PDA

Bekijk de volledige versie : Bose HT speaker set



aetjansen
08-10-2001, 11:35
Beste mensen,

Even informeren:
Ik liep van het weekend binnen bij De Block en daar stond een "stoer" ventje hevig aan de volume knop te draaien van een HT demo set. Hij had een (technics?!) versterker staan met daarop aangesloten een Home Theatre speaker set van Bose. Jeweetwel die melkpakspeakers. Het "speciale" aan deze set is dat de front en de surround speakers eigenlijk per stuk 2 speakers zijn. Eentje richt je direct op jezelf en eentje op de muur, zo zou je nog een stuk meer ruimtelijk effect krijgen. Dat was onmogelijk te testen in de winkel, want er waren geen wanden in de buurt om het geluid op te reflecteren en het set stond zo ongeveer IN de ingang van de winkel.

"Hoort u wel, een superruimtelijk geluidje!"
"ehm, nee ik hoor het niet echt eigenlijk..."
"ja, het kost wat, maar dan heeft u ook wat!"
"wat kost het dan?"
"ongeveer 3500 piek"

Nou dat valt me eigenlijk nog mee, tenminste, hoge kwaliteit speakers kosten dat ook met gemak.

Nou goed, ik l*l weer veel te lang, mn vraag is deze:
Heeft iemand ervaring met deze set? Het is nl. mooi compact en ik was op zich redelijk onder de indruk van de hoeveelheid geluid dat eruit kwam. Niet zozeer over de kwaliteit want dat is niet te beoordelen met al dat andere geluid van stereosets eromheen.

Kun je me dit aanraden of is het slimmer om op zoek te gaan naar "echte" speakers? Zo ja, wat raad je dan aan in die prijsklasse van ongeveer 3500 pietermannen...

Hasta la pasta,
Arno

Tom Rood
08-10-2001, 12:14
Beste Arno,

Ik heb dit setje een tijd geleden ook gehad en ik ben er nooit echt tevreden over geweest..
Het setje geeft vrij weinig laag mid en laag weer (niet te verwarren met sub).
Dit is misschien ook wel niet zo vreemd omdat het speaker oppervlak vrij klein is ,dus geeft het veel makkelijker het mid hoog en hoog weer dan mid laag en laag.
En helaas vangt de bijgeleverde sub dit niet op...

Conclusie : het geluid klinkt niet zo mooi vol en warm als de bedoeling is.

Dit is mijn ervaring het kan zijn dat als je in een een andere ruimte luistert dat het weer anders klinkt,maar in theorie klinkt het nooit zo mooi als de helaas wat grotere speakers...

Nog een uitspraak die je vaak hoort : De suisbuizen van BOSE....
Dit heeft te maken met de bassreflex buizen van een andere serie van bose ..

Ik zou persoonlijk nog even rondkijken naar andere setjes...

MOUSE~

forzavado
09-10-2001, 09:01
Toevallig heb ik laatst een stuk Matrix geluisterd op die set en ik vond het tegenvallen als je naar de prijs en naar de theorie kijkt die erachter zit.
De set klonk niet echt dynamisch en ook de grote van de speakers was duidelijk te horen (leek alsof er allemaal kleine plastic radiotjes stonden die voluit gingen). Dit kan ook hebben gelegen aan die Philips reciever die het hele zaakje aan moest sturen. Maar dit is mijn mening. Ik zou dan ook voor 3500 voor zuiltjes of iets dergelijks gaan. Voor dat geld is er genoeg te krijgen wat die Boses helemaal wegspeeld. (BV. JBL, mission (moet je van houden) enz. er is genoeg keus.)

bmateijsen
09-10-2001, 13:15
BOSE lijkt in eerste instantie misschien goed te klinken in een overvolle supermarkt.... maar bij een 2de echte luistersessie en evt head on vergelijking met de KEF, vind je ontzettend veel veschillen...

Echt Home-Theater... zal je gewoon niet krijgen met BOSE, daar is de sub niet laag genoeg voor en de melkkartonnen veel te schel...

Als je echt wil genieten van home-theater... ga dan gewoon rustig kijken voor wat grotere speakers.... deze zullen inderdaad veel meer warmte en rust geven in het geluidsbeeld...

