PDA

Bekijk de volledige versie : zwarte balken



tasso
08-10-2001, 11:08
Wie kan mij helpen.
Ik heb dit weekend mijn nieuwe pioneer ns-dv55 aangesloten.
Een heel leuk apparaat met een heel goed geluid.
Nu heb ik hier een aantal films bij alleen mijn probleem is dat ik ze met zwarte balken in mijn beeld krijg.
Dat is voor breedbeeld alleen die heb ik niet is dit gewoon een kwestie van mijn setup veranderen in (4:3 geloof ik) of had ik bij het kopen van mijn films goed moeten opletten dat ik niet de breedbeeld versie moest hebben.
Ik dacht dat dat niet uitmaakte namelijk.


tasoelimonique@planet.nl (tasso@esbi.nl of mail to

Nathan Strik
08-10-2001, 13:38
Wees maar blij dat je ze met zwarte balken in beeld krijgt. Dit is namelijk het gros van de DVD´s die beschikbaar zijn.
Het voordeel hiervan is dat je het volledige beeld krijgt zoals in de bioscoop, zoals de regisseur bedoeld heeft. Die zwarte balken zijn gewoon een kwestie van wennen. Daarna zie je wel in dat dit een stuk lekkerder kijken is...
Check ook de uitgebreide uitleg over verschillende beeldformaten (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=6) op deze site.

Rob Eric Blank
25-01-2004, 14:48
Breedbeeld kopen is ook een ID.

Alex van den Berg
25-01-2004, 17:25
Breedbeeld kopen is ook een ID.Zelfs dan zie je bij een groot deel van de films (formaat 2.35:1) zwarte balken.

Rob Eric Blank
25-01-2004, 17:31
Dat is waar, maar ze zijn toch stukken kleiner. Vervelend dat ze vaak de ondertitels in de onderste zwartebalk zetten en niet gewoon op het beeld.

Richard B.
25-01-2004, 18:00
Breedbeeld kopen is ook een ID.
Of gewoon een veel grotere 4:3 tv. Mijn broertje heeft een ERG groot formaat fullscreen-tv en da's eigenlijk net zo mooi als widescreen.

Johan van den D.
25-01-2004, 19:57
Kortom, die zwarte balken horen erbij :roll:

Mark Knoop
25-01-2004, 20:23
Tenzij er 2.35:1 Tv's komen. Of zijn die er al?

Alex van den Berg
25-01-2004, 20:26
Tenzij er 2.35:1 Tv's komen. Of zijn die er al?Nog niet... maar dan krijg je zwarte balken aan de zijkant bij 1.85:1... en tweederde zwart bij 4:3... enzo... :mrgreen:

Mark Knoop
25-01-2004, 20:32
Geef mij dan maar zwarte balken boven en onder. :D

Marcel den Haan
25-01-2004, 21:20
Vervelend dat ze vaak de ondertitels in de onderste zwartebalk zetten en niet gewoon op het beeld.

Juist niet, zo blijft het actieve beeld juist mooi leeg. Als je gaat zoomen heb je inderdaad geen subs meer maar dat moet je zoiezo niet doen.

Akira
25-01-2004, 21:34
Nu het toch over die zwarte balken gaat...

Ik heb een eenvoudige 4:3 tv (Sony trinitron) en Samsung HT.
Bij mij is het zo dat de bovenste zwarte balk op de helft v/h scherm (van links naar rechts gezien) "verspringt" op de scheidslijn tussen balk en film. De linkerkant v/d balk is een pixel dikker dan de rechter kant. Het is niet een enorm probleem, maar wel licht irritant.

Schematische weergave v/h beeld:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxx balk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx




< de film>




xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxx balk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Iemand enig idee waar dit door kan komen? Ik heb het idee dat dit alleen bij anamorfe 16:9 films het geval is. I.i.g. niet bij widescreen films. Wat plakt er bij anamorfe films de balken boven en onder? De dvd-speler of de tv?

Mark Knoop
25-01-2004, 21:58
Dit heb ik bij The Lion King. Maar wel boven èn onder. Ook even een schematische weergave:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxx


FILM


___________xxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

chris tervoort
25-01-2004, 22:12
sorry dat ik er ff tussen door kom
maar kan iemand mij vertellen hoe ik
dvd's kan toevoeggen aan mijn dvd lijst ???

groetjes chris

Slogra
26-01-2004, 00:17
Dit komt omdat dit streepje op een breedbeeld tv net buiten beeld valt. Op een 4:3 tv is het blijkbaar wel te zien. Vraag me niet waarom dat streepje altijd scheef is...want ik zou het niet weten.

