PDA

Bekijk de volledige versie : Lagaan: Once Upon a Time in India



Tim Weisselberger
05-12-2002, 16:40
In India is de grootste filmindustrie ter wereld gevestigd. Deze wordt door vele mensen de Bollywood filmindustrie genoemd.

De productiekosten bedragen gemiddeld 2 miljoen euro per film. Het begon allemaal in 1899, toen Harish Chandra Bhadwadkar twee korte films maakte, waarna er een hele grote belangstelling voor dit medium in India onstond. Nu produceert India meer dan 800 films per jaar. Dat is ruim twee keer meer dan Hollywood! Dagelijks gaan meer dan 14 miljoen mensen in India naar de film, waar ze vaak hun dagloon voor over hebben.

Heel essentieel in de Bollywoodfilm zijn de liedjes. Zonder deze liedjes is er geen toekomst meer weggelegd voor Indiase filmbizz. De soundtrack van films worden vaak maanden van tevoren uitgebracht om de productiekosten van de film terug te verdienen. Per film worden er dan ook gemiddeld 10 tot 20 miljoen cassettebandjes verkocht! In de Indiase musicbizz gaat jaarlijks 1,5 miljard dollar om! Met dank aan onder andere de zangeres Nelly, die groot fan is van de grootste Indiase zangeres aller tijden:Lata Mangeshkar, krijgt de Bollywoodmuziek steeds meer aandacht. Wat een goede zaak is :)

De Indiase filmindustrie is momenteel ook een nieuwe bron aan het aanboren nl: Indiase films voor Indiers in het buitenland. Films die bijvoorbeeld floppen in India, worden met veel succes in het westen gereleased en dat hadden de Indiase filmmakers maar al te goed door. Momenteel worden er heuse studies verricht naar de gedachtengangen van Indiers, die in o.a. U.S.A, Engeland of Nederland wonen, om zodoende films op maat voor deze doelgroep te maken. Voorbeelden van zulke films zijn Shakti en Lajja. Hier wordt door producenten veel geld aan deze films verdiend door bijvoorbeeld de rechten van de video's en dvd's.

Essentieel voor de Bollywoodfilm zijn o.a. de onderwerpen: moraal, chauvinisme en respect voor je ouders/ouderen. Al deze elementen (behalve de laatste dan...) worden ook massaal in Hollywoodfilms gebruikt. "Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen tussen de Bollywood- en de Hollywoodfilms" zei een Nederlandse professor ooit en ik kan niets anders, dan dat beamen. Over heel de wereld worden Indiase films met veel succes in bioscopen vertoond. Ook in veel islamitische landen zijn Indiase films de enige films, die de bevolking te zien krijgt, omdat er vrijwel nooit naakt in een film voorkomt in tegenstelling tot de Europese cinema ;) Het lijkt er nu ook op dat Amerika bezwijkt voor de Bollywoodfilm, omdat enkele jaren geleden er nog maar 20 bioscopen waren, die Bollywoodfilm vertoonden en momenteel zijn dat er meer 50! Het is niet onverklaarbaar, dat de Bollywoodfilm aan populariteit aan het inwinnen is, omdat er ontzettend veel mensen zijn, die van musicals houden en een Bollywoodfilm is nou eenmaal een musical! Voor degenen die nog nooit een Bollywoodfilm hebben gezien en toch nieuwsgierig zijn geworden, is Lagaan een echte aanrader!!

Andere aanraders zijn Asoka,ook wel de Indiase Gladiator genoemd (nu al een tijdje leverbaar) en Devdas (duurste Indiase film allertijden en dat is te zien ook!!)
bron: www.rodisc.nl

Heeft iemand deze film al op dvd mogen bezichtigen, wat ik mij afvraag of deze film de moeite voor het in huis halen waard is.
Deze film had volgens mij ook een oscar-nominatie voor beste buitenlandse film dit jaar.

Genres: Bollywood, World Cinema, Musical.
Regisseur: Ashutosh Gowariker
Regio: 2
Release: 27-05-2002
Herkomst: Engeland
Distributeur: Columbia/Tristar
Lengte: 216 min.
Geluid: Engels (AC-3 5.1)
Ondertiteling: Engels, Nederlands

Deze film is oa verkrijgbaar bij RoDisc (http://www.rodirect.nl) voor €19,95

mvg, Tim.

Rochan
05-12-2002, 18:33
Heeft iemand deze film al op dvd mogen bezichtigen, wat ik mij afvraag of deze film de moeite voor het in huis halen waard is.
Deze film had volgens mij ook een oscar-nominatie voor beste buitenlandse film dit jaar.

Genres: Bollywood, World Cinema, Musical.
Regisseur: Ashutosh Gowariker
Regio: 2
Release: 27-05-2002
Herkomst: Engeland
Distributeur: Columbia/Tristar
Lengte: 216 min.
Geluid: Engels (AC-3 5.1)
Ondertiteling: Engels, Nederlands

Deze film is oa verkrijgbaar bij RoDisc (http://www.rodirect.nl) voor €19,95

mvg, Tim.

Hi Tim,

Leuk dat je dit onderwerp aansnijdt. Het klopt wel in het stukje wat je gequote heb. De Indiase filmindustrie (Bollywood in filmtermen) wordt nu inderdaad opgepikt door de Westerse wereld. Goede voorbeelden zijn Lagaan, Mission Kahmir, Monsoon's Wedding, Asoka en binnenkort Salaam Bombay. En dan heb je films met semi Bollywood invloeden, zoals Bend it Like Beckham en the Guru. Films is voor de Indiase bevolking entertainment nummer 1. Ze kunnen vaak hun dagelijkse problemen, dan even vergeten, door naar een flm te kijken met muziek en dans, mooie dames en heren en vaak rijkdom.
En over Lagaan, ik heb deze dvd ook. Het gaat over de koloniale overheersing van de Engelsen over de Indiers. Dit wordt d.m.v. een cricket wedstrijd in beeld gebracht. De film is lang, met mooie liedjes en dansscenes. Het verhaal is ook leuk. Als je een beetje interessert voor buitenlandse films, dan kan ik je deze zker aanraden. De beeldkwaliteit is goed evenals het geluid (vooral als je het vergelijkt met de gemiddelde Bollywood films die uitgebracht worden op dvd) Het enigste nadeeld is dat je halverwege de disc moet omwisselen om de rest van de film te zien (dor de lengte is het verdeeld over de 2 disc) en er zitten bijna ging extra's op (alleen wat trailers volgens mij). En 20 Euro is zker niet duur, ik heb er meer voor betaald. :)

Anwar Potter
23-03-2005, 02:02
Voor degenen die meer info wensen over de Indian cinema: er is een site (http://www.uiowa.edu/~incinema/) waarop een Amerikaanse professor zijn "notes" geeft op een handgreep Indiase films. Verder is www.upperstall.com ook een informatieve site.

Anwar Potter
28-03-2005, 05:14
www.LAGAAN.com :P