PDA

Bekijk de volledige versie : 5.1 of 6.1



rooijackers
08-12-2002, 13:25
nu ik binnenkort mijn home entertainment set ga halen vraag ik mij af of ik een versteker moet kopen die 6.1 ondersteund. Welke ontwikkelingen verwachten jullie op dit gebied, is/wordt 5.1 de standaard en komen er maar weinig films met 6.1 uit? Of juist niet!
Ik ben ook erg benieuwd naar reacties van mensen die al in het bezit zijn van een 6.1 installatie, zouden jullie nog zonder kunnen??

groeten.


PS vandendool bedankt voor je reactie over de kabels!!!

pepperpointt
08-12-2002, 15:30
Ik ben sind kort over gestapt op een 6.1 installatie.

Werkelijk top!!!!

Ik heb de sony-strdb1080 en deze kan ook van 5.1 soundtracks een 6.1 weergave maken .
Dit geeft nog een ruimtelijker effect.
Echt GAAF!!!!

Patrick vdB
08-12-2002, 15:45
nu ik binnenkort mijn home entertainment set ga halen vraag ik mij af of ik een versteker moet kopen die 6.1 ondersteund.!!

De eerste vraag die ik dan stel is hoe het zit met de mogelijkheid tot het plaatsen van al deze speakers, een goede plaatsing is haast net zo belangrijk (eigenlijk nog belangrijker) om tot een goed geheel te komen. Heb je plaats voor de achterste speakers dan is een 6.1 (nog beter is eigenlijk een 7.1) versterker zeker de aanschaf waard, valt het qua plaatsingsmogelijkheden tegen dan lijkt mij een 5.1 versterker beter tot zijn recht komen.

Liever een goede 5.1 opstelling dan een mindere 6.1(of 7.1) opstelling is een van mijn favoriete motto's in deze;)

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
08-12-2002, 17:06
PS vandendool bedankt voor je reactie over de kabels!!! graag gedaan en ik hoop dat je er wat aan heb
je heb nu in ieder geval wel een beetje een idee over hoe en wat
wat die 6.1 betref zal ik dat zeker aanbevelen(uiteraard ook 7.1)
want hier zie ik toch wel een toekomst in voor de betere ht sets
maar zoals patrick aan aangeef moet je hier wel goed de ruimte voor hebben
heb je dit niet zorg dan voor een goede 5.1 set
heb zelf ook zo,n 6.1 maar op dit moment zal ik zeker nog wel zonder kunnen ja maar mijn streven lig toch wel bij een 7.1 opstellinghttp://www.clicksmilie.de/sammlung/sehrgrosse/grosse051.gif

Donovan
08-12-2002, 17:21
zoals patrick aan aangeeft moet je hier wel goed de ruimte voor hebben. Heb je dit niet zorg dan voor een goede 5.1 set. Ik heb zelf ook zo'n 6.1 maar op dit moment zal ik zeker nog wel zonder kunnen ja. Maar mijn streven lig toch wel bij een 7.1 opstelling

Ik ga zelf ook maar meteen voor de 6.1 of 7.1 (kan op zich de backsurround of -surroundss wel goed kwijt), alleen betekent dit dat ik me weer compleet opnieuw kan gaan orienteren op receivers. Harman Kardon levert ze nog steeds niet met zes of zeven versterkte kanalen, en om nou meteen een tweede versterker aan te gaan schaffen....

Wordt dus waarschijnlijk Pioneer, Denon (toch maar eens een kans geven, op de een of andere manier spreekt dit merk me totaal niet aan hoewel ik het nog nooit heb gehoord) of NAD (wel weer een stuk duurder maar als ik de verhalen mag geloven retegoed). Of misschien Marantz. Zucht........

rooijackers
08-12-2002, 19:03
iedereen bedankt voor de reacties.

Meteen dan maar weer een vraag over de opstelling. De 7de speaker moet deze in de ideale opstelling dezelfde afstand hebben als de surround kanalen, of mag deze ook in lijn staan met de surround speakers?

In mijn geval heb de bank in het midden van de kamer, maar heb ik geen mogelijkheid om de surround speakers aan de zijwanden te bevestigen, dit wordt dus de muur achter de bank, als jullie me nog kunnen volgen.
Is het overigens echt hinderlijk om je speakers aan de muur de hangen??

groeten

Nascera
08-12-2002, 19:17
<FLITS>
Wordt dus waarschijnlijk Pioneer, Denon (toch maar eens een kans geven, op de een of andere manier spreekt dit merk me totaal niet aan hoewel ik het nog nooit heb gehoord) of NAD (wel weer een stuk duurder maar als ik de verhalen mag geloven retegoed). Of misschien Marantz. Zucht........

Voor versterkers geldt hetzelfde als voor speakers: gewoon naar gaan luisteren. Elke speaker en elke versterker klinken toch net weer iets anders.
Hetzelfde geldt overigens voor de combinatie van versterker/speaker.

