PDA

Bekijk de volledige versie : Resultaten/ervaringen van een ISF Calibratie



The Scratcher
12-12-2002, 12:04
Zoals hier beloofd (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=157282&highlight=#266388) zou ik nog een oordeel plaatsen van de resultaten van de isf callibratie.

Ik meldde tevens hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=153340&highlight=#260174) al dat ik verre van tevreden was over m`n Philips 36PW9767 pixel plus toestel. Welnu na de callibratie moet ik dit oordeel geheel bijstellen. Het is werkelijk ONGELOVELIJK wat zo`n callibratie met je toestel doet! Ik had dit écht nooit verwacht!

Allereerst het dvd resultaat:
Ik dacht dat het beeld eigenlijk niet beter kon, hier was ik tevreden over. Na callibratie zie je echt een wezenlijk verschil en zie je pas goed wat er voor een kwaliteit zit verstopt in je toestel. De kleuren zijn nu veel natuurlijker, warmer en voller. De scherpte is enorm toegenomen evenals de ongelovelijke toename aan detail! Berichtte ik eerder dat ik de pixel plus optie met name bij films de zgn "filmlook" miste, welnu dit is geheel verdewenen na die callbibratie. Ik zal nu alle fims met pixel plus aan kijken. Frank (de gast die callibreerde) vertelde al dat de pixel plus toestellen erg goed waren en hij had er al de nodige gecallibreerd. De resultaten waren altijd verbluffend en naar volle tevredenheid van de klant. Maar dit geldt bij alle toestellen wel zei hij.

Ik heb na de callibratie onmiddelijk The Lord Of The Rings erin gestopt en vergeleken. Het resultaat was werkelijk verbluffend! Veel mooiere kleuren en detail en de scherpte en diepgang was stukken beter.

Tv kijken via de kabel:
Ik dacht vooraf dat er iets aan m`n signaal was of dat de tv niks was. Ik had al van alles geprobeerd om het beter te kijgen maar niks hielp echt. Ik had al nieuwe antenne kabels gemaakt enzo met beter kwaliteit stekkertjes maar helaas geen beter resultaat.
Het beeld was niet scherp, vlekkerig, de kleuren waren wat dof enz, kortom het was niet om aan te zien. Ik keek bijna geen tv meer hierdoor en baalde als een stekker. Ik was hier dus allerminst tevreden over.

Toen Frank klaar was en ik tv ging kijken wist ik ook hier weer niet wat ik zag! Alle nadelen waren verdwenen en het was alsof ze me een nieuwe tv hadden gebracht die het nu wel goed deed!
Ik wist echt niet wat ik moest zeggen!

Ik vertel hier echt geen sprookjes en maak ook geen afgesproken reclame voor Frank. ISF callibratie werkt écht! En voor de meesten hier die denken dat er alleen maar wat met de user settings gespeeld wordt (contrast, kleur, helderheid enz.) hebben het mis. Er komt veel meer bij kijken, meetapparatuur met sensor, speciale software en een speciale dvd. Als ik niet zo tevreden was met het resultaat had ik dat ook eerlijk gemeld.

Ik wist van tevoren niet precies wat ik moest verwachten en had al helemaal niet verwacht dat het het tv kijken zo positief ging beinvloeden. Was al bang dat ik geen ideale uitgangspositie had voor de callibratie en het dus weggegooid geld was. Ik had het dus mis.

Frank was op cursus speciaal hiervoor in de USA geweest. Het schijnt daar de gewoonste zaak van de wereld te zijn dat als je een tv koopt er meteen een advies wordt gegegeven aan de klant over callibratie en de bedrijven die het doen. Tevens hebben er de meeste grote bedrijven gecertificeerde monteurs in dienst die niks anders doen dan bij de klanten callibreren.

Ik kan dit echt iedereen aanbevelen. Iedereen geeft veel geld uit aan z`n systeem: apparatuur, kabels, dvd`s enz. maar om het compleet te maken zou dit er ook nog bij moeten. Het haalt echt het onderste uit het presteren van je toestel!!!

EDIT:

Omdat er vaak vragen zijn naar onafahankelijke beoordelingen en meer info over ISF calibraties hieronder een opsomming van links zonder dat je eerst dit hele topic moet doorlezen. Lekker veel leesvoer en info! 8)

Waar en hoe meld ik me aan voor een ISF calibratie?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?PHPSESSID=023ca2a7e7dadd235d5c625e76d1a1 30&board=14.0

Overzicht lopende ISF tours
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=55.0

Onafahankelijke reviews van ISF calibraties
http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1597

http://www.hometheater.nl/media/ISF%20uit%20HVT.pdf

Technische uitleg en achtergrond van een ISF calibratie
http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Kelvin.PDF

Meer gebruikers ervaringen na ISF calibratie
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=4648.0

De officiele ISF site
http://www.imagingscience.com/

De NL-talige ISF site van ITC
http://www.isfcalibraties.nl/

Een reactie die J.A.F. Doorhof (Frank van ITC) hier gaf naar aanleiding van een aantal vragen/opmerkingen


Hi,

Even wat antwoorden.

Garmt werkt niet bij mijn firma (was het maar waar), we zijn gewoon goede vrienden en wij moderaten het HT forum.

Het verloop van een TV valt reuze mee, veel TV's hebben een automatisch circuit dat de spanning op het electronen kanon in de gaten houdt en dit compenseert, de instellingen blijven dus gehandhaaft, natuurlijk zal het verlopen, maar meestal is het na een jaar niet meer dan 500-700 graden verlopen. En een verschil van 500 graden is net te zien. Het belangrijkste is dat de grayscale vlak verloopt, en dat is vaak het probleem.

Waarom wordt het niet af fabriek gedaan ?
Omdat ik dan niets meer verdien ? :D , just kidding.
TV's moeten op de showroom vloer opvallen, je kent die reklame wel met die kleine kabouters, pick me, pick me etc.
De gemiddelde TV krijgt minder dan een seconde de tijd om op te vallen. Dit doe je op 2 manieren, het helderste beeld of de hardste kleuren, een veel gebruikte truuk is gewoon blauw toevoegen, het menselijk oog is daar zeer ongevoelig voor in DIRECT vergelijk, bijkomend voordeel is dat wit witter lijkt, en alles lijkt frisser, het is echter bedrog, door blauw zo onverantwoord open te schroeven gaat blauw (wat de zwakste kleur is) clippen en krijg je dus allerhande artifacts en vlekken in witte delen. Daar hebben ze ook wat op gevonden, dynamic contrast (bye-bye stabiel black level).
Aangezien fosfor een natuurlijk product is zal het door een te grote belasting gaan uitzetten (het wordt warm) en daardoor gaan de lijnen bloomen, ook dit wordt opgelost door het zgn SVM (Scan Velocity Modulator circuit) welke vaak gekoppeld zit aan je sharpness controll. Door sharpness te gebruiken krijgen hoogcontrast vlakken een extra streepje, hierdoor LIJKT de TV scherper.

Maar dit is dus allemaal schijn en schijn bedriegt, maar dan is de TV al verkocht. En aangezien iedereen dit doet nemen wij het allemaal maar voor lief.

Een goed voorbeeld is een 200TVL patroon op te zetten en dan de sharpness even open en dicht te draaien, je zult zien dat je met scharpness uit bijna 50% meer detail ziet. Logisch ook, je hebt een X aantal pixels (720x576) beschikbaar voor BEELDINFORMATIE, als je naast elke zwarte pixel een wit lijntje zet van 1 pixel om dat zwarte lijntje te benadrukken verlies je dus elke keer 1 pixel informatie..... voila ;) daar komt die extra scherpte vandaan als je sharpness uitzet.

Levensduur.
Een TV die uit de doos komt staat onverantwoord je fosfor op te stoken, ik zie projectieTV's van Toshiba die UIT de doos contrast op 100 hebben staan in alle standen, tja...... als je nog nooit van fosfor burn hebt gehoord dan hoor je dit heel snel met deze Toshiba modellen, trust me.
Na de calibratie staan ze meestal rond de 40-50%.

Een TV is niet ontworpen om 15000 graden weer te geven met 100 footlambert aan licht. Een TV voelt zich heerlijk (voorzover je dat mag zeggen) op tussen de 5500-7500 gradenK en een lightoutput van tussen de 50-80 footlambert, heel erg afhankelijk van de grote van de beeldbuis, de gebruikte voeding etc. etc.

Bij de calibratie wordt het volgende gedaan (in het kort).

* De TV's sweetspot wordt opgezocht (lightoutput).
* De user instellingen zoals contrast, brightness etc. worden ingesteld
* Digitale opties worden waar nodig gebypassed
* De Geometrie wordt nagekeken
* De convergentie wordt waar mogelijk aangepast (kleuren op elkaar)
* De grayscale wordt gecalibreerd op D6500 graden Kelvin

Gemiddeld duurt een calibratie voor een bekend chasis 30-45 minuten, en een onbekend chasis kan tussen de 60-120 minuten duren (of langer).

De opmerking over goedkoper colormeters kan ik heel kort in zijn, een coloranalyzer die wij gebruiken is iets heel anders dan in de grafische industrie gebruikt wordt, drukkers gebruiken ook colormeters of fotografen, maar deze zijn NIET bedoelt voor het calibreren van TV toestellen, dit zijn meters, geen analyzers.

Voor zover ik weet zijn wij (ik dan) het enige bedrijf in Nederland dat TV's calibreerd, op het gebied van projectoren is buiten ons ook Rob Dingen zeer kundig en ook Rob is ISF gecertificeerd. Maar commercieel gezien doen alleen wij de tours en calibraties voor gewone particulieren.

Ik zal deze thread even opslaan voor verdere vragen, je kunt ze mischien beter terug lezen op www.htforum.nl maar als je ze hier in deze thread post zal ik indien mogelijk ze ook beantwoorden.

MvrGr.
Frank

Marcel A. de Vrije
12-12-2002, 12:13
Ik kan dit echt iedereen aanbevelen. Iedereen geeft veel geld uit aan z`n systeem: apparatuur, kabels, dvd`s enz. maar om het compleet te maken zou dit er ook nog bij moeten. Het haalt echt het onderste uit het presteren van je toestel!!!

Klinkt fantatisch, maar nu de vragen: wat doet "Frank"precies?Hoe komen we aan "Frank"? Kunnen we als leden van DVD.NL korting krijgen? Zijn er bedrijven die dit doen en dus bij je thuis komen??
Ik denk dat er meer mesen zijn die dit wel willen weten!!

The Scratcher
12-12-2002, 12:36
Klinkt fantatisch, maar nu de vragen: wat doet "Frank"precies?Hoe komen we aan "Frank"? Kunnen we als leden van DVD.NL korting krijgen? Zijn er bedrijven die dit doen en dus bij je thuis komen??

Wat hij precies doet weet ik niet, dat is me te technisch maar het toestel wordt optimaal afgesteld zoals het bedoeld is.

Ik denk niet dat je als lid van dvd.nl korting krijgt. Er is tot nu toe maar één bedrijf in Nederland dat dit doet en gecertificeerd is (ITC). Als je je inschrijft voor een tour met meerdere mensen die een beetje in de buurt wonen is het een stuk goedkoper en komt hij gewoon bij je thuis, heb ik ook gedaan. Je kan er ook gewoon heen gaan maar dit zal niet voor iedereen een optie zijn vrees ik, het ligt nl in Emmeloord. Doe je mee aan een tour dan kost het je €120,- wat echt een kleine investering is met wat je ervoor terugkrijgt vind ik. Het callibreren op zich duurt ongeveer 45 min.

Wil je écht het naadje van de kous weten kijk dan hier (http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=14). Dit is ook tevens de plaats voor je in te schrijven.

PM
12-12-2002, 13:05
Ik heb ook een ISF callib. laten doen op mijn Plus Piano projector.
En het is inderdaad precies zoals hierboven beschreven.. Vele natuurlijkere kleuren.. ik heb pas eens even via mijn PC geprojecteerd (normaal gebruik ik stand-alone player) welke heel andere kleuren af geeft (callibratie is natuurlijk altijd op basis van je bron). Nou... het verschil was heel groot... Ik ben echt heel blij met mijn callibratie... ook huidskleuren zijn veel natuurlijker.. alles ziet er gewoon mooier uit!

Obiman
12-12-2002, 15:00
Zijn er nog mensen in de omgeving van Arnhem die net als ik hun Tv willen laten calibreren ?

Schrijf je dan in op de bovenstaande link, dan kan je binnenkort écht genieten van je tv.

The Scratcher
13-12-2002, 12:37
Ik zou graag eens willen weten of er meer mensen zijn met soortgelijke ervaringen. Dus dat ze na callibratie een behoorlijke verbetering zagen of dat ze eerst niet tevreden waren over hun toestel en erna wel. Misschien zijn er ook mensen die niet tevreden zijn over het resultaat? Ik heb ook nog het idee dat het onder de meesten nog vrij onbekend is en dat men niet weet wat men er mee aan moet en men het "risico" niet durft te nemen.

Laat eens horen wat jullie ervaringen/meningen hierover zijn.

PM
13-12-2002, 13:34
check www.htforum.nl maar eens.. dat is Frank (ITC) zijn thuisbasis :)
En daar staan een hoop reacties op zijn callibraties (allemaal positief trouwens)

The Scratcher
13-12-2002, 13:53
check www.htforum.nl maar eens.. dat is Frank (ITC) zijn thuisbasis

Dat weet ik, maar ik wou hier eens een discussie starten, aangezien er op dat forum nooit zoveel users ingelogd zijn en het lang duurt voordat je een reply krijgt...

garmtz
13-12-2002, 14:39
Dat weet ik, maar ik wou hier eens een discussie starten, aangezien er op dat forum nooit zoveel users ingelogd zijn en het lang duurt voordat je een reply krijgt...
Er zijn niet zoveel users, maar de antwoorden die je krijgt zijn zeker niet traag, maar wel zeer kundig... Je moet me maar op mijn woord geloven, want ik ben behoorlijk bevooroordeeld... :)

Jeroen Driessen
13-12-2002, 15:00
Vind zo'n callibratie net iets te duur, maar geloof wél dat het zichtbaar verbeterd. Misschien als je na een bezoek zelf ook kunt callibreren is het de moete waard, kun je anderen ook nog eens helpen, die zeker geen €120 uit willen geven.

Patrick vdB
13-12-2002, 15:17
De vraag of je iets duur of niet duur vind is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid. Persoonlijk vind ik het echter wel vreemd dat er met gerust een hart 1000-2000 euro wordt neergeteld voor een nieuwe tv maar een ISF-calbiratie is dan weer te duur:confused:

Mijns inzien is het de prijs meer dan waard en doe je je tv er meer recht mee;)

Zelf een ISF-calibratie uitvoeren na het een keer gezien te hebben is helaas niet mogelijk. Naast het afregelen van de contrast, brightness, sharpness en juiste kleurbalans in de user settings wordt namelijk een groot (en bepalend) gedeelte van de calibratie uitgevoerd in het service menu van de TV. De totale geometrie wordt bekeken en aangepast en ook de garyscaling wordt gecalibreert. Voor dit laatste heb je tevens een color-analyzer en laptop nodig (en de juiste kennis). Maw laat iemand die er verstand van heeft (FrankD van het HTforum.nl) je tv ISF-calibreren.

Wil men dan toch perse zelf ISF-calibreren dan zit er maar 1 ding op en dat is op cursus gaan:D Voor meer ISF info zie ook http://www.imagingscience.com/

Mvrgr

Patrick

garmtz
13-12-2002, 16:12
Vind zo'n callibratie net iets te duur, maar geloof wél dat het zichtbaar verbeterd. Misschien als je na een bezoek zelf ook kunt callibreren is het de moete waard, kun je anderen ook nog eens helpen, die zeker geen €120 uit willen geven.
Ik ben het volledig eens met Patrick. €120 is inderdaad een luttel bedrag voor de verbetering die een ISF calibratie geeft. In de States komen ze hun bed niet eens uit beneden de €500. Maarja, Amerikanen snappen t.o.v. de Nederlanders WEL dat een calibratie door een professional de beeldkwaliteit ernstig verbetert. Zie het zo: koop een redelijke TV en laat hem calibreren. Je zult dan in de meeste gevallen een beter beeld hebben dan TVs die aanzienlijk duurder zijn. Dus zie het als een BESPARING. Bovendien gaat je beeldbuis/buizen langer mee door een ISF calibratie.

Ik heb zelf mijn CRT-projector laten calibreren en het effect was DRAMATISCH.

Obiman
13-12-2002, 16:35
Kom op mensen geef je nou eens op !! Kan mijn tv ook eindelijk gecalibreerd worden :)

The Scratcher
13-12-2002, 16:38
Ik heb zelf mijn CRT-projector laten calibreren en het effect was DRAMATISCH.

Ik neem aan dat je dit in positieve zin bedoeld? :D

garmtz
13-12-2002, 16:39
Ehmm... Ja... :rolleyes: :)

mradem
13-12-2002, 18:10
Kom op mensen geef je nou eens op !! Kan mijn tv ook eindelijk gecalibreerd worden :)

Obiman is hij nou nog steeds niet gecalibreert :D .

Nou ja ik heb ervaring met ISF calibratie en ik zelf vond het zeker de €120 waard. Je tv haalt er gewoon uit wat erin hoort te zitten en niet dat standaard beeld vanuit de fabriek.

Rood is nu gewoon rood en dat is het hele verschil. Je kleuren worden veel realistischer en er zit meer diepgang in je tv.

Wat doet Frank precies:

Hij komt langs met zijn laptob en spulletjes. Op zijn laptop zit het software programma wat ISF calibratie meet (geloof me 120 is niet duur want je wilt echt niet weten wat dat software programma kost). Hij sluit een soort meetsensor aan op je beeld en op zijn laptob. Aan de hand daarvan wordt je grayscale etc afgesteld zoals hij behoort te zijn. Dit verteld hij allemaal en laat hij zien. Het is niet zo dat hij zomaar wat doet en dat je denkt Ja ok leuk.

Je mag zelf wat dvd's opzetten met stukjes die je bijv. vaak heb gezien. je kan rustig kijken wat je nu voor verschil ziet. Dit zie je zeker en geloof me dat wordt na dagen nog beter omdat je dan pas dingen gaat realiseren van he dat was vorige keer een hele andere kleur of dat was je nog nooit opgemerkt.

Je krijgt op floppy een grafiek met de situaties ervoor en erna. En je kan rustig dingen vragen en doen want hij neemt alle tijd. Ik kan me herinneren dat er iemand was waarvan Frank vond dat zijn tv nog niet optimaal gecalibreert was (terwijl hij dat wel vond) en dat hij een aantal dagen later nog eens langs kwam om het nogeens te verbeteren. Dus lijkt me dat hij er echt ook wel alles aan wilt doen om je beeld zo goed mogelijk te maken en niet zomaar wat te doen.

Maar ja iedereen voor zich en de keuze ligt bij jezelf. het is moeilijk om te beschrijven hoe het er precies uitziet want je moet het zelf zien. ik was er iedergeval erg tevreden mee en ik heb nog niet gelezen dat iemand dat niet is.

dus heb je een mooie thuisbioscoop en het geld dan zou ik het je aanraden.

Btw als je bij hun zaak langsgaat dan kost het iets van €75.

