PDA

Bekijk de volledige versie : DTS vs. Dolby Digital



StevenTD
01-12-2002, 17:22
Hey makkers,

lange tijd dat ik nog eens gepost heb, vooral omdat ik het nogal druk had met zelf een filmpje ineen te boksen. Ik merkte enkele maanden geleden op dat die live-dvd van Texas een nogal stille DTS-track had en postte hierover op het board, maar er kwam toen niet echt reactie op.

Nu was ik gisteren naar de nieuwe versie van Fellowship aan het kijken en switchte effe tussen DTS en DD en weer merkte ik dat de DD mix luider was. Let wel: ik zeg niet dat ie beter was of zo, enkel dat het volume luider was.

Ik heb een Denon AVR 3802 en Mission speakers (gewonnen met een wedstrijd, zo rijk ben ik niet), dus daar kan het niet echt aan liggen. Is het misschien gewoon zo dat DTS tracks subtieler zijn en vandaar iets stiller. Het leek me gewoon vreemd dat de DD tracks agressiever leken?

Met beleefde groeten,
Steven Tuffin.

Jaded
01-12-2002, 17:29
Op dvd-home (http://www.dvd-home.nl/) staan een paar artikelen over DTS.

Wat ik eruit begrepen heb is dat DTS een veel ruimer beeld geeft, minder pieken en dalen dan bij DD. Omdat alles beter in elkaar vloeit komt het waarschijnlijk ook minder agressief over.
Een voller en harmonieuzer geluidsbeeld.

In deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=13245) is er ook wel een heel deel gezegd over beide formaten en de verschillen.

Donovan
01-12-2002, 17:36
Probeer het eens met de goeie ouwe zoekfunctie, kom je ondermeer de volgende tegen:

DTS echt zoveel beter????? (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=13245&highlight=dts)

Edit: ik zie dat Jaded er ook al op wees

Als ik het allemaal goed heb gevolgd wordt het halverwege de thread een beetje over en weer schelden, maar verder best een geinige discussie :)

Ik denk (maar heb zelf op het moment alleen nog maar pro logic) dat het er per DVD aan ligt hoe de verschillende tracks gemixed zijn.

Johan van den D.
01-12-2002, 17:41
Wat ik eruit begrepen heb is dat DTS een veel ruimer beeld geeft,dit klop inderdaad
alleen is het meestal wel zo dat de DTS track luider klink dan de DD
veel mensen zetten hun receiver dan ook een paar dB zachter wanneer er een DTS track beluisterd wordthttp://www.clicksmilie.de/sammlung/mittelgrosse/mittelgr145.gif

Patrick vdB
01-12-2002, 22:15
Nu was ik gisteren naar de nieuwe versie van Fellowship aan het kijken en switchte effe tussen DTS en DD en weer merkte ik dat de DD mix luider was. Let wel: ik zeg niet dat ie beter was of zo, enkel dat het volume luider was.

Het gaat hier waarschijnlijk om de LOTR R2se versie?;) De DTS track op de R2 klinkt inderdaad minder als de DD-track op dezelfde dvd. Waar het normaliter de DTS-track is welke uitblinkt in ruimtelijkheid, detail, transparantie etc blijft deze helaas achter op de DD-track van LOTR R2.

Mvrgr

Patrick

StevenTD
01-12-2002, 23:19
Het gaat vreemd genoeg over de r1 versie, maar nogmaals: ik zeg niet dat de kwaliteit minder is. Het gaat over het volume!

PurifieR
04-12-2002, 00:08
Het varieert bij mij per film welke track ik beter vind...zo zet ik bij LotR Extended altijd de DD track op, gewoon omdat ik m ietsje beter vind klinken...bij U571 is het net andersom.
De meeste verschillen die je tussen dolby en dts hoort zijn te wijten aan verschillen tijdens het masteren van de tracks.

op Audio/Video Science Forum (http://www.avsforum.com) zijn de nodige topics hierover te vinden

camareo
30-12-2002, 10:32
Ik heb afgelopen vrijdag ook Lord of the rings release 2 gekeken met natuurlijk de DTS track....
Ik vond deze bijzonder goed klinken inderdaad niet super hard maar wel zeer zuiver. Ik vind DTS vaak veel relaxter voor me oren.
Vaak vind ik DD te dominant dus dat het te hard gaat klinken. terwijl naar mijn mening DTS veel fijner voor het gehoor klinkt.

