PDA

Bekijk de volledige versie : Piratenplaneet - De schat van kapitein Flint



Arnold van Oostrum
08-12-2002, 18:39
Vadmiddag de publiekspremière van deze film bezocht. Toch wel met gemengde gevoelens er weer uit gekomen.
Mijn kinderen hebben genoten, dat voorop. Maar voor mij was de magie van Disney ver zoek (of ik verwachtte teveel).
De film is een actievehikel dat zich afspeelt in de ruimte. We vliegen niet met moderne vliegmachines maar met een soort moderne zeilschepen. Veel slechterikken. En natuurlijk zo'n klein beestje dat voor de humor moet zorgen. Humor was zeker aanwezig.
De film lijkt heel veel op Atlantis, qua opbouw en gebruikte techniek. De film leeft volledig van CGI, erg veel 3-D beelden of beelden met duizelingwekkende snelheden.
Ook had ik voortdurend het deja vu gevoel van Titan A.E..
Ik zelf vond het geen film voor AL, daarvoor teveel en te nadrukkelijk slechterikken. Ook het verhaal met de gebruikte woorden is te ingewikkeld voor de kleinsten. Nee, een MG6 keuring was veel beter geweest.

Teleurgesteld, eigenlijk wel. De film is technisch knap gemaakt. Maar als verhaal en als tekenfilm was het te gewoon, geen Disney magie.

PS, van 't zomer dus gewoon veel meer genoten bij de Dreamworks tekenfilm Spirit.

Robert Slegers
08-12-2002, 19:38
Ik vond hem ook niet zo vet.
Maar de kinderen hebben er van genoten,en daar gaat het toch maar om, dacht ik zo:D

Yi-Long
08-12-2002, 20:04
het was zeker de nederlandse versie!?
dat wil nog wel eens verschil maken hoe je een film beleefd, vooral als een film als deze, die eigenlyk voor de 'jonge teens' bedoeld is (uiteraard kan en mag je daar als 50 jarige ook van gnieten, maar ik bedoel de initiële markt-groep) opeens veels te kinderachtig wordt ingesproken (iets wat nogal vaak voorkomt hier in nederland by het dubben van tekenfilms...)

MvdS
08-12-2002, 20:15
het was zeker de nederlandse versie!?

Zekers, en dat mocht de pret toch wel drukken.

Maar 'Mega-morph' (ze heette die volgens mij) is toch wel de showsteler.

Het zijn altijd de sidekicks die het hem doen.

Richard B.
08-12-2002, 20:37
Ik ga hem niet in de bios zien (het aantal voorstellingen met een Engelse soundtrack zal toch wel weer op de vingers van een hand te tellen zijn..) maar wacht wel op de dvd. Toen ik de trailer zag was ik al een beetje bang dat dit weer iets in de lijn van Atlantis zou zijn. Disney doet het nu om-en-om: het ene jaar een goeie film (The Emperors new Groove, Lilo and Stitch) en het jaar daarop dan een wat mindere (Atlantis, Piratenplaneet). Ik las ooit eens dat ze met verschillende productiemaantschappijen werken maar dat is dan duidelijk te merken want de kwaliteit verschilt nog wel eens.

Rochan
08-12-2002, 22:19
Ik ga de film wel in de bioscoop zien. Ik heb de trailer gezien en het lijkt me een leuke film. Ga wel de NL versie zien, maar dat mag de pret niet drukken. :D

Jelger
08-12-2002, 22:20
Is die film een disney-classic?

Joris Springer
08-12-2002, 22:25
Ik vond het een erg leuke film die er zeer goed uit zag.
Leuk verhaal en goede humor.
Ik heb er erg van genoten
maakte wel een blunder mee van de operateur namelijk 2 maal Jungleboek2 trailer :P
maar een van de betere disney films vind ik persoonlijk.

Rochan
08-12-2002, 22:25
Is die film een disney-classic?

