PDA

Bekijk de volledige versie : Aanrader: The Pianist



mark t
09-12-2002, 22:36
Tussen al het blockbuster-geweld in de donkere dagen vóór en na Kerst viel het me pas laat op dat ik bijna The Pianist had gemist. Deze film van Roman Polanski moet het helaas zonder uitgebreide promotie-campagne doen in onze contreien. Het marketing-budget is blijkbaar voornamelijk opgegaan aan het promoten van de film in Cannes.

The Pianist gaat over een jood, die de 2e Wereldoorlog in Warschau probeert te overleven. Het verhaal verloopt bij vlagen nogal fragmentarisch, maar we krijgen zo wel een tweede hoofdrol-speler: de stad Warschau zelf. Mensen die iets van de 2e Wereldoorlog in Polen afweten, zullen ongetwijfeld ook weten dat deze stad vreselijk geleden heeft. O.a. de opstand in het ghetto en de dramatische opstand vlak vóór de bevrijding door de Russen worden getoond vanuit het perspectief van onze onderduiker. Hierin zit met name het verschil tussen deze film en Schindler's List. In deze laatste werden de lotgevallen van joden in het ghetto ook getoond, maar dan vanuit het perspectief van een niet-jood. In The Pianist staan ze centraal. Niet alleen als slachtoffer, maar ook als parasiet die probeert te overleven ten koste van z'n medemens. De oorlog kent in deze film geen helden, alleen overlevenden. Er zijn dan ook een paar fragmenten waarbij ik me erg klein voelde worden in m'n bioscoopstoel.

Iemand anders die hem nog gezien heeft? En wat vond je ervan?

Bas de Jong
09-12-2002, 23:16
Ik heb hem nog niet gezien maar ik koop hem wel op DVD (ben niet zo'n bioscoopganger).

SanderSpil
09-12-2002, 23:37
Veel over gelezen/gehoord lijkt me een topfilm(y)

Miguel Tavares
10-12-2002, 00:15
Ik heb hem al een aantal maanden geleden gezien in Brussel en ik vond het echt een geweldige film.

Polanski, die de gruweldaden in de Poolse getto's zelf heeft meegemaakt (zijn moeder is omgekomen in een concentratiekamp), geeft een angstaanjagend realistisch beeld van de vervolging van de joden in Polen. Door zijn persoonlijk ervaring weet hij de film te verrijken met allerlei kleine details en indrukwekkende beelden, terwijl de film ook niet al te persoonlijk wordt. Maar juist door toch een beetje afstand te houden, laat hij de afschuwelijke gebeurtenissen voor zichzelf spreken en wordt de film nooit sentimenteel, zoals soms het geval is bij Schindler's List.
Adrien Brody, de hoofdrolspeler, speelt ook de rol van zijn leven in deze film. Meer dan de helft van de film is hij alleen zonder tegenspelers en zwijgt hij. Maar ik ken weinig acteurs die zo'n expressieve gelaatsuitdrukking hebben en de wanhoop is echt uit zijn ogen te lezen.

Wat mij betreft is dit één van de beste films van dit jaar.

9 uit 10

garrincha
25-12-2002, 19:07
...ik kwam vorige week met een rood, vol hoofd tuschinski
uitgelopen. wat een memorabele film!
tot de laatste naam van de aftiteling bleef een ieder zitten.
eenmaal buiten weet je met nog wat
vochtige ogen over even niet hoe je je
weg zal vervolgen.

Art
25-12-2002, 19:15
Inderdaad een prachtige film maar ik vond het wel een beetje langdradig af en toe. Maar dat neemt niet weg dat dit een zeer goede film is. Mark T heeft in zijn post al het een en ander treffend gezegd en ik kan enkel zeggen : ga deze film bekijken :)

M Balje
26-12-2002, 15:05
Trailer

http://www.apple.com/trailers/focus_features/the_pianist/

jokey
26-12-2002, 16:29
Was na de reacties van iedereen hier al nieuwsgierig geworden en na het zien van de trailer weet ik het zeker: dit is voor mij zeker een MUST-SEE!!
Ben alleen ook niet zo'n bios-liefhebber, dus ik denk dat ik ook maar wacht op de dvd-release.