Jeroen Driessen
13-12-2002, 18:18
De vraag of je iets duur of niet duur vind is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid. Persoonlijk vind ik het echter wel vreemd dat er met gerust een hart 1000-2000 euro wordt neergeteld voor een nieuwe tv maar een ISF-calbiratie is dan weer te duur:confused:

Mijns inzien is het de prijs meer dan waard en doe je je tv er meer recht mee;) Ja, eigenlijk heb je ook wel gelijk. Is misschien het idee dat je niet precies weet wat je te wachten staat ofzo... Zal er eens over denken de volgende keer dat hij in de buurt is. Wil dan wel eerst een nieuwe DVD speler, want neem aan dat dát ook nog wel wat scheelt.
Dat je TV er langer door meegaat wist ik niet. Hoe komt dit en hoe lang is "langer"?

PS: Ik heb een Sony 32FX65

mradem
13-12-2002, 18:41
Je tv leeft niet meer op de snufjes die de fabriek erin heeft gezet om het beeld er enigszins er een beetje uit te laten zien. Dit scheelt energie etc.

Wat betreft de dvd speler maakt dit geen verschil uit. Deze vraag had ik nml zelf ook en kreeg als antwoord dat dit 99% geen invloed had. Dus niet echt een probleem ofo.

Pim66
13-12-2002, 18:47
OK, hier een deelnemer in Hengelo OV. !

Patrick van Nassau
13-12-2002, 18:56
Hier nog een bericht van een tevreden "klant" van Frank die een ISF calibratie heeft laten doen bij een Philips 32PW9527
Alles wat er hier over wordt verteld is gewoon waar!
Maar het is eigenlijk niet uit te leggen.
Mijn beeld was voor de calibratie al perfect dacht ik.
Tuurlijk de kleuren zullen wat echter zijn maar veel meer zou het toch niet uit verbeteren, dacht ik....
Er zit zo veel meer diepte in het beeld, metaal lijkt ook echt op metaal. Ik heb nu zo'n 40 dvd's (van de bijna 90) opnieuw bekeken en iedere keer weer sta ik versteld!

Voor iedereen die nog twijfelt: DOEN!!

Johan van den D.
13-12-2002, 19:09
Voor iedereen die nog twijfelt: DOEN!! doe ik absoluut een keertjehttp://smiliez.de/img.php/2415.gif

Marcel A. de Vrije
13-12-2002, 20:08
Het lijkt me logisch, na al die postieve reacties, om ook eens mijn tv (panasonis 82 cm breedbeeld volledig vlakke beeldbuis) deze behandeling te laten ondergaan. Heb er toch een hoop geld aan uitgegeven en dan wil je wel het beste beeld dat mogelijk is. Triest trouwens dat een nieuwe tv niet gewoon vanuit de fabriek of via de tussenhandel optimaal afgesteld staat. Ik schrik daarvan!!!
Frank, als je dit leest en je bent eens in de buurt van Zoetermeer, neem dan even contact met me op! Alvast bedankt!!

garmtz
13-12-2002, 20:08
Er zit zo veel meer diepte in het beeld, metaal lijkt ook echt op metaal. Ik heb nu zo'n 40 dvd's (van de bijna 90) opnieuw bekeken en iedere keer weer sta ik versteld!

Voor iedereen die nog twijfelt: DOEN!!

Absoluut mee eens! Texturen zijn vele malen realistischer, er is inderdaad meer diepte. Licht is realistischer....

Raskel
13-12-2002, 20:14
Heeft het ook zin om een tv van 650 euro te laten calibreren? Philips breedbeeld 72 cm..?

The Scratcher
13-12-2002, 20:29
Originally posted by Marcel A. de Vrije

Frank, als je dit leest en je bent eens in de buurt van Zoetermeer, neem dan even contact met me op! Alvast bedankt!!

Ben bang dat het zo helaas niet werkt. Denk ook niet dat Frank aktief is op dit forum. Je zult je toch eerst zelf moeten opgeven voor een tour om een afspraak te maken of er heen moeten gaan...

Patrick vdB
13-12-2002, 20:38
Heeft het ook zin om een tv van 650 euro te laten calibreren? Philips breedbeeld 72 cm..?

ISF-calibratie heeft bij elke tv zin;) Zoals Garmt ook al aanhaalde zal een goedkope ISF-gecalibreerde tv een beter beeld hebben als een dure niet ISF-gecalibreerde tv (mischien dat het nu ook wat duidelijker is waarom ik telkens beweer dat elke tv uit de doos in principe slecht is;) ).

Mvrgr

Patrick

Raskel
13-12-2002, 20:40
Ja ok Patrick, maar ik vind zowieso dat mijn tv beter beeld heeft dan vele duurdere ;) laat staan met calibratie. Misschien dan toch maar eens gaan overwegen zo'n calibratie..

Patrick vdB
13-12-2002, 20:42
Het wordt er alleen nog maar beter van;)

Mvrgr

Patrick

Sander Dubbeldam
13-12-2002, 23:18
iemand intresse regio rotterdam? :D

maximus
03-01-2003, 12:25
ik heb de philips 36pw9527 en wil ik het ook laten doen, maar help het ook het blokkerige beeld weg?;)

Royz
03-01-2003, 12:47
iemand intresse regio rotterdam? :D
Ja waarschijnlijk wel! Even overleggen nog :p

btw ook ik heb een Philips... iedereen volgens mij :rolleyes: ;)

Johan van den D.
03-01-2003, 12:54
maar help het ook het blokkerige beeld weg?;) Goede vraag;)

The Scratcher
03-01-2003, 12:58
ik heb de philips 36pw9527 en wil ik het ook laten doen, maar help het ook het blokkerige beeld weg?;)

Ik neem aan dat je de zgn "artifacts" bedoeld? De blokken die bij snelle bewegingen om personen verschijnen.

Of die weg zijn na de callibratie ligt aan het toestel wat je hebt volgens Frank. Er wordt in ieder geval alles uit gehaald wat erin zit. Het zal sowieso een héél stuk minder zijn. Ikzelf heb de 36pw9767 en heb er ook nog last maar het is nog maar minimaal en het stoort me nu eigenlijk niet meer zo als voor de callibratie. Ik denk ook dat de reden is dat ik het nog zie omdat het een erg groot beeld is. Hierdoor zie je dus veel meer en dus ook de kleine foutjes.

Maar in ieder geval is een callibratie heel sterk aan te bevelen, je weet niet wat je ziet na afloop en je hebt veel meer plezier in je toestel. En zeker zo`n pixel plus toestel loont zich. Geloof me, ik spreek inmiddels uit ervaring...;)

maximus
03-01-2003, 13:00
Nou dat is mooi, is er iemand die in de regio amsterdam het wil laten doen?:D

The Scratcher
03-01-2003, 13:11
Heb je je al aangemeld op het ht.forum (http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=55;action=display;threadid=4522) ? Er start nl zeer binnekort een tour in A`dam en o.g. dus misschien je je nog opgeven.

Wil je een tour starten of inschrijven moet je dat sowieso daar doen en niet hier, hier kan je wachten tot je een ons weegt :D

Obiman
03-01-2003, 13:17
7 Januari is het zover, dan komt Frank een calibratie doen bij mij thuis! :D

Ik zal hier verslag doen van het resultaat.

maximus
03-01-2003, 13:30
Heb je je al aangemeld op het ht.forum (http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=55;action=display;threadid=4522) ? Er start nl zeer binnekort een tour in A`dam en o.g. dus misschien je je nog opgeven.

Wil je een tour starten of inschrijven moet je dat sowieso daar doen en niet hier, hier kan je wachten tot je een ons weegt :D



ja ik had daar al gekeken, maar ik had het over het hoofd gezien bedankt. nu afwachten of ik er nog bij kan.:D

maximus
03-01-2003, 15:00
ja ik had daar al gekeken, maar ik had het over het hoofd gezien bedankt. nu afwachten of ik er nog bij kan.:D



yess! hij komt 9 januari. Ben benieuwd.:D

maximus
03-01-2003, 15:13
Hier nog een bericht van een tevreden "klant" van Frank die een ISF calibratie heeft laten doen bij een Philips 32PW9527
Alles wat er hier over wordt verteld is gewoon waar!
Maar het is eigenlijk niet uit te leggen.
Mijn beeld was voor de calibratie al perfect dacht ik.
Tuurlijk de kleuren zullen wat echter zijn maar veel meer zou het toch niet uit verbeteren, dacht ik....
Er zit zo veel meer diepte in het beeld, metaal lijkt ook echt op metaal. Ik heb nu zo'n 40 dvd's (van de bijna 90) opnieuw bekeken en iedere keer weer sta ik versteld!

Voor iedereen die nog twijfelt: DOEN!!

Patrick ff een vraagje ik heb de zelfde tv, ik kijk tegenwoordig met tegen zin naar regio 1 dvds want dat beeld is gewoon veel blokkiger, heb jij dat ook? is het minder geworden na die calibratie? of heb je er helemaal geen last van? ik heb de 36 inch.

groeten maximus

Thomas 32PW9527
05-01-2003, 18:31
Ik kan me voorstellen dat de televisies die gecalibreerd worden qua kleuren natuurlijker worden, maar ik begrijp niet hoe een dvd er scherper door kan gaan uit zien. Kan iemand dit mij uitleggen of is het toch voornamelijk een verandering op het kleur/contrast gebied.

garmtz
05-01-2003, 18:44
Ik kan me voorstellen dat de televisies die gecalibreerd worden qua kleuren natuurlijker worden, maar ik begrijp niet hoe een dvd er scherper door kan gaan uit zien. Kan iemand dit mij uitleggen of is het toch voornamelijk een verandering op het kleur/contrast gebied.
Je moet er rekening mee houden dat ALLES wordt gechecked... "Scherpte" van het plaatje wordt vooral beinvloedt door de fysieke maximale resolutie die de display in het beste geval kan weergeven (afhankelijk van zowel de kwaliteit van de video-electronica/voorbewerking als het electronenkanon/raster/buisaansturing/beam spot size), maar ook van afstellingen als focus, convergentie (en in mindere mate: geometrie), die worden nagelopen tijdens de calibratie.

Meer detail wordt ook al in veel gevallen verkregen door alleen al de sharpness te verlagen, maar voor het oog kan detail zelfs toenemen als contrast, zwart-niveau, kleurtemperatuur e.d. echt perfect staan ingesteld. Je zou het weernemen van diepte in het beeld (een optelling van contrast, zwart-niveau en resolutie) ook al kunnen zien als het toenemen van detail... Je kunt namelijk als het ware dieper in het plaatje kijken.

mradem
06-01-2003, 17:26
Je moet er rekening mee houden dat ALLES wordt gechecked... "Scherpte" van het plaatje wordt vooral beinvloedt door de fysieke maximale resolutie die de display in het beste geval kan weergeven (afhankelijk van zowel de kwaliteit van de video-electronica/voorbewerking als het electronenkanon/raster/buisaansturing/beam spot size), maar ook van afstellingen als focus, convergentie (en in mindere mate: geometrie), die worden nagelopen tijdens de calibratie.

Meer detail wordt ook al in veel gevallen verkregen door alleen al de sharpness te verlagen, maar voor het oog kan detail zelfs toenemen als contrast, zwart-niveau, kleurtemperatuur e.d. echt perfect staan ingesteld. Je zou het weernemen van diepte in het beeld (een optelling van contrast, zwart-niveau en resolutie) ook al kunnen zien als het toenemen van detail... Je kunt namelijk als het ware dieper in het plaatje kijken.

Helemaal mee eens. Heb shrek bekeken ervoor en erna en dan zie je een wereld van verschil.

Arjen van den Doel
06-01-2003, 18:00
en als niet alle geometie-functies in het sevice menu zitten, zoals vertikale bolling( mijn beeld loopt nl. een beetje krom aan de linkerkant ) wordt dan de tv opengeschroevd ofzo, en dan intern een aanpassing ?

Tommy Brok
06-01-2003, 18:29
Ik vind het allemaal nog vrij ingewikkeld klinken allemaal, ik zal bij ons in de buurt is naar de speciaalzaak gaan, kijken wat die me er over kunnen vertellen! Laat het hier wel weten!

Tommy!

Harry stadman
06-01-2003, 18:52
Het klinkt allemaal fantastisch, maar toch wil ik wel even een kritische kanttekening plaatsen!

het kalibreren van een monitor c.q. tv. gebeurt met een colori-meter (patrick VDB). nu weet iedereen die in de grafische industrie werkzaam is, zoals ik, dat je kleurenkanon na verloop van tijd weer verloopt!
vanuit de grafische industrie zelf wordt geadviseerd om een monitor(een monitor is een kleine tv, nietwaar?!) het liefst elke maand op kleurechtheid te kalibreren! inbranden van fosfor laat ook je tv slijten.

Nu is mijn vraag;

hoe lang duurt het voordat de kleuren weer verlopen? moet je elk jaar laten kalibreren of nog eerder?

Ik weet dus wel dat een goed op kleurechtheid gekalibreerde monitor of tv veel kan schelen, maar ik wil toch wel even weten hoelang je er plezier van hebt!

de eerste maand(en) zal alles er wel fantastisch uitzien, maar langzaam maar zeker zullen je kleuren na verloop van tijd verlopen. dit heb je meestal niet zo snel in de gaten( verloopt langzaam en geleidelijk aan), totdat je weer je tv laat kalibreren en de kleuren er weer sprankelend uitzien!
Hoe snel het verloopt verschilt van merk en van type beeldbuis/kleurkanon!

P.s.
voor degene die geintereseerd is in doe het zelf-kalibratie:
colori-meters beginnen vanaf zo'n € 500!
en je moet natuurlijk een stukje service software bemachtigen van je tv producent om je kleurenkanon te kalibreren (rgb en grijswaarden).

P.P.s.
dus........... die tv kalibratie voor €120,- valt nog mee.:)
ligt er wel aan hoe lang je er plezier van hebt.

zal mij benieuwen wat voor reactie ik hier op krijg!:D

The Scratcher
06-01-2003, 19:34
Ik vind dit een paar zeer interessante opmerkingen/vragen maar ik weet er helaas ook niet het fijne van. Ik zou zeggen stel je vraag eens aan de "meester" zelf :D(Frank van het htforum) op onderstaande link. Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar.



Wat doen wij bij een ISF calibratie (http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=14)

Harry stadman
06-01-2003, 20:14
Mischien dat GARMTZ hier meer over kan vertellen?
Ik zie net op die site dat hij daar moderator is; hij kan dus bij zijn mede-moderator, de man die dus kalibreert, hierover laten voorlichten/ inlichtingen inwinnen.

Thomas 32PW9527
06-01-2003, 20:38
Vind dit inderdaad nogal een goed punt, want als het na een bepaalde tijd dus werdwijnt vraag ik me inderdaad af wat je er dan aan hebt. Ik kijk er nog steeds zeer kritisch tegen aan. Zijn er geen winkels ofzo waar je het verschil kan bekijken?

mradem
06-01-2003, 20:45
en als niet alle geometie-functies in het sevice menu zitten, zoals vertikale bolling( mijn beeld loopt nl. een beetje krom aan de linkerkant ) wordt dan de tv opengeschroevd ofzo, en dan intern een aanpassing ?

Mijn tv kan ook enkelt verticaal verschoven worden en niet horizontaal. Ja als dat niet in je service menu staat dan wordt het moeilijk om dit te doen. Het kromme zal denk ik wel weggehaald kunnen worden.

De enige 2 mensen die ik ken ik nederland die ISF calibratie doen zijn Garmt en Frank Doornhof (beide van dezelfde firma).

Ik denk niet dat de kleuren van je tv in een maand verlopen want dan zou isf calibratie overbodig zijn (niemand gaat tenslotte elke maand dat laten doen). Tevens heb ik het al een aantal maanden. En wat juist bij Garmt en Frank goed is is de prijs die je ervoor betaald. Ik dacht dat die software die hun gebruiken erg duur is. Mja voor de echte preciese uitleg laat ik liever aan Garmt over :D . Maar hij kan je toch niet vertellen hoe het verschil eruit ziet. Dat moet je echt zelf zien.

mradem
06-01-2003, 20:49
Vind dit inderdaad nogal een goed punt, want als het na een bepaalde tijd dus werdwijnt vraag ik me inderdaad af wat je er dan aan hebt. Ik kijk er nog steeds zeer kritisch tegen aan. Zijn er geen winkels ofzo waar je het verschil kan bekijken?

Wellicht in hun zaak kan je het bekijken. Echter is het nog niet hetzelfde want in die zaak is de verlichting, lichtinval etc anders als bij jou en merk je het pas als je eerst de oude situatie ziet en vlak erna de nieuwe. Vaak dringt het een paar dagen pas nog beter to je door als je een aantal films heb gezien die je al eens eerder op je tv het bekeken. Kijk echt maar eens shrek of monster en co vlak ervoor en een daarna.

Johan van den D.
06-01-2003, 20:58
Is dat een Rolls als avatar??

Thomas 32PW9527
06-01-2003, 21:17
Ja dat klopt, is de nieuwe Phantom.

Johan van den D.
06-01-2003, 21:59
Ja dat klopt, is de nieuwe Phantom. Ja het viel me al op ja
BMW/Rolls R.

ps. lekker off topic nu:D

Obiman
07-01-2003, 10:16
Yes! Frank is net bij mij geweest en heeft de tv gecalibreerd.

Op het eerste gezicht zie je inderdaad dat het beeld scherper is en je ziet echt veel meer diepte. De kleuren zien er veel echter uit en je ziet 100% verschil, het is voor mij alleen moeilijk uit te leggen wat het verschil is.

Het is nu een uur of 11 in de ochtend dus ik kan de kamer niet helemaal verduisteren. Vanavond ga ik zeker een aantal dvd's bekijken om het verschil te zien.

Ik heb net naar LOTR gekeken en zag echt veel meer detail en diepte, vooral in de donkere passages en passages met veel verschillende felle kleuren.

Ik zal over een paar dagen nog een keer verslag doen van mijn bevindingen als ik meer films heb gezien.

Thomas 32PW9527
07-01-2003, 10:24
Ik las op het HTforum ook iets over dat je levensduur van je toestel aanzienlijk korter is zonder calibratie. Ik vraag me af in hoeverre dit waar is en niet gewoon een leuk verkooppraatje. Zo niet wat zou volgens de mensen die dit beweren dan echt het verschil zijn en waar is dit aan te danken?

Obiman
07-01-2003, 10:33
Ik las op het HTforum ook iets over dat je levensduur van je toestel aanzienlijk korter is zonder calibratie. Ik vraag me af in hoeverre dit waar is en niet gewoon een leuk verkooppraatje. Zo niet wat zou volgens de mensen die dit beweren dan echt het verschil zijn en waar is dit aan te danken?

Alleen het feit dat je je contrast en brightness veel lager zet verlengt de levensduur van je toestel. Het is echt geen verkooppraatje.


PS. Het is op dit forum niet toegestaan om dat soort avatars te gebruiken. Alleen een foto van jezelf mag.

Thomas 32PW9527
07-01-2003, 11:03
Ja okee dat begrijp ik, maar hoeveel scheelt dat, in levensduur?


PS. Het is op dit forum niet toegestaan om dat soort avatars te gebruiken. Alleen een foto van jezelf mag.

Waar slaat dat op, staat dit ergens?
Of ben je gewoon jaloers op mijn auto ;)

maximus
07-01-2003, 11:26
Ja okee dat begrijp ik, maar hoeveel scheelt dat, in levensduur?