Volgens mij wel Jelger:) Maar ik weet het niet meer zker:o

Jelger
08-12-2002, 22:29
Zit net de trailer te kijken van Treasure planet maar de film spreekt me niet echt aan moet ik zeggen:(

Met Lilo en stitch had ik dat bijvoorbeeld wel, dat leek me meteen een leuke film. Ik weet niet, de sfeer lijkt me niet echt disney van deze film, maar dat kan ik mishebben :o

Rochan
08-12-2002, 22:34
edit

Met Lilo en stitch had ik dat bijvoorbeeld wel, dat leek me meteen een leuke film. edit :o

Lilo en Stich heb ik van de zomer gezien en is zker een leuke film. Leuke humor en een goede soundtrack (veel nummers van Elvis):D

Jelger
08-12-2002, 22:43
Lilo en Stich heb ik van de zomer gezien en is zker een leuke film. Leuke humor en een goede soundtrack (veel nummers van Elvis):D

Die ga ik dan ook zeker aanschaffen zodra hij te koop is:)

Nathan Strik
08-12-2002, 22:55
Ik heb hem nog niet gezien, maar het lijkt me wel een knaller van een film. Maar ook omdat ik helemaal weg was van Titan A.E. en Atlantis en inderdaad, aan de trailer en andere fragmenten te zien kreeg ik ook al een beetje deja-vu gevoel.

Maar ik vind het eigenlijk wel bewonderenswaardig dat Disney eens wat anders uitgeeft dan wat ze meestal doen. Niets ten nadele van hun andere releases uiteraard. Maar veelzijdigheid is een groot goed.

Maar misschien ben ik ook wel te erg verblind door het mooie CGI werk. ;) Ik ga deze in ieder geval zeker zien zodra hij op DVD wordt uitgebracht.

MvdS
09-12-2002, 06:50
Is die film een disney-classic?
Ja, zeker een originele Dinsey Classic.

Bambi
09-12-2002, 08:00
Ik ga hem niet in de bios zien (het aantal voorstellingen met een Engelse soundtrack zal toch wel weer op de vingers van een hand te tellen zijn..)


Het aantal theaters is inderdaad op 2 vingers te tellen: Arcaplex in Spijkenisse en een theater in Ede tonen de originele Engels gesproken versie.

Gisteren de originele versie in Spijkenisse gezien: vantevoren werd gezegd dat de zaal al was uitverkocht, maar via BelBios een kaartje gereserveerd en er waren slechts 7 bezoekers in de totale zaal!! (Hoezo uitverkocht??).

Het is wel een film met typische Disney elementen. De animatie van Long John Silver is ontzettend goed (maar daar zit dan ook een [naar mijn mening] van de beste animatoren ter wereld achter: Glen Keane). Verder weet ik niet echt wat ik van de totale film moet denken..... Ben er nog niet over uit.

Marcel 'Bambi' Versteeg

DaniBierhoff
09-12-2002, 08:19
Ik heb een voorstukje gezien en het lijkt mij toch wel een leuke film. Het ziet er wat modern uit allemaal, maar dat wil niet zeggen dat dan gelijk de disney magie minder is. Maar goed, ik heb slechts een voorstukje gezien....

Richard B.
09-12-2002, 12:26
Marcel 'Bambi' Versteeg

"Kinda wobbely" (Bambi, 1942)


Vergis ik me nou of is dat geen quote van Stampertje? :D

Bambi
09-12-2002, 12:49
Vergis ik me nou of is dat geen quote van Stampertje? :D

Je vergist je niet, het is inderdaad een quote van Thumper (maar wel uit de film Bambi;) )

Gabriel B.
09-12-2002, 21:32
Vergis ik me als ik meen gehoord te hebben dat "Treasure Planet" zwar geflopt is in de VS ?

Richard B.
09-12-2002, 22:09
Vergis ik me als ik meen gehoord te hebben dat "Treasure Planet" zwar geflopt is in de VS ?

Hij is daar ook nog maar net uit (2 weken), maar hij heeft in die tijd al 23 miljoen opgebracht. Ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot oudere Disney's maar een echte flop kan het dus niet zijn (vooral ook omdat ie nog niet in Europa uitgekomen is).