Art
26-12-2002, 17:51
Was na de reacties van iedereen hier al nieuwsgierig geworden en na het zien van de trailer weet ik het zeker: dit is voor mij zeker een MUST-SEE!!
Ben alleen ook niet zo'n bios-liefhebber, dus ik denk dat ik ook maar wacht op de dvd-release.
Het is echt een goede film wat ik al eerder heb gezegd :) Dit is zo'n film die je niet persé in de bios hoeft te zien. De film grijpt je toch bij de strot en of dat nou thuis is of in de bios dat maakt in dit geval niet uit :o

Robert F.
04-01-2003, 22:49
Ik heb hem vanmiddag in Pathe Tuschinski gezien. Wat een geweldige film. Heel aangrijpend en ontroerend. Ik ben er de hele dag al stil van. Het is dat het een poosje duurt voordat ik bij de Pathe Tuschinski ben, anders was ik vanavond weer gegaan.;)
Ik wil hem meteen op dvd hebben. Iemand al een idee??

DaniL
05-01-2003, 16:09
ik heb hem pas ook gezien in pathe tuschinski. erg mooi ja, weet iemand trouwens al iets van een dvd-release af?? hij won cannes dus hij zal zeker wel komen, nu nog wanneer en hoe :)

FrenkieB
06-01-2003, 08:35
Deze film moet ik zeker nog gaan zien.

Renny Collard
19-01-2003, 22:58
Net geweest in Utrecht. In één woord geweldig. Als je nog niet overtuigd ben van de verschrikkingen van de 2e wereld oorlog zal je dat zeker wel zijn na het zien van deze film. Prachtig authentiek in beeld gebracht en brengt Polanski weer aan de top.
Aanrader voor ieder die hem nog niet gezien. Voor mij, samen met Road to Perdition echt wel oscar kandidaten.

(y)

FrenkieB
20-01-2003, 10:17
Ik ben er vrijdag heen geweest....in een woord GEWELDIG!...

mark t
20-01-2003, 12:10
Aanrader voor ieder die hem nog niet gezien. Voor mij, samen met Road to Perdition echt wel oscar kandidaten.Voor mij ook, maar ik vrees het ergste. Roman Polanski is erg omstreden in Amerika. Volgens mij mag hij het land niet meer in.

DaniL
14-02-2003, 18:06
The Pianist doet het tot nu toe geweldig op de oscars. 7 Nominaties, including best picture, best leading actor en best director :D Echt prachtig, ik hoop echt dat hij in ieder geval een paar oscars weet weg te kapen bij die holywood popcorn blockbusters. En weet iemand al iets van een DVD-release? Hij komt zeker wel op DVD, maar hoe en wanneer heb ik nog nergens gezien... Ik wil deze prachtige film meteen op DVD kopen zodra hij uit is om hem nog een paar keer goed te zien :)

Art
14-02-2003, 18:14
The Pianist deed doet het tot nu toe geweldig op de oscars. 7 Nominaties, including best picture, best leading actor en best director :D Echt prachtig, ik hoop echt dat hij in ieder geval een paar oscars weet weg te kapen bij die holywood popcorn blockbusters. En weet iemand al iets van een DVD-release? Hij komt zeker wel op DVD, maar hoe en wanneer heb ik nog nergens gezien... Ik wil deze prachtige film meteen op DVD kopen zodra hij uit is om hem nog een paar keer goed te zien :)
Het is inderdaad een zeer goede film die laat zien dat Europa wel degelijk Hollywood aan kan :) En de huur-dvd komt uit op 11 Maart en ik weet niet wanneer de koop-dvd uitkomt :)

Patrick Deckard
14-02-2003, 18:16
Het is inderdaad een zeer goede film die laat zien dat Europa wel degelijk Hollywood aan kan :) En de huur-dvd komt uit op 11 Maart en ik weet niet wanneer de koop-dvd uitkomt :)

A-film kennende zal dat zo'n 1 maand later worden: dus ergens in april (ten laatste begin mei).