Waar slaat dat op, staat dit ergens?
Of ben je gewoon jaloers op mijn auto ;)


"Avatars zijn kleine afbeeldingen (max. 60x60 pixels) die je kunt toevoegen aan je profiel. Jouw avatar komt automatisch bij al je berichten op het forum te staan. Om het DVD.nl forum een persoonlijk tintje te geven, vinden wij het leuk als iedereen een klein fototje van zichzelf als avatar instelt. Om te voorkomen dat het DVD.nl forum een 'bonte kermis' wordt, hebben we besloten dat andere plaatjes (dus geen foto van jezelf) niet toegestaan zijn als avatar."

dit staat bij "more info" in je edit options menu.

Thomas 32PW9527
07-01-2003, 13:46
hmm, okee, maar wel een bekrompen hap.

P.S. fijn dat iemand ook al zo vriendelijk is geweest om hem voor me weg te halen.

Rolf
07-01-2003, 14:05
De vraag of je iets duur of niet duur vind is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid. Persoonlijk vind ik het echter wel vreemd dat er met gerust een hart 1000-2000 euro wordt neergeteld voor een nieuwe tv maar een ISF-calbiratie is dan weer te duur:confused:

Mvrgr

Patrick

Persoonlijk vind ik dat als je € 2000,- voor een tv betaald, deze echt al wel gecalibreerd mag zijn. Is toch onzin anders. Je kunt dus beter een tv van € 150,- kopen en laten calibreren, dan een duurdere kopen. Dan zou ik voor € 270,- beter beeld hebben dan iemand die een tv koopt van € 2000,- en dit niet laat doen. Stom toch.

En ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die dit laten doen. Dus dan is een goedkope gecalibreerde tv altijd beter?

garmtz
07-01-2003, 14:26
Persoonlijk vind ik dat als je € 2000,- voor een tv betaald, deze echt al wel gecalibreerd mag zijn. Is toch onzin anders.
Tja, dit gebeurt dus gewoon niet! Sterker nog, een TV uit de doos heeft niet eens de juiste basisinstellingen voor kleur, contrast, brightness en sharpness (en alle digitale "troep" staat standaard aan) laat staan dat de geometrie, convergentie en kleurtemperatuur juist zijn ingesteld! Fabrikanten nemen denk ik ongeveer 5 min. per TV de tijd om geometrie en convergentie na te lopen, als het niet minder is of misschien zelfs HELEMAAL niet wordt gechecked... Naief idee dus dat als je maar 2000 Euro uitgeeft, dat alles dan o.k. zou zijn.

[b]Je kunt dus beter een tv van € 150,- kopen en laten calibreren, dan een duurdere kopen. Dan zou ik voor € 270,- beter beeld hebben dan iemand die een tv koopt van € 2000,- en dit niet laat doen. Stom toch.
Dat is natuurlijk weer overdreven... Maar ik kan wel een reeler voorbeeld geven: het is heel goed mogelijk dat een TV van 1000 Euro na ISF calibratie een beter beeld heeft dan een TV van 2000 Euro conder ISF calibratie. Wat dat betreft is het dus een enorme "value for money" iets om te laten doen.

[b]En ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die dit laten doen. Dus dan is een goedkope gecalibreerde tv altijd beter?
Vaak wel ja. Je moet je bedenken dat in de begintijd van televisie er een vakman meekwam die de TV compleet kwam afregelen (we praten hier over jaren 30, begin van NTSC). Maarja, de commercie heeft hier gewoon een einde aan gemaakt.

Harry stadman
07-01-2003, 14:41
Garmtz,

heb je al informatie ingewonnen omtrent het weer verlopen van de kleuren? zie eerder mijn post!

ben namelijk erg benieuwd hoelang ik plezier heb van die gekalibreerde tv, daar de kleuren in een kleurkanon toch redelijk snel weer verlopen!

garmtz
07-01-2003, 14:52
Nee hoor, verloop is minimaal, aangezien de wear voor alle kleuren gelijkmatig zal verlopen als het goed is en je niet al teveel statische beelden van 1 kleur weergeeft.

Harry stadman
07-01-2003, 16:37
Garmtz,

ok, bedankt voor je informatie.
ben weer gerustgesteld!:D

mradem
07-01-2003, 17:05
Kan best begrijpen dat mensen dit allemaal zo onzeker vinden enz maar kijk dan eens op hun forum op het isf board en lees gewoon wat dingen daar (reacties, uitleg, vragen etc) daar zul je ook een stuk wijzer worden.

searcher
07-01-2003, 17:27
ISF calibratie loont een praktijk voorbeeld is inderdaad dat iemand zijn veel goedkopere t.v als die van zijn zwager liet calibreren.

Na het bekijken van het beeld zakte het humeur van de zwager hij had zojuist een veel duurdere t.v gekocht en ?


Het probleem is ook wat is "normaal" in Nederland vaak willen we veel voor weinig.

Ik heb bijvoorbeeld mijn DLP laten calibreren ik was met stomheidgeslagen hoe "fout" mijn kleuren stonden.
En dat voor een nieuw apparaat.....wat toch een aardige duit kost.

Je ziet dan het verschil en je kunt je dan afvragen hadden ze dit niet in de fabriek moeten doen dat is een discussie punt.

In mijn vak is calibreren heel normaal en ik vindt het dan ook niet vreemd dat een t.v/projector moet worden gecalibreerd 1 of meerdere keren.

De kosten zijn relatief laag als je die met USA vergelijkt waar een ISF calibratie heel "normaal" is

Kijk eens op www.htforum.nl hier is dit onderwerp genoeg aangesneden.

m.v.g Searcher

Jeroen Driessen
08-01-2003, 08:39
Ik wil het toch gaan doen zodra ik m'n nieuwe DVD speler heb (neem aan dat die ook een beetje een rol speelt met afstellen) en hij weer in de buurt is. Ik wil ook verbaasd worden, is ook leuk als je TV na 1,5 jaar ineens een veel beter beeld geeft :D

mradem
08-01-2003, 16:58
Ik wil het toch gaan doen zodra ik m'n nieuwe DVD speler heb (neem aan dat die ook een beetje een rol speelt met afstellen

Volgens mij is dit maar heel minimaal. Tenminste deze vraag had ik ook gesteld aan hun voordat ik eraan begon en kreeg dit antwoordt :D .

maximus
09-01-2003, 16:06
Frank is net een klein uurtje weg en ben nog steeds verschillende dvds aan het bekijken.
Om kort te zijn over het resultaat, het beeld is nu gewoon af.
Ik wil niet zeggen dat het lijkt of ik een nieuwe tv heb ,maar het beeld is nu gewoon geperfectioneerd.
(y)

J.A.F. Doorhof
10-01-2003, 22:18
Hi,

Even wat antwoorden.

Garmt werkt niet bij mijn firma (was het maar waar), we zijn gewoon goede vrienden en wij moderaten het HT forum.

Het verloop van een TV valt reuze mee, veel TV's hebben een automatisch circuit dat de spanning op het electronen kanon in de gaten houdt en dit compenseert, de instellingen blijven dus gehandhaaft, natuurlijk zal het verlopen, maar meestal is het na een jaar niet meer dan 500-700 graden verlopen. En een verschil van 500 graden is net te zien. Het belangrijkste is dat de grayscale vlak verloopt, en dat is vaak het probleem.

Waarom wordt het niet af fabriek gedaan ?
Omdat ik dan niets meer verdien ? :D , just kidding.
TV's moeten op de showroom vloer opvallen, je kent die reklame wel met die kleine kabouters, pick me, pick me etc.
De gemiddelde TV krijgt minder dan een seconde de tijd om op te vallen. Dit doe je op 2 manieren, het helderste beeld of de hardste kleuren, een veel gebruikte truuk is gewoon blauw toevoegen, het menselijk oog is daar zeer ongevoelig voor in DIRECT vergelijk, bijkomend voordeel is dat wit witter lijkt, en alles lijkt frisser, het is echter bedrog, door blauw zo onverantwoord open te schroeven gaat blauw (wat de zwakste kleur is) clippen en krijg je dus allerhande artifacts en vlekken in witte delen. Daar hebben ze ook wat op gevonden, dynamic contrast (bye-bye stabiel black level).
Aangezien fosfor een natuurlijk product is zal het door een te grote belasting gaan uitzetten (het wordt warm) en daardoor gaan de lijnen bloomen, ook dit wordt opgelost door het zgn SVM (Scan Velocity Modulator circuit) welke vaak gekoppeld zit aan je sharpness controll. Door sharpness te gebruiken krijgen hoogcontrast vlakken een extra streepje, hierdoor LIJKT de TV scherper.

Maar dit is dus allemaal schijn en schijn bedriegt, maar dan is de TV al verkocht. En aangezien iedereen dit doet nemen wij het allemaal maar voor lief.

Een goed voorbeeld is een 200TVL patroon op te zetten en dan de sharpness even open en dicht te draaien, je zult zien dat je met scharpness uit bijna 50% meer detail ziet. Logisch ook, je hebt een X aantal pixels (720x576) beschikbaar voor BEELDINFORMATIE, als je naast elke zwarte pixel een wit lijntje zet van 1 pixel om dat zwarte lijntje te benadrukken verlies je dus elke keer 1 pixel informatie..... voila ;) daar komt die extra scherpte vandaan als je sharpness uitzet.

Levensduur.
Een TV die uit de doos komt staat onverantwoord je fosfor op te stoken, ik zie projectieTV's van Toshiba die UIT de doos contrast op 100 hebben staan in alle standen, tja...... als je nog nooit van fosfor burn hebt gehoord dan hoor je dit heel snel met deze Toshiba modellen, trust me.
Na de calibratie staan ze meestal rond de 40-50%.

Een TV is niet ontworpen om 15000 graden weer te geven met 100 footlambert aan licht. Een TV voelt zich heerlijk (voorzover je dat mag zeggen) op tussen de 5500-7500 gradenK en een lightoutput van tussen de 50-80 footlambert, heel erg afhankelijk van de grote van de beeldbuis, de gebruikte voeding etc. etc.

Bij de calibratie wordt het volgende gedaan (in het kort).

* De TV's sweetspot wordt opgezocht (lightoutput).
* De user instellingen zoals contrast, brightness etc. worden ingesteld
* Digitale opties worden waar nodig gebypassed
* De Geometrie wordt nagekeken
* De convergentie wordt waar mogelijk aangepast (kleuren op elkaar)
* De grayscale wordt gecalibreerd op D6500 graden Kelvin

Gemiddeld duurt een calibratie voor een bekend chasis 30-45 minuten, en een onbekend chasis kan tussen de 60-120 minuten duren (of langer).

De opmerking over goedkoper colormeters kan ik heel kort in zijn, een coloranalyzer die wij gebruiken is iets heel anders dan in de grafische industrie gebruikt wordt, drukkers gebruiken ook colormeters of fotografen, maar deze zijn NIET bedoelt voor het calibreren van TV toestellen, dit zijn meters, geen analyzers.

Voor zover ik weet zijn wij (ik dan) het enige bedrijf in Nederland dat TV's calibreerd, op het gebied van projectoren is buiten ons ook Rob Dingen zeer kundig en ook Rob is ISF gecertificeerd. Maar commercieel gezien doen alleen wij de tours en calibraties voor gewone particulieren.

Ik zal deze thread even opslaan voor verdere vragen, je kunt ze mischien beter terug lezen op www.htforum.nl maar als je ze hier in deze thread post zal ik indien mogelijk ze ook beantwoorden.

MvrGr.
Frank

The Scratcher
11-01-2003, 18:29
Hee Frank, leuk dat je hier gereageerd hebt op de discussies betreffende ISF calibratie.




Het verloop van een TV valt reuze mee, veel TV's hebben een automatisch circuit dat de spanning op het electronen kanon in de gaten houdt en dit compenseert, de instellingen blijven dus gehandhaaft, natuurlijk zal het verlopen, maar meestal is het na een jaar niet meer dan 500-700 graden verlopen. En een verschil van 500 graden is net te zien. Het belangrijkste is dat de grayscale vlak verloopt, en dat is vaak het probleem.


Dit vond ik een interessant punt van Harry Stadman waar ik ook wel eens een duidelijk antwoord op wilde. Dit was eigenlijk een vraag die ik jezelf al wilde stellen tijdens je bezoek maar die ik helaas vergeten was :(
Je geeft gelukkig al zelf aan dat dit verloop wel reuze meevalt maar toch ben ik nog een beetje ongerust.

Dat verloop van 500 - 700 graden is dat per jaar? Dus ook het 2e, 3e jaar enz.? Want hoelang duurt het dan voordat er niks meer merkbaar is van de calibratie? Of is dit alleen maar het eerste jaar en blijft het daarna stabiel en hoef ik me dus verder niet ongerust te maken? Of moet je toch om de zoveel jaar een calibratie doen daar er nou eenmaal niets aan te doen is? Ik ga ervan uit dat ik de tv toch zo`n 8 - 10 jaar zal hebben mits er geen gekke dingen gebeuren natuurlijk...

J.A.F. Doorhof
11-01-2003, 23:00
Hi,

In principe zal het feit van de calibratie altijd blijven bestaan, immers je start punt is nu helemaal correct en linear. Door de juiste instellingen van contrast en brightness zal de TV veel minder snel slijten, drift kan altijd ontstaan, maar ik denk dat je je echt helemaal geen zorgen hoeft te maken.

Wij adviseren om elk jaar of elke 2 jaar een touchup te laten doen, ik heb net mijn eerste serie gedaan en de TV's hingen nog netjes rond de D6500 +/- 200/300 graden, niets aan de hand dus.

MvrGr.
Frank

Jeroen Driessen
12-01-2003, 09:20
Wij adviseren om elk jaar of elke 2 jaar een touchup te laten doen, ik heb net mijn eerste serie gedaan en de TV's hingen nog netjes rond de D6500 +/- 200/300 graden, niets aan de hand dus. Hey Frank,
Wat kost een touchup dan? Neem aan dat dit een check is van alle instellingen en eventueel goedzetten...

J.A.F. Doorhof
12-01-2003, 10:10
Hi,

Veel goedkoper kan het niet, we moeten bij de mensen aan huis komen en zijn gemiddeld weer een 20-30 minuten bezig om alles te checken.

Kom je in Emmeloord is het gratis.

MvrGr.
Frank

Eric van Ballegoie
12-01-2003, 10:43
Beste mensen,

Het vragen / geven van informatie is uiteraard prima maar het bespreken van commerciele deals is hier niet toegestaan, houdt daar aub rekening mee.

The Scratcher
12-01-2003, 11:09
Hi,

In principe zal het feit van de calibratie altijd blijven bestaan, immers je start punt is nu helemaal correct en linear. Door de juiste instellingen van contrast en brightness zal de TV veel minder snel slijten, drift kan altijd ontstaan, maar ik denk dat je je echt helemaal geen zorgen hoeft te maken.

Wij adviseren om elk jaar of elke 2 jaar een touchup te laten doen, ik heb net mijn eerste serie gedaan en de TV's hingen nog netjes rond de D6500 +/- 200/300 graden, niets aan de hand dus.

MvrGr.
Frank

Bedankt voor je uitleg, voel me een stuk beter nu :D


Originally posted by Eric van Ballegoie
[B]Beste mensen,

Het vragen / geven van informatie is uiteraard prima maar het bespreken van commerciele deals is hier niet toegestaan, houdt daar aub rekening mee.

Sorry Eric maar deze opmerking vind ik toch zwaar overdreven! Van commerciele deals is hier geen enkele sprake, het is nog gratis ook dus hoe kan het dan commercieel zijn???
Hij geeft alleen een antwoord op een vraag zonder al te diep in (commerciele) details te gaan of over bedragen te spreken en in mijn ogen worden hiermee dus geen regels overtreden.

We gaan toch niet op dit forum ook al beginnen met muggen ziften he? :(

Erikro
12-01-2003, 13:50
We gaan toch niet op dit forum ook al beginnen met muggen ziften he? :(

Te laat, de censuurpolitie is ook hier actief. Ik zie net tot mijn grote teleurstelling dat de moderator mijn prachtige avatar had verwijderd. Zonder een reactie of een PM om uit leggen waarom.
Nu kan ik me voorstellen dat je zoiets doet, als dat niet toegestaan is. Maar als je leden proberen er een leuk forum van te maken en hun medeforummers op weg te helpen. Moet je ze ook leuk behandelen, what comes around, goes around.

Johan van den D.
12-01-2003, 15:05
. Ik zie net tot mijn grote teleurstelling dat de moderator mijn prachtige avatar had verwijderd.
Nu kan ik me voorstellen dat je zoiets doet, als dat niet toegestaan is. Zo,n avatar is inderdaad niet toegestaan hier op het forum
Men wilt het hier een beetje persoonlijk houden en dus moet het een foto van je eigen ik zijn
Jammer maar het is niet anders
http://www.smilies.org/basesmilies/1034641785.gif

Johan van den D.
12-01-2003, 15:08
Daar horen avatars als deze niet bij
Tenzij je er inderdaad zo uitziet
http://www.smilies.org/basesmilies/1041949657.gif

Oke ,nu weer on topic
Het callibreren
Wanneer er een tour bij mij in de omgeving komt dan zal ik het zeker laten doen

thijs colpa
12-01-2003, 15:44
Zo,n avatar is inderdaad niet toegestaan hier op het forum
Men wilt het hier een beetje persoonlijk houden en dus moet het een foto van je eigen ik zijn
Jammer maar het is niet anders

Overigens vind ik het plaatsen van onnodig veel animated gif's ook niet nodig op dit forum. Het is best aardig om het stukje tekst af en toe te verfraaien, echter overdaad schaad.

Johan van den D.
12-01-2003, 16:37
Overigens vind ik het plaatsen van onnodig veel animated gif's ook niet nodig op dit forum. Het is best aardig om het stukje tekst af en toe te verfraaien, echter overdaad schaad. Maar het vrolijk de boel wel een beetje op toch;)

garmtz
12-01-2003, 17:45
De animated gifs van j.vandendool heersen! :D

scorpion69
12-01-2003, 17:57
De animated gifs van j.vandendool heersen! :D

Ik blijf ze ook nog steeds cool vinden, vind ze wel geinig. :) Mijn avatar van Kezza hadden ze trouwens ook verwijderd. Heb er nu een van mezelf maar zie toch liever Kezza. :)

Ontopic: zou zo'n calibratie ook goed uitpakken op mijn AudioSonic met 55 cm beeldbuis? :D

Johan van den D.
12-01-2003, 20:20
De animated gifs van j.vandendool heersen! :D Even een off topicje
Garmtz, ik heb het stukje in Home Studio gelezen over jouw HT
Leuk stukje en alleen maar positieve dingen wat die gasten te vertellen hadden
Heel leuk
http://www.smilies.org/basesmilies/000gurl.gif

ps. ik kan het toch niet laten he:D

garmtz
12-01-2003, 20:29
Even een off topicje
Garmtz, ik heb het stukje in Home Studio gelezen over jouw HT
Leuk stukje en alleen maar positieve dingen wat die gasten te vertellen hadden
Heel leuk

ps. ik kan het toch niet laten he:D
Thanks! Nu moet ik het zelf nog weten te lezen! Ik heb het hele artikel nog niet gezien! Hahaha! :D

P.S.: die gifjes blijven heersen! (y)

Erikro
12-01-2003, 21:14
Thanks! Nu moet ik het zelf nog weten te lezen! Ik heb het hele artikel nog niet gezien! Hahaha! :D

P.S.: die gifjes blijven heersen! (y)
Mag ik dan ook eens een keer offtopic reageren. Ik had het artikel ook gelezen. Eerlijk gezegd een van de betere artikelen in de twee nummers die ik van dat magazine heb. En ik wilde er wel eens eerder op reageren, maar wist niet goed waar.
Wat ik vooral erg goed vind is dat je ook daarwerkelijk verteld wat je hoorde en voelde en waarop je dat baseerd.

