PDA

Bekijk de volledige versie : Goede Tip voor mij DLP projector



martin_senders
05-12-2002, 16:48
Hallo Daar,

Ik heb een paar weken geleden een Sharp DLP projector geleend en nu wil ik gewoon op de muur gaan projecteren.
Ik heb de muur expres rond gemaakt omdat deze dan de zelfde ronding als de lens heeft van de projector en dus op elke afstand hetzelfde is op het scherm.
Ik gebruik de Sharp XV-Z9000E DLP projector.
Heeft iemand tips met speciale verf etc etc om dit mogelijk te maken.
Of om dit zelfs af te raden en toch een plat scherm te pakken.
Maar dit laatste vind ik niet zo'n goed idee want ik ben nu aan het kijken een tijdje op die ronde muur en moet vertellen dat dit een geweldigge ervaring is.
Ik heb aan de zijkanten gordijnen laten hangen voor het contrast van het beeld.
ik hoor het wel!!

groeten:

Martin

Luud Smits
06-12-2002, 02:23
Yo Martin,

Toch DLP ?

mmm .. ik hoorde van Ton dat hij die in veldhoven had gezien en
dat hij het helemaal niks vond ....

mmm ( twijfel, twijfel ) zoals je weet zoek ik ook een nieuwe...
toch maar eens snel bij je komen kijken.

PM
06-12-2002, 08:01
Heeft de projector een speciale stand om op een ronde muur te projecteren?
Anders krijg je het toch nooit scherp? Ik neem aan dat hij gemaakt is om op een plat scherm te projecteren.

martin_senders
06-12-2002, 14:08
nee van nature is een lens altijd rond op een projector, dus een ronde muur of scherm is wel mooi.
En je hebt op elke afstand hetzelfde brandpunt.

Maar Luud wees gerust ik heb deze projector gewoon even als test hier ik moet hem weer terug geven.
Maar ik moet wel zeggen ik heb nooit zo veel om projectie gegeven maar dit is wel heftig moet ik zeggen.
Wat me wel opvalt is dat je het volume ook weer wat harder gaat zetten naar mate de schermgrootte.

Dit is trouwens wel de eerste projector waar ik geen vervelende kleurenflitsen zie tijdens het kijken.
Heb er al veel gezien onder andere van Barco enz enz.
Maar die deden dit allemaal wel.

Maar het zal heus wel allemaal beter kunnen.

groeten:

Martin

gepebril
06-12-2002, 14:16
Klinkt wel lekker vaag.

Maar je bedoelt waarschijnlijk dat je in een "holle" muur projecteerd. Dus zeg maar een parabool antenne vorm in de muur.

- Erg moeilijk te realiseren....
- Aanpassen bij elke andere lens....
- De winst....

Als ik op mijn LCD projector een patroon zet en die op het scherm richt is deze overal even scherp, of bedriegen mijn ogen me ?


Albert

PM
06-12-2002, 15:24
Tja.. ik projecteer met mijn DLP ook gewoon op een vlak scherm (net als bijna iedereen....)... Ik heb trouwens ook geen last van deze 'vervelende kleurflitsen' mijn kleurenwiel draait op 4x snelheid.. dat verhelpt het probleem
Je theorie klinkt op zich wel logisch, maar ik blijf het toch een vreemd idee vinden...

Verder zou ik voor 'thommy doek' gaan.. kijk hier maar eens (http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=31;action=display;threadid=4321)

martin_senders
09-12-2002, 20:18
Ja ik bedoel inderdaad een holle muur.
Is inderdaad vrij moeilijk te realiseren in een vierkant huis.
Je moet het ook niet zien als helemaal rond dus een halve cirkel want zo bedoel ik het niet.
De muur is veel minder rond maar ik plaats binnen nu en 3 weken wel een paar foto's op het internet dan kun je het zien.

Maareh we dwalen wel even van het onderwerp af.
Ik ben wel bij een persoon nu bezig die helemaal bezig is met 3d projectie.
Die heeft ook een bepaalde verf gebruikt wit met zilver korrels erin en dat moet heel mooi projecteren met een DLP projector.
Ik heb nu een bus besteld en nu ga ik dat op een stuk gebogen MDF houten plaat oefenen.
Ga eens testen hoe het is.

dit is de link:

www.crystalcanyons.net/3dguidebook/viewingmethods_projection.htm


Lijkt me wel leuk om te proberen.
Maar wat er gewoon mee wilde aangeven dat het een heel mooi effect geeft om op een holle muur te projecteren.

gepebril
09-12-2002, 22:28
Woaw,

3D projectie, kijk er zijn nog wel mensen die mij verbazen.
Nu al grote hulde. Wij probeerden 2 jaar gelden een project met LCD beamer, maar dat 3D systeem werkte op basis van computer met dubbele refreshrate. Maar ja dat trekt een LCD niet. Vraag me niet meer wat de refreshrate was.
Zou graag een keer willen kijken als het werkt.

gr,

Albert

Johan van den D.
10-12-2002, 16:48
wel een paar foto's op het internet dan kun je het zien.


martin ,dat hifi rack is werkelijk een prachtig exemplaar moet ik zeggen
klop het dat er verlichting achter de glasplaten zit??
hoe dan ook ,echt heel mooihttp://smiliez.de/img.php/2455.gif

martin_senders
10-12-2002, 17:33
ja die zitten in een soort gleuf achter de platen bevestigt.
Ik moet wel zeggen deze foto's kloppen niet meer alles heb ik nog wel maar het huis klopt niet meer.
Ik verander binnen een paar weken mijn site.
Rack is van Schroers & Schroers uit Berlijn.

groeten:

Martin

garmtz
15-12-2002, 11:47
Hallo Martin, leuk je hier eens aan te treffen...