Art
14-02-2003, 18:17
A-film kennende zal dat zo'n 1 maand later worden: dus ergens in april (ten laatste begin mei).
Ik denk inderdaad ook zo rond die tijd :)

Lex v/d Moolen
14-02-2003, 18:22
Ik ga zondagmiddag denk ik eens naar deze film kijken in de bios:)

Art
14-02-2003, 18:29
Ik ga zondagmiddag denk ik eens naar deze film kijken in de bios:)
Moet je doen :) Echt een prachtige film maar dat had je al begrepen ;)

Lex v/d Moolen
14-02-2003, 18:30
Moet je doen :) Echt een prachtige film maar dat had je al begrepen ;) Ja, en ik kan het gelijk combineren met een eerste bezoek aan het Babylon filmtheater. Ben ik nog nooit geweest :)

DaniL
14-02-2003, 19:22
Op imdb.com staat dat er een DTS-mix van de film is... zou het dan echt zo zijn? DTS zou zeer welkom zijn op deze film :). En weet iemand al iets van de DVD zelf? Op imdb.com zag ik ook dat er een making-of van is gemaakt en zo, hoop dat we een beetje een mooie release krijgen voorgeschoteld.

Art
14-02-2003, 19:27
Op imdb.com staat dat er een DTS-mix van de film is... zou het dan echt zo zijn? DTS zou zeer welkom zijn op deze film :). En weet iemand al iets van de DVD zelf? Op imdb.com zag ik ook dat er een making-of van is gemaakt en zo, hoop dat we een beetje een mooie release krijgen voorgeschoteld. The Pianist
De verfilming van de autobiografie van de joodse pianist Wladyslaw Szpilman, die als enige van zijn familie en vrienden en met hulp van Poolse verzetsstrijders en een Duitse officier, het getto van Warschau overleefde. In de ruïnes van zijn geliefde stad is hij getuige van de deportaties en de joodse opstand. Dit oorlogsdrama is in Cannes 2002 bekroond met de Gouden Palm.

Regie: Roman Polanski (Death and the Maiden)
Script: Ronald Harwood (Taking Sides)
Cast o.a.: Adrien Brody (The Thin Red Line)
Thomas Kretschman (Blade II)
Frank Finlay (The Three Musketeers)
Maureen Lipman (Educating Rita)
Ed Stoppard (The Little Vampire)
Julia Rayner (Topsy-Turvy)

DVD specificaties:
Taal Engels
Ondertiteling Frans, Nederlands
Audio Dolby Digital Engels 2.0, 5.1 en DTS / Frans 5.1 en 2.0
Aspect Ratio 16:9 anamorphic

Discformat DVD 9
Feature Length 146 minuten
Extra’s Retail wordt een dubbeldisc, waarvan eerste disc hetzelfde is als de rental. Sell thru nog niet geheel duidelijk
Site www.thepianist-themovie.com

Releasedatum DVD Verhuur 11 maart 2003
Releasedatum VHS Verhuur 11 maart 2003
Releasedatum VHS / DVD Verkoop TBA

Bron : www.dvd.nl :D

Meer weet ik er ook niet over ;)

Renny Collard
14-02-2003, 21:56
Ik ga zondagmiddag denk ik eens naar deze film kijken in de bios:)

Ik ben benieuwd wat jij hier van vindt. Ik vond het heel indrukwekkend, één van de beste films die ik gezien heb.:)

DaniL
15-02-2003, 13:48
The Pianist Retail DVD Specs...

Kijk dat is nou goed nieuws :) Wat een prachtrelease zeg, dubbeldisc (met zooi extra's dus) en nog eens een DTS erbij. Ik kan niet wachten!

Gabriel B.
23-02-2003, 18:22
En winnaar van een paar Césars, hoor ik net op het nieuws.

jokey
23-02-2003, 19:25
En winnaar van een paar Césars, hoor ik net op het nieuws.Noem het maar een paar........ :roll: het zijn er 7!! 8)

Gabriel B.
23-02-2003, 19:44
En winnaar van een paar Césars, hoor ik net op het nieuws.Noem het maar een paar........ :roll: het zijn er 7!! 8)
Wat kan ik zeggen. Ik ben niet snel onder de indruk. :wink:

Mark de Jong
23-02-2003, 21:36
Ken de film niet (moet 'em nog bekijken, samen met een stel andere films), maar hij lijkt me erg goed. Kan daarom niet wachten op de release 8)

mark t
24-02-2003, 06:57
En winnaar van een paar Césars, hoor ik net op het nieuws.En de dag daarna aan de andere kant van het kanaal winnaar tijdens de uitreiking van de Bafta's (o.a. beste regie, beste film). Terecht als je het mij vraagt. Ik vrees dat tijdens de 'Grote Oscars-revue' The Pianist er wat bekaaider vanaf komt i.v.m. de omstreden regisseur.