Soms lees ik een review van 2 blz en denk ik, ok veel blabla, maar wat vind je er nou van? Er staat eigenlijk niets, behalve dat wel leuk zijn. En dan denk ik mijn achterhoofd toch aan sponserering. Ja, ik weet het ik ben door en door slecht. :D

Een kanttekening had ik wel, maar dat heb ik met alle artikelen in audiobladen. De test van de totem was volgens mij uitgevoerd op een hele dure set (de jouwe) uitgevoerd en scoorde erg goed.
Wat ik me dan tegelijkertijd afvraag, hoe klinkt de totem nou op bv een denon 1802 of iets in die prijsklasse.
Dan kan ik een betere vergelijking trekken of deze set ook echt iets voor mij is. Bovendien krijg je als lezer dan een een beeld hoe eea zich tot elkaar verhouden.


Voor hetzelfde geld is de totem wel weggegooid geld op zo'n "goedkope of matige" versterker en verdwijnt dat prachtige holografische geluidsbeeld daar voor 99%.
Btw dit is geen kritiek hoor. Voor ik het van het forum wordt verbannen door jouw volgelingen :D

En idd die animated gifs van jvd rulen.

Ettepet
12-01-2003, 23:45
Originally posted by J.A.F. Doorhof
...door blauw zo onverantwoord open te schroeven gaat blauw (wat de zwakste kleur is) clippen en krijg je dus allerhande artifacts en vlekken in witte delen. Daar hebben ze ook wat op gevonden, dynamic contrast (bye-bye stabiel black level).
Aangezien fosfor een natuurlijk product is zal het door een te grote belasting gaan uitzetten (het wordt warm) en daardoor gaan de lijnen bloomen, ook dit wordt opgelost door het zgn SVM (Scan Velocity Modulator circuit) welke vaak gekoppeld zit aan je sharpness controll. Door sharpness te gebruiken krijgen hoogcontrast vlakken een extra streepje, hierdoor LIJKT de TV scherper.

Als je nog geen tv hebt aangeschaft, hoe weet je dan of een tv eigenlijk bij voorbaat al "verpest" is met 'dynamic contrast' enz.?

Ik overweeg een Philips 32PW9527 aan te schaffen, ook omdat ie positief opvalt in de winkel. Zijn er andere tv's die na een ISF callibratie net zo goed (of beter) zijn, qua beeld? ergo: krijgen wij als consument massaal een 'vertekend beeld'? (dubbel :D)

ps: Nog zo'n feature waar niet iedere consument op zit te wachten: ingebouwde speakers! Een beetje HT-fanaat wil dat dus helemaal niet!

Eric van Ballegoie
13-01-2003, 00:51
Sorry Eric maar deze opmerking vind ik toch zwaar overdreven! Van commerciele deals is hier geen enkele sprake, het is nog gratis ook dus hoe kan het dan commercieel zijn??? Klopt, maar er vroeg nu iemand naar de prijzen voor een calibratie, dat soort zaken hebben we liever via de mail.

Roland1
13-01-2003, 09:40
Ik overweeg een Philips 32PW9527 aan te schaffen, ook omdat ie positief opvalt in de winkel. Zijn er andere tv's die na een ISF callibratie net zo goed (of beter) zijn, qua beeld? ergo: krijgen wij als consument massaal een 'vertekend beeld'? (dubbel :D)

Op htforum kun je lezen dat Frank (Doorhof) goed te spreken is over de PP tv's en Loewe modellen. De 9527 komt erg vaak langs in de ISF-tours.
Ik zou zeggen, ga naar htforum en kijk onder 'Projectie, weergevers en alles wat daar bij hoort' en dan bijvoorbeeld 'Aankoop advies voor televisies (MIJN mening)' (wel 10 pagina's :))

Johan van den D.
13-01-2003, 16:55
Klopt, maar er vroeg nu iemand naar de prijzen voor een calibratie, Maar dat willen we toch allemaal wetenhttp://www.smilies.org/basesmilies/pepsi.gif

Ettepet
13-01-2003, 19:43
Op htforum kun je lezen dat Frank (Doorhof) goed te spreken is over de PP tv's en Loewe modellen. De 9527 komt erg vaak langs in de ISF-tours.
Ik zou zeggen, ga naar htforum en kijk onder 'Projectie, weergevers en alles wat daar bij hoort' en dan bijvoorbeeld 'Aankoop advies voor televisies (MIJN mening)' (wel 10 pagina's :))
Dank je voor de tip, ik ben gelijk aan het kijken! :)

Erikro
13-01-2003, 20:21
Maar dat willen we toch allemaal wetenhttp://www.smilies.org/basesmilies/pepsi.gif
He volgens mij doe jij aan sluikreclame, boef. http://www.smilies.org/basesmilies/ripeer.gif

Johan van den D.
13-01-2003, 20:44
He volgens mij doe jij aan sluikreclame, boef. http://www.smilies.org/basesmilies/ripeer.gif YEPhttp://smiliez.de/img.php/1810.gifhttp://smiliez.de/img.php/1802.gif

The Scratcher
13-01-2003, 21:13
Klopt, maar er vroeg nu iemand naar de prijzen voor een calibratie, dat soort zaken hebben we liever via de mail.

Er wordt hier zoveel over prijzen gesproken dat ik deze opmerking echt niet kan volgen, sorry hoor! Ik kan me echt heel goed voorstellen dat als mensen hier hier actief gaan werven en adverteren dit niet getolereerd wordt. Maar hier zie ik geen kwaad in, tja...

Jeroen Driessen
14-01-2003, 10:56
Er wordt hier zoveel over prijzen gesproken dat ik deze opmerking echt niet kan volgen, sorry hoor! Ik kan me echt heel goed voorstellen dat als mensen hier hier actief gaan werven en adverteren dit niet getolereerd wordt. Maar hier zie ik geen kwaad in, tja... Helemaal mee eens. Ik vroeg er naar, maar puur om een idee te hebben. Zie Frank ook meer als iemand die het ook als hobby doet en gewoon een vergoeding wil hebben door de dure apparatuur en reiskosten.
Zal niks meer over prijzen vragen.... :)

PM
14-01-2003, 13:09
Frank doet dit (samen met andere dingen) als baan.. dus is geen hobbyist (schrijf je dat zo?) en is er professioneel mee bezig..
Ik kan begrijpen dat dit forum niet bedoelt is om reclame te maken voor hem en evt zijn forum

Jeroen Driessen
14-01-2003, 15:33
Frank doet dit (samen met andere dingen) als baan.. dus is geen hobbyist (schrijf je dat zo?) en is er professioneel mee bezig..
Ik kan begrijpen dat dit forum niet bedoelt is om reclame te maken voor hem en evt zijn forum O, dan had ik het verkeerd begrepen.... Dan is het idd commercieel, maar hij is er niet zelf mee gekomen om reclame te maken.

J.A.F. Doorhof
14-01-2003, 16:14
De bedoeling was inderdaad om wat informatie te geven, maar ik zal het niet meer doen :( .

Voor vragen weten jullie me wel te vinden.

MvrGr.
Frank

Johan van den D.
14-01-2003, 18:59
Dus omdat Frank dit toevallig als beroep doet mag ie er hier niet over praten op het forum ,en dus ook geen prijs geven
Maar als ik een prijs doorgeef is het wel goed omdat het mijn zaak/beroep niet is
Vreemd hoor, laten we liever blij wezen dat er iemand in NL is die dit soort dingen (callibreren)doet
En laten wij nu blij zijn dat we weten bij wie we moeten zijnhttp://www.smilies.org/basesmilies/zebra33.gif

Erikro
14-01-2003, 19:12
Kijk dat bedoel ik. Als Frank nou iemand was die zich overal voor probeerde te gooien, om maar zoveel mogelijk reclame te maken voor zichzelf zou ik ook zeggen weg met die hap.
Ik ken zelfs één audioforum waar een bepaald iemand (met een winkel) zich voordoet zogenaamd als particulier en daar zijn handel zijn per stuk aanbied. Meestal onder motto "ik ga upgraden" en is toevallig de nieuwprijs die ook op zijn site staat. Kijk dat is irritant en daar mag tegen opgetreden worden.

Maar Frank zie je amper en je moet hem bij wijze van spreken zoeken. Dat hij toevallig ook een eigen forum/winkel heeft, mag geen reden zijn om hem hier de mond te snoeren. We zijn hier allemaal volwassen mensen, dus laten we ons nou ook zo (proberen :D ) te gedragen.

The Scratcher
14-01-2003, 20:23
Kijk dat bedoel ik. Als Frank nou iemand was die zich overal voor probeerde te gooien, om maar zoveel mogelijk reclame te maken voor zichzelf zou ik ook zeggen weg met die hap.
Ik ken zelfs één audioforum waar een bepaald iemand (met een winkel) zich voordoet zogenaamd als particulier en daar zijn handel zijn per stuk aanbied. Meestal onder motto "ik ga upgraden" en is toevallig de nieuwprijs die ook op zijn site staat. Kijk dat is irritant en daar mag tegen opgetreden worden.

Maar Frank zie je amper en je moet hem bij wijze van spreken zoeken. Dat hij toevallig ook een eigen forum/winkel heeft, mag geen reden zijn om hem hier de mond te snoeren. We zijn hier allemaal volwassen mensen, dus laten we ons nou ook zo (proberen :D ) te gedragen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan en wat mij betreft kunnen we dit (sub)thema nu afsluiten en het hierbij laten en verder gaan met de ontopic nl: ISF calibraties :D

Marcel A. de Vrije
14-01-2003, 22:53
Precies!!!

Morgen, woensdag, komt Frank bij mij langs om de tv te calibreren en ik zal mijn ervaringen met jullie delen!!

Marcel A. de Vrije
15-01-2003, 14:16
Frank is ongeveer een uur geleden vertrokken.
Eerst stelde hij de normale users settings opnieuw in.
Nadat hij eerst via een toetscombinatie op de AB en de TV zelf in het servicemenu van de tv kwam, plaatste hij een sensor, die aagesloten was op z'n laptop, op het scherm en plaatste een calibratie dvd in mijn speler.
Het voert te ver om alle details te beschrijven, maar het komt er op neer dat Frank de instellingen van het wit, grijs, zwart en alles wat daar tussen ligt optimaal afstelde. Alle vragen en opmerkingen die ik had werden door Frank rustig en geduldig beantwoord. Toen nogmaals de users settings en toen vroeg hij mij een favoriete film in de speler te doen. Ik had Monsters Inc. liggen en ........ GEWELDIG.
Veel meer detail, rustiger beeld, natuurlijker, zachter, ook al is het een computeranimatiefilm. Net kwam mijn vrouw thuis en die zei dat het dieptegevoel van het beeld oproept intenser is. Meer als een foto, scherpte/diepte.
Frank, als je dit leest, bedankt en mensen, je geeft veel geld uit aan je hobby, dvd's zijn kostbaar, dat weten we allemaal. Maar om er nog extra van te genieten is het een investerinkje waard. Meer info over calibratie op www.htforum.nl.

Dennis Welbergen
18-01-2003, 19:49
Frank is die dag ook bij mij geweest in ZTM. Alleen een beetje weinig tijd gehad om goed te kijken.

Gisteravond Band of Brothers deel 1 gekeken en dat ziet er toch wel erg anders uit. Soms lijkt het erop of het pijn aan mijn ogen doet: Zo scherp en veel diepte.

Heb alle settings wel nog even opgeschreven voor het geval dat.
Enige nadeel is soms de belabberde tv uitzendingen, en dan vooral van de commerciele omroepen. Dan is het soms wel weer erg rood.

De lichtsensor staat nu uit wat bij mijn tv (philips 36pw9525) resulteerde dat DNR ook niet meer werkt. En dat is bij (slechte) tv uitzendingen soms wel eens handig. Maar DNR en ander digitale opties zijn ook maar trucs die je eigenlijk voor de gek houden.

ISF is zeker het geld waard(y)

patrol
26-01-2003, 19:42
Mijn excuses als deze vraag al eerder is gesteld.

Ik ben van plan een Philips 42 PF9964 aan te schaffen (geld over van de verbouwing :D ). Heeft het zin om een plasma ook te laten calibreren? Zo ja, heeft dat dan ook een gunstige invloed op de levensduur?

Alvast bedankt!

patrol
26-01-2003, 19:42
Mijn excuses als deze vraag al eerder is gesteld.

Ik ben van plan een Philips 42 PF9964 aan te schaffen (geld over van de verbouwing :D ). Heeft het zin om een plasma ook te laten calibreren? Zo ja, heeft dat dan ook een gunstige invloed op de levensduur?

Alvast bedankt!

Johan van den D.
26-01-2003, 21:03
Wellicht is 1 keer calibreren wel voldoende:D

Dennis Welbergen
26-01-2003, 21:15
Zin heeft het altijd. Al hoewel ik begrepen heb dat plasma schermen beter af fabriek zijn dan gewone tv's.

bmateijsen
26-01-2003, 21:22
Even ingaan op de plasma...

Voor een plasma is de grey-scale (belangrijkste onderdeel bij een ISF calibratie) gewoon spot-on. Wel moet vaak contrast, scherpte en digitale instellingen juist worden ingesteld, maar dat kan je zeer makkelijk doen via Avia of andere instel-dvd's.

Zulke DVD's koop je voor 30-40 Euro terwijl een ISF calibratie in tour gewoon 120 euro is.

LET OP: dit geldt alleen voor plasma's , bij alle andere TV's zijn vaak geometrie, greyscale en color way out of line. En is het na de ISF calibratie alsof je naar een compleet nieuwe tv aan het kijken bent.

Groet Bjorn

Johan van den D.
26-01-2003, 21:40
Gisteren het verschil gezien op een CRT projector bij Garmt thuis
Dus het verschil tussen wel of geen calibratie
Nou geloof mij maar, het verschil is er zeer duidelijk
Het gecalibreerde beeld is gewoon veel echter
Het staat dan dichter bij de werkelijkheid
Voor mij is het duidelijk, dit is gewoon altijd noodzakelijk
http://www.smilies.org/basesmilies/1042992863.gif

Dennis Welbergen
26-01-2003, 21:46
Het is ook niet verplicht.
Als je het geld niet waard vindt of je gelooft er niet zo in, dan doe je het gewoon niet:(

Johan van den D.
26-01-2003, 21:54
Het is ook niet verplicht.
Als je het geld niet waard vindt of je gelooft er niet zo in, dan doe je het gewoon niet:( Reken bij aanschaf van een nieuwe tv gewoon de kosten van een ISF Cal. erbij
Wat is nu 120 euro op het totaal bedrag van een tv
Je beeld wordt er immers beter van en je tv gaat langer mee
Maar zoals Dennis al zei, het is niet verplicht (al zouden ze dit wel aan de fabriekanten moeten verplichten)
http://www.smilies.org/basesmilies/1042896642.gif

Dennis Welbergen
26-01-2003, 22:00
Reken bij aanschaf van een nieuwe tv gewoon de kosten van een ISF Cal. erbij
Wat is nu 120 euro op het totaal bedrag van een tv
Je beeld wordt er immers beter van en je tv gaat langer mee
Maar zoals Dennis al zei, het is niet verplicht (al zouden ze dit wel aan de fabriekanten moeten verplichten)
http://www.smilies.org/basesmilies/1042896642.gif


Zo is het. En niet anders. Als je 5k euro voor een (plasma) tv uitgeeft, is 120 euro een lachertje:D

Mike Philippens
26-01-2003, 22:23
Ik ken zelfs één audioforum waar een bepaald iemand (met een winkel) zich voordoet zogenaamd als particulier en daar zijn handel zijn per stuk aanbied. Meestal onder motto "ik ga upgraden" en is toevallig de nieuwprijs die ook op zijn site staat.
Is dat toevallig ene Charles? Die heeft 2dehands.nl ook helemaal vol staan. Gewoon een winkel...

svds
28-01-2003, 18:43
Vandaag mijn Philips PW 9527 laten callibreren. Ik kan niet anders zeggen dan een nog beter beeld, veel meer diepte en nog mooiere kleuren. Met name Monsters Inc was echt super om te zien.

Ik ga mijn DVD's maar weer eens opnieuw bekijken :-)

Serge

bulldog (bruno)
03-02-2003, 06:26
hallo allemaal
ff een oproep aan de belgen aanwezig op dit forum!!
kijk ff op dit topic (http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=14;action=display;threadid=5621;st art=new)

reageer daar ff zodat we met wat mensen naar ginder kunnen rijden...kosten zouden zo zeer beperkt kunnen gehouden worden.
en naar ik heb gehoord heeft Frank ginds een zéér leuke zaak waar je veel moois kan ontdekken!;)

en voor Frank D.:ik dacht ergens gelezen te hebben dat je wel een liefhebber bent van een belgisch biertje...no problemo...wij zorgen ervoor!!

dit wordt dus een leuke dag!!:bier:

Johan van den D.
03-02-2003, 17:27
Een invasie van belgen bij Frank in de zaakhttp://www.smilies.org/basesmilies/1033813944.gif

R. Schaap
04-04-2003, 10:47
Yahoo!!

Gisteren was Frank Doorhof van ITC Home Theater bij mij voor een ISF kallibratie.

Het resultaat is zijn geld waard, zelfs op mijn 4:3 televisie. Ik ben blij dat ik het heb laten doen want nu geniet ik nog 5 jaar veel meer van mijn tv.

Christiaan Sauer
04-04-2003, 12:56
Wat voor een TV heb jij precies? En hoe oud/groot is die? Want ik zit er over te denken om mijn sony KV29GX30B te laten calibreren. heb er momenteel het geld even niet voor, maar als ik het weer kan betalen zou ik het toch wel willen laten doen.
De enige reden dat ik het niet heb laten doen toen ik het wel nog kon betalen, is dat ik niet weet of ik persoonlijk het verschil zie. Heb links namelijk 15% zicht bij -8.5 en rechts 75% zicht bij -6.75.
Maakt het ook bij slechte ogen dus nog een wereld van verschil? Want mijn tvtje kostte mij "slechts" 600 euro, en dan is zo'n calibratie toch weer 20% van je totale budget...
Alvast bedankt!

R. Schaap
04-04-2003, 13:04
Ik heb een Philips van anderhalf jaar oud. Een 4:3 tv met 55cm beelbbuisdoorsnede (schuin). Geen grote dus.

Ik zie wel degelijk verschil in de kleuren. Het klopt gewoon nog meer ofzo, ik weet niet hoe je dat moet uitleggen.
Ik heb geen idee hoe dat is met slechte ogen....

Maar je moet het zo zien: De instellingen en dergelijke staan NU gewoon verkeerd. En na de kalibratie staan ze allemaal GOED en klopt dus het weergegeven beeld precies met hoe het hoort! Dus een verbetering is het ALTIJD.