Volgens mij ben je abuis met je verhaal over de gelijke brandpuntsafstand. Bedenk je dat we hier niet te maken hebben met een CRT-kanon dat op een beeldbuis of scherm projecteert! De lens is echt gemaakt om scherp te projecteren op een plat vlak. Projecteer maar eens op een vlakke muur en houdt een wit vel papier vlak voor het beeld. Je zult dan zien dat deze uit focus is... Persoonlijk zou ik gewoon voor een "echt" scherm gaan. Heb nog nooit een DIY scherm gezien met de kwaliteit van een echte DaLite of Stewart. Duur maar mooi: de Stewart Firehawk. Gebruikten ze vrijwel overal op de CEDIA show in de States en terecht: enorme contrastverbetering en een stuk meer "punch" dan matwit.

martin_senders
16-12-2002, 16:24
Hoi PM

Dank je voor de tip ik zal hem onthouden.
Maar 1 vraagje.
Hoe verklaar je dan dat ze bij alle THX kinepolis bioscopen in Belgie wel ronde schermen gebruiken.
Deze projectors werken met dezelfde soort lenzen.

Ik wacht eerst tot ik die verf binnen heb want het schijnt dat dit toch wel heel mooi moet projecteren.
En dan maak ik gewoon een test.
Ze zeggen wel dat het alleen mooi is op een DLP projector om met deze soort verf te projecteren.
Wel 1 nadeel en is heel veel werk.
Je moet een super gladde muur hebben.

groeten: Martin

garmtz
16-12-2002, 17:21
Dit zijn zeker niet dezelfde lenzen, aangezien ze panamorph zijn... Om een 2.35 beeld te krijgen, wordt er een panamorphe (anamorphe) lens gebruikt om het 4:3 positief op te rekken naar 21:9 of 16:9. Wellicht dat deze niet zo perfect zijn en dat ze daarom het scherm hollen/bollen. Of misschien is er wel een andere reden. Maar waar heb je het idee vandaan dat het scherm hol/bol moet zijn...?!?

Christiaan Sauer
16-12-2002, 20:20
Heeft de projector een speciale stand om op een ronde muur te projecteren?
Anders krijg je het toch nooit scherp? Ik neem aan dat hij gemaakt is om op een plat scherm te projecteren.

waarom denk je dat een bioscoopscherm ook een (lichte) ronding erin heeft zitten? :)

garmtz
16-12-2002, 22:03
waarom denk je dat een bioscoopscherm ook een (lichte) ronding erin heeft zitten? :)
Zie mijn post hierboven... ;)

Christiaan Sauer
19-12-2002, 14:39
Kijk, tegen jou (garmtz dus) kan ik nooit op. Jij wint :D

martin_senders
19-12-2002, 15:21
Hallo,

Toch heb je niet helemaal gelijk want voor een gedeelte wel ja maar Olympus en Cannon verkopen speciale lenzen die voor de zogenaamde Dome-Shaped Screens worden gebruikt.
Dus dan zou het wel mogelijk zijn om zo te gaan projecteren.
Die lenzen kosten overigens ongeveer 600 dollar (cannon)
Maar intussen ben ik ook aan het mailen met een ene Herman van T.U. in Eindhoven en die vertelde mij het volgende:


Hallo Martin,

Het is vaak leuk en interessant om bepaalde dingen goed te overdenken
en
dan uit te proberen.
Ik heb het gevoel dat een 'hol' scherm een wat betere kwaliteit kan
geven
dat een plat scherm.
Denk maar eens aan de binnenkant van onze ogen, de lichtgevoelige
cellen
zitten ook op een 'hol' oppervlak.
Echter, wanneer je projecties ziet op een plat scherm is het niet zo
dat
bepaalde gebieden helemaal wazig zijn.
Dus, het effect van het hol maken van het scherm is beperkt.
Daarbij zou het scherm zowel in horizontaal als vertikaal richting hol
moeten zijn, waarbij ook de kromming de juiste waarde heeft.
Succes bij het uitproberen.

Groeten,

Herman Jansen






zie link

http://www.olympus.co.jp/Special/Info/n020522bE.html

http://www.barco.com/projection_systems/leisure_and_entertainment/en/products/product.asp?Element=1190

ideaal van het hol projeteren is ook voor 3d te gaan projecteren met 2 projectors dus wordt het ook altijd voor gebruikt.

groetjes:

Martin

garmtz
20-12-2002, 07:42
Ik zou zeggen, probeer het uit en zie dat je ongelijk hebt! ;)

Waarom al die moeite doen als gewoon duidelijk is dat die projectoren bedoeld zijn om te projecteren om een vlak scherm? Waarom zo'n punt erover maken? Je kunt beter een GOED scherm kopen... Stewart Firehawk ofzo.