Het valt mij ook wel op nu dat ik in het bezit ben van een redelijke geluids installatie dat er veel DVD's in omloop zijn met een zeer matige audio track..... Helaas zijn niet alle DVD's zo goed gemixted als Lord of the rings en Starwars episode 1 en 2.....

cam
;)

garmtz
30-12-2002, 11:51
Ook ik heb de LOTR DD en DTS tracks vergeleken en waar de regio 1 versie een duidelijk beter geluid geeft in de DTS versie, is dit bij de regio 2 absoluut niet het geval! De regio 2 DTS versie klinkt voor geen meter vergeleken met de DD-versie.

Over het algemeen is de DTS versie harder, aangezien DTS geen "dialogue enhancement" gebruikt, die meestal het geluid bij DD zo'n 4 dB verzwakt. Verder is de DTS track zowieso vaak 2 dB "hotter" opgenomen, resulterend in een totaalverschil van zo'n 6 dB. Omdat veel mensen niet compenseren voor dit verschil en de DTS versie dus 2x zo hard doorkomt (6 dB), wordt dit verschil vaak uitgelegd als beter in kwaliteit, terwijl de verschillen na compensatie niet meer dan subtiel zijn te noemen.

Patrick vdB
30-12-2002, 12:18
Deze bevinding is/was voor mij de reden om de r2-versie links te laten liggen;)

Mvrgr

Patrick

garmtz
30-12-2002, 12:36
Deze bevinding is/was voor mij de reden om de r2-versie links te laten liggen;)

Hehehe... Zelfs het beeld van de regio 1 was beter...

zerrax
30-12-2002, 12:55
wat zijn regio 2 DVDs?.......

...sinds dat LaserDisc bestaat haal ik alle films uit de States, beter goed NTSC dan slecht PAL!

garmtz
30-12-2002, 13:21
wat zijn regio 2 DVDs?.......

...sinds dat LaserDisc bestaat haal ik alle films uit de States, beter goed NTSC dan slecht PAL!
True, true... :)

ferry8
30-12-2002, 13:30
wat zijn regio 2 DVDs?.......

...sinds dat LaserDisc bestaat haal ik alle films uit de States, beter goed NTSC dan slecht PAL!
Dit begrijp ik niet helemaal..........???
Je wilt hier mee zeggen dat PAL dvd's normaal gesproken een mooier beeld geven dan NTSC dvd's.??

bmateijsen
30-12-2002, 13:53
Er is zelfs een verschil in DTS geluidskwaliteit tussen de R2 Afilm versie en de LOTR UK versie. De UK-DTS versie is trouwens ook veel zachter in de extended edition...

Groet Bjorn

zerrax
30-12-2002, 15:51
A film (de distributeur van LOTR) zou er niet verkeerd aan doen om bij de volgende special edition eens goed op de kwaliteit te letten!(als ze zelf nog serieus genomen willen worden...)

ik hoop dat ze dit lezen, wat dat je van een:
full bit rate DTS-ES soundtrack ivm 768 kb/s (om het goed te maken bv)?
en deze keer zonder de "blobs en clicks"

alleen als de regio 2 versie beter is als de regio 1 versie koop ik hem!

camareo
30-12-2002, 16:02
Zachter hoeft niet altijd slechter te zijn!!
Ik vind het vreemd dat mensen hiero het volume niveau als uitgangspunt nemen of een audio track van een dvd film goed klinkt.........