Vergeet niet ongeveer 70% van je geluid (zowel muziek, als dvd) wordt doorgegeven door je speakers...
Dus enorm belangrijk bij de aanschaf van home-theater

aetjansen
09-10-2001, 14:46
Inderdaad vind ik speakers het belangrijkste component uit het geheel. Ik ben zelf ook heel precies als ik naar muziek luister..

Maar ik heb geen idee wat nou goede speakers zijn. Ik bedoel, als ik naar zuilen kijk heb ik als enige idee "bigger is better", maar dat gaat maar ten dele op. Hoe groter is volgens mij vaker meer herrie ipv betere kwaliteit.

Wat zijn goede sites om me eens te orienteren? Ik hoef dus helemaal geen set waarmee ik 7.2 op de schaal van richter veroorzaak, maar het moet wel goed klinken. Kwaliteit gaat dus voor kwantiteit. Zeker omdat ik een kleine kamer heb waar het gebruikt gaat worden.

Tips tricks en adviezen zijn natuurlijk welkom!

vvo
09-10-2001, 20:33
Hoi,
Schijnbaar ben ik zo'n looser die Bose thuis heeft staan.
Nou IK ben er ERG tevreden mee. Voor mijn huiskamer voldoet de Bose set prima ... en dat gel.l over weinig laag en zo ....

Met wat experimenteerwerk heb ik op dit moment een prima setup. Het geheel is aangesloten op een Pioneer 709RDS systeem en DD en DTS klinken voor mijn oren gewoon goed.

Tuurlijk ben ik er van overtuigd dat andere, nog meer kostbare, speakers een nog beter resultaat geven, maar ik ben het afkraken van Bose gewoon een beetje zat.

Johan.

aetjansen
10-10-2001, 21:46
Johan,

Een minderwaardigheidscomplex (wat een woord) is niet nodig hoor ;-) Het is eenieders eigen smaak. En ik moet je zeggen dat ik bij mijn schoonouders de bosespeakers hoor en dat klinkt erg goed, maar ze gebruiken het niet voor HT, en met een hele flinke sub! Plus dat het interieur niet om de speakers hoeft te draaien.

Maar goed, heeft iemand een site waar ik eens een hoop versterkerreviews kan lezen?

Thanks a lot,
Arno

chino
11-10-2001, 08:17
Over bose heb ik veel gehoord, alleen ik heb ze nog nooit in het echt gehoord, dus daar zeg ik niets over. Sinds kort hebben ik en m'n vriendin een HT-set thuis. Eerst was het mijn bedoeling de Pascal's van sony te kopen (ook een sub met 5 sats, zoals Bose). Alleen in de winkel raadden ze me aan ook eens naar de KEF KHT 2005 te luisteren. Wat een verschil zeg. Met mijn zelf meegenomen cd's klonken die Sony's echt veel minder dan de KEF's. De KEF's klinken heel neutraal. De pascals daarentegen klonken schel (dus veel hoog) en veel bas, niet echt fijn. Dus misschien dat je eens naar de KEF's kunt gaan luisteren. Ze zien er bovendien fantastisch uit (beter dan Bose, vind ik):
http://www.kef.com/home_theatre/kht_2005.jpg

Marty vanluit
11-10-2001, 09:31
Als je genoeg geld hebt om bose te kunnen kopen, koop dan meteen echt iets goeds. Bose is meer bedoeld vor muziek, NIET voor Home-Theatre. Zeg nou zelf: een speakertje van vijf bij vijf centimeter oogt best leuk, maar er kan toch nooit veel geluid uit komen? (let wel: ik spreek ook uit ervaring, die sub maakt dat niet goed). Zelf heb ik speakers van B&W, die ik na maanden zorgvuldig vergelijken en testen heb gekozen, en ik moet zeggen: een betere keus had ik niet kunnen maken. Ik heb verschillende vrienden die ook een home-theatre hebben, maar dan met andere boxen. Geen van allen halen de kwaliteit die ik thuis hoor. Nou wil ik niet zeggen dat er geen betere bestaan, maar voor die prijs wil ik er wel een wedje op leggen...
Maargoed, arno, kijk maar weer eens op www.bwspeakers.com en denk er maar eens goed over na!

Marty :cool:

aetjansen
11-10-2001, 09:32
Hee bedankt voor de tip! Wat kosten ze ongeveer? Enne, KEF heeft vast een homepage met produktinfo?

Maar wat ik een beetje vreemd vind: Bij "gewone speakers" zie je vaak zuiltjes als front en kleinere speakers als surround. Front heeft dus meer in huis dan surround (toch?).

