulke dingen te genieten.

Raymond187
15-07-2003, 10:15
Ben ik met je eens, maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die "dankzij "dit forum dure installties kopen, waar ze toch niet echt van kunnen genieten.
Daarom mijn advies: begin en breidt het later uit naar je behoefte.

Heb mijn set gekocht toen ik 20 -21 was das 6 jaar geleden en ik geniet er nu idd wel meer van nu we een grote huiskamer hebben.
Maar nie gekocht door dit forum hoor ;)


Maar wat is duur ?

Marty vanluit
15-07-2003, 11:37
Op z'n tijd alles relativeren wil nogal helpen tegen het upgrade- of HT-virus:D

Mvrgr

Patrick

De eerste echt verstandige opmerking die ik in deze thread lees.

Uitleg:
Ik ben laatst op vakantie geweest naar de Dominicaanse republiek, naar zo'n vijf sterren "veel te decadent" hotel.
We hebben daar ook enkele excursies gedaan, waaronder een truck-safari. Wat we daar gezien hebben, vergeet ik dus echt nooit meer. Mensen die niet eens schoenen hebben, die 16 :shock: :shock: uur per dag moeten werken, 15 :shock: :shock: :shock: dagen lang. Pas dan hebben ze drie daagjes vrij. en die hebben dan tenminste nog werk. Er zijn er ook die op de suikkerrietplantages werken, die nog harder moeten werken om alleen al te kunnen eten. Voor de rest krijgen (of stelen, kan bijna niet anders) ze kleren van de toeristen die met hun dure camera's staan te dringen om foto's te maken van die stakkers (ik was er 1 van :oops: )
Dan ga je toch anders denken over een aantal zaken.
Als je dan beseft hoe goed wij het hier hebben, dat we zelfs klagen dat door een bepaalde kabel een speaker minder "snel" of "droog" klinkt dan bij een andere. Kom nou jongens, die mensen daar kunnen een jaar eten van wat sommigen op dit forum uitgeven aan een kabeltje!
En dan nog klagen!
Ik ben gestopt met klagen, ik mag in mijn handen knijpen dat ik ben geboren in een land als Nederland, dat ik de kans heb gehad een studie te volgen, waardoor ik mijn eigen geld kan verdienen.

Maargoed, dit was uiteraard allang bekend, we zien de beelden van de kinderen in Afrika dagelijks (die hebben het zelfs NOG slechter). Maar dat is de "ver van mijn bed" show. Als je iets soortgelijks in het echt ziet, is het toch wel ff anders...

dit was mijn klaagreply, nu over naar de orde van de dag!

Christiaan Sauer
15-07-2003, 13:46
En waarschijnlijk besef je dit pas als je dit met je eigen ogen gezien hebt. De tv is realistisch, maar nog altijd niet realistisch genoeg. Dit zijn van die voorbeelden die je gewoon gezien moet hebben.
Maar het is zo: in het westen zijn we verwend. Dat is gewoon een feit. Maar aan de andere kant: het zijn 2 verschillene werelden. En hier kunnen we het betalen. Hoe hard het ook mag klinken: we kunnen het betalen (of iig voor sparen), en daar zit het verschil in.
Mvg,

Christiaan

Marty vanluit
15-07-2003, 14:17
Maar aan de andere kant: het zijn 2 verschillene werelden. En hier kunnen we het betalen. Hoe hard het ook mag klinken: we kunnen het betalen (of iig voor sparen), en daar zit het verschil in.
Mvg,

Christiaan

Klopt, dat realiseer ik me ook heel goed, ja kan eigelijnlijk niet dingen hier gaan laten omdat ze het aan de andere kant van de wereld zo slecht hebben. Dat heeft natuurlijk geen zin.
Wat ik probeerde duidelijk te maken (niet dat je het niet begrepen hebt, no offence), is dat we hier met zijn allen niet snel tevreden zijn met iets wat we hebben. Het kan altijd beter en dat willen we dan ook zo snel mogelijk realiseren. En als het gerealiseerd is, is het nog niet goed, want het kan NOG beter.
Ik zeg niet dat we massaal onze spullen moeten verkopen en de opbrengsten moeten schenken aan een goed doel, absoluut niet (daarvoor heb ik ook te veel plezier van mijn bescheiden HT-tje :oops: ).
Maar wees eens tevreden met wat je hebt, dat is mijn devies... Sta er eens bij stil dat je gezegend bent met wat je hebt en je wat kunt veroorloven...

zo... heb ik nu niet alles nog een keer gezegd?
acht wat....