En 3D-projectie is een heel andere discipline. Worden ook vaak CRT projectoren voor gebruikt (met "fast fosfor").

skin
20-12-2002, 11:50
Hallo Daar,

Ik heb een paar weken geleden een Sharp DLP projector geleend en nu wil ik gewoon op de muur gaan projecteren.
Ik heb de muur expres rond gemaakt omdat deze dan de zelfde ronding als de lens heeft van de projector en dus op elke afstand hetzelfde is op het scherm.

Martin

Hi there,

Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen, je hebt zelf de muur in dezelfde ronding gemaakt als de lens? (exact dezelfde ronding maar dan -tig- maal groter?), hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Ik vraag dit omdat ik weet hoe ongelooflijk moeilijk het is om een PERFECT rond oppervlak te maken, en ik neem aan dat het PERFECT moet zijn om goed te kunnen projecteren

PM
20-12-2002, 12:16
Tja.. lijkt me inderdaad wel moeilijk te maken.. En dan nog met doek.. helemaal lastig..

Want als dat idee van de ronding al werkt (wat ik me heel sterk afvraag, volgens mij wordt t onscherp) dan moet je toch zorgen dat je op een goed oppervlak projecteerd (b.v. doek van een projectiescherm)... hoe krijg je dat netjes rond...???

garmtz
20-12-2002, 16:10
Nogmaals, wat mij betreft is deze exercitie compleet zinloos! Kijk naar iedere willekeurige LCD-projector: aan de randen zijn de zwarte lijntjes tussen de pixels even haarscherp als in het midden! Nu ga je een hele omslachtige (en wellicht dure) oplossing verzinnen, terwijl je dat beter kunt stoppen in goede audio of een nog betere projector...

Mijn 2 eurocent...

martin_senders
21-12-2002, 19:21
ik heb de muren in de dezelfde vorm gekregen door heel goed te stucken (heb ik laten doen)
Ik wilde alleen maar aangeven niet dat hol beter is! want dat heb ik niet gezegt maar dat het een hele aparte belevenis is om zo te projecteren op een holle muur.
Ik heb het ook geprobeerd met een scherm maar in die holle muur lijkt het net of je veel meer diepte krijgt.
Je krijgt veel meer het effect als bijvoorbeeld iemand naar de kamera kijkt in de film dan kijkt hij op het doek je veel rechter aan.
Het is gewoon een hele aparte belevenis.

Ik heb inmidells dat staal gemaakt met die speciale verf en die laat machtig mooi op zich projecteren met een DLP projector.
LCD is geen gezicht (krijg je hotspot).
Heel natuurlijk en kleurijk beeld.
Je krijgt ook helemaal geen onscherpte in de buitenhoeken alle pixels zijn scherp.

groeten:

Martin

Raf van Bossum
02-01-2003, 14:53
Martin,

Het "expiriment" ga ik (vrijwel) nooit uit de weg.
Toch is datgene wat jij waarneemt niet volledig het effect van "curvedscreen" projectie.
Ikzelf heb mijn platte scherm een tijdlang voorzien van planken aan alle zijkanten die naar voren uitstaken en volledig zwart waren.
Dit verhoogde de "dieptewerking van het beeld enorm.
Totdat ik de volledige wand waaraan mijn scherm hangt met zwarte stof beklede, die tot aan het beeld op het scherm doorloopt.
Hetzelfde effect!
(heb de planken weg gehaald)
De heer van de TU heeft in principieel/theoretisch opzicht gelijk, maar als bezitter van een CRT(een 3 buis projector) die zeer vergaande afstelling vereist, kan ik je zegen dat "cornerfocus", oftewel het scherp krijgen van de randen van het beeld zeer goed te doen is.
Mag ik je erop wijzen dat de elementen die het beeld in een projector maken, vlak zijn.
Het is dus een vereiste dat de lenzen die dit beeld vergroten en naar het scherm toe brengen dit zonder optische vervorming doen.
De voornaamste reden waarom "curved"screen bestond was het vergroten van de lichtopbrengst, en een radicalere scheiding tussen beeld wat aan te zien was, en niet.
In de profesioneele toepassing speelt dit nog steeds mee.
Werkelijke 3d toepassing, hoeft niet perse van een "curved"screen gebruik te maken, en heeft meer aan letterlijk meerdere plaatjes over elkaar heen.
Ieder met een net iets anders kijkpunt, waardoor er vanzelf meer diepte ontstaat.
Dit simuleren met een DVDfilm zoals die in de handel normaal verkrijgbaar is, kan niet.
Er staat maar 1 zichtpunt op.

Groetjes,

Raf.

martin_senders
02-01-2003, 16:16
Allemaal bedankt voor de tips.
Ik ga eens even alle kosten op een rij zetten en zie wel wat het wordt.
Ik zal binnen nu en 4 weken foto's op deze site zetten hoe het nu is geworden.

groetjes:

Martin