Dat is bij "Sats en Sub"-sets niet het geval, is dat niet ten nadele van de kwaliteit?

Misschien is dit mieren...ehm hoe zeg je dat... mierengemeenschap, maar ik ben op dit vlak helemaal niet zo thuis dus ik vraag maar raak...

Marty vanluit
11-10-2001, 09:36
Volgens mij heb je gelijk, de front moeten wat meer in huis hebben dan de rear's, en bij die sattelietspeakertjes is dit duidelijk niet heb geval... Als ik jou was zou ik het gewoon niet doen. (ook qua vermogen, die 7.2 op de schaal van Richter hoef je niet te halen, maar je hoeft ook weer niet je hand achter je oor te houden om nog iets te horen (overdrijven is ook een kunst))

Dus... :D

aetjansen
11-10-2001, 09:38
ROFL :D

Hee Marty wat heb jij ook weer voor speakers zei je? (ben je mailtje kwijt...snik) en wat voor prijsklasse is dat ongeveer, ook zo rond 3500? (piek, geen euro :-)

aetjansen
11-10-2001, 09:40
Sorry Marty, ik had even een post van je over het hoofd gezien, ga meteen effe kijken bij bwspeakers... thanks!:)

Heb je weleens een HT gehoord met JBL's? Ik ben laatst bij een vriend in Utrecht geweest die JBL's heeft, klonk indrukwekkend, maar dat was vooral bij aktiefilms erg goed te horen, omdat je letterlijk van de bank af trilt bij de effekten. Maar ik miste wel wat subtiliteit bij spannende momenten, met zachte muziek.. en ook bij gewoon muziek luisteren (MP3 via de DVD speler en gewone CD's) waren de klanken niet gescheiden. Het versmolt allemaal tot een geheel. Een triangeltje bijvoorbeeld in een klassieke ouverture klonk niet "los". Dat is iets wat ik thuis op de B&) boxen (op NAD versterker) wel hoor...

En muziek luisteren is van mij ook een hobby!

Marty vanluit
11-10-2001, 09:42
you're welcome!

tip:maak niet te snel een keus, maar kijk eerst GOED rond !!!

Marty vanluit
11-10-2001, 09:43
you're welcome!

tip:maak niet te snel een keus, maar kijk eerst GOED rond !!!

Prijs: zo rond de 3500-400 Piek (gulden dus) (zonder sub, maar ook niet echt nodig)

succes!!! :D

chino
11-10-2001, 11:34
De set van KEF kost ongeveer fl 2800,- meer info op:KEF.COM (http://www.kef.com). In onze huiskamer is niet zoveel ruimte, en daarom hebben we deze set gekozen. Als ik later wat meer ruimte heb ga ik zeker ook voor zuilen. Maar ja, eerst ben ik zeer tevreden met deze set. Ook in stereo klinkt hij heel erg goed. Een volwaardig systeem met zuilen zal ongetwijfeld beter klinken, maar dan moet je wel je hele kamer vol speakers zetten, en met onze kleine kamer vond mijn vriendin dat niet zo'n goed idee. Ik heb ze aangesloten op een Onkyo DS-575x en Marantz DV4100. Gewoon niet te veel flauwekul erop die je toch niet gebruikt, maar goede kwaliteit. Maar ga gewoon es luisteren en neem eigen cd's mee. De muziek ken je dan en je weet hoe je die graag hoort en waar je op moet letten.

Rapido
12-10-2001, 19:51
Ik ben in het bezit van een Bose acoustimas 5 set, en heb daar nu de Bose VCS 30 series 2 bij gekocht zie hier :
http://www.bose.com/home_audio/ht_speakers/vcs30/

En ik moet zeggen dat IK hier heel erg over te spreken ben, de front en rear speakers plug je rechtstreeks in op je versterker.

Tuurlijk is er altijd baas boven baas, maar als je zoals ik een vrouw hebt die het afschuwelijk vind om van die grote speakers in de huiskamer te hebben :( is dit een ZEER goed alternatief.