Cam:(

Raskel
30-12-2002, 17:14
ik hoop dat ze dit lezen, wat dat je van een:
full bit rate DTS-ES soundtrack ivm 768 kb/s (om het goed te maken bv)?en deze keer zonder de "blobs en clicks"


Volgens sommigen ligt het aan de gebruikte apparatuur, waar ik overigens niet veel van geloof :)

Erikro
30-12-2002, 17:58
Mijn twee centen, het is al weer een tijdje dat ik DVD gehoord heb allen pal btw. Maar voor mij is DD mp3 op 128kps formaat (wat vlakker minder dynamiek), terwijl DTS overkwam als mp3 op 192kps formaat. Veel voller en prettiger om naar te luisteren.

zerrax
30-12-2002, 19:14
Erikro
Raskel
camareo

misschien weten jullie het nog niet maar Gramtz heeft een uitvoerige test gedaan met beide LOTR extended version DVD's
Regio 2 DTS-ES en Regio 1 DTS-ES en de regio 2 DTS-ES
bevatte gewoon fouten! klikjes, hinderlijke bijgeluiden!

we hebben het hier dus niet over volume instellingen!

Erikro
30-12-2002, 20:25
Ik ook niet. Het verhaal van Garmtz ken ik (helaas) niet, zal eens zoekenheb ook geen lotr.
Het ging voor mij over het gemiddelde van de dvd's (bv gladiator en die onderzeer UB971?) die ik zelf had beluisterd.
Volume deed niet mee, het was meer of DD track 30 tm100hz en 1000hz tm 12000 hz bevatte en de DTS tracks 25 tm 20000hz.
Plopjes heb ik zelf (gelukkig) nooit gehoord en die zouden inderdaad niet mogen voorkomen. Gold dat verhaal dan voor alle DTS dvd's?

Edit: laat maar ik heb de thread niet goed gelezen, we praten langs elkaar heen ( ik langs jou dan)

zerrax
30-12-2002, 23:07
nee, het bovenstaande verhaal geld alleen voor de regio 2 extended editie van LOTR van distrubuteur: A-film

De regio 1 DVD van LOTR heeft geen tikjes in de DTS-ES track

Raskel
01-01-2003, 12:20
Raskel

Daar was ik van op de hoogte, waarop ik doelde was dat mensen op het forum zeggen dat ze nergens last van hebben en het op de "verouderde" apparatuur gooien. :)

zerrax
01-01-2003, 20:20
dat moeten ze zelf weten.... dankzij Garmtz weten we nu wel beter!
bij komt er alleen nog maar DTS binnen!
(De STARWARS saga uit gezonderd dan....)
De DVD van "AKIRA Collectors DTS Edition" is al onderweg, joepie!

garmtz
02-01-2003, 05:54
Ik zou persoonlijk DTS niet gaan ophemelen. Zij maken ook grove fouten. Sterker nog, over het algemeen ligt de DD versie dichter bij de originele master. Maar over het algemeen klinkt de DTS versie inderdaad volwassener dan de DD versie... :) Maar dat gaat dus blijkbaar niet ALTIJD op (zie LOTR regio 2), maar dat zal meestal de schuld zijn van de uitgever en niet DTS.

Nathan Strik
02-01-2003, 13:31
...over het algemeen klinkt de DTS versie inderdaad volwassener dan de DD versie... :) Maar dat gaat dus blijkbaar niet ALTIJD op... As they say: "It´s all in the mix." ;)

zerrax
02-01-2003, 17:56
wel even van uitgaan dat de master 24bit 96 khz is
en dat deze "master" de bron is voor beide mixen (DD en DTS)

geen senario's gaan schetsen waardoor DD beter uit de verf komt
dan DTS (want dit doet Dolby namelijk al jaaaaaren)

In STARWARS Attack of the Clones hoor je overduidelijk de typische dolby misvormming als Annakin (=Darth Vader) zijn stem verheft
(zijn stem klinkt hard, scherp en schel) zo zou een DTS track nooit klinken!

en als je het verschil dan nog niet kunt horen, dan word het tijd voor de oorarts of een nieuw wattestaafje!
(is trouwens de goedkoopste manier voor een beter klinkend HT, je oren voor het luisteren eens schoonmaken....)

garmtz
02-01-2003, 18:07
geen senario's gaan schetsen waardoor DD beter uit de verf komt dan DTS (want dit doet Dolby namelijk al jaaaaaren)

DTS NIET DAN?!?!? Het is algemeen bekend dat DTS een soundtrack af en toe extra oppept (lees: afwijkt van de master) om meer indruk te maken met de soundtrack op die manier.