Donovan
08-12-2002, 19:48
iedereen bedankt voor de reacties.

Meteen dan maar weer een vraag over de opstelling. De 7de speaker moet deze in de ideale opstelling dezelfde afstand hebben als de surround kanalen, of mag deze ook in lijn staan met de surround speakers?

In mijn geval heb de bank in het midden van de kamer, maar heb ik geen mogelijkheid om de surround speakers aan de zijwanden te bevestigen, dit wordt dus de muur achter de bank, als jullie me nog kunnen volgen.
Is het overigens echt hinderlijk om je speakers aan de muur de hangen??

groeten

Je bedoelt je surrounds en je backsurrounds met z'n allen naast elkaar aan de achterwand?

Ik neem aan dat je dit schema (http://www.dolby.com/graphics/ht/co_br_0110_ListenersGuideEX02.jpg) dit schema van de gewenste opstelling (volgens dolby laboratories dan) kent? Lijkt me moeilijk te bereiken met drie of vier speakers aan de achterwand. Misschien door de surrounds echt in de hoeken te hangen en minder naar de luisterpositie te richten, met de backsurrounds echt compleet in het midden en op de luisterpositie gericht.

Het verschilt geloof ik weer per versterker of je bij DD en/of DTS nog een aparte extra delay per speaker kunt instellen (meen tenminste te hebben gelezen dat het bij sommigen niet kan). Dat zou wel kunnen helpen je backsurrounds verder naar achteren te laten lijken.

Qua aan de muur ophangen heb je volgens mij geen problemen, als er maar geen baspoort aan de achterkant van je speaker zit. En je zult ze toch niet compleet strak tegen de muur willen hangen (zoals je een kast strak tegen de muur aan zet) omdat je opzij en wellicht omlaag wilt kunnen richten.

Johan van den D.
08-12-2002, 20:18
dat schema van dolby zeg inderdaad genoeg lijk me
dus de surrounds aan de zijkant en die extra speakers(nummer 6 en eventueel 7) aan de achterkant
kan dit niet en moeten ze allen aan de achterwand dan moet je die surround inderdaad zo ver mogelijk naar de zijkanten plaatsen en daarnaast misschien alleen een 6de speaker erbij(center achter)
wat in dat geval beter is is om je dan beter op een goede 5.1 opstelling te concentreren
6.1 en 7.1 moet je alleen doen als je de speakers optimaal kunt opstellen maar dit moet in jou geval toch mogelijk zijn(rooijackers)gezien je bank niet tegen een muur aanstaat maar er nog een ruimte achter is
dat is natuurlijk de ideale basis voor een 6(7).1 opstelling dus ik zou zeker kijken wat de mogelijkheden zijn met het plaatje van dolby in gedachten
verder moeten alle speakers in principe evenver van de luisterpositie staan
dit is echter vrijwel nooit mogelijk en kan je dus een beetje met de "delay" instelling van een receiver gaan werken
daarnaast is het aan te bevelen om alle speakers af te stellen met behulp van een dB-meterhttp://smiliez.de/img.php/2187.gif

Patrick vdB
08-12-2002, 22:05
Meteen dan maar weer een vraag over de opstelling. De 7de speaker moet deze in de ideale opstelling dezelfde afstand hebben als de surround kanalen, of mag deze ook in lijn staan met de surround speakers?

In een 6.1 of 7.1 opstelling behoor je de surrounds niet op dezelfde lijn te zetten als de surround back speakers.

Kijk anders even in de volgende thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=12069&highlight=itunorm), daar was een soortgelijke vraag en ik had er destijds wat plaatsjes in gezet waarin de ITU-norm wordt uitgebeeld (het surround-geluid wordt volgens deze norm gemixt, het beste resultaat behaal je dus ook door de speakers zodanig neer te zetten).

Mvrgr

Patrick

rooijackers
09-12-2002, 17:18
iedereen bedankt voor de tips,

wordt denk ik toch een 5.1 opstelling, met een 6.1 versteker voor latere tijden.
Ik kan de surround kanalen inderdaad alleen aan de achterwand bevestigen, toevallig moeten ze ook nog erg ver uit elkaar staan ivm een deur. Eventueel kan ik later dan nog een 6de speaker toevoegen die dan met een bepaalde vetraging aangestuurd wordt.
Hoe belangrijk is overigens de hoogte van de 2 surround kanalen als ik deze achter mij plaats op ongeveer 2m???