Ik heb het met deze tv enkel gedaan omdat ik weet dat ik deze nog 5 jaar houd en dan vind ik het zeker de moeite waard!!!

Ik hoop dat je hier wat mee kan.....

Christiaan Sauer
04-04-2003, 13:40
Vielen Dank :lol: .

Dat is inderdaad even wat ik zoek. Want ik heb nogal eens het gevoel dat veel mensen alleen laten calibreren als ze een 96 cm Pixel Plus toestel hebben (ik weet het, dat is overdreven :D ).
Maar als het ook met een normale tv verschil uitmaakt ga ik er zeker nog harder over denken.
Nu nog even Frank emailen en vragen of slechte ogen geen probleem moet opleveren. Neem aan dat hij het al vaker heeft gedaan met mensen met mijn soort ogen....
Ik zal wel zien (flauwe woordspeling bedenk ik me net :? )

The Scratcher
25-04-2003, 23:07
Ik heb een Philips van anderhalf jaar oud. Een 4:3 tv met 55cm beelbbuisdoorsnede (schuin). Geen grote dus.



Ik vind dit wel lachu 8) De meesten durven het nog niet eens aan op hun grootbeeld tv en jij laat Frank toch maar mooi even opdraven voor je 55 cm schermpie!

Bewijst maar eens te meer het nut van zo`n calibratie en dat het niet uitmaakt wat voor een tv je hebt (y)

bryan
28-04-2003, 19:41
Vielen Dank :lol: .

Dat is inderdaad even wat ik zoek. Want ik heb nogal eens het gevoel dat veel mensen alleen laten calibreren als ze een 96 cm Pixel Plus toestel hebben (ik weet het, dat is overdreven :D ).
Maar als het ook met een normale tv verschil uitmaakt ga ik er zeker nog harder over denken.
Nu nog even Frank emailen en vragen of slechte ogen geen probleem moet opleveren. Neem aan dat hij het al vaker heeft gedaan met mensen met mijn soort ogen....
Ik zal wel zien (flauwe woordspeling bedenk ik me net :? )

Hi,

Dat veel mensen de pixelplus laten calibreren is omdat het uit de afbriek een matige tv is en waar niks klopt.
Na calibratie zag ik een ongelovenlijk verschil in beeldkwaliteit en dit is dus bijna bij elke tv zo (loewe is al redelijk goed vanaf de fabriek maar daar is het verschil een stuk kleiner).
Maar geloof me het is het geld meer dan waard.

Bryan

Steve Muller
26-11-2003, 09:48
Frank is vandaag bij mij langs geweest voor mijn 36PW9527. De type TV geeft uitzichzelf al goed beeld dus was erg benieuwd.

Via zijn laptop kon je zien dat mijn TV van verre weg optimaal was ingesteld. Vooral de RGB kleuren lagen niet op 1 lijn.

Het heeft een half uurtje geduurd en kon het daarna meteen testen. Heb als 1e film FINDING NEMO gekozen en het was echt een wereld van verschil. Veel warmer beeld met diepere kleuren en veel meer detail. Had tegen mijn vriendin gezegd dat dit de HDDVD van Finding Nemo was en zij geloofde het ook nog:-)

Als mensen een goede TV hebben waar ze veel geld vooruit hebben gegeven zijn ze eigenlijk VERPLICHT om dit te doen. Je TV heeft dan ook nog een langere levensduur wat opzich al de moeite waard is!

Johan van den D.
26-11-2003, 16:31
Als mensen een goede TV hebben waar ze veel geld vooruit hebben gegeven zijn ze eigenlijk VERPLICHT om dit te doen. Je TV heeft dan ook nog een langere levensduur wat opzich al de moeite waard is!Eigenlijk moet je nog een stap verder gaan met deze stelling.
Meneer Sony, Philips of wie dan ook zullen dit eigenlijk al af-fabriek moeten doen zodat wanneer wij veel geld neerleggen voor een tv we hier geen omkijken meer naar hebben.
En die service mag je toch wel verwachten wanneer we een tv kopen.
Een tv hoort nu eenmaal zijn beste kunnen te tonen toch.

The Scratcher
26-11-2003, 16:42
Als mensen een goede TV hebben waar ze veel geld vooruit hebben gegeven zijn ze eigenlijk VERPLICHT om dit te doen. Je TV heeft dan ook nog een langere levensduur wat opzich al de moeite waard is!Eigenlijk moet je nog een stap verder gaan met deze stelling.
Meneer Sony, Philips of wie dan ook zullen dit eigenlijk al af-fabriek moeten doen zodat wanneer wij veel geld neerleggen voor een tv we hier geen omkijken meer naar hebben.
En die service mag je toch wel verwachten wanneer we een tv kopen.
Een tv hoort nu eenmaal zijn beste kunnen te tonen toch.

In principe wel ja! Zeker zoals mijn tv uit de doos was afgesteld wat in principe een schande was! Echter nadat Frank langs was geweest wil ik geen andere meer. 8)

Maar het is idd te gek voor woorden gewoon als je ziet hoe we "genaaid" worden door de fabrikanten, want zo is het wel, maar als individueel begin je toch al niet veel meer tegenwoordig. Goed dat er dan nog mensen als Frank zijn. Maar ja aan de andere kant moeten tv`s ook opvallen in de showrooms zoals Frank al uitlegde. De tv`s worden dus veel te absurd afgesteld met als gevolg dat er weer calibraties nodig zijn om thuis een fatsoendelijk beeld te krijgen en ook omdat men zich in de fabriek de tijd niet gunt om de tv zo optimaal mogelijk af te stellen. In ieder geval is het geld voor een calibratie nooit weggegooid wat sommigen wel eens beweren.

J-man
28-11-2003, 01:25
ik heb een aantal posts gelezen en ik vraag me af waarom de tv langer mee zou gaan wanneer deze is afgesteld. Bij mijn laatste reparatie van mn tv waren een aantal condensators stuk, zou dit niet meer gebeuren wanneer Frank is langs geweest?

Verder m oet ik zeggen dat het mij redelijk duur overkomt om e120 te vragen voor een ingreep van minder dan een uur. Maar ja zo lang er mensen dit bedrag willen betalen waarom niet :D

Roland1
28-11-2003, 08:00
ik heb een aantal posts gelezen en ik vraag me af waarom de tv langer mee zou gaan wanneer deze is afgesteld.
O.a. omdat TV's bij aflevering vaak een veel te hoog contrast hebben. Een weergever die een te hoog contrast heeft, zal veel sneller slijten dan een display die een lagere contrast setting heeft.

Niet iedereen zal dit contrast namelijk omlaag draaien, de meeste denken dat 't zo hoort ... :o

mradem
28-11-2003, 08:07
ik heb een aantal posts gelezen en ik vraag me af waarom de tv langer mee zou gaan wanneer deze is afgesteld. Bij mijn laatste reparatie van mn tv waren een aantal condensators stuk, zou dit niet meer gebeuren wanneer Frank is langs geweest?

Verder m oet ik zeggen dat het mij redelijk duur overkomt om e120 te vragen voor een ingreep van minder dan een uur. Maar ja zo lang er mensen dit bedrag willen betalen waarom niet :D

Een condensator zal altijd kapot kunnen gaan. Dus om te zeggen dat dit na calibratie niet meer gebeurt lijkt me niet.

En hoelang die bezig is verschilt per tv. Je kan het natuurlijk ook zelf doen. De software kost maar een klein beetje lol. Vergelijkend met prijzen in bijv amerika is Frank zeker niet duur. Of je het er wel of niet voor over heb is nou net het verschil tussen HT liefhebbers en mensen die wel van een film houden.

Mark S
28-11-2003, 08:07
Als mensen een goede TV hebben waar ze veel geld vooruit hebben gegeven zijn ze eigenlijk VERPLICHT om dit te doen. Je TV heeft dan ook nog een langere levensduur wat opzich al de moeite waard is!Eigenlijk moet je nog een stap verder gaan met deze stelling.
Meneer Sony, Philips of wie dan ook zullen dit eigenlijk al af-fabriek moeten doen zodat wanneer wij veel geld neerleggen voor een tv we hier geen omkijken meer naar hebben.
En die service mag je toch wel verwachten wanneer we een tv kopen.
Een tv hoort nu eenmaal zijn beste kunnen te tonen toch.

Helaas zal dat niet gaan aangezien elke tv een eigen afwijking heeft. Om al die TV's 1 voor 1 te calibreren nadat ze massaal van de band af rollen is veel te arbeidsintensief en te duur.

Steve Muller
28-11-2003, 09:03
ik heb een aantal posts gelezen en ik vraag me af waarom de tv langer mee zou gaan wanneer deze is afgesteld. Bij mijn laatste reparatie van mn tv waren een aantal condensators stuk, zou dit niet meer gebeuren wanneer Frank is langs geweest?

Verder m oet ik zeggen dat het mij redelijk duur overkomt om e120 te vragen voor een ingreep van minder dan een uur. Maar ja zo lang er mensen dit bedrag willen betalen waarom niet :D.

EUR 120,- vind ik wel meevallen als je een dure TV hebt gekocht. Het is ook maar net hoe belangrijk je beeldkwaliteit vindt.
Als mensen het verschil van kwaliteit tussen een videoband en een dvd niet zien moet je dit gewoon niet doen.

En als je een van de weinige bent in de gehele Benelux mag hij zeker EUR 120,- vragen (had ik ook gedaan).

The Scratcher
28-11-2003, 09:07
ik heb een aantal posts gelezen en ik vraag me af waarom de tv langer mee zou gaan wanneer deze is afgesteld. Bij mijn laatste reparatie van mn tv waren een aantal condensators stuk, zou dit niet meer gebeuren wanneer Frank is langs geweest?

Verder m oet ik zeggen dat het mij redelijk duur overkomt om e120 te vragen voor een ingreep van minder dan een uur. Maar ja zo lang er mensen dit bedrag willen betalen waarom niet :D


En hoelang die bezig is verschilt per tv. Je kan het natuurlijk ook zelf doen. De software kost maar een klein beetje lol.

Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je dit ook makkelijk zelf kunt doen. :roll: Een ISF calinratie is iets héél anders dan thuis zelf wat zitten prutsen met een cailbratie dvd-tje.

Mradem, zeker jij zou beter moeten weten, foei! :wink:

J-man
28-11-2003, 12:12
ik heb een aantal posts gelezen en ik vraag me af waarom de tv langer mee zou gaan wanneer deze is afgesteld. Bij mijn laatste reparatie van mn tv waren een aantal condensators stuk, zou dit niet meer gebeuren wanneer Frank is langs geweest?

Verder m oet ik zeggen dat het mij redelijk duur overkomt om e120 te vragen voor een ingreep van minder dan een uur. Maar ja zo lang er mensen dit bedrag willen betalen waarom niet :D


En hoelang die bezig is verschilt per tv. Je kan het natuurlijk ook zelf doen. De software kost maar een klein beetje lol.

Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je dit ook makkelijk zelf kunt doen. :roll: Een ISF calinratie is iets héél anders dan thuis zelf wat zitten prutsen met een cailbratie dvd-tje.

Mradem, zeker jij zou beter moeten weten, foei! :wink:

ik geloof niet dat mradem dit 100% serieus meende ;) maar ik vind het op zich geen slecht idee. Ik bepaal toch ook wat ik goed vind kijken, waarom zou ik het dan niet zelf kunnen afstellen?
trouwens als het contrast omlaag wordt gezet, dan zal de tv misschien langer meegaan, maar is dat wel prettig? Je kunt toch ook zelf contrast omlaag doen zodat de tv langer mee gaat?? tenminste als je dat nou zo prettig vindt kijken

Steve Muller
28-11-2003, 12:29
ik heb een aantal posts gelezen en ik vraag me af waarom de tv langer mee zou gaan wanneer deze is afgesteld. Bij mijn laatste reparatie van mn tv waren een aantal condensators stuk, zou dit niet meer gebeuren wanneer Frank is langs geweest?

Verder m oet ik zeggen dat het mij redelijk duur overkomt om e120 te vragen voor een ingreep van minder dan een uur. Maar ja zo lang er mensen dit bedrag willen betalen waarom niet :D


En hoelang die bezig is verschilt per tv. Je kan het natuurlijk ook zelf doen. De software kost maar een klein beetje lol.

Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je dit ook makkelijk zelf kunt doen. :roll: Een ISF calinratie is iets héél anders dan thuis zelf wat zitten prutsen met een cailbratie dvd-tje.

Mradem, zeker jij zou beter moeten weten, foei! :wink:

ik geloof niet dat mradem dit 100% serieus meende ;) maar ik vind het op zich geen slecht idee. Ik bepaal toch ook wat ik goed vind kijken, waarom zou ik het dan niet zelf kunnen afstellen?
trouwens als het contrast omlaag wordt gezet, dan zal de tv misschien langer meegaan, maar is dat wel prettig? Je kunt toch ook zelf contrast omlaag doen zodat de tv langer mee gaat?? tenminste als je dat nou zo prettig vindt kijken.

Daar heb je gelijk in. Iedereen bepaalt wat hij prettig vindt kijken. Mijn oma kijkt nog steeds naar videobanden en vindt dit net zo prettig kijken als een dvd en ziet hier geen verschil in. Ik persoonlijk kijk liever niet meer naar videobanden omdat ik nu DVD kwaliteit gewend ben. Dit kun je bijna vergelijken met een TV met Calibratie en zonder Calibratie!

Calibratie kun je niet zomaar doen!!!! Veel mensen denken dat het volgens mij gewoon via een afstandbediening gaat maar dat is niet zo!

The Scratcher
28-11-2003, 13:44
ik geloof niet dat mradem dit 100% serieus meende ;) maar ik vind het op zich geen slecht idee. Ik bepaal toch ook wat ik goed vind kijken, waarom zou ik het dan niet zelf kunnen afstellen?


Tuurlijk bepaal jezelf wat je goed vind kijken. Maar dat was ook niet wat ik suggereerde, beter lezen aub. Ik bedoelde dat een ISF calibratie iets héél anders inhoud dan zelf wat met contrast- en user settings zitten spelen. ISF gaat veel verder dan dit en geloof me dat kun je écht niet zelf doen. Daar zul je toch eerst de nodige knowhow voor moeten hebben en die vindt je echt niet op een of andere internetsite maar daar zal je voor op cursus moeten gaan. Bovendien heb je ook nog speciale apparatuur nodig.

Of je het wel of niet waard vind om het te laten doen is iets heel anders en dat moet natuurlijk iedereen zelf weten. Maar gezien de vele positieve reacties overal spreekt het resultaat voor zich lijkt me.

Christiaan Sauer
28-11-2003, 13:50
Daar zijn volledig speciale opleidingen voor ;). En die kun je nie zo 1-2-3 even volgen op de maandag avond ;). En de spullen die nodig zijn schijnen ook erg aan de prijs te zijn ;).
Tel er verder bij op dat er maar 2 mensen in NL zijn die dit mogen doen onder deze naam en je zal snappen hoe moeilijk het is :)

The Scratcher
28-11-2003, 13:52
Daar zijn volledig speciale opleidingen voor ;). En die kun je nie zo 1-2-3 even volgen op de maandag avond ;). En de spullen die nodig zijn schijnen ook erg aan de prijs te zijn ;).
Tel er verder bij op dat er maar 2 mensen in NL zijn die dit mogen doen onder deze naam en je zal snappen hoe moeilijk het is :)

Precies Christiaan, jij snapt het tenminste! :wink:

Christiaan Sauer
28-11-2003, 13:55
kom dan ook (heel) veel op htforum.nl ;)

Steve Muller
28-11-2003, 15:09
Ik bepaal toch ook wat ik goed vind kijken, waarom zou ik het dan niet zelf kunnen afstellen?
trouwens als het contrast omlaag wordt gezet, dan zal de tv misschien langer meegaan, maar is dat wel prettig? Je kunt toch ook zelf contrast omlaag doen zodat de tv langer mee gaat?? tenminste als je dat nou zo prettig vindt kijken[/quote]


J-MAN, mag ik vragen wat voor type TV je hebt en of je wel eens een TV gezien hebt na een calibratie? Vaak discuseren mensen over iets terwijl ze het nog nooit gezien hebben!

Als je beeldkwaliteit belangrijk vindt kan ik je dit echt wel adviseren :D

J-man
28-11-2003, 15:56
Ik heb nu een philips matchline grootbeeld tv van 72 cm. Ik heb een maandje geleden een 82 cm breedbeeld gekocht. Maar omdat deze breedbeeld niet dezelfde kwaliteit had als mn matchline heb ik hem maar weer terug gebracht :( Nu kijk ik dus weer naar mn matchline. Ik heb ook eens wat rond gekeken en het is best wel lastig om een breedbeeld tv te vinden die wel dezelfde kwaliteit heeft als mn huidige toestel. Wat betreft die correctie...... als andere mensen het doen heb ik daar niks tegen, maar aangezien ik gelukkig ben met mijn tv en ik niks heb aan te merken op het beeld hoeft het van mij niet. Juist omdat ik zo tevreden ben met mn tv wil ik daar niet "zomaar" e120 voor betalen, maar als andere mensen dat wel doen maakt dat mij natuurlijk niet uit. Blijkbaar is het op dit forum vreemd om e120 niet uit te geven aan iets wat al goed werkt, en wat mogelijk beter zou kunnen worden. Ook al is een tv nog zo duur...... e120 is niet niks.

Steve Muller
28-11-2003, 16:12
Ik heb nu een philips matchline grootbeeld tv van 72 cm. Ik heb een maandje geleden een 82 cm breedbeeld gekocht. Maar omdat deze breedbeeld niet dezelfde kwaliteit had als mn matchline heb ik hem maar weer terug gebracht :( Nu kijk ik dus weer naar mn matchline. Ik heb ook eens wat rond gekeken en het is best wel lastig om een breedbeeld tv te vinden die wel dezelfde kwaliteit heeft als mn huidige toestel. Wat betreft die correctie...... als andere mensen het doen heb ik daar niks tegen, maar aangezien ik gelukkig ben met mijn tv en ik niks heb aan te merken op het beeld hoeft het van mij niet. Juist omdat ik zo tevreden ben met mn tv wil ik daar niet "zomaar" e120 voor betalen, maar als andere mensen dat wel doen maakt dat mij natuurlijk niet uit. Blijkbaar is het op dit forum vreemd om e120 niet uit te geven aan iets wat al goed werkt, en wat mogelijk beter zou kunnen worden. Ook al is een tv nog zo duur...... e120 is niet niks..

Weet niet wat je budget is voor een TV.
Om even een voorbeeld op te noemen. Mijn TV is een 92cm Pixel Plus matchline en geeft echt geweldig beeld. De 32PW9527 is de 82cm uitvoering en deze kun je voor c.a. EUR 1500,- nieuw in de winkel kopen! Met een calibratie er nog bij ben je dus EUR 1600,- kwijt. Als dit in je budget valt en kunt aanschaffen heb je echt een plaatje. Dit beeld is zeker weten niet te vergelijken met de 72cm matchline wat je nu hebt. EUR 120 is voor veel mensen veel geld maar je zult ook niet gauw een ferrari kopen met 3 wielen???

Johan van den D.
28-11-2003, 17:22
Verder m oet ik zeggen dat het mij redelijk duur overkomt om e120 te vragen voor een ingreep van minder dan een uur. Het gaat niet om de tijd die ie bezig is maar om hetgene wat ie doet.
Ook zijn benodige apparatuur moet betaald worden en zijn auto rijd ook niet op water.
In Amerika laat vrijwel iedereen dit met zijn tv doen en daar betalen ze gemakkelijk €400,- voor hetzelfde als Frank doet.
Is dus zeker niet duur wat hier gevraagd wordt.

Johan van den D.
28-11-2003, 17:27
is veel te arbeidsintensief en te duur.Arbeidsintensief wel maar duur niet.
De mensen in die fabrieken verdienen niet de bedragen wat wij hier verdienen.
Voor een paar € kan iemand zo,n tv behandelen. (zij verdienen per maand wat wij per week verdienen en soms nog minder) :wink:
Of gewoon als service in nederland aanbieden bij aankoop van een tv.


Overigens kun je dit inderdaad niet zelf doen.
Frank heeft er de nodige lessen in gehad maar daarnaast heb je ook wat meetapparatuur nodig waar je mee om moet kunnen gaan.
Ook moet je de benodige (dure)software kunnen gebruiken.

Johan van den D.
28-11-2003, 17:47
Blijkbaar is het op dit forum vreemd om e120 niet uit te geven aan iets wat al goed werkt, en wat mogelijk beter zou kunnen worden. Ook al is een tv nog zo duur...... e120 is niet niks.€120,- is zeker niet niks maar op het totaal gezien wat je tv kost is het wel een kleine extra uitgave.
Natuurlijk werk je tv nu goed en ben je tevreden omdat je niet beter weet.
Dit is niet negatief bedoeld hoor maar je heb blijkbaar nog geen callibratie tv gezien.
Waarom zal je het goede niet "nog" beter maken dan dat het nu is.
De mogelijkheid is er en op de totale prijs gezien ook niet eens duur.
Je kunt overigens ook zelf naar Frank toe gaan en dan betaal je geloof ik maar €75,-
Maar iedereen moet natuurlijk doen wat iezelf wilt en of ie het ervoor over heeft maar men kan niet beweren dat zo,n callibratie onzin is.
Feit is wel dat je dit zeker niet zelf met een callibratie dvd kunt doen want dat is iets anders. :idea:

Mike Philippens
28-11-2003, 17:49
Overigens kun je dit inderdaad niet zelf doen.
Frank heeft er de nodige lessen in gehad maar daarnaast heb je ook wat meetapparatuur nodig waar je mee om moet kunnen gaan.
Precies! Het vergaren van de kennis en de ervaring is iets dat jaren heeft geduurd en de nodige €'s kost. De cursussen worden volgens mij in Amerika gegeven, dus dat is een duur geintje. Bovendien moet de kennis op peil gehouden worden. Dus nieuwe TV's, beamers en projectietoestellen moeten steeds worden bestudeerd en de specifieke instelmogelijkheden te leren kennen. Specialisatie is iets dat over het algemeen in Nederland wel eens ondergewaardeerd wordt. Hoe vaak hoor je niet dat bijvoorbeeld het simpelweg aansolderen van een connector een 'simpel' karweitje is... Waarom moet dan toch een specialist het doen?

airliner
28-11-2003, 17:55
Dat lijkt me wel wat, dat ISF Callibratie... waar kan ik een afspraak maken? misschien is het wel eerder genoemd, maar ik heb geen zin 5 paginas vol met replies door te struinen, dus voor alle duidelijkheid en andere gebruikers, graag herhalen, alvast bedankt 8)

Johan van den D.
28-11-2003, 18:16
Dat lijkt me wel wat, dat ISF Callibratie... waar kan ik een afspraak maken? misschien is het wel eerder genoemd, maar ik heb geen zin 5 paginas vol met replies door te struinen, dus voor alle duidelijkheid en andere gebruikers, graag herhalen, alvast bedankt 8)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=14;action=display;threadid=5495

mradem
29-11-2003, 14:29
ik heb een aantal posts gelezen en ik vraag me af waarom de tv langer mee zou gaan wanneer deze is afgesteld. Bij mijn laatste reparatie van mn tv waren een aantal condensators stuk, zou dit niet meer gebeuren wanneer Frank is langs geweest?

Verder m oet ik zeggen dat het mij redelijk duur overkomt om e120 te vragen voor een ingreep van minder dan een uur. Maar ja zo lang er mensen dit bedrag willen betalen waarom niet :D


En hoelang die bezig is verschilt per tv. Je kan het natuurlijk ook zelf doen. De software kost maar een klein beetje lol.

Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds mensen zijn die beweren dat je dit ook makkelijk zelf kunt doen. :roll: Een ISF calinratie is iets héél anders dan thuis zelf wat zitten prutsen met een cailbratie dvd-tje.

Mradem, zeker jij zou beter moeten weten, foei! :wink:

ik geloof niet dat mradem dit 100% serieus meende ;)

Ik geloof dat jij mij beter begijpt 8) . Heb nooit anders dan lof gehad voor het ISF calibratie gebeuren.

airliner
29-11-2003, 20:18
Dat lijkt me wel wat, dat ISF Callibratie... waar kan ik een afspraak maken? misschien is het wel eerder genoemd, maar ik heb geen zin 5 paginas vol met replies door te struinen, dus voor alle duidelijkheid en andere gebruikers, graag herhalen, alvast bedankt 8)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=14;action=display;threadid=5495

thx, ik zalt is kijken of het echt veel uit maakt, ben wel beniewd eigenlijk :D

ik heb geen extreme tv ofzo, een sony kv-28fq70 dacht ik...

Johan van den D.
29-11-2003, 20:30
Mijn CRT projector is ook gedaan en er zit echt een groot verschil tussen het beeld wat niet gecallibreerd is en hetgene wat het wel is.
Vraag dus aan hem of ie dat verschil ook aan je laat zien met de nodige uitleg erbij, al zal ie dat waarschijnlijk vanzelf al geven.

Frank J.
01-12-2003, 08:39
Ik vroeg me iets af.
Stel ik koop een nieuwe top tv van rond de 1500 euro maar deze laat ik NIET ISF calibreren en ik koop een tv van 700 euro maar laat ik WEL calibreren kan het dan zo zijn dat mijn goedkope tv toch een mooier en natuurlijker beeld heeft?
Ik vraag me dit af omdat ik mijn kamer in januari op zolder krijg en dan een nieuwe tv wil kopen, niet veel geld maar als een ISF calibratie wonderen doet kan ik toch misschien een mooie tv kopen :D

GrtZ

p.s. als ik een nieuwe draad had moeten maken excuses hiervoor :oops:

Johan van den D.
01-12-2003, 15:57
Stel ik koop een nieuwe top tv van rond de 1500 euro maar deze laat ik NIET ISF calibreren en ik koop een tv van 700 euro maar laat ik WEL calibreren kan het dan zo zijn dat mijn goedkope tv toch een mooier en natuurlijker beeld heeft?Het is 99% zeker dat die van €700,- een beter beeld gaat geven dan die van €1500,-
Calibreren = magie (of overdrijf ik nu een beetje :roll: )





p.s. als ik een nieuwe draad had moeten maken excuses hiervoor :oops:Hier hoef je zeker geen nieuw draadje voor te maken :wink:

UltraSub
01-12-2003, 17:57
Ik vraag me eigenlijk af of het voor een Philips 32PW6516 zin heeft. Heb het ding gekocht voor 499 (demo model) en ben er eigenlijk helemaal niet zo tevreden over. Dit betreft voornamelijk gewoon kabeltv, wat op de andere tv's in huis significant beter is.
Maar ja, ik dacht dat ik me voor 499 geen buil kon vallen.., is ook eigenlijk wel zo, ik ben er alleen maar op vooruit gegaan. Van 72cm 3:4 50Hz 13 jaar oude panasonic, naar 82 16:9, helaas ook 50Hz.
Echter beeld valt me dus tegen, alhoewel dvd heel aardig is. Iig beter als mijn vorige :)

Lost een ISF calibratie bij deze tv wat op denken jullie?

Probleem is wel dat ik in Limburg woon, en ik daar niet zo snel een tour naartoe zie gaan.. :(
2e probleem is dat ik deze tv eigenlijk als "tussenfase" zie, en dus eigenlijk niet te veel knaken aan het ding wil uitgeven. Anders is het effect van de lage aanschafprijs weer weg. Planning was afschrijven op 5 jaar. Heb ook al bewust geen bijpassend meubel gekocht voor 289 :)
Dus vind ik wel dat ik ook echt profijt moet hebben, anders doe ik het niet.. Kep nog 4 jaar te gaan :twisted:

Johan van den D.
01-12-2003, 19:11
Lost een ISF calibratie bij deze tv wat op denken jullie?Iedere tv wordt er beter van.
Of het resultaat ook aan je wensen/ideeen voldoed is een andere vraag want hier komt persoonlijke smaak ook weer om de hoek kijken.Maar in principe is het voor iedere tv zinvol


Probleem is wel dat ik in Limburg woon, en ik daar niet zo snel een tour naartoe zie gaan.. :(In principe komt frank overal al kan het soms een tijd duren voordat ie toevallig in jouw omgeving komt.
Hangt af van het aantal aanmeldingen uit die regio


2e probleem is dat ik deze tv eigenlijk als "tussenfase" zie, en dus eigenlijk niet te veel knaken aan het ding wil uitgeven.Dan zal ik het inderdaad niet doen maar je beeld wordt er wel beter van.
Of je dat beter dus ook mooier vind kan je alleen zelf beoordelen.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=55
http://emoticons4u.informationalot.com/cartoon/1224.gif

The Scratcher
01-12-2003, 21:07
Ik vraag me eigenlijk af of het voor een Philips 32PW6516 zin heeft.

In principe heeft het bij elke tv zin het is alleen de vraag of je het er voor over hebt! 8)


Heb het ding gekocht voor 499 (demo model) en ben er eigenlijk helemaal niet zo tevreden over. Dit betreft voornamelijk gewoon kabeltv, wat op de andere tv's in huis significant beter is.

Bij mij was het tv signaal ook brak voorheen, of beter gezegd het tv beeld, maar na calibratie is dat een stuk beter. Het ligt natuurlijk ook eraan of je uberhaupt wel een goed tv signaal krijgt. Als dit sowieso al slecht is dan zal een calibartie op dit gebied niet veel helpen. Maar je geeft echter zelf al aan dat dit op je andere tv`s wel goed is dus dat is het probleem niet. Het tv beeld zal dus na calibratie zeker aanzienlijk verbeterd zijn.


Probleem is wel dat ik in Limburg woon, en ik daar niet zo snel een tour naartoe zie gaan.. :(

Ook ik woon in (zuid) Limburg en Frank is ook bij mij langs geweest, is geen probleem hoor. Ik zou zeggen open gewoon een tour op htforum.nl en wacht gewoon af.


2e probleem is dat ik deze tv eigenlijk als "tussenfase" zie, en dus eigenlijk niet te veel knaken aan het ding wil uitgeven. Anders is het effect van de lage aanschafprijs weer weg. Planning was afschrijven op 5 jaar. Heb ook al bewust geen bijpassend meubel gekocht voor 289 :)
Dus vind ik wel dat ik ook echt profijt moet hebben, anders doe ik het niet.. Kep nog 4 jaar te gaan :twisted:

Indien je er nog 4 jaar mee moet doen is het het overwgen zeker waard. En waarschijnlijk bevalt het beeld je dan zo goed dat je er nog langer mee doet!

UltraSub
01-12-2003, 21:09
Hmm.. Toch eens overwegen. Misschien wil een collega van mij zijn Sony ook wel laten calibreren.
Bedankt voor de info jongens!

Guest-06
02-12-2003, 17:49
Domme vraag wellicht ...
Maar waarom wordt deze calibratie niet vanuit de fabriek gedaan ?

Johan van den D.
02-12-2003, 18:03
Omdat als de concurrent zijn beeld scherper afstel dan een gecallibreerd beeld dat die dan eerder zal verkopen in de winkels.
Het is gebleken dat een beeld wat (schijnbaar) scherp en voller van kleur staat afgesteld beter verkoopt.
Het zit om dus in de concurrentie en wellicht een prijskaartje wat eraan vast zit om alle tv,s in de fabriek te doen.
Dat zal dan één voor één moeten gebeuren.
Maar ben met je eens dat het eigenlijk wel zo zou moeten zijn.

wijx
02-12-2003, 19:10
misschien nog een stomme vraag maar waarom worden er dan nog tv's ontwikkeld? Dan maken ze een mooie tv en daarna verkl*ten ze het weer met de instellingen?

Johan van den D.
02-12-2003, 21:28
misschien nog een stomme vraag maar waarom worden er dan nog tv's ontwikkeld? Dan maken ze een mooie tv en daarna verkl*ten ze het weer met de instellingen?In landen zoals America is het heel normaal dat men de tv laat callibreren na aankoop en dan dus het maximale uit zo,n tv gehaald wordt.
Hier in Europa is callibreren een vrij onbekend fenomeen bij 99% van de tv bezitters.
Men weet dus gewoon niet beter of de tv hoort gewoon zo te spelen zoals ie uit de doos komt.
Men weet gewoon niet beter en ook op dit gebied lopen wij in Europa dus weer eens heel ver achter. :?

Christiaan Sauer
02-12-2003, 21:44
En men wil je nog wel eens voor gek verklaren als je je tv wel laat calibreren. Dan ben je een tvfreak. En nu weet ik niet of ik :S moet gebruiken of ;).
Kies zelf maar :mrgreen:

Johan van den D.
02-12-2003, 21:51
Kies zelf maar :mrgreen:Moet dat echt...........http://emoticons4u.informationalot.com/cartoon/1279.gif

Christiaan Sauer
02-12-2003, 21:56
Kies zelf maar of je zelf moet kiezen (6).
Sorry, begin weer wat moedeloos te worden van Need for Speed 7 welke ik maar niet aan de praat krijg.
En het spel heeft me al een toetsenbord gekost ;) (6). Werd namelijk klein beetje woest gister en gaf mijn toetsenbord een aardig bedoeld klopje :mrgreen:

Johan van den D.
02-12-2003, 22:07
Ga dan ook voor Need for Speed Underground
(hoezo off-topic)

Christiaan Sauer
02-12-2003, 22:21
Dat is underground :rolleyes: :mrgreen:.
En offtopic: tja: de calibratie komt vanzelf wel weer aan bod :lol:.
Maar krijg bij disc 1 de mededeling: pak de andere disc en doe ik disc 2 erin krijg ik een foutmelding en moet ik disc 1 erin doen. Doe ik die erin etc etc etc. En das niet zo fijn. Dus ben nu maar bezig met de demoversie.
De hele tijd hetzelfde rondje rijden in dezelfde gare auto :evil: (6)

wijx
03-12-2003, 13:35
misschien nog een stomme vraag maar waarom worden er dan nog tv's ontwikkeld? Dan maken ze een mooie tv en daarna verkl*ten ze het weer met de instellingen?In landen zoals America is het heel normaal dat men de tv laat callibreren na aankoop en dan dus het maximale uit zo,n tv gehaald wordt.
Hier in Europa is callibreren een vrij onbekend fenomeen bij 99% van de tv bezitters.
Men weet dus gewoon niet beter of de tv hoort gewoon zo te spelen zoals ie uit de doos komt.
Men weet gewoon niet beter en ook op dit gebied lopen wij in Europa dus weer eens heel ver achter. :?

Dat is toch debiel? Het is niet meer dan logisch dat als ik iets koop er vanuit ga dat het goed is. Het is niet zo dat de tv moet worden afgesteld op de omgeving (zoals bij een projector), dan zou ik er geen moeite mee hebben.
Nu koop je dus een nieuwe tv die "niet gereed" is vanaf de fabriek. Daarbij komt nog dat er maar 1 winkel is die die calibratie kan uitvoeren wat natuurlijk niet de concurrentie bevoordert. Het gaat hier immers om consumenten en niet om commerciele filmzalen ofzoiets dergelijks.

Let op ik zeg niet dat de calibraties onzin zijn, maar dat het onzinnig is dat ze nodig zijn.

Morgen zal ik eens een briefje schrijven naar meneer panasonic Nederland :)

Frank H
03-12-2003, 14:31
Heb je al een tour geopend voor Limburg?
Ik denk er sterk over om ook mee te doen (als ik dat mag voor mijn vrouw, je weet wel hoe dat gaat hè?).

Johan van den D.
03-12-2003, 16:00
Dat is underground Ach, ik riep ook maar wat :roll:

Johan van den D.
03-12-2003, 16:05
Dat is toch debiel? Het is niet meer dan logisch dat als ik iets koop er vanuit ga dat het goed is.
De tv,s zijn ook goed alleen het kan nog beter.
In die richting moet je het eigenlijk bekijken.


Daarbij komt nog dat er maar 1 winkel is die die calibratie kan uitvoeren wat natuurlijk niet de concurrentie bevoordert.Concurrentie of niet, de prijs die hier gevraagd wordt is zeker niet te duur.


Morgen zal ik eens een briefje schrijven naar meneer panasonic Nederland :)Laat even weten wat ze terug schrijven :wink:

Johan van den D.
03-12-2003, 16:06
Heb je al een tour geopend voor Limburg?
Ik denk er sterk over om ook mee te doen (als ik dat mag voor mijn vrouw, je weet wel hoe dat gaat hè?).Ik geloof dat je minimaal 4 personen (tv,s) moet hebben om de tour jouw kant op te krijgen.
Dus vanaf 4 callibraties in jouw regio, moet lukken toch. :wink:

mradem
03-12-2003, 17:16
Bij mij waren het er 3 toendertijd.

J-man
03-12-2003, 20:02
Bij mij waren het er 3 toendertijd.

dus afgezien dat je e120 ,- moet betalen mag je ook nog even andere klanten proberen te strikken :shock: vandaar dat iedereen die hier belang bij heeft zo ongelooflijk positief hierover is.

Is er eigenlijk ook een onafhankelijk onderzoek/bericht/review oid wat bericht over dit in america super bekende fenomeen?? Om eerlijk te zijn had ik voor dit forum nog nooit gehoord over die calibratie. En wanneer ik hoor dat ALLE tv's slechts zijn afgesteld en dat ALLE tv's in meer of mindere mate beter worden wordt ik toch een beetje wantrouwend. Wanneer 1 merk de TV's gecalibreerd aflevert, wat voor een fabriek veel goedkoper kan gebeuren dan e120, dan zou deze de markt overheersen. Ik denk hierbij aan een wat duurdere tv als loewe en niet aan een daewoo van de buurtsuper. Dit zou zo'n beetje de ontdekking van een decenium zijn op tv gebied lijkt me.


@ alle mensen die er heilig in geloven...... ik wil niemand opstangen, maar ik ben een beetje achterdochtig wanneer het om zulke bedragen gaat :lol:. Ik vind het moeilijk te geloven dat dit hele forum "samen spant" met Frank, maar ik vind het nog moeilijker om te geloven dat alle producenten, zowel de goedkope en hele dure, expres slechte TV's maken.


edit: ik heb zelf wat rondgekeken en er is me opgevallen dat een heleboel mensen hier erg positief over zijn. Ik heb maar 1 negatief bericht gevonden !!
Verder is die e120 toch redelijk goedkoop. Ik meot zeggen dat ik er nu wel een beetje vertrouwen in krijg, maar er is een ding dat ik nog niet heb gelezen in deze thread: (komt van een faq over isf)

Will it last forever?

No, but then what does? Studio monitors are calibrated daily or weekly when used in critical viewing situations where consistency is paramount. Most consumer televisions will drift from correct settings over time and will typically "hold their own" for 12-24 months. The variables are the specific chassis, amount of use and number of on/off cycles. ISF recommends annual calibration for optimum performance, life span (the unit's) and viewing pleasure (yours).

The Scratcher
03-12-2003, 20:57
J-man, je mag best sceptisch of achterdochtig zijn dat was ik ook een beetje in het begin. Ik had ook voor het eerst ervan gehoord op dit forum en wist helemaal niet wat het inhield. Echter achteraf ben ik erg blij dat ik dit "risico" toch genomen heb. Toen ik m`n tv ontving was ik allerminst tevreden en wilde ik hem het liefste meteen weer retourneren zo`n teleurstelling was het. Toch nam ik de gok om hem, puur op basis van de vele positieve reacties overal, te laten calibreren. Ik heb daar tot op heden nog geen spijt van gehad! Na bijna een jaar sta ik soms nog steeds versteld van het resultaat, recentelijk nog bij de The Two Towers extended en de Indy box wist ik weer niet wat ik zag! Geloof me maar ik *** echt niet uit m`n nek.

Ik snap best dat je vindt dat de tv`s vanuit de fabriek goed afgesteld dienen te worden, daar betaal je immers (veel) geld voor. Die mening deel ik in principe ook nog steeds, echter dit gebeurd gewoon niet! Waarom dat dit niet gebeurd is in dit topic al vaak genoeg besproken, lees de eerste 2 pagina`s maar eens goed door.

Als je het niet vertrouwt of als je tevreden bent met je beeld doe je het gewoon toch niet!? Simple as that, niemand verplicht je om dit te doen. Je zult echter welliswaar nooit weten welke "verborgen" kwaliteit je tv nog in zich heeft en je zult je tv nooit zien zoals hij eigenlijk hoort te zijn.

Frank Doorhof heeft hier ook al tekst en uitleg gegeven. Voor degenen die geen zin hebben om zich door alle pagina`s heen te worstelen zal ik het hier nog maar eens herhalen:


Hi,

Even wat antwoorden.

Garmt werkt niet bij mijn firma (was het maar waar), we zijn gewoon goede vrienden en wij moderaten het HT forum.

Het verloop van een TV valt reuze mee, veel TV's hebben een automatisch circuit dat de spanning op het electronen kanon in de gaten houdt en dit compenseert, de instellingen blijven dus gehandhaaft, natuurlijk zal het verlopen, maar meestal is het na een jaar niet meer dan 500-700 graden verlopen. En een verschil van 500 graden is net te zien. Het belangrijkste is dat de grayscale vlak verloopt, en dat is vaak het probleem.

Waarom wordt het niet af fabriek gedaan ?
Omdat ik dan niets meer verdien ? :D , just kidding.
TV's moeten op de showroom vloer opvallen, je kent die reklame wel met die kleine kabouters, pick me, pick me etc.
De gemiddelde TV krijgt minder dan een seconde de tijd om op te vallen. Dit doe je op 2 manieren, het helderste beeld of de hardste kleuren, een veel gebruikte truuk is gewoon blauw toevoegen, het menselijk oog is daar zeer ongevoelig voor in DIRECT vergelijk, bijkomend voordeel is dat wit witter lijkt, en alles lijkt frisser, het is echter bedrog, door blauw zo onverantwoord open te schroeven gaat blauw (wat de zwakste kleur is) clippen en krijg je dus allerhande artifacts en vlekken in witte delen. Daar hebben ze ook wat op gevonden, dynamic contrast (bye-bye stabiel black level).
Aangezien fosfor een natuurlijk product is zal het door een te grote belasting gaan uitzetten (het wordt warm) en daardoor gaan de lijnen bloomen, ook dit wordt opgelost door het zgn SVM (Scan Velocity Modulator circuit) welke vaak gekoppeld zit aan je sharpness controll. Door sharpness te gebruiken krijgen hoogcontrast vlakken een extra streepje, hierdoor LIJKT de TV scherper.

Maar dit is dus allemaal schijn en schijn bedriegt, maar dan is de TV al verkocht. En aangezien iedereen dit doet nemen wij het allemaal maar voor lief.

Een goed voorbeeld is een 200TVL patroon op te zetten en dan de sharpness even open en dicht te draaien, je zult zien dat je met scharpness uit bijna 50% meer detail ziet. Logisch ook, je hebt een X aantal pixels (720x576) beschikbaar voor BEELDINFORMATIE, als je naast elke zwarte pixel een wit lijntje zet van 1 pixel om dat zwarte lijntje te benadrukken verlies je dus elke keer 1 pixel informatie..... voila ;) daar komt die extra scherpte vandaan als je sharpness uitzet.

Levensduur.
Een TV die uit de doos komt staat onverantwoord je fosfor op te stoken, ik zie projectieTV's van Toshiba die UIT de doos contrast op 100 hebben staan in alle standen, tja...... als je nog nooit van fosfor burn hebt gehoord dan hoor je dit heel snel met deze Toshiba modellen, trust me.
Na de calibratie staan ze meestal rond de 40-50%.

Een TV is niet ontworpen om 15000 graden weer te geven met 100 footlambert aan licht. Een TV voelt zich heerlijk (voorzover je dat mag zeggen) op tussen de 5500-7500 gradenK en een lightoutput van tussen de 50-80 footlambert, heel erg afhankelijk van de grote van de beeldbuis, de gebruikte voeding etc. etc.

Bij de calibratie wordt het volgende gedaan (in het kort).

* De TV's sweetspot wordt opgezocht (lightoutput).
* De user instellingen zoals contrast, brightness etc. worden ingesteld
* Digitale opties worden waar nodig gebypassed
* De Geometrie wordt nagekeken
* De convergentie wordt waar mogelijk aangepast (kleuren op elkaar)
* De grayscale wordt gecalibreerd op D6500 graden Kelvin

Gemiddeld duurt een calibratie voor een bekend chasis 30-45 minuten, en een onbekend chasis kan tussen de 60-120 minuten duren (of langer).

De opmerking over goedkoper colormeters kan ik heel kort in zijn, een coloranalyzer die wij gebruiken is iets heel anders dan in de grafische industrie gebruikt wordt, drukkers gebruiken ook colormeters of fotografen, maar deze zijn NIET bedoelt voor het calibreren van TV toestellen, dit zijn meters, geen analyzers.

Voor zover ik weet zijn wij (ik dan) het enige bedrijf in Nederland dat TV's calibreerd, op het gebied van projectoren is buiten ons ook Rob Dingen zeer kundig en ook Rob is ISF gecertificeerd. Maar commercieel gezien doen alleen wij de tours en calibraties voor gewone particulieren.

Ik zal deze thread even opslaan voor verdere vragen, je kunt ze mischien beter terug lezen op www.htforum.nl maar als je ze hier in deze thread post zal ik indien mogelijk ze ook beantwoorden.

MvrGr.
Frank

Je vroeg nog om een test of onderzoek, wellicht heb je hier (en ook anderen) hier iets aan? http://www.hometheater.nl/media/ISF%20uit%20HVT.pdf

Johan van den D.
03-12-2003, 21:18
dus afgezien dat je e120 ,- moet betalen mag je ook nog even andere klanten proberen te strikken :shock: vandaar dat iedereen die hier belang bij heeft zo ongelooflijk positief hierover is. Vanwaar dat wantrouwen hierin............??
Als ie voor één of twee personen moet komen zal de prijs van de callibratie wellicht hoger worden.
Vergeet niet dat ook zijn reistijd betaald moet worden.


Is er eigenlijk ook een onafhankelijk onderzoek/bericht/review oid wat bericht over dit in america super bekende fenomeen?? Om eerlijk te zijn had ik voor dit forum nog nooit gehoord over die calibratie.
Ook in nederlandse hifi/ht bladen is er divererse keren aandacht besteed aan het callibreren.
In amerika is het net zo gewoon als dat wij onze auto een beurt geven.
Nu zijn er een paar personen in nederland (ik meen een stuk of 4 maar 2 gecertificeerd) die dit callibreren kunnen doen en dus ook die opleiding hebben gevolgd in de states.
Die doen dit nog niet zo gek lang ,paar jaar wellicht.
Omdat er zo weinig zijn die dit kunnen is het onder het gewone volk ook niet zo bekend.
En dat er zo weinig zijn die dit kunnen heeft wellicht alles te maken met de kosten van de curses en de benodigde apparatuur/software.
Ook moet je continu de kennis bijhouden omtrend de nieuwe modellen.
Kortom, er komt dus heel wat bij kijken.


En wanneer ik hoor dat ALLE tv's slechts zijn afgesteldZe zijn niet slecht afgesteld maar het kan dus zeker beter.
Je kleur wordt "echter" ,er komt meer diepte in het beeld en je ziet meer details.
Bijkomend voordeel is dat je beeldbuis minder snel slijt .


Dit zou zo'n beetje de ontdekking van een decenium zijn op tv gebied lijkt me.Dat zal je inderdaad wel verwachten ja maar..............99% van de tv kopers zijn leken en onbekend op dit gebied.
Die kijken in de winkel naar de tv met de mooiste/hardste/felste kleuren
Het is namelijk gebleken dat mensen onbewust zo,n afgestelde tv kopen.
En het gaat de fabriekanten uiteindelijk toch om de verkoop cijfers.


beetje achterdochtig wanneer het om zulke bedragen gaat Natuurlijk is €120 een hoop geld maar zoals eerder vermeld is het in principe niet duur.
In amerika is een bedrag van €300 a €400 zeker ook normaal.
Ook is €120 niet veel op het totaal bedrag van een nieuwe tv.


Ik vind het moeilijk te geloven dat dit hele forum "samen spant" met Frank, maar ik vind het nog moeilijker om te geloven dat alle producenten, zowel de goedkope en hele dure, expres slechte TV's maken.De liefhebbers van kwaliteit moeten juist heel erg blij zijn met mensen als Frank D.
Heeft niks met samen spannen te maken maar hij verdiend gewoon deze steun in het goede werk wat ie levert.

De tv,s zijn dus niet slecht maar zijn zo afgesteld dat ze beter verkopen.
Dat is namelijk het enige wat belangrijk is voor meneer sony, philips en dergelijke.
Dan is het toch juist prachtig dat iemand als Frank D. voor een relatief klein bedrag het maximale uit je tv kan halen met behulp van zijn apparatuur en kennis.

In principe hoef je dat callibreren maar één keer te laten doen.
Het beeld verloop welliswaar met de tijd maar dat gaat zo geleidelijk dat je er niks van merkt.
Wil je luxe doen dan kan je de tv bijvoorbeeld om de twee a drie jaar ofzo opnieuw laten doen.
Lijkt mij enigzins overdreven :roll:

The Scratcher
03-12-2003, 21:30
In principe hoef je dat callibreren maar één keer te laten doen.
Het beeld verloop welliswaar met de tijd maar dat gaat zo geleidelijk dat je er niks van merkt.
Wil je luxe doen dan kan je de tv bijvoorbeeld om de twee a drie jaar ofzo opnieuw laten doen.
Lijkt mij enigzins overdreven :roll:

Klopt, en de service van Frank gaat zelfs zover dat hij gratis een hercalibratie doet indien je de tv zelf komt brengen! Echt top! (y)

J-man
03-12-2003, 21:34
Na alles te hebben gelezen ben ik overuigd. :oops: Als ik een nieuwe tv koop zal ik deze zeer waarschijnlijk laten calibreren. Ik was achterdochtig omdat ik bij die "te mooi om waar te zijn" altijd begin te twijfelen. Het doet me altijd een beetje denken aan TV-reclame :lol: . Maar ik moet zeggen dat gezien het aantal positieve berichten (ook buiten dit forum) toch zeker de moeite waard is om te doen. Nu maar hopen dat mijn volgende TV niet al van de fabriek uit al perfect is afgesteld, want dat heeft het natuurlijk geen zin :)

Sommige mensen geven ook e120 uit aan een enkele kabel, wat ongetwijfeld een verbetering oplevert, maar voor mij gewoon niet de moeite waard is. Ik denk echter dat het calibreren toch wel een zodanige verbetering oplevert dat dit voor iedereen de moeite waard is, en niet alleen voor de perfectionisten.

edit: bedankt voor die link naar dat pdf-je :) maar het zou ook leuk zijn wanneer de consumentenbond hier eens aandacht aan zou besteden en een echte objectieve mening zou geven. Dan zou Frank ook meer klanten krijgen en de prijzen hopelijk een tikkeltje lager worden voor iedereen 8)

Johan van den D.
03-12-2003, 21:49
Klopt, en de service van Frank gaat zelfs zover dat hij gratis een hercalibratie doet indien je de tv zelf komt brengen! Echt top! (y)Dat is inderdaad nog eens service ja. :wink:

Johan van den D.
03-12-2003, 21:51
maar het zou ook leuk zijn wanneer de consumentenbond hier eens aandacht aan zou besteden en een echte objectieve mening zou geven. Dat zal inderdaad wel eens leuk zijn ja.
Stuur ze een e-mail je leg je voorstel aan ze voor, je weet immers nooit wat er uit komt rollen.

The Scratcher
03-12-2003, 21:54
edit: bedankt voor die link naar dat pdf-je :) maar het zou ook leuk zijn wanneer de consumentenbond hier eens aandacht aan zou besteden en een echte objectieve mening zou geven. Dan zou Frank ook meer klanten krijgen en de prijzen hopelijk een tikkeltje lager worden voor iedereen 8)

Hmm, nou ja van die zgn Consumentebond met hun zgn testen heb ik geen hoge pet op. Zeker niet na dat debacle van de Epson inkt cartridges eer dit jaar, wat een blamage! Nee, doe dan maar een gerenomeerd HT blad ofzo die dan ook échte kenners hebben. 8)

Johan van den D.
03-12-2003, 22:03
Maar de consumenten bond zal opzich toch wel leuk zijn.
Kunnen we eens lezen wat de leek er allemaal van ziet.

mradem
03-12-2003, 22:06
Als je het alleen wilt dan wilt hij best komen hoor. je betaald dan wel alle onkosten. Dus wordt het wel wat meer als €120.

En je hoeft niemand zelf te strikken. Hij plaatst een topic op het forum betreffende een tour in jou gebied. diegene die er ook interesse in hebben kunnen dan reageren.

mradem
03-12-2003, 22:09
En of je nou leek bent of pro. je ziet het verschil. Dat zal je gewoon maar moeten aannemen van de mensen hier. Heb je een mooie tv en heb wil je er meer uithalen DOE HET DAN. uiteraard als de financien het toelaten.

jongenenwetenschap
08-12-2003, 09:04
Er wordt hier in zulke superlatieven gesproken over dat calibreren...
aan de convergentie van een moderen televisie valt meestal niks te doen; dit ligt vast in de fysische parameters van de beeldbuis. je kan beginnen met het kleven van magneetjes maar dan gaat de kleurzuiverheid om zeep..
de focus kan eventueel bijgesteld worden, als hij al niet goed stond, want dit is een afregeling die in de fabrieken zeer goed ingesteld wordt. het kost heus niet meer energie om de focus tijdens de produktie goed af te regelen...
Dus kleurtemperatuur blijft nog over. vroeger werd die altijd ingesteld op D6500, maar velen vonden dit te "warm". daarom wordt de kleurtemperatuur bij veel toestellen nu iets kouder ingesteld. Fabrikanten doen dit op basis van kijkersstatistieken en hun voorkeur, over gans europa. Nederlanders en Belgen verkiezen een iets warmer beeld dan Duitsers en Engelsen, maar zij zijn met veel meer...en tv toestellen worden voor gans europa gemaakt, vandaar de koude temperatuur. Bij moderne toestellen heb je gelukkig weer de instelling warm/cool, net zoals in de beginperiode. Overigens kleuren tv bestaat maar pas sinds de jaren 50, niet sinds de jaren dertig zoals ik hier ergens las..enfin je weet het, over smaken en kleuren wordt niet gediscussieerd.... :)

The Scratcher
13-01-2004, 22:08
Voor de nog aanwezigen sceptici onder ons is er nu op hifi.nl een zeer uitgebreid testverslag te lezen over ISF calibarties. Uiteraard zal het de kenners hier niets verbazen dat de eindconclusie zeer positief is. (y)

Een stukje van de eindconclusie:

Als advocaat van de duivel wil ik de sceptici dit nog nagegeven: een betere scartkabel van bijv. Qed of Ixos kost ongeveer 100 euro en geeft een zichtbare verbetering in de beeldkwaliteit bij een televisie. Een ISF calibratie voor een televisie kost ongeveer hetzelfde als de scart-kabel en geeft ten opzichte van het vervangen van de kabel ongeveer een verbetering van 3 keer de verhoging in performance van de scartkabel.

Wanneer u volledig wilt genieten van alle aspecten van een film, is een ISF calibratie in mijn mening niet te vermijden. Een correcte grayscale is de enige manier om DVD en videomateriaal te bekijken zoals de regisseur deze bedoeld heeft. Daarnaast zorgt de juiste contrast- en helderheidinstelling er tevens voor dat uw weergever een langere levensduur zal hebben.

Het hele verslag is te lezen op: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1597

Overigens een erg interessant artikel, ook voor de reeds ingeweiden. :wink:

Steve Muller
13-01-2004, 22:23
Voor mensen die het resultaat willen zien (pdf file) van een Philips 36PW9527 moeten mij maar een pm sturen.

Christiaan Sauer
13-01-2004, 22:31
Wel grappig: voordat ik keek wist ik al wie het artikel geschreven zou hebben :). Bleek ik nog gelijk te hebben ook ;).
Waarschijnlijk in maart komt Frank naar Vlissingen toe. Dan gaan die mijn tv eens onder handen nemen. Ben zeer benieuwd.

Anne Bijlsma
14-01-2004, 10:02
Zit er zelf nu ook heel erg over na te denken, over dvd beeld ben ik nu wel tevreden, maar over tv zeker niet.

Nadeel is alleen dat de tv mij 380 euro heeft gekocht en de ISF calibratie 120 euro is, een vrij groot gedeelte van het totale aankoopbedrag dus...
...toch nog ff nadenken ;)

pavko
14-01-2004, 12:15
oeps, foutje :oops:

pavko
14-01-2004, 12:16
Tja, dit is een afweging die je helemaal zelf moet maken. Ikzelf denk dat je de weergave op die goedkope TV echt wel beter kunt en zult krijgen middels een calibratie maar dat de verbetering niet opweegt tegen de kosten van deze aktie.

Net zoals er maar weinig mensen een paar duizend euro zullen pompen in het opvoeren, chippen en tunen van een Suzuki Alto...Tuurlijk gaat die Alto daarna harder, maar echt veel schiet je er niet mee op, het blijft een [spoiler:2c037eb7e0]truttenschudder[/spoiler:2c037eb7e0] ;)

Christiaan Sauer
14-01-2004, 12:27
Maar het is wel zo dat een alto niet echt bewust matig is afgesteld om maar te zorgen dat die opvalt in de showroom. Met tv's is dat al wat meer het geval. Die worden vaak bewust lekker hard en met felle kleuren afgesteld om toch maar te zorgen dat ze opvallen tussen al die andere tv's.
[spoiler:99035a065c]PS: ik denk dat de resultaten van een calibratie op een goedkope tv minder groot zullen zijn dat op een middenklasse tv of een gewoon dure tv ;). Maar, dat kan ik in het geheel niet staven oid :)[/spoiler:99035a065c]

Anne Bijlsma
14-01-2004, 14:28
't is niet zo dat het een goedkope tv is, het is gewoon een philips 28 pw 8206 100hz, kon 'm alleen vrij goedkoop krijgen :d
maar toch vind ik 120 euro een hoop geld in verhouding...

pavko
14-01-2004, 14:56
ooh, maar dat is toch best een redelijke tv?

Dan kun je het gewoon doen hoor, zie het maar alsof je 500 euro hebt uitgegeven die er na de calibratie uitziet als een tv van tegen de 1000 euro (y)

---.500 euro bespaard

Anne Bijlsma
14-01-2004, 15:20
das helemaal waar,

zal het denk toch is een keer laten doen, eerst wat meer geld hebben...! ;) (moet ook nog eten en huur betalen en dat soort dingen)

Johan van den D.
14-01-2004, 16:05
Maar het is wel zo dat een alto niet echt bewust matig is afgesteld om maar te zorgen dat die opvalt in de showroom. Niet helemaal waar.
Auto worden zeker niet geheel optimaal afgesteld.
Zo wordt een fijnere rij eigenschap verkregen voor de gemiddelde mens en ook om beter aan de richtlijnen van de diverse instantie te voldoen.
Het is dus een compromie die fabrieks afstelling.
Vandaar dat je dus vrij eenvoudig met een chipje al sportievere rijeigenschappen kan verkrijgen, alleen vind niet iedereen dat sportievere karakter fijn om mee te rijden.
Vandaar dat ze de gulden middenweg nemen voor hun afstelling.
Geld ook voor het milieu verhaal.

Maargoed, was ff off topic :roll:

Frank J.
14-01-2004, 16:56
ik zit erook over te denken om mijn Philips 28pw6006 te laten calibreren maar zal die 120 of 75 euro de moeite waard zijn???

GrtZ

Johan van den D.
14-01-2004, 17:48
ik zit erook over te denken om mijn Philips 28pw6006 te laten calibreren maar zal die 120 of 75 euro de moeite waard zijn???

GrtZJA :roll:

BlackDemon666
14-01-2004, 20:57
Ik heb een SONY KV-32LS60.

Deze is 100hz. Zou het zich lonen om deze te laten calibreren? Ik ben erg te spreken over deze tv. Is er per toeval iemand die dezelfde (tv of serie) heeft en heeft laten calibreren?

Johan van den D.
14-01-2004, 21:57
Zou het zich lonen om deze te laten calibreren? In principe is het voor iedere tv zinvol.
Is alleen de vraag of je het de kosten waard vind.

Christiaan Sauer
22-01-2004, 16:48
Dus omdat Frank dit toevallig als beroep doet mag ie er hier niet over praten op het forum ,en dus ook geen prijs geven
Maar als ik een prijs doorgeef is het wel goed omdat het mijn zaak/beroep niet is
Vreemd hoor, laten we liever blij wezen dat er iemand in NL is die dit soort dingen (callibreren)doet
En laten wij nu blij zijn dat we weten bij wie we moeten zijnhttp://www.smilies.org/basesmilies/zebra33.gif

ik zie het probleem ook niet :cry:.
Maar dat zal wel aan mij liggen ;). Ik ga ff kijken in de betreffende thread op de betreffende site of er al meer nieuws is over de tour in Zeeland die hopelijk vrij binnenkort is 8)

Lesley
22-01-2004, 18:40
Is er iemand die toevallig zo'n mooi testrapport heeft liggen met de grafieken van voor en na de callibratie van een Sony KV28FX68?

Ik ben zeer benieuwd naar de verschillen, wil hem zelf namelijk ook laten callibreren... Moet alleen nog ff wachten op de cashflow :D

Mike Philippens
22-01-2004, 20:50
Is er iemand die toevallig zo'n mooi testrapport heeft liggen met de grafieken van voor en na de callibratie van een Sony KV28FX68?

Ik ben zeer benieuwd naar de verschillen, wil hem zelf namelijk ook laten callibreren... Moet alleen nog ff wachten op de cashflow :D
Ik heb er geloof ik zo een. Maar veel heb je er niet aan want ten eerste is Frank de enige die er kaas van kan maken en ten tweede kan jouw TV heel anders zijn.

Ik kan je wel vertellen dat het een enorme verbetering was. Gewoon doen, je TV is het waard.

The Scratcher
22-01-2004, 21:03
@ Lesley:Ik heb ook nog ergens die uitdraai van Frank liggen maar kan hem zo snel niet vinden. Je ziet er idd niet zoveel op zoals Mike ook al aangeeft. Het is eigenlijk ook meer een certificaat als bewijs dat je tv een ISF calibratie heeft ondergaan. Is ook leuk indien je hem ooit weer wilt verkopen. Verhoogd toch ook weer de verkoopwarde een beetje. Maar verwacht zeker geen schitterende voor/na grafieken. Mocht ik hem nog vinden zal ik hem je wel mailen. :bier:

The Scratcher
02-05-2004, 17:21
Alle belangrijke links en info heb ik nu samengevat in de startpost. Wel zo makkelijk zodat je niet meer het hele topic hoeft door te spitten eer je het gevonden hebt. 8)

HiddeV
03-05-2004, 12:53
ik heb nog een vraag, ik wil de philips 28pw9528 aanschaffen en misschien een calibratie uitvoeren, maar moet dat pixel plus dan gewoon aanblijven staan en de Omgevingslichtsensor moet zeker uitgeschakeld worden, want als ik het goed heb begrepen veranderd hij toch de kleur/contrast/enz. instellingen?

de dingen die in de tv bij geleverd zitten zoals pixel plus, Digital Natural Motion, enz blijven gewoon actief?

en mag je na zo'n calibratie helemaal niet meer aan je instellingen komen?

The Scratcher
03-05-2004, 18:53
ik heb nog een vraag, ik wil de philips 28pw9528 aanschaffen en misschien een calibratie uitvoeren, maar moet dat pixel plus dan gewoon aanblijven staan en de Omgevingslichtsensor moet zeker uitgeschakeld worden, want als ik het goed heb begrepen veranderd hij toch de kleur/contrast/enz. instellingen?

de dingen die in de tv bij geleverd zitten zoals pixel plus, Digital Natural Motion, enz blijven gewoon actief?

en mag je na zo'n calibratie helemaal niet meer aan je instellingen komen?

In principe hoef jezelf helemaal niks uit te zetten, dit doet Frank allemaal voor je. Hij legt ook precies uit wat hij doet en waarom dat zo is. Pixel plus is een optie in de tv die je kan uit- of aanzetten dat is je eigen keuze. Ik zou hem wel altijd aan laten staan anders heeft het ja ook geen nut om zo`n tv aan te schaffen. :wink:

Frank veranderd veel meer dan alleen je userinstellingen zoals kleur en contrast dus ja dat heb je dan verkeerd begrepen, begrepen? :wink:

Je mag best nog aan je instellingen zitten na de calibratie. Let wel dat je dan bij elke aanpassing die je doet een stukje van de calibratie verloren gaat. Het enige wat je in principe kan verstellen zijn de userinstellingen zoals brightness/color/sharpness enzo. Schrijf dan wel even de calibratie instelwaarden van te voren op zodat je altijd weer terug kunt!

Voor de rest kan ik allen maar zeggen gewoon doen ook als je evnetueel een andere tv koopt.

Mike Philippens
03-05-2004, 19:39
Je mag best nog aan je instellingen zitten na de calibratie. Let wel dat je dan bij elke aanpassing die je doet een stukje van de calibratie verloren gaat. Het enige wat je in principe kan verstellen zijn de userinstellingen zoals brightness/color/sharpness enzo. Schrijf dan wel even de calibratie instelwaarden van te voren op zodat je altijd weer terug kunt!
Frank past de standaardsetting van de TV aan. Dus als je zelf aan de knoppen gaat zitten, druk je op de knop (volgens mij heb je altijd wel ergens een functie op naar factory defaults terug te gaan) en je bent weer bij af.
En ter aanvulling: Pixel Plus mag aanblijven, want (volgens Frank tenminste) is PP best een goed systeem, mits te TV goed is ingesteld. De overige digitale 'beeldverbeteringen' gaan uit. En als je denkt dat dat een gemis is, moet je de aangepaste startpost (goed idee overigens!) maar eens lezen. Daarin staat een quote van Frank over het waarom van die actie. Mijn verkorte versie: als die shit is voor televisie-uitzendingen. Kabel-tv is bagger en de TV mag het compenseren. Dat betekent dat je met de neveneffecten wordt geconfronteerd als je een DVDtje wilt kijken.

The Scratcher
03-05-2004, 19:56
Je mag best nog aan je instellingen zitten na de calibratie. Let wel dat je dan bij elke aanpassing die je doet een stukje van de calibratie verloren gaat. Het enige wat je in principe kan verstellen zijn de userinstellingen zoals brightness/color/sharpness enzo. Schrijf dan wel even de calibratie instelwaarden van te voren op zodat je altijd weer terug kunt!
Frank past de standaardsetting van de TV aan. Dus als je zelf aan de knoppen gaat zitten, druk je op de knop (volgens mij heb je altijd wel ergens een functie op naar factory defaults terug te gaan) en je bent weer bij af.


Nou om die zgn factory default knop (reset) hoef je niet bang te zijn hoor als je alleen maar userinstellingen wilt aanpassen. Die resetknop zit ver verscholen in het servicemenu waar je alleen maar in kan komen dmv een bepaalde toetsencombinatie. Daarom is het ook van belang, zoals ik al aangaf, dat voordat je die instellingen veranderd deze waarden eerst opschrijft zodat je ten allen tijden weer terug kunt naar de calibratie instellingen. Bij sommige tv zenders wil je die instellingen wel eens aanpassen vandaar. Ik blijf overigens gewoon van alle instellingen af en laat het gewoon zoals het is want anders blijf je aan de gang. :?

Steve Muller
03-05-2004, 20:44
Is er iemand die toevallig zo'n mooi testrapport heeft liggen met de grafieken van voor en na de callibratie van een Sony KV28FX68?

Ik ben zeer benieuwd naar de verschillen, wil hem zelf namelijk ook laten callibreren... Moet alleen nog ff wachten op de cashflow :D

Wel van mij Philips 36PW9527, dan heb je in ieder geval een idee wat de verbeteringen worden. Mocht je interesse hebben hoor ik het wel?

Mike Philippens
03-05-2004, 20:44
Je mag best nog aan je instellingen zitten na de calibratie. Let wel dat je dan bij elke aanpassing die je doet een stukje van de calibratie verloren gaat. Het enige wat je in principe kan verstellen zijn de userinstellingen zoals brightness/color/sharpness enzo. Schrijf dan wel even de calibratie instelwaarden van te voren op zodat je altijd weer terug kunt!
Frank past de standaardsetting van de TV aan. Dus als je zelf aan de knoppen gaat zitten, druk je op de knop (volgens mij heb je altijd wel ergens een functie op naar factory defaults terug te gaan) en je bent weer bij af.

Nou om die zgn factory default knop (reset) hoef je niet bang te zijn hoor als je alleen maar userinstellingen wilt aanpassen.
Volgens mij begrijp je niet goed wat ik bedoelde. Frank pas de TV zodanig aan, dat zijn instellingen de nieuwe factory defaults worden. Tenminste, zo heeft ie het aan mij uitgelegd. Dus juist die reset is om alles weer zoals Frank het heeft ingesteld te krijgen.

The Scratcher
03-05-2004, 20:53
Volgens mij begrijp je niet goed wat ik bedoelde. Frank pas de TV zodanig aan, dat zijn instellingen de nieuwe factory defaults worden. Tenminste, zo heeft ie het aan mij uitgelegd. Dus juist die reset is om alles weer zoals Frank het heeft ingesteld te krijgen.

Excuse moi? :shock:
Weet je dat héél zeker? Zo heeft ie het mij nl niet verteld. Ik zeg echter niet dat het niet zo is maar ik vermoed toch dat je het een en ander door elkaar gegooid hebt. 8) Ik zou het voor de zekerheid toch nog maar eens navragen dan het zou nl eeuwig zonde zijn als je in de volle veronderstelling op die knop duwt denkende dat alles weer goed staat en het tegendeel is zo. Doh! :evil:

Mike Philippens
03-05-2004, 22:25
Volgens mij begrijp je niet goed wat ik bedoelde. Frank pas de TV zodanig aan, dat zijn instellingen de nieuwe factory defaults worden. Tenminste, zo heeft ie het aan mij uitgelegd. Dus juist die reset is om alles weer zoals Frank het heeft ingesteld te krijgen.

Excuse moi? :shock:
Weet je dat héél zeker? Zo heeft ie het mij nl niet verteld. Ik zeg echter niet dat het niet zo is maar ik vermoed toch dat je het een en ander door elkaar gegooid hebt. 8) Ik zou het voor de zekerheid toch nog maar eens navragen dan het zou nl eeuwig zonde zijn als je in de volle veronderstelling op die knop duwt denkende dat alles weer goed staat en het tegendeel is zo. Doh! :evil:
Dat is wat ik ervan begreep. Hij stelt alles in via het systeemmenu van de TV en niet met de normale instellingen. Anders zou je het binnen 1 minuut al kunnen verzieken. Ik kan bovendien niet eens fatsoenlijk de instellingen opschrijven want ik zie alleen maar een balkje op het scherm. Zou ik met een papiertje moeten overtrekken ofzo. In het systeemmenu van de TV zie je alles numeriek en daar heeft ie de wijzigingen aangebracht. Ik heb daar specifiek naar gevraagd, want ik zou denk ik helemaal ziek worden als mijn neefje een keer op de knop duwt en de boel verstelt... :roll:

Misschien moeten we het gewoon nog eens aan Frank vragen.

The Scratcher
03-05-2004, 22:31
Misschien moeten we het gewoon nog eens aan Frank vragen.

Dat zou ik dan maar zeker nog eens doen ja. Kan je tenminste ook met een gerust hart op die bewuste knop duwen, of niet natuurlijk... :wink: :D

BurningMetal
03-05-2004, 22:39
Misschien beetje rare vraag, maar ik heb hier een samsung plano breedbeeld tv staan (type weet ik zo niet, vlakke beeldbuis, 100hz) en die heeft last van 2 witachtige strepen verticaal door het beeld. Dit valt op sommige momenten behoorlijk op. Is dit met een calibratie oid ook weg te krijgen?

Alvast bedankt.

The Scratcher
05-05-2004, 11:26
Misschien beetje rare vraag, maar ik heb hier een samsung plano breedbeeld tv staan (type weet ik zo niet, vlakke beeldbuis, 100hz) en die heeft last van 2 witachtige strepen verticaal door het beeld. Dit valt op sommige momenten behoorlijk op. Is dit met een calibratie oid ook weg te krijgen?

Alvast bedankt.

Hmm, dat is moeilijk te zeggen. Is het een oude tv? Heb je die strepen al lang of pas sinds kort?

PM
05-05-2004, 14:56
Is het een trinitron beeldbuis? Dan is het namelijk de ophanging van het raster... En dat kan je niet wegkrijgen (door calibratie tenminste :D)

BurningMetal
05-05-2004, 15:58
Beetje late reactie.

Die strepen hebben er altijd al ingezeten, en de tv is een jaartje oud nu geloof ik. Of het een trinitron beeldbuis is, geen idee, ben daar eerlijk gezegt niet zo in thuis.

Hoop dat jullie wat aan de info hebben :)

The Scratcher
09-05-2004, 19:24
Die strepen hebben er altijd al ingezeten, en de tv is een jaartje oud nu geloof ik. Of het een trinitron beeldbuis is, geen idee, ben daar eerlijk gezegt niet zo in thuis.

Hoop dat jullie wat aan de info hebben :)

Is eigenlijk moeilijk aan te geven zo. Ikzelf had ook lichte vertikale balken in het beeld en deze zijn nagenoeg verdwenen na de calibratie. Aangezien je toch een redelijk nieuw model hebt en het dus waarschijnlijk geen technisch mankement is denk ik dat die balken bij jou ook zullen verdwijnen. Maar vraag het voor de zekerheid vantevoren toch nog maar even bij Frank na, je weet immers maar nooit. :wink:

Ariebier
12-05-2004, 22:04
Dit is eigenlijk heel triest.

Hier staan pure tegenstrijdigheden (lees: onwaarheden)
Ze claimen een langere levensduur, maar zetten daar tegenover dat het contrast en helderheid.hoger zijn. (kan niet)

Ze hebben gemerkt dat je in het service-menu een hoop kunt afregelen.
ze passen dit naar eigen smaak toe en gaan aan de instellingen van de beeldbuis zitten knoeien.
Hierdoor komt de beeldbuis (meestal) in de gevarenzone omdat de spanningen en instellingen niet meer kloppen met wat de fabrikant van de beeldbuis opgeeft.
En echt: Meer emissie is meer slijtage.
Een beeldbuis gaat 50% langer mee als je het contrast 10-20 % terugdraait. dus andersom precies het zelfde, maar dan veel sneller omdat de cathode van de beeldbuis erg klein is en bij overbelasting het materiaal erg snel slijt!

Dit is onrust zaaien onder de consumenten
Veel particulieren weten niet eens waar en hoe je je surroundboxjes neer moet plaatsen.
Laat staan dat ze contrast helderheid ed. kunnen instellen.
Als je daarbij nog optelt dat het antennesignaal ook nog vaak slecht is door de slechte kabels, splitters en verstekers, dan is het niet zo moeilijk dat na een bezoek van zo'n "calibratieman" het resultaat flink op kan knappen.
Die zal echt wel zorgen dat er aan het signaal ed. niets meer mankeert als ie klaar is.
Hieruit ontstaan al die reactie's van de klanten die denken dat het puur uit het calibreren komt.
Dus voor hun is het bewijs geleverd.... "De fabriekanten leveren slecht afgeregelde producten".
Er alleen zij kunnen het oplossen!
Waar zit dan wel het probleem?


Het echte probleem begint bij de dealer.
Als die z'n werk goed had gedaan bij het plaatsen van het toestel en een beetje kennis van zaken had gehad was het hele calibratie-feest niet nodig geweest!!

Conclusie:

Calibratie is bij een goed toestel zonder defecten niet nodig.
Een beetje meer tijd en aandacht voor de klant van de dealer wel.

Vervelend om te vertellen, maar € 120 voor een goed toestel is wel erg veel, zeker als je weet dat de levensduur verschrikkelijk hard achteruit gaat.
Jammer dat ze dan ineens niet meer thuis zullen zijn, en de problemen door zullen schuiven naar de desbetreffende fabrikant

Groet Adrie

DVDADDICT
12-05-2004, 23:09
Bedankt Adrie, voor je "positieve", "goed onderbouwde" en "zinvolle" bijdrage. :?

Als je geen verstand van zake hebt, hou dan je opsomming van woorden voor je.

Oh, welkom op het forum!

bakker
12-05-2004, 23:10
Poeh, Ardrie heeft gesproken.
Ik begrijp, dat je het net zo ziet als chiptuning bij auto's, het werkt, maar het heeft ook een keerzijde in de vorm van een kortere levensduur. (puur als samenvatting van je verhaal)
Maar om hier dan m'n mening over te geven. Als het beeld daardoor mooier wordt is het misschien die levensduurverkorting wel