In STARWARS Attack of the Clones hoor je overduidelijk de typische dolby misvormming als Annakin (=Darth Vader) zijn stem verheft (zijn stem klinkt hard, scherp en schel) zo zou een DTS track nooit klinken!
We hebben niet de DTS versie om het mee te vergelijken, dus dat is een onzinnig statement.

[b]en als je het verschil dan nog niet kunt horen, dan word het tijd voor de oorarts of een nieuw wattestaafje!
(is trouwens de goedkoopste manier voor een beter klinkend HT, je oren voor het luisteren eens schoonmaken....)
Ik hoor uiteraard duidelijk verschillen tussen een goed gemasterde DD soundtrack en een eveneens goed gemasterde DTS versie (en met mij velen). Wellicht kan het ermee te maken hebben dat ik wellicht met een iets beter dan middelmatige set luister met een wellicht redelijk getuned "professioneel' gehoor? Geen enkele reden om dit soort denigrerende opmerkingen te plaatsen. Trouwens, er zijn ook dubbelblinde testen uitgevoerd met panels die geen enkel verschil konden ontdekken tussen de DTS en DD versie van een film.

Eric van Ballegoie
02-01-2003, 18:29
en als je het verschil dan nog niet kunt horen, dan word het tijd voor de oorarts of een nieuw wattestaafje! Met alle respect, maar ik denk niet dat jij Garmt de les moet lezen, hij weet echt wel waar hij het over heeft...

bmateijsen
02-01-2003, 19:32
It's all in the mix... tja... kon het niet beter zeggen.

Dat DTS direct stukken beter zou moeten klinken, alleen omdat het DTS is wil inderdaad niets zeggen, (zie de opmerking hierboven) maar in theorie zou DTS vaak beter moeten klinken vanwege de bandbreedte.... dat dit niet altijd zo is, daar zijn legiovoorbeelden van te bedenken.

En inderdaad Garmt heeft al zeer goede oren, en een nog veel betere installatie om die oortjes te voeden. Dus voordat je bepaalde dingen gaat roepen, zou ik je eerst maar eens verdiepen in de materie en mede-forum gebruikers.... (en anders moet je maar eens een HVT kopen :D)

Ben je benieuwd naar zijn set.. klik dan hier (http://www.dvdzine.nl/thuisbios/thuisbios.php?id=66)

groet Bjorn

zerrax
02-01-2003, 21:32
Sorry Garmtz je vraagt erom.....

quote van jou eigen site (www.dvdfreak.nl)
"En vooral die kick dat de buren zo lekker mee kunnen genieten en al je vrienden jaloers zijn."

Gaat het jou nou echt hierom? van elk merk het duurste kopen en dan hopen dat de anderen "jaloers" worden....geeft dat jou een kick?

Harry B.
02-01-2003, 21:34
Sorry Garmtz je vraagt erom.....

quote van jou eigen site (www.dvdfreak.nl)
"En vooral die kick dat de buren zo lekker mee kunnen genieten en al je vrienden jaloers zijn."

Gaat het jou nou echt hierom? van elk merk het duurste kopen en dan hopen dat de anderen "jaloers" worden....geeft dat jou een kick?
Zeker nog nooit van begrippen als 'sarcasme' en 'ironie' gehoord......

Bas de Jong
02-01-2003, 21:36
Sorry Garmtz je vraagt erom.....

Ehm.... Jij begint met hem te beledigen... Je moet de rollen niet gaan omdraaien. Als er iemand is op dit forum die verstand van dit soort dingen heeft dan is het Garmtz wel. En je moet maar eens naar die link gaan die Erik heeft gepost. Met zo'n set zou je eventuele verschillen echt wel horen.

zerrax
02-01-2003, 21:45
ik beledig niemand, alleen lijkt het er sterk op dat je geen uitgesproken mening mag hebben (dat is toch het doel van een forum? meningen van anderen aanhoren?)

Het lijkt erop dat garmtz geen andere mening respecteerd die anders is dan zijn mening....en dat vind ik een beetje flauw

iedereen heeft recht op zijn of haar mening!