Robert F.
24-02-2003, 08:01
En winnaar van een paar Césars, hoor ik net op het nieuws.En de dag daarna aan de andere kant van het kanaal winnaar tijdens de uitreiking van de Bafta's (o.a. beste regie, beste film). Terecht als je het mij vraagt. Ik vrees dat tijdens de 'Grote Oscars-revue' The Pianist er wat bekaaider vanaf komt i.v.m. de omstreden regisseur.

Ik denk ook dat ze niet zo veel oscars winnen. Roman Polanski schijnt ook niet echt populair te zijn in Amerika.

Rob P.
24-02-2003, 16:49
Sterker nog, zodra hij in Amerika komt heeft hij grote kans gearresteerd te worden. En voorwaarde 1 voor het winnen van een Oscar. "Aanwezigheid op de uitreikingen, tenzij desbetreffende persoon op sterven ligt of al daadwerkelijk overleden is. Wat zijn/haar kansen weer aanzienlijk vergroot. :lol:

Art
25-02-2003, 02:57
The Pianist zal, hoe spijtig het ook is, denk ik vrijwel geen Oscars wegkapen. En dat komt inderdaad door oa Polanski. Ik vind dat dat geen excuus moet zijn om iemand van een beeldje te onthouden. Een Oscar is leuk maar absoluut geen garantie voor een goede film. De kritieken van het publiek zelf, die spreken voor zich en die behangen The Pianist vol goud. En die erkenning zal Polanski waarschijnlijk meer koesteren dan een Oscar :wink:

mark t
25-02-2003, 20:32
Sterker nog, zodra hij in Amerika komt heeft hij grote kans gearresteerd te worden.Hij heeft in 1977 schuld bekend inzake statutory rape (seksuele handelingen met een minderjarig meisje). Beide partijen hadden weliswaar een schikking getroffen, maar de rechter weigerde dit te erkennen. Het vooruitzicht op 50 jaar gevangenis was genoeg voor Polanski om z'n biezen te pakken.

Fokkeyou
15-03-2003, 12:20
Ik vind het altijd zo irritant wanneer er op de filmhoes een vergelijking staat met een "soortgelijke" film, zoals bij The Pianist: Indrukwekkender dan Shindler's List. Ik dacht dat alleen b-films dat deden, zoals bij Airborne: The Rock meets Mission Impossible. Zonde, want zoiets haalt bij mij de film altijd al een stuk naar beneden... :(

Erik Sastriawan
14-04-2003, 17:23
Hmm.. misschien een beetje suffe opmerking.. en ongetwijfeld krijg ik hier commentaar op.. Maarre sinds ik Adrien Brody's speech heb gezien nadat hij een oscar had gewonnen is eigenlijk alle lust om deze (ongetwijfeld mooie!!) film te bekijken verdwenen. Wat een ongelofelijke "jankerd" zeg (kan ff geen andere benaming vinden).. tenenkrommend gewoon..!!

Richard B.
14-04-2003, 21:51
Goeie film, maar die titel 'Indrukwekkender dan Shindler's List' (wat inderdaad op de hoes van de rental staat) is wel een tikkeltje overdreven. The Pianist ligt qua vertelwijze en verhaal heel erg in de lijn van Shindlers List en daarmee is ie al niet echt super-origineel natuurlijk. The Pianist gaat nog wel een stukje verder dan SL in het tonen van het geweld van de Nazi's en concentreert zich wat meer op de belevenissen van 1 persoon, waarmee het wel een stuk indringendere film is. Zeker een aanrader in ieder geval.

Renny Collard
15-04-2003, 08:46
Goeie film, maar die titel 'Indrukwekkender dan Shindler's List' (wat inderdaad op de hoes van de rental staat) is wel een tikkeltje overdreven. The Pianist ligt qua vertelwijze en verhaal heel erg in de lijn van Shindlers List en daarmee is ie al niet echt super-origineel natuurlijk. The Pianist gaat nog wel een stukje verder dan SL in het tonen van het geweld van de Nazi's en concentreert zich wat meer op de belevenissen van 1 persoon, waarmee het wel een stuk indringendere film is. Zeker een aanrader in ieder geval.