Johan van den D.
15-07-2003, 15:54
En weet je Marty, je heb helemaal 100% gelijk
Maar................ik vraag me soms toch wel eens af wie het nu eigenlijk beter heeft, zij daar aan de andere kant of wij hier met onze luxe en alle andere shit
Dit klink misschien vreemd
Zij hebben het slecht maar zelf weten ze wellicht ook niet beter en zijn dus tevreden met wat ze hebben
Zo is het leven daar nu eenmaal
Wij hebben het "goed" maar zijn we dus ook tevreden??
Soms wel maar nog vaker niet (geld voor mezelf maar ook de mensen die ik in het algemeen ziet)
Ik vraag me dus wel eens af wie is er nu eigenlijk gelukkiger zijn diep van binnen in het hart

Christiaan Sauer
15-07-2003, 16:09
Met mijn aangeschoten kop (weer zo iets dergelijks: eigenlijk ook best westers neem ik aan) kan ik niet meer dan zeggen dat ik het met jullie eens ben. En toch zal iedereen altijd beter willen hebben. Waarschijnlijk is de maatschappij ondertussen zo verwend dat we niet meer beseffen dat we blij moeten zijn met wat we hebben, en dat we niet de hele tijd moeten zitten te zeuren dat de ene kabel beter is dat de andere kabel. We zijn gewoon ondertussen al zo ver in de maatschappij, dat we dat er niet meer uitkrijgen. Maarja, ooit, misschien ooit, dat het nog wel goed komt.
PS: let niet teveel op mijn getyp: die biertjes van het afgelopen uur komen met die hitte harder aan dan anders :lol: .
Maar toch: ben het wel met jullie eens,
Mvg,

Christiaan

Anthrax
16-07-2003, 01:32
Waar het me eigenlijk om gaat:

Je kunt nog zulke mooie spullen aanschaffen, maar hou je daarbij wel rekenig met je woonruimte? Geld uitgeven voor niks is gewwon jammer!

Veel kwaliteit en weinig woonruimte past niet bij elkaar!

Geen kwaliteit en weinig woonruimte past ook niet bij elkaar. :twisted:

Marty vanluit
16-07-2003, 09:03
En weet je Marty, je heb helemaal 100% gelijk
Maar................ik vraag me soms toch wel eens af wie het nu eigenlijk beter heeft, zij daar aan de andere kant of wij hier met onze luxe en alle andere shit
Dit klink misschien vreemd
Zij hebben het slecht maar zelf weten ze wellicht ook niet beter en zijn dus tevreden met wat ze hebben
Zo is het leven daar nu eenmaal
Wij hebben het "goed" maar zijn we dus ook tevreden??
Soms wel maar nog vaker niet (geld voor mezelf maar ook de mensen die ik in het algemeen ziet)
Ik vraag me dus wel eens af wie is er nu eigenlijk gelukkiger zijn diep van binnen in het hart

daar heb je ook wel gelijk in.
Ze weten inderdaad niet beter, behalve dan de mensen die wij gezien hebben, die krijgen elke dag vier trucks volgeladen met fotograferende en filmende toeristen voor hun kiezen. Die hebben wel door dat wij het veel beter hebben.
Maargoed, bekijk het inderdaad eens van de andere kant: Eigenlijk is het enige wat wij beter hebben, geld. En maakt geld nou zo gelukkig?

Zij hebben daar altijd mooi weer, dus echt warme kleren hebben ze absoluut niet nodig... :oops:
Altijd eten, de bananen, ananassen, meloenen e.d. groeien daar gewoon in het "wild".
Maar voor de rest hebben ze geen enkele vorm van luxe, dus ook slechte hygiène, dus logischerwijs een kortere levensverwachting.
Als er iets mis is met hun gezondheid, moeten ze letterlijk zichzelf kilometers naar de dokter (als die er al is) slepen, zelfs als ze daar niet toe in staat zijn.

Maargoed, het is inderdaad relatief.
Ik denk dat de sjeiken in Aboudabi precies zo denken over ons...
"Die mensen daar in Nederland, die kunnen niet meteen een HT kopen van 100.000 Euro, die moeten er potdorie voor sparen!!" "Nou vraag ik je!" :wink:
"Kunnen ze daar niet eens een Ferrari kopen?" "Hoe moeten ze zich dan verplaatsen?" 8)

Het is inderdaad allemaal min of meer relatief...
Maar het bezitten van relativerend vermogen als eigenschap is een deugd, en zeker niet slecht om te bezitten als je wilt genieten van het leven.

Zo, dat was de moraal van een kubieke meter... :wink:

Iemand nog iets aan toe te voegen?

MarcoV
16-07-2003, 09:04
*buigt in bewondering*

:wink:

Marty vanluit
16-07-2003, 09:11
*buigt in bewondering*

:wink:

*Aanschouwt buiging met schaamrood op de kaken*

:lol:

bmateijsen
16-07-2003, 09:15
Is referentiekader niet een begrip wat hierboven erbij moet??? Mensen in 3de wereld landen kunnen zelfs met de relatief weinig middelen die zij hebben ontzettend gelukkig zijn. Wanneer men dan ook iets krijgt/ koopt boven verwachting, is de verrassing van vele malen langere duur.

Goed, mensen die veel reizen hebben een groter referentiekader en het vermogen om te relativeren is dus ook groter. (ipv mensen die nergens komen en altijd zeuren dat ze het slecht hebben.., no offence :wink: )

Waarom bovenstaand verhaal... familie van mij woont in Tanzania.. en hoewel de tegenstellingen daar erg groot zijn, wordt bij de armere bevolking iedere vooruitgang met wijd open armen ontvangen. Zijn zij minder gelukkig.. nee... misschien is het juk van rijkdom wat wij hebben wel drukkend op onze welzijn..