Harry B.
02-01-2003, 21:48
Het lijkt erop dat ZERRAX geen andere mening respecteerd die anders is dan zijn mening....en dat vind ik een beetje flauw

iedereen heeft recht op zijn of haar mening!
:D

Edwin V
02-01-2003, 22:10
Ik denk dat Garmt's oren wel wat slechter worden met zo'n installatie.;)

Royz
02-01-2003, 22:16
Ik denk dat Garmt's oren wel wat slechter worden met zo'n installatie.;)
Als hij ons nou allemaal eens uitnodigt kunnen we het zelf ook merken en horen! :D :p

Tossie
02-01-2003, 22:48
Als hij ons nou allemaal eens uitnodigt kunnen we het zelf ook merken en horen! :D :p

Ik denk dat 80% van de forumleden niet zoveel verschil hoort hoor. Als ik zijn site bekijk snap ik er al niks meer van.
De meest kritische oren zullen het verschil wel horen, maar ik denk dat ik met mijn HK setje wel al mijn grens bereikt heb.

Bas de Jong
02-01-2003, 23:07
Het lijkt erop dat garmtz geen andere mening respecteerd die anders is dan zijn mening....en dat vind ik een beetje flauw

iedereen heeft recht op zijn of haar mening!

Garmtz geeft aan dat DTS over het algemeen volwassener klinkt dan DD. Maar hij zegt ook dat dit niet ALTIJD opgaat. Zelfs op mijn zeer eenvoudige HT op m'n slaapkamer kan ik het verschil tussen de LotR DTS en DD track horen. De DD klinkt toch echt een stuk beter vind ik.

Uit alles wat Garmtz hier heeft neergezet blijkt dat die DTS niet afkraakt en JOU zeker niet! Je zegt dat Garmtz geen andere meningen respecteert maar hij is anders niet degene die denegerende opmerkingen begint te posten:


en als je het verschil dan nog niet kunt horen, dan word het tijd voor de oorarts of een nieuw wattestaafje!

En dan nog iets:


geen senario's gaan schetsen waardoor DD beter uit de verf komt
dan DTS (want dit doet Dolby namelijk al jaaaaaren)
Dit valt volgens mij onder het niet respecteren van een mening.



P.S. aan Crew
Dit topic gaat de verkeerde kant op en ik denk dat alles wat over dit onderwerp (DTS vs DD) nu wel gezegd is. Het lijkt me het beste als dit topic een slotje krijgt voordat het helemaal fout gaat. (dit is overigens mijn mening, als jullie hem open willen houden prima :))

Johan van den D.
02-01-2003, 23:07
De meest kritische oren zullen het verschil wel horen, maar ik denk dat ik met mijn HK setje wel al mijn grens bereikt heb. Tot je zo,n set als dat van Garmtz hoort
Dan is die grens opeens niet meer zo duidelijkhttp://smiliez.de/img.php/2036.gif

Johan van den D.
02-01-2003, 23:17
P.S. aan Crew
Dit topic gaat de verkeerde kant op en ik denk dat alles wat over dit onderwerp (DTS vs DD) nu wel gezegd is. Het lijkt me het beste als dit topic een slotje krijgt voordat het helemaal fout gaat. (dit is overigens mijn mening, als jullie hem open willen houden prima :)) Zal m nog maar even open laten want ik denk dat het ergste al voorbij is
Dat het er verhit aan toegaat betekend wel dat het een interresant onderwerp is en dus ook behoefde aan dit onderwerp
Alleen moeten we uitkijken dat men niet te persoonlijk naar elkaar toe gaat worden in negatieve zin
Overigens ben ik het ook met Garmtz eens wat dat DD en DTS betreft
Je kunt elkaars mening wel respecteren maar er zijn natuurlijk ook gewoon feiten
En die feiten heeft Garmtz al genoemd en daar kan ieder dus zijn menig over hebben
Maar die feiten blijvenhttp://smiliez.de/img.php/1811.gif