En het seround geluid is in verglijk met mijn vorige set ( sony ) echt TOPPIE!!!:D

That's all folks
Rap out

forzavado
15-10-2001, 11:38
Zo zie je maar weer dat het nogal een persoonlijke kwestie is wat betreft speakerkeuze.
Maar ik hoor verdacht vaak dat mensen bose kopen vanwege moederdevrouw, omdat die geen grote speakers wil. Zou bose hun inhuren?:D

bmateijsen
15-10-2001, 12:18
Even nogmaals mijn gal spugen!!

Ziek worden van het gezeur over Bose.... Aan mijn neus....
En dat het zo leuk staat in huis is ook gewoon gelul.... (want daar moet je veel voor opgeven!)

Daarnaast als "de vrouw" in voorgaande posts, gewoon rustig had geluisterd in een hi-fi zaak, dan hadden jullie samen nooit voor bose gekozen.Trouwens veel van dit soort pakketten worden bij zaken gekocht waar je niet eens een luisterruimte hebt en ze niet goed kan horen.... (dus heeft de kerel in dit verband ook niet goed geluisterd....voordat hij zijn geld uitgaf...)

allereerst Het gaat mij niet om wat er getest is....en wat andere bladen erover schrijven...

Het gaat er mij om dat die melkpakjes (en kleiner) van bose nog tering veel geld kosten en dat zijn ze gewoon simpel weg niet waard!!!!!!!

Ten tweede iemand die echt van muziek houdt en het leuk vindt om films te kijken... met alle aspecten...(want daarom koop je het) zal luisteren hoe de muziek wordt weergegeven en niet hoe goed ze thuis bij je meubilair passen...

Dus het is gewoon weggegooien van geld.... terwijl je voor datzelfde geld, echt ontzettend mooie speakers kan kopen die 10 keer beter klinken... En dat hoeven niet perse zuilen te zijn... soms is een bookshelf speaker gewoon veel mooier vanwege akoestiek, grootte van de ruimte, etc)

Mijn advies is nog steeds, vergelijk die speakers in een goede zaak, koop ze niet in een vlaag van opwelling, en luisteren op muziek, (zelfs bij aanschaf van home-theater) die je gewoon goed kent....)>>> en dan niet alleen zware rock, vette R&B of enorme house... want dat is gemaakt om op iedere set voornamelijk hard te klinken!!!

Ga voor een live-opname van bijv. The Corrs, een jazz-plaat, U2 live...., madonna (ray of light), dire straits..., santana supernatural, klassiek, whatever

En gewoon luisteren en checken of dat wat je hoort natuurgetrouw is... en of je de klankkleur mooi vindt...

Goed, mijn frustratie is weer weg...

Daarnaast zijn er sites met gebruikers die hun verhalen vertellen.... bijv. www.audioreview.com
Goede site, waarbij je precies kan lezen wat men ervan vindt, zowel door gebruikers als door professionele testers...

Groet Bjorn

forzavado
15-10-2001, 12:30
Inderdaad!!! Maar....
je wint je wel op over een marktsegment in de audio wereld waar jij (en ik ook) absoluut niet thuishoren.

bmateijsen
15-10-2001, 12:41
Ach... tuurlijk heb je gelijk.... ik wind me ook daarover vreselijk op.... maar ik hoop mensen (dvd-forumleden) iets bij te brengen over muziek/ home-cinema...

Er verschijnen nu zoveel verschillende producten op de markt... (waarvan een groot gedeelte gewoon met de trend mee wil, zo goedkoop mogelijk) en daardoor het gehele medium verzieken....

Het is ter lering ende vermaak.. zullen we maar zeggen!

Goed, genoeg erover...

Bjorn

chino
15-10-2001, 12:48
Volgens mij hoort Bose qua prijs zeker wel in het hogere (wat is hoog in hifi-land??) marktsegment thuis. Voor de prijs van een set van Bose is zoveel meer moois/beters te krijgen. Gelukkig ben ik zelf bij een betere hifi zaak terrecht gekomen en wezen ze mij op de set van KEF, die veel al als goed getest uit de bus komt. Ik heb de set uitgebreid kunnen horen en ben overtuigd van de kwaliteit van deze set van KEF. Deze fabrikant maakt overigens nog veel meer fantastische speakers.

forzavado
15-10-2001, 12:58
Ik doelde meer op het koopgedrag van de kopers en niet op de prijs van het product(want dan doet bose inderdaad weer wel mee). Dit zei bjorn ook al:


Mijn advies is nog steeds, vergelijk die speakers in een goede zaak, koop ze niet in een vlaag van opwelling, en luisteren op muziek, (zelfs bij aanschaf van home-theater) die je gewoon goed kent....)>>> en dan niet alleen zware rock, vette R&B of enorme house... want dat is gemaakt om op iedere set voornamelijk hard te klinken!!!