Ik vind een vergelijking niet helemaal juist. Bij SL gaat het hoofdzakelijk om de concentratiekamp. Bij the Pianist gaat het er juist om daar uit te blijven. (bij SL om er uit te komen). Dat is volgens mij toch een hele andere benadering. Wat je wel kan vergelijken is het gegeven dat ze allebij om ware feiten gaan. Wat Brody betreft moet je de film zien om overtuigd te worden van z'n prestatie. Kijk niet naar hoe iemand een toespraak geeft of zo. Een goede acteur speelt z'n rol, daar is ie acteur voor. Iemand die stoer op het podium staat is geen garantie voor een goeie acteur. En die oscar is echt wel verdiend.

Bob Hiemstra
15-04-2003, 16:52
Ik vond de film wel leuk om te kijken, maar ik vond hem niet super, had er wel wat meer van verwacht, ik vond het acteren van Adrien Brody wel goed, maar niet beter dan b.v. Daniel Day Lewis in Gangs of New York, ik denk dat hij de oscar meer verdiende.

Jason Bourne
15-04-2003, 18:25
Ik vond de film wel leuk om te kijken, maar ik vond hem niet super, had er wel wat meer van verwacht, ik vond het acteren van Adrien Brody wel goed, maar niet beter dan b.v. Daniel Day Lewis in Gangs of New York, ik denk dat hij de oscar meer verdiende.

Ik heb the pianist ook gezien (zondag gehuurd). Allereerst: een erg indrukwekkende en mooie film. Ten tweede heb ik me na de film ook de vraag gesteld wie de oscar nu meer verdiende. Ik had gangs of new york voor de oscaruitreiking gezien en vond dat Daniel Day Lewis erg sterk speelde. Na het zien van the pianist denk ik echter toch dat de oscar voor Adrien Brody terecht was. Vooral in het tweede gedeelte van de film kwam hij vond ik erg sterk over. Maar ja dit soort beslissingen blijven natuurlijk altijd moeilijk.

Jaap22
28-04-2003, 19:23
Gisteren gekeken. Erg sterke film. De sfeer is heel erg goed neergezet in de film en dat maakt het dan ook vrij spannend. Het lijkt me een goede weerspiegeling van wat daar allemaal in de hoofdstad van Polen afspeelde. Acteurprestaties zijn best goed, niet overdreven super, maar zeker niet slecht.
Zodra deze uit is, zal ik hem naar alle waarschijnlijkheid aanschaffen.

Jelger
03-06-2003, 21:25
Heb hem vandaag bekeken, en ik moet zeggen:

:cry: :cry: WAT EEN GEWELDIGE FILM!! :cry: :cry:

Heel ontroerend, en geweldige acteerprestatie van Brody (y)

Anthrax
05-06-2003, 00:35
ik denk dat de R2 vandaag op de markt is!
zouden er al reviews zij over de R2versie?

Steve Muller
10-05-2005, 10:53
Vandaag de Limited Giftset binnengekregen 8) Heb de film nog niet gezien dus ben erg benieuwd....

Anthrax
10-05-2005, 21:36
wat een kick

Jordy van Buel
10-05-2005, 21:40
the Pianist is zeker een hele goede film, het einde is echter wat slapjes maar desondanks heeft het zeker een aantal scènes in zich die niet te vergeten zijn:

[spoiler:9782632b05] de man in de rolstoel bijvoorbeeld :shock: [/spoiler:9782632b05]

Ron kars
11-05-2005, 10:56
Het is zeker een zeer indrukwekkende film, en imho de op een na beste film voer de holocaust (beste is uiteraard Schindler's List).

Anthrax
11-05-2005, 19:04
Het is zeker een zeer indrukwekkende film, en imho de op een na beste film voer de holocaust (beste is uiteraard Schindler's List).

escape from sobibor , moet je ook eens bekijken

Marco Dubbeldam
11-05-2005, 19:07
Geweldige film, één van de toppers in het oorlogsgenre!