Alex van den Berg
02-01-2003, 23:33
Dit topic gaat de verkeerde kant op en ik denk dat alles wat over dit onderwerp (DTS vs DD) nu wel gezegd is. Het lijkt me het beste als dit topic een slotje krijgtIk houd het in de gaten, maar een beetje "stemverheffing" is voor mij nog geen reden om er een slotje op te gooien. ;) Soms kan volhouden uit misplaatste trots namelijk ook een hoop humor opleveren... :D
Als (ex) live- en studiogeluidstechnicus, sta ik in mijn oordeel volledig achter Garmtz en lees ondertussen met veel plezierig gegniffel de reakties van beterweters die het beter willen weten... :D

Mike Philippens
02-01-2003, 23:58
Leuke discussie!
Even nog wat olie op het vuur: als je echt puur wilt genieten moet je terug naar een echte authentieke PCM stereo track... De DVD's van Chesky Records (http://www.chesky.com/) worden opgenomen met 96Khz/24bit, hetgeen resulteert in een bitrate van 4608kb/s...voor 2 kanalen. En dat is dus hoorbaar beter als alles wat je daarvoor gehoord hebt. Heel moeilijk voorstelbaar dat je uit 2 kanalen zo'n ruimtelijk geluidsbeeld kunt krijgen. Een aanrader voor de echte liefhebber.

garmtz
03-01-2003, 00:09
Heej, veel gebeurd hier... :) Hoeft helemaal nergens een slotje op hoor en ik wil zeker niet de betweter uithangen. Ik kan ook wel tegen een stootje en probeer feitelijk te blijven. No harm done, verder met die discussie! :) Mijn mening heb ik al gegeven, dus ik ben benieuwd naar verdere reacties. On topic dus nu mensen... ;)

Alex van den Berg
03-01-2003, 00:10
en ik wil zeker niet de betweter uithangen.Ik begrijp dat mijn uitspraak "algemeen" genoeg was? In ieder geval bedoelde ik jou hier niét mee... :D

Maar inderdaad... On-topic!! Komt u maar! ;)

garmtz
03-01-2003, 00:24
Ik begrijp dat mijn uitspraak "algemeen" genoeg was? In ieder geval bedoelde ik jou hier niét mee... :D

Nee, ik refereer puur naar mezelf. Maar in feite heeft niemand de waarheid in pacht, het blijft immers een forum, waar we van ELKAAR leren. Gelukkig heb ik niet zulke lange tenen hoor... ;)

bmateijsen
03-01-2003, 08:16
Leuke discussie!
Even nog wat olie op het vuur: als je echt puur wilt genieten moet je terug naar een echte authentieke PCM stereo track... De DVD's van Chesky Records (http://www.chesky.com/) worden opgenomen met 96Khz/24bit, hetgeen resulteert in een bitrate van 4608kb/s...voor 2 kanalen. En dat is dus hoorbaar beter als alles wat je daarvoor gehoord hebt. Heel moeilijk voorstelbaar dat je uit 2 kanalen zo'n ruimtelijk geluidsbeeld kunt krijgen. Een aanrader voor de echte liefhebber.

hoe meer bandbreedte des te meer ruimte voor detail, mits de studiomixer dit ook werkelijk toelaat. David zal hier wel rekening mee gehouden hebben ;)

Maar de illusie dat een hardere mix (lees meer DB, wat de trend lijkt de laatste tijd) direct ook een betere mix is...tja... there's no kind of magic... zeg maar...

Als laatste eigenlijk prefereer ik nog steeds 2 kanaals voor muziek. (en de laatste tijd vooral analoog) Aangezien mij dat als luisteraar nog steeds op de juiste positie plaatst (iets wat ik niet altijd kan zeggen met multichannel)

Groet,

Bjorn

Tossie
03-01-2003, 10:15
Wat ik nog steeds niet heb kunnen vinden in alle threads over het geluidsverschil tussen de DD en DTS versie, is concreet wát het verschil is.

Waar moet ik naar luisteren om het verschil te horen?
Ik heb de film nu met DTS gezien en ik vond het wel mooi klinken. Ook ik had wel last van die plopjes, maar als dat de enige momenten zijn dat de DTS slechter is dan de DD versie, dan vind ik het nog wel meevallen.