Natuurlijk, gezondheid is daar ook een belangrijke issue en als men ver moet reizen voor een dokter kan het zelfs zo zijn dat men daar geen geld voor heeft.

Bottom-line geld en gelukkig zijn gaan niet hand in hand, je hebt niet het 1 nodig om het ander te zijn.

Terug on-topic.. ik geniet tegenwoordig veel meer dan vroeger, heeft ook te maken met een stukje rust in de kont, wat ik vroeger nooit had. Zo kan ik ook van muziek genieten wat uit de wekkerradio komt, maar liever zit ik op de hotspot met een prachtig stuk muziek, wat schitterend geplaatst wordt en precies volgens mijn smaak wordt gepresenteerd... Een goed glas wijn of whisky in de hand en puur genieten...

Groet Bjorn

MarcoV
16-07-2003, 09:41
Met een goed glas whisky is het altijd genieten :wink:

Marty vanluit
16-07-2003, 09:49
Off- en on- topic tegelijk:
Door mijn reis naar de Dom. Republiek ben ik anders tegen dingen aan gaan kijken. Hoe gek het ook klinkt, ik ben nu meer tevreden met mijn set dan voorheen. de drang naar verbetering/ upgraden is verminderd, kortom, ik geniet meer van wat ik nu heb staan!

Dan toch weer even off-topic:
het valt me steeds meer op dat het in rijke landen zoals hier in Nederland werkelijk alles draait om geld en het verkrijgen ervan.
De jacht naar geld gaat ten koste van de levensvreugde.
Ik ken maar weinig mensen die de "drang naar meer" niet bezitten.


Zoals Bjorn al aangaf: "misschien is het juk van rijkdom wat wij hebben wel drukkend op onze welzijn." Ik weet het wel zeker.

MarcoV
16-07-2003, 09:51
Off- en on- topic tegelijk:
Door mijn reis naar de Dom. Republiek ben ik anders tegen dingen aan gaan kijken. Hoe gek het ook klinkt, ik ben nu meer tevreden met mijn set dan voorheen. de drang naar verbetering/ upgraden is verminderd, kortom, ik geniet meer van wat ik nu heb staan!

Dan toch weer even off-topic:
het valt me steeds meer op dat het in rijke landen zoals hier in Nederland werkelijk alles draait om geld en het verkrijgen ervan.
De jacht naar geld gaat ten koste van de levensvreugde.
Ik ken maar weinig mensen die de "drang naar meer" niet bezitten.


Zoals Bjorn al aangaf: "misschien is het juk van rijkdom wat wij hebben wel drukkend op onze welzijn." Ik weet het wel zeker.

Zo zie je maar Marty: rijkdom is wat je terugkrijgt van een mooie reis :wink:

bmateijsen
16-07-2003, 09:56
Met een goed glas whisky is het altijd genieten :wink:

Absoluut Highland Park 10 jaar oud Single malt of een Laphroaig, of ... euh weer te veel off-topic..

Groet Bjorn

Marty vanluit
16-07-2003, 11:34
Off- en on- topic tegelijk:
Door mijn reis naar de Dom. Republiek ben ik anders tegen dingen aan gaan kijken. Hoe gek het ook klinkt, ik ben nu meer tevreden met mijn set dan voorheen. de drang naar verbetering/ upgraden is verminderd, kortom, ik geniet meer van wat ik nu heb staan!

Dan toch weer even off-topic:
het valt me steeds meer op dat het in rijke landen zoals hier in Nederland werkelijk alles draait om geld en het verkrijgen ervan.
De jacht naar geld gaat ten koste van de levensvreugde.
Ik ken maar weinig mensen die de "drang naar meer" niet bezitten.


Zoals Bjorn al aangaf: "misschien is het juk van rijkdom wat wij hebben wel drukkend op onze welzijn." Ik weet het wel zeker.

Zo zie je maar Marty: rijkdom is wat je terugkrijgt van een mooie reis :wink:

De bruine kleur is ook leuk meegenomen (zie avatar) (y)

Johan van den D.
16-07-2003, 13:25
Iemand nog iets aan toe te voegen?Ikke niet meer in ieder gevalhttp://www.kurts-smilies.de/applaus.gif

Marty vanluit
16-07-2003, 14:09
http://www.kurts-smilies.de/applaus.gif

Dat lijkt mij een goede off-topic hekkensluiter!

Leonie Baars
16-07-2003, 16:09
Ik heb een goedkope dvd speler bij wehkamp weg.. en geluid aangesloten op een stereo-toren.. ik vind het allemaal wel prima zo, goed geluid, goed beeld.. en genieten doe ik van de films die ik koop en de chips die erbij eet en de bier die ik erbij opzuip..
zo ;) en dat voor een zondag

Ik ben het met je eens, als je er zelf tevreden mee bent en ervan kunt genieten is het allang goed. Ik heb zelf ook geen duure installatie. Maar ben er wel tevreden mee. 8)