Matt D
10-12-2002, 14:32
ik vind het wel leuk dat Disney op de bek gaat :)

deze firma lijkt me zowat het summum van fake sentiment en marketing bullshit.

in de Belgische pers zijn al verschillende artikels verschenen over deze film en over het feit dat de Disney erdoor mogelijk in de problemen zal geraken

Richard B.
10-12-2002, 20:43
ik vind het wel leuk dat Disney op de bek gaat :)

deze firma lijkt me zowat het summum van fake sentiment en marketing bullshit.

in de Belgische pers zijn al verschillende artikels verschenen over deze film en over het feit dat de Disney erdoor mogelijk in de problemen zal geraken

Geloof dat maar niet. Heb je enig idee hoeveel films Disney per jaar uitbreng en hoeveel ze binnenhalen met de verkoop van video's en dvd's? Pas als alle andere filmmaatschappijen over de kop gegaan zijn zal Disney 'in de problemen' raken. Ze verdienen goud aan hun catalogus en zelfs minder succesvolle avondvullende tekenfilms (zoals piratenplaneet) zullen uiteindelijk nog winst maken. Als is het maar omdat de verzamelaars en de ouders met kinderen de collectie compleet willen hebben...

Rochan
10-12-2002, 20:49
Je vergist je niet, het is inderdaad een quote van Thumper (maar wel uit de film Bambi;) )
Even oftopic, weet iemand wanneer deze eigenlijk uitkomt? Kan me niet herinneren, dat ik deze heb zien staan bij de releaseschema van Belle en de Beest.:confused:

Richard B.
10-12-2002, 21:07
Even oftopic, weet iemand wanneer deze eigenlijk uitkomt? Kan me niet herinneren, dat ik deze heb zien staan bij de releaseschema van Belle en de Beest.:confused:

2005

Rochan
10-12-2002, 23:11
2005

Thanks Richard:bier:

Martin van Tuijl
11-12-2002, 02:11
Geloof dat maar niet. Heb je enig idee hoeveel films Disney per jaar uitbreng en hoeveel ze binnenhalen met de verkoop van video's en dvd's? Pas als alle andere filmmaatschappijen over de kop gegaan zijn zal Disney 'in de problemen' raken. Ze verdienen goud aan hun catalogus en zelfs minder succesvolle avondvullende tekenfilms (zoals piratenplaneet) zullen uiteindelijk nog winst maken. Als is het maar omdat de verzamelaars en de ouders met kinderen de collectie compleet willen hebben... Sinds Disney om de haverklap video's, DVD's, films op de markt flikkert is de magie volledig verdwenen. Ik ben dan ook al een behoorlijk tijdje afgehaakt. Disney= $. Prima, maar niet meer aan mij besteed...

suedje
11-12-2002, 07:49
Nee, een MG6 keuring was veel beter geweest.


Het kijkadvies is ook MG6.

Bij het feest van Sinterklaas in Ahoy werden posters en kortingsbonnen voor deze film uitgedeeld.
Mijn neefje, 5 jaar, gelijk enthousiast, maar gezien het MG6 symbool toch getwijfeld of we wel of niet moesten gaan.

Uiteindelijk toch gegaan en hij vond het prachtig. Ik vond het ook een leuke film.

rrrick
11-12-2002, 08:18
Treasure Planet is een gigantische flop in de V.S. De film heeft tot nu toe (11 dec.) 'slechts' US$ 24 miljoen opgebracht terwijl de productiekosten $ 140 miljoen en de marketingkosten $40 miljoen bedroegen. Reken maar dat er koppen gaan rollen bij Disney. Er is sowieso al sprake van een groot probleem tussen de creatieven en het management van Disney. De creatieven, dus de schrijvers en animatoren krijgen van het management onder leiding van Michael Eisner nauwelijks ruimte meer om met eigen ideeën en suggesties te komen. De marketeers hebben op dit moment binnen Disney de overhand en hebben een verstikkende invloed op het creatieve proces binnen Disney. Ik denk echter dat met deze mislukking zelfs Michael Eisner's positie wel eens wankel zou kunnen worden.

Het grote probleem van Treasure Planet is dat Disney er absoluut niet in slaagt de film goed te positioneren. Is het een kinderfilm of is het een serieuze animatiefilm voor volwassenen? Als Disney-fan was ik zwaar teleurgesteld in Atlantis en ik denk zeer velen met mij, en aangezien Treasure Planet een film is met een gelijksoortige opzet zullen veel mensen deze film dan ook links laten liggen. Het wordt voor mij in ieder geval de eerste Disney-film sinds The Little Mermaid die ik niet in de bioscoop ga zien...

Jeroen Groot
11-12-2002, 08:42
Ik heb de voorstukjes nu een paar keer gezien, maar het kon mij niet echt boeien. Deed me inderdaad wel denken aan Titan en Atlantis.
Maar ik ga er dus niet heen in de bioscoop

Werner
11-12-2002, 08:47
Als Disney-fan was ik zwaar teleurgesteld in Atlantis en ik denk zeer velen met mij, en aangezien Treasure Planet een film is met een gelijksoortige opzet zullen veel mensen deze film dan ook links laten liggen. Het wordt voor mij in ieder geval de eerste Disney-film sinds The Little Mermaid die ik niet in de bioscoop ga zien...

Ik deel die mening niet, ik vond Atlantis juist een nieuw elan hebben. Ik ga vanavond naar Treasure Planet, dus heb er redelijk hoge verwachtingen over...

rrrick
11-12-2002, 09:18
Nog even gezocht naar de bedragen die Disney films de laatste jaren in hun openingsweekend (dus in drie dagen tijd) in de V.S. opbrachten:

Lion King: US$ 40 miljoen
Pocahontas: 29 miljoen
Hunchback: 22 miljoen
Hercules: 21 miljoen
Mulan: 22 miljoen
Tarzan: 34 miljoen
Emperor's new groove: 9 miljoen
Atlantis: 20 miljoen
Lilo&Stitch: 35 miljoen
Treasure Planet: 12 miljoen

In vergelijking met de Pixar Disney's:

Toy Story I: 29 miljoen
Bug's Life: 33 miljoen
Toy Story II: 57 miljoen
Monsters Inc: 62 miljoen

En hier een quote uit een artikel van de LA Times van 6 december jl:

"Treasure Planet" — which cost an estimated $180 million to make and market — is expected to be the biggest money loser in the history of Disney animation. If that's not bad enough, the flop has fueled continuing concerns among some investors and analysts that Disney's storied animation division has lost its once-infallible touch."

Richard B.
11-12-2002, 22:09
Oef! 180 miljoen dollar is wel HEEL veel geld. Waarom ze zoveel geld inzetten op een film die (wat ik er van meekrijg) nou niet bepaald bijzonder is, is mij een raadsel. Ik heb eigenlijk liever dat ze meer films in de lijn van Lilo and Stitch en The emporers new groove gaan maken, want daarmee laten ze zien dat ze toch nog wel degelijk leuke en originele tekenfilms kunnen maken die nu en in de toekomst veel publiek zullen blijven trekken. Al die pogingen van de laatste paar jaar om tekenfilm 'hipper' te maken zijn (gezien het 'succes' van bijv. 'wannabe' Anime's als Final Fantasy, Titan A.E. en in mindere mate ook Atlantis) toch steeds op grote flops uitgelopen. Waarom leren jullie daar niet van Disney? Laat het maken van Manga over aan de Japanners!

Btw: ik heb Treasure Planet nog niet gezien maar waarom is ie in vredesnaam zo duur geworden? Ik weet wel dat tekenfilms duur zijn om te produceren, maar dit is wel erg veel. Ik las dat bijvoorbeeld Attack of the Clones (laten we wel zijn: HEEL effects-heavy) ergens tussen de 120 a 130 miljoen dollar gekost zou hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat TP daar qua CGI bij in de buurt komt..

Gabriel B.
12-12-2002, 12:02
Originally posted by Werner Peeters
[B]ik vond Atlantis juist een nieuw elan hebben.


Ik kan niet anders dan deze mening volmondig bijstaan. Het was heel verfrissend een Disney-animatiefilm te zien die niets anders was dan een straight-up adventure.
Ik miste de onderbrekingen van het verhaal door liedjes, alsook de fluffy sidekicks, absoluut niet.

Het viel me ook op dat het (menselijke) dodental in deze film vrij hoog lag in vergelijking met vorige producties.
Atlantis deed me eigenlijk nog het meest denken aan de Japanse anime : een sterk no-nonsense avonturenverhaal.

Ik beweer niet dat Disney moet ophouden het soort tekenfilms te brengen waarvan ze hun handelsmerk gemaakt hebben maar een 50/50 ratio met films als Atlantis zou me zeer bevallen

Nathan Strik
12-12-2002, 13:04
Ik beweer niet dat Disney moet ophouden het soort tekenfilms te brengen waarvan ze hun handelsmerk gemaakt hebben maar een 50/50 ratio met films als Atlantis zou me zeer bevallen Precies. Er is al veel teveel een sfeer dat animatiefilms alleen maar sprookjesverfilmingen moeten zijn.

Dat kan natuurlijk ook mooi zijn, maar ik zie het liefste dat er in animatie ook verschillende genres zitten net als bij live-action. Dus ook drama, komedie, thriller, fantasy, etc.

Jammer dat vanwege de dure produktie van deze films veel studio´s de gok niet aandurven, vooral omdat deze films in de bioscoop nooit echte knallers willen worden. Dit zag je ook bij Titan A.E., Final Fantasy en dergelijke. Terwijl dat hele goede films zijn. Alleen ze voldoen niet aan de verwachtingen van het ingeslapen tekenfilmpubliek.

Zal de revolutie ooit nog komen? Ik hoop er stilletjes op...

Jelger
12-12-2002, 13:05
Precies. Er is al veel teveel een sfeer dat tekenfilms alleen maar sprookjesverfilmingen moeten zijn.

Dat kan natuurlijk ook mooi zijn, maar ik zie het liefste dat er in de tekenfilm ook verschillende genres zitten. Dus ook drama, komedie, thriller, fantasy, etc.

Jammer dat vanwege de dure produktie van deze films veel studio´s de gok niet aandurven, vooral omdat deze films in de bioscoop nooit echte knallers willen worden. Dit zag je ook bij Titan A.E., Final Fantasy en dergelijke. Terwijl dat hele goede films zijn. Alleen ze voldoen niet aan de verwachtingen van het ingeslapen tekenfilmpubliek.

Zal de revolutie ooit nog komen? Ik hoop er stilletjes op...

Ik niet hoor, ik vind de ouderwetse tekenfilms veel gezelliger dan al die animatiefilms die zo fraai zijn vormgegeven dat het net speelfilms worden:(

Geef mij maar de klassieke disneyfilm!:)

Nathan Strik
12-12-2002, 13:07
Ik niet hoor, ik vind de ouderwetse tekenfilms veel gezelliger dan al die animatiefilms die zo fraai zijn vormgegeven dat het net speelfilms worden:(

Geef mij maar de klassieke disneyfilm!:) Ik vind de klassieke manier ook heel goed, maar er moet meer variatie komen zeg maar.

Er moet gewoon meer keuze zijn dan nu het geval is.

Jelger
12-12-2002, 13:11
Ik vind de klassieke manier ook heel goed, maar er moet meer variatie komen zeg maar.

Er moet gewoon meer keuze zijn dan nu het geval is.

Dat ben ik zeker met je eens, maar ik heb wel het gevoel dat door al die experimenten in stijl er wat minder gewone goede TEKENfilms uitkomen zonder al die computeranimaties erdoorheen. Lilo en Stitch was er wel zo een, die vond ik erg leuk:)

Maar Titan AE vond ik ook weer leuk, wat dus niet wil zeggen dat ik helemaal niet van die nieuwe stijl films houd. Maar bijvoorbeeld een film als Keizer Kuzco vind ik qua animaties leuker dan Final Fantasy, maar dat is mijn smaak;)

Nathan Strik
12-12-2002, 17:34
Maar bijvoorbeeld een film als Keizer Kuzco vind ik qua animaties leuker dan Final Fantasy, maar dat is mijn smaak;) Die vond ik ook heel leuk. :)

Goh, grappig dat je die film noemt, want als er één film is die geen klassieke Disney sprookjesfilm is, dan is het die wel. ;)

Begrijp me niet verkeerd, het gaat me niet om de tekenstijl, maar om de genres. Er moet variatie komen in de genres, wat mij betreft animeren ze het in Southpark stijl, als er maar meer soorten verhalen komen dan alleen sprookjes.

Keizer Kuzco (of The Emperor´s New Groove zoals de Engelse titel luidt) is geen klassieke Disney que genre (wel qua animatie), het is een pure buddy-komedie en dat zie je niet zo super vaak in animatie. Wat dat betreft is het één van de origineelste Disney´s van de laatste jaren.

Dus animatie hoeven ze van mij ook niet veel aan te veranderen (zolang ze maar veelzijdig blijven qua stijl), als ze de genres maar flink gaan variëren in de toekomst.

Werner
13-12-2002, 15:11
Bon, ik ben dus nog niet tot bij Treasure Planet geraakt; een darminfectie heeft er anders over beslist :( Vanavond een nieuwe poging :)

Gabriel B.
13-12-2002, 19:54
Originally posted by Werner Peeters
[B]niet tot bij Treasure Planet geraakt; een darminfectie heeft er anders over beslist Vanavond een nieuwe poging

Laat zeker iets weten.
Uhm... over Treasure Planet... niet de darminfectie ;)

Werner
13-12-2002, 21:50
He he, good one.

Ben dus net terug, ik snap niet waar al de negatieve kritieken vandaan komen. Inderdaad, TP boort voort op hetzelfde elan als Atlantis; het enige wat er misschien op aan te merken valt is dat het écht niet zo geschikt meer is voor de allerkleinsten (denk maar eens aan Scoops bijvoorbeeld), en als dat zich dan vertaalt in minder inkomsten noemt iedereen het een flop... Ik vind het juist interessant dat deze film een klassiek boek (Schateiland van Stevenson) compleet uit zijn context rukt en tegen een compleet andere achtergrond plaatst. Plus dat ik die mengeling van klassieke en CGI-animatie bij momenten a-dem-be-ne-nemd vind.

Gabriel B.
13-12-2002, 22:56
Originally posted by Werner Peeters
[B]ik snap niet waar al de negatieve kritieken vandaan komen. Inderdaad, TP boort voort op hetzelfde elan als Atlantis; het enige wat er misschien op aan te merken valt is dat het écht niet zo geschikt meer is voor de allerkleinsten

Ik denk dat je zelf het antwoord geeft op je vraag.
TP boort voort op de elan van Atlantis en daarmee bestaat de kans dat Disney, het oudste en één van de laatste bastions van het "animatie-is-gericht-op-kinderen"-gedachtengoed, deze ideologie de rug toekeert voor meer volwassen en gedurfde ideeën.
Atlantis kon nog aanzien worden als een one-shot, een experiment maar die theorie wordt met de aanpak van TP de grond in geboord.
Het zou me dus niet verwonderen dat, zeker met de drukkingsgroepen in de VS, de negatieve kritieken niet gericht zijn op de kwaliteit van TP, maar eerder op het idee dat weergegeven wordt : een nieuwe, ruigere en hardere Disney-reeks.

Gabriel B.
13-12-2002, 23:11
Originally posted by Gabriel B.

[B]een nieuwe, ruigere en hardere Disney-reeks.

Ik zou zelfs durven beweren dat TP dan niet de 2de maar reeds de 3de uit de "nieuwe" Disney-reeks is.

De eerste : The Emperor's New Groove

Originally posted by Nathan Strik

The Emperor´s New Groove zoals de Engelse titel luidt) is geen klassieke Disney que genre ... het is een pure buddy-komedie en dat zie je niet zo super vaak in animatie. ... één van de origineelste Disney´s van de laatste jaren.


ENG valt inderdaad uit de boot bij de gewone Disney's. De fluffy figuurtjes zijn er nog wel maar je merkt dat de grappen scherper en op een meer volwassen publiek gericht zijn.

rrrick
14-12-2002, 07:44
Het probleem blijft dat in het hoofd van de meeste volwassenen een animatiefilm nog steeds gelijk staat aan óf kinderfilm óf komedie. Zolang filmmaatschappijen er niet in slagen volwassenen ervan te overtuigen dat een animatiefilm ook een volwassen hard thema kan hebben blijft het heel moelijk voor deze variant. Atlantis heeft nog een beetje kunnen meedrijven op het imago van de voorgaande Disney's, maar je ziet met het floppen van Treasure Planet dat het publiek er gewoon niet klaar voor is. Ik vrees dan ook dat na de kostbare flops Titan A.E., Final Fantasy, Atlantis en nu dan weer Treasure Planet we niet snel meer iets dergelijks in de bioscoop zullen zien. Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet zo heel erg, want van bovenstaand rijtje heeft er niet één mij echt kunnen boeien (hoewel ik TP dus nog niet gezien heb). Technisch zondermeer indrukwekkend, maar alle andere facetten, zoals script, verhaal, 'acteren' etc. vond ik bij deze films gewoon niet goed genoeg.

rrrick
14-12-2002, 08:01
Originally posted by Gabriel B.


Ik zou zelfs durven beweren dat TP dan niet de 2de maar reeds de 3de uit de "nieuwe" Disney-reeks is.

De eerste : The Emperor's New Groove




De grap van New Groove is dat het eigenlijk een 'opgegeven' Disney overblijfsel is van een ander project: Kingdom of the Sun. Deze film was oorspronkelijk een groots opgezet avontuur gesitueerd in de Inca/Azteken beschaving. De bedoeling was dat ook dit een film zou worden die geschikt was voor met name een volwassen publiek. Maar door allerlei factoren en interne strijd bij Disney kwam het project niet van de grond en werd het gecanceled. Er was echter al zoveel (rest)materiaal dat een aantal schrijvers en animatoren de vrije hand kregen om er toch nog wat van te maken. Het Disney management liet dit project verder zo goed als links liggen. Dat blijkt ondermeer uit het vrijwel totale gebrek aan merchandising (geen Kuzco actiefiguren) en marketing. De film werd dan ook vrij stilletjes gelanceerd. Het management heeft helaas nooit in de gaten gehad dat ze met deze zeer verfrissende en vooral hilarische film een potentiële goudmijn in handen hadden. De film heeft het nu vooral moeten hebben van mond-tot-mond reclame, die er overigens voor heeft gezorgd dat het toch nog een aardig succes werd.

Yi-Long
14-12-2002, 08:32
Het grote probleem op het moment by Disney is ook de hele marketing. Veels te weinig hype meer rond nieuwe films en gewoon zeer slechte reclame campagnes.
Lilo and Stitch had een ERG goede leuke grappige trailer die erg aansprak, dus by die film viel de schade nog mee, maar volgens is er ook niet erg veel Lilo and Stitch merchendise uitgebracht.

Ik vind het persoonlyk erg goed dat Disney nu ook tekenfilms uit brengen met een niveau dat hoger ligt dan een teletubby aflevering.

Hoe fantastisch byvoorbeeld The Lion King er ook uitziet en klinkt, qua plot is het vry rechtlynig.

Lilo and Stitch was trouwens ook heel erg vernieuwend en OOK gericht op de wat oudere kykers, vanwege het hele kind-afpak-verhaal en de omgang van het verlies van ouders door een jonge vrouw en een klein meisje.

In het rijtje 'volwassen' Disney's hoort natuurlyk ook 'The Black Cauldron'/'Taran en de Toverketel' :)

Treasure Island lykt me een leuke film. Het zal heus niet de allerbeste animatie-film allertyden zyn maar dat vind ik zowiezo van geen enkele Disney...
Het is fijn dat Disney het tenminste aandurft veel afwisseling in hun films aan te brengen.

Werner
14-12-2002, 10:39
Maar waar mijn maag van keert is van de trailer die ik op voorhand gezien heb voor "Jungle Book 2". Om hun eigen klassiekers te verkrachten is er blijkbaar wél genoeg promotie voorzien...

Gabriel B.
14-12-2002, 11:01
Originally posted by Werner Peeters

[B]Om hun eigen klassiekers te verkrachten is er blijkbaar wél genoeg promotie voorzien...

Greed is good ! - Gordon Gekko

rrrick
14-12-2002, 12:00
Maar waar mijn maag van keert is van de trailer die ik op voorhand gezien heb voor "Jungle Book 2". Om hun eigen klassiekers te verkrachten is er blijkbaar wél genoeg promotie voorzien...

Helemaal mee eens. Disney is altijd al een geldmachine geweest, en daar heb ik op zich niks op tegen, zolang ze maar kwaliteit leveren. Maar met deze grap, het bombarderen van de markt met inferieure produkten, maken ze het echt te bont. Gelukkig beginnen mijn kinderen ook het verschil te zien tussen de echte klassiekers en deze meuk en laten ze zich door de reclamecampagnes niet meer gek maken.

Johan van den D.
14-12-2002, 12:35
Maar met deze grap, het bombarderen van de markt met inferieure produkten, maken ze het echt te bont. helemaal mee eens

Richard B.
21-05-2003, 22:43
Ik heb vandaag EINDELIJK de DVD gekocht en hem bekeken en ik was er al bang voor: het viel me allemaal niet mee. In het kort: het verhaaltje wordt echt 'op de automatische piloot' verteld en de karakters zijn ook vergeven van cliches. Dat hele gebruik van de ruimtesetting in combinatie met het piratenverhaal heeft zoveel mogelijkheden voor leuke verhalen maar er is totaal geen gebruik van gemaakt. Het is gewoon een soort domme 'formule-film' geworden: echt heel teleurstellend.

Het idee van dat het wel wat weg zou hebben van Atlantis bleek trouwens wel aardig te kloppen: de animatie en stylering leek er als twee druppels water op. Enige verschil is dat bij PP de 3d-effecten NOG MEER opgevoerd zijn zonder dat het echt verschil uitmaakt t.o.v. non-3d animatie. Veel van de effecten zijn helemaal niet zo mooi eigenlijk en je krijgt soms het idee dat Disney nog een beetje aan het 'oefenen' is met het gebruik ervan (terwijl ze juist pioniers waren in het toepassen van 3d in animatie!). Al dat geld wat er in gestoken is zie je veel te weinig terug in de eigenlijke film.

Oh ja, nog een laatste ding: als ik deze moet vergelijken met bijv. 'Titan AE' of 'Final Fantasy: The Spirits Within' dan denk ik dat die beide films boven PP eindigen. Disney kan beter 'terug naar zijn roots' gaan want dit soort films hoef ik niet meer van ze te zien.

Edwin V
22-05-2003, 07:06
Ik niet hoor, ik vind de ouderwetse tekenfilms veel gezelliger dan al die animatiefilms die zo fraai zijn vormgegeven dat het net speelfilms worden:(

Geef mij maar de klassieke disneyfilm!:)

Ik vind Lilo & Stitch ook een gezelligere film als Piratenplaneet. Maar van mij mogen beide soorten films blijven komen. 8)

Werner
27-05-2003, 13:06
[quote="Nathan Strik"Precies. Er is al veel teveel een sfeer dat animatiefilms alleen maar sprookjesverfilmingen moeten zijn.[/quote]

Om de beurt een meer serieuze film en een iets lichtere film is een ideale mix.
Atlantis
dan Lilo & Stitch
dan Treasure Planet

en de volgende film wordt een Romeo en Julia-verhaal... met in de hoofdrol tuinkabouters (!), dus dat klinkt inderdaad weer als een lichtere film. Overigens nogmaals een verhaal waar het copyright op verdwenen is, en dat voor een firma die nu met hand en tand het auteursrecht juridisch wil verlengen, omdat de 75ste verjaardag van Mickey Mouse en binnenkort ook Donald Duck afloopt.

Ik vond het centrale idee van Robert Louis Stevenson's verhaal aan te passen aan een ander tijdskader zeer goed. Het verhaal is nergens te slap, en als er per sé komische sidekicks in moeten, dan liever zoiets als Morph dan een idioot slapstickfiguur.

Raymond187
27-05-2003, 15:37
Ik vond dit een hele leuke film om te zien :D

Idd het een en ander weg van Titan A.E. en Atlantis

Fijn geluidje hoor ;)