Ik heb het begin wel in DD gezien en daarin vond ik juist veel te veel bass zitten. Bas die er niet in de DTS versie op hetzelfde moment zit. Dat vond ik veel fijner om naar te luisteren.

Maar ik hoor dus graag de concrete 'problemen' met de DTS track!

Mike Philippens
03-01-2003, 10:33
hoe meer bandbreedte des te meer ruimte voor detail, mits de studiomixer dit ook werkelijk toelaat. David zal hier wel rekening mee gehouden hebben ;)
Ja...daar zeg je het 'magic word'....de mixer. Het is in deze discussie al eerder gezegd: alles hangt zo'n beetje van de mixer af. Vandaar dat je gewoon niet in het algemeen kunt zeggen dat het een beter is als het andere. Als David een koffergrammofoon gebruikt om een 96Khz opname te maken heb je natuurlijk een prachtig gedefiniëerde opname van een krakende wagen. Schitterend...alleen niet om aan te horen.
Op papier is het Chesky verhaal heel erg mooi, net als DTS in theorie beter moet zijn. Maar dan moeten ze het wél mooi doen.

Dat muziek per definitie in stereo zou moeten ben ik niet met je eens. Accoord: een hoop mixen zijn erg creatief, bijvoorbeeld The Eagles. Erg mooi, maar rare plaatsing. Ik heb echter opnames van Denon gehoord die heel erg mooi zijn en precies (moeten) klinken als de plaats waar de opnames zijn gemaakt. Denon heeft daar een hele bijzondere techniek voor ontwikkeld en mixed er verder niets aan. Ze werken met 4 microfoons en dat worden de kanelen op de DVD. Ik heb hier demo's van op de Referenz DVD staan en het klinkt heel erg goed. Dit is zoals het moet, maar meestal is het niet zoals het hoort. Wat dat betreft moet ik het met je eens zijn maar storend vind ik het niet. Het is een puristisch standpunt, maar dat is jouw goed recht. Ik kan best genieten van de af en toe vage mixen...

garmtz
03-01-2003, 10:36
Over het algemeen klinkt het middengebied van een DTS track voller en volwassener, het geluid komt beter los van de speakers en het hoog is aangenamer (minder fel). Het basbereik is "anders", maar over het algemeen een stuk strakker, agressiever en subjectief dieper. De wat minder strakke bas van DD zou uitgelegd kunnen worden als een te luide bas in bepaalde gevallen.

Al met al betrekt een DTS soundtrack je beter in een film, wat wellicht wel het allerbelangrijkste is.

Dit zijn algemene observaties, zoals vaker gezegd: er kunnen DTS soundtracks zijn die van dit algemene beeld t.o.v. DD afwijken. De drop-outs zijn NIET perse de reden waarom DTS minder klinkt. Verder ken ik geen "problemen" met de DTS soundtrack, anders dan dat soms blijkt dat DTS iets meer afwijkt van de master om een bepaald effect te creeeren. Niets mis mee, zolang het maar beter klinkt.... :) Maarja, wat is de waarheid? Er zijn maar weinigen die de master tapes kunnen vergelijken met de DVD... Uiteraard geldt ook: luister beide soundtracks OP HETZELFDE NIVEAU! DTS gebruikt geen dialogue normalization en is vaak "hotter" (harder) gemixt, wat opgeteld vaak 6 dB aan geluidsdruk kan schelen. Dit is 2x zo hard! Als je daarvoor niet compenseert, klinkt de DTS soundtrack dus altijd beter. Uitzonderingen (zoals LOTR R2) uiteraard weer daargelaten.

Edwin V
03-01-2003, 16:50
Leuke discussie!
Even nog wat olie op het vuur: als je echt puur wilt genieten moet je terug naar een echte authentieke PCM stereo track... De DVD's van Chesky Records (http://www.chesky.com/) worden opgenomen met 96Khz/24bit, hetgeen resulteert in een bitrate van 4608kb/s...voor 2 kanalen. En dat is dus hoorbaar beter als alles wat je daarvoor gehoord hebt. Heel moeilijk voorstelbaar dat je uit 2 kanalen zo'n ruimtelijk geluidsbeeld kunt krijgen. Een aanrader voor de echte liefhebber. Daarom hoeft een HT (nog) niet uit supergoede high-end luidsprekers te bestaan. Voor DTS en DD voegt dat niet zoveel meer toe. Overigens is luisteren een zeer persoonlijke belevenis. Van mijn 700+ DVD's zijn er hooguit 20 die ik een echt goede DTS of DD track vind hebben.

Johan van den D.
03-01-2003, 16:54
Van mijn 700+ DVD's zijn er hooguit 20 die ik een echt goede DTS of DD track vind hebben. Zoals??

zerrax
03-01-2003, 19:09
"...en als je het verschil dan nog niet kunt horen, dan word het tijd voor de oorarts of een nieuw wattestaafje!"

deze opmerking was niet persoonlijk bedoeld, het woord "je"
slaat op iedereen die nog niet heeft ondervonden heeft dat DTS beter klinkt als Dolby Digital...
En het is toch een goede tip? het kost bijna niks en ik hoort echt verschil (voor en na de behandeling)

Om het verschil tussen een DTS en Dolby digital track horen heb je echt geen getraind oor nodig, ik hoor het verschil duidelijk op een HT setje die een fractie kost van jou referentie set

Omdat ik zelf momenteel werkzaam ben als surround mixer
voor films, wil ik best (als ik meer tijd heb) de proef op de som nemen en een eigen gemaakt DAT opname (16bit 48 khz)
omzetten in een .ac3 en een .DTS bestand zodat iedereen het zelf duidelijk kan horen (later kom ik hier nog wel op terug)

Ik doe deze moeite echt niet om het laatste woord te willen hebben, als ik het verschil over duidelijk kan horen dan moeten andere mensen dit toch ook kunnen horen?

garmtz
03-01-2003, 19:18
Nog een keer: ik heb NOOIT beweerd dat DTS NIET beter klinkt dan DD. Ik zou alleen graag zien dat DTS zelf (ik heb het hier NIET over de codering, maar over het bedrijf DTS) zich wat meer aan de originele mixen zou houden. En ik heb ook gezegd dat er blijkbaar gevallen zijn dat de DTS mix slechter klinkt (LOTR R2).

Ik hoop dat iedereen goed blijft lezen, want anders praat iedereen langs elkaar heen en dat is niet de bedoeling.

Zerrax, lijkt me een goed idee als jij die twee tracks maakt, puur als voorbeeld. Lijkt me zeer zinnig, vooral als mensen dit zelf op hun eigen installatie kunnen horen en met zeer precies gematchte levels geencodeerd.

Even een terzijde: wel eens een DTS track van LaserDisk gehoord? Dan weet je echt niet wat je meemaakt! Klinkt zo gigantisch goed, dat je al je DTS DVDs het raam uitsmijt, zelfs diegene met de volledige 1400 mbps bitrate! :)

zerrax
03-01-2003, 21:28
ik heb de film CASPER (DTS) en Waterworld (DTS) op Laserdisc dit zijn echt zeer goede voorbeelden van hoe het ook kan klinken
alleen jammer dat er zo weinig "full bitrate" DTS DVD's zijn....

Als ik klaar ben met de mix waar ik nu aan werk, zal ik die twee files maken
(die kunnen dan op een CD-RW gebrand worden,
in je cd speler met optische out naar de reciever/decoder...testen maar zoek de verschillen! ik ben benieuwd!)

alleen begrijp ik niet helemaal wat hiermee bedoeld:

"... Ik zou alleen graag zien dat DTS zelf (ik heb het hier NIET over de codering, maar over het bedrijf DTS) zich wat meer aan de originele mixen zou houden. "

zou je dit in andere woorden nog eens uit kunnen leggen?

MeNTaL_TO
04-01-2003, 10:49
De DTS kraakjes komen die voor in de 2 of de 4 dvdset van LOTR, want ik moet zeggen dat ik ze op mijn yamaha 630 met de 4 dvdset (R2) nog nooit gehoord heb.
Dus als het de 4 dvdset is, wanneer komen de kliks ongeveer voor?