Johan van den D.
09-12-2002, 18:16
Hoe belangrijk is overigens de hoogte van de 2 surround kanalen als ik deze achter mij plaats op ongeveer 2m??? 1.60 tot 1.80 hoogte
in hoeverre dit belangrijk is is nog maar de vraag
immers wanneer je speakers op stands plaats komen ze nooit op deze hoogte
maar wanneer je ze dus "ophang" dan moet je ongeveer die maten aanhouden

Flabmaster2000
10-12-2002, 02:53
Probeer Onkyo!!!!Heb zelf de TX-DS898,maar de anderen met 6.1 en ook 7.1 kanaal (resp. de TX-SR 600E en de TX-RS700E) zijn ook goede receivers hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding!!!De 600E kost 795 euro en de 700E 1195 euro!!!!!
Groetjes......IK :D

Patrick vdB
10-12-2002, 11:58
Hoe belangrijk is overigens de hoogte van de 2 surround kanalen als ik deze achter mij plaats op ongeveer 2m???

Is een beetje afhankelijk van je eigen voorkeur en de spreiding van de speaker. Speaker met een smal afstraalgedrag zal wanneer deze met de tweeter op oorhoogte staat (meestal het geval wanneer de speaker op stands staat) directer klinken dan wanneer je dezelfde speaker hoger plaatst. Als je de speaker hoger plaatst zal deze difuser klinken en dus een ruimtelijker beeld geven waarbij het directe geluid minder plaatsbaar is, dit heeft echter ook als nadeel dat het geluid welke direct moet klinken (met deze bedoeling gemixt) ook difuser klinkt. Een speaker met een breed afstraalgedrag zal wanneer deze op oorhoogte staat zowel ruimtelijk alsook direct klinken.

Ik weet niet welke speakers gebruikt worden met het beste is om gewoon eens te experimenteren en luisteren/kijken welke hoogte jouw het beste bevalt.

Mvrgr

Patrick

rooijackers
11-12-2002, 19:12
bedankt iedereen voor de vele info,

ik ga voorlopig voor 5.1. Zouden jullie je mening kunnen geven over het toevoegen van een 6de speaker als je mijn opstelling bekijkt. (attachments)




E:\ht wouter\tekening kamer\pcx\2.jpg

E:\ht wouter\tekening kamer\pcx\plattegrond.jpg

rooijackers
11-12-2002, 19:13
ik krijg geen images ingevoegd???

(ben niet voor niets junior member!!!)

Donovan
11-12-2002, 20:01
Images kunnen zowiezo niet vanaf je eigen harddisk, hooguit verwijzing naar een image dat ergens online staat. Wat je wel kunt doen is een bestand meesturen ("attach file" gedeelte onder het tekstvak waar je je posting typt).

rooijackers
11-12-2002, 20:51
nog een poging hoop dat de kwaliteit nog goed is!!

rooijackers
11-12-2002, 20:53
aangezien het twee plaatjes waren, en dat niet meteen lukte,
hier deel 2.
(we leren hier om de minuut)

Graag meningen over het wel of niet zullen toepassen van een zesde speaker bij deze opstelling. Ben benieuwd naar de reacties

Johan van den D.
11-12-2002, 21:16
gezien het plaatje is het juist ideaal om een 6de speaker erbij te plaatsen
maar........wil je het goed doen dan moeten de twee huidige rear speakers "naast" je bank staan/hangen
dus links en rechts van de bank en die 6de speakers achter je bank(achter bij de muur)

Patrick vdB
11-12-2002, 21:18
Hoi,

Heb je de mogelijkheid om surround speakers bij de zijwanden te plaatsen op bv stands? Ik weet niet precies wat de ene muur (de witte in de eerste attachement) moet voorstellen maar als je de mogelijkheid hebt om de surrounds aan de zijwand te plaatsen en de 6e speaker bij de achtermuur dan moet het in principe gaan. Kan er geen speaker geplaatst worden bij de zijwand dan zou ik een 5.1 opstelling aanhouden.

Mvrgr

Patrick

rooijackers
11-12-2002, 21:40
het wordt dan defenitief 5.1
Als ik de 2 surround langs de bank plaats dan zit de speaker op 80cm van het oor. Aangezien er altijd twee mensen op de bank zitten . Lijkt mij niet ten goede komen van het ruimtelijk effect. Ik kies dan toch voor een opstelling van de twee speakers achter de bank, krijg ik toch een wat breder geluid. De zesde speaker komt dan wel een keer als ik verhuis.

By the way de witte wand op het eerste plaatje zijn de gordijnen.

Wouter (thanks for the info again)

Johan van den D.
11-12-2002, 21:44
zoals patrick altijd zeg "beter een goede 5.1 opstelling dan een mindere 6.1"http://smiliez.de/img.php/1811.gif

Patrick vdB
11-12-2002, 21:58
het wordt dan defenitief 5.1
Als ik de 2 surround langs de bank plaats dan zit de speaker op 80cm van het oor.

80cm is inderdaad erg dichtbij, de 5.1 opstelling lijkt mij dan ook de betere keuze;)

Mvrgr

Patrick

Donovan
12-12-2002, 19:06
Nog even ter info het volgende linkje:

http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.html#chapter3