Ben van het weekend voor de lol bij megapool nog eens gaan luisteren naar dit setje. De verkoper kon de installatie alleen harder en zachter zetten. In een "hoger" marktsegment moet een verkoper toch wat meer kunnen laten zien van een installatie (en er iets van weten, ook niet onhandig) en alternatieven kunnen bieden. Of was dit incident slechts een toeval.
Feit is echter wel dat dit speakersysteem niet slechts bij speciaalzaken te krijgen is.

Rapido
15-10-2001, 14:20
Mannen,

............Zoals ik al zei in mijn reply, is dat ik mij goed realiseer dat er VEEL betere systemen te koop zijn!!

Maar IK ben hier super tevreden mee.
Ook ik ben naar een speciaal zaak gegaan om daar het verschil tussen de Bose's en andere systemen aan te horen...

En idd er zaten zeker systemen bij die echt veel beter waren maar ook duizenden guldens duurder.....En veel groter!

En aangezien ik maar een enkele keer de ruzie's met mijn buren wil trotseren over het geluidsoverlast is het mij dat niet waard.
Want als ik een systeem koop van zegge fl 15.000,- dan wil ik 'm ook laten knallen.

En jullie kunnen zeggen wat jullie willen, maar ZO slecht is Bose nou ook weer niet.

Maar goed dit is MIJN mening, net zoals ik jullie mening respecteer.

Mzzls,
Rap

forzavado
15-10-2001, 14:43
Arno,
wordt het al duidelijk (wat is nu de beste keuze voor jou, want daar ging het toch om). Er zijn duidelijk voor en tegenstanders van die boses (en volgens mij niets er tussenin). Het blijft dus heel persoonlijk, zoals ik zo vaak zeg. Dus.....

Laat het eens weten als je een keuze hebt gemaakt.

aetjansen
15-10-2001, 16:04
Ha forzavado,

Ja het is me duidelijk! Kijk, ik wilde gewoon wat meningen horen, dat heb ik geweten!

Ik heb het volgende besloten: Ik ga niet tijdelijk investeren in een klein speakerset van bose of zelfs creative of VideoLogic (van die PC speaker sets), dat komt omdat ik nog op een klein kamertje zit. Ik ben op zoek naar een woning en als dat gelukt is dan komen er gewoon "echte" (sorry voor de terminologie) speakers. Voor dit moment heb ik gewoon een paar versterkte PC speakers aan de DVD speler gekoppeld zodat ik in ieder geval wat beter geluid heb dan het stereo uit de breedbeeld. En daar moet ik het maar mee doen tot het beter wordt :)

Maar goed, mij hoor je niet klagen hoor en ik vind het geluid toch echt belangrijker dan uiterlijk. En ik heb er ook best wat geld voor over, maar nu kan ik gewoon geen echte speakers kwijt op mn kamer (waar overigens ook nog een bedrijfje gerund wordt).

Heel misschien wil ik als ik een versterker koop wel twee speakers erbij kopen om in ieder geval van mn muziek te genieten.

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor je meningen en tips en truuks. De eerste keus is gemaakt: wachten.

Verder ga ik de komende tijd maar eens flink luisteren bij verschillende bekenden in de buurt van Utrecht om eens verschillende kwaliteiten te beoordelen.

Hartelijk dank dus!
En als ik weet wat ik ga kopen laat ik het jullie ook weten!

Groeten,

bmateijsen
17-10-2001, 16:29
Ik heb net een recensie van de B & W CM2 op dit forum (home theater) gezet... moet je maar even lezen....

These babies really perform.... om het maar zo te zeggen... En zijn tevens niet vreselijk duur... Het grotere broertje is helemaal een review waard... dat is de CM 4. (zie www.B&Wspeaker.com) voor de recensie moet je even kijken op www.hifichoice.co.uk

Een vriend van mij heeft deze bookshelf speakers... En klinken op zijn set (onkyo integra voor- en eindversterker) ontzettend gedetaileerd, bas is mooi strak, redelijk laag.... maar de CM4's gaan een stuk lager... De klankkleur is ook net even mooier, maar dat is een kwestie van smaak!

Groet Bjorn