Bekijk je dvd's eens op een computerscherm, dan zie je het beter. Ook 4:3 DVD's hebben dit maar bij alle tv's valt dit buiten het scherm.

Mike Philippens
26-01-2004, 00:20
sorry dat ik er ff tussen door kom
maar kan iemand mij vertellen hoe ik
dvd's kan toevoeggen aan mijn dvd lijst ???
Vraag dat in een relevante thread. Hier heeft dat geen zin.

En als je een thread hebt gevonden, wees dan iets specifiekers. Ik bedoel...je mag er wel een BEETJE moeite voor doen...

Akira
26-01-2004, 14:21
Dit komt omdat dit streepje op een breedbeeld tv net buiten beeld valt. Op een 4:3 tv is het blijkbaar wel te zien. Vraag me niet waarom dat streepje altijd scheef is...want ik zou het niet weten.

Bekijk je dvd's eens op een computerscherm, dan zie je het beter. Ook 4:3 DVD's hebben dit maar bij alle tv's valt dit buiten het scherm.

Tnx, het ligt dus niet aan mijn apparatuur. Wel maf eigenlijk zo'n scheef streepje. Iemand enig idee waar dat door komt?

Rob Eric Blank
26-01-2004, 14:48
Vervelend dat ze vaak de ondertitels in de onderste zwartebalk zetten en niet gewoon op het beeld.

Juist niet, zo blijft het actieve beeld juist mooi leeg. Als je gaat zoomen heb je inderdaad geen subs meer maar dat moet je zoiezo niet doen.
Meestal zoom ik ook niet, dan wordt het beeld toch wat vervormd.
Ik vind het persoonlijk wel lekker kijken als de subs in beeld staan. Ik zet ook vaak de subs uit, leid een stuk minder af.

Akira
02-02-2004, 16:33
Dit komt omdat dit streepje op een breedbeeld tv net buiten beeld valt. Op een 4:3 tv is het blijkbaar wel te zien. Vraag me niet waarom dat streepje altijd scheef is...want ik zou het niet weten.

Bekijk je dvd's eens op een computerscherm, dan zie je het beter. Ook 4:3 DVD's hebben dit maar bij alle tv's valt dit buiten het scherm.

Tnx, het ligt dus niet aan mijn apparatuur. Wel maf eigenlijk zo'n scheef streepje. Iemand enig idee waar dat door komt?

bump, weet iemand het antwoord op deze prangende vraag?

Slogra
02-02-2004, 17:12
Het zal wel komen door macrovision of cc ondertiteling, maar da's puur gokwerk ;)

Akira
02-02-2004, 19:09
Het zal wel komen door macrovision of cc ondertiteling, maar da's puur gokwerk ;)

Weet je misschien een site/forum waar ze deze vraag zouden kunnen beantwoorden?

tnx

Slogra
02-02-2004, 22:28
Je zou het hier kunnen proberen: http://forum.doom9.org/

Er bestaat ook een nederlandse versie van dit forum, maar daar heb je, denk ik, minder kans van slagen :roll:

Mike Philippens
03-02-2004, 01:02
Iemand enig idee waar dit door kan komen? Ik heb het idee dat dit alleen bij anamorfe 16:9 films het geval is. I.i.g. niet bij widescreen films.
Als ik moest gokken zou ik zeggen dat dit een afstellingskwestie is. Helaas is dit denk ik geen afstelling die je makkelijk zelf kunt doen. Als je TV nog niet zo oud is, zou ik er melding van maken bij de winkel. Dit mag volgens mij niet voorkomen. Je kunt ook de vraag eens deponeren op het HTForum (punt nl). Daar zit Meneer Doorhof, de calibratie-goeroe. Hou zou het misschien bij je weg kunnen halen, en meteen je TV optimaal instellen. Koste een paar duiten...maar goed, moet je zelf beslissen. Wellicht weet hij ook wel hoe dit probleem veroorzaakt wordt.

Akira
03-02-2004, 11:02
Bedankt voor de tips, ik ga verder met mijn speurtocht!

foley
06-02-2004, 13:59
Heb bij de DVD van Four Weddings and a Funeral die in 1.85:1 is opgenomen rondom zwarte balken. Ze zijn zo slim geweest om de ondertiteling op een zeer onlogische plaats te zetten waardoor je het beeld niet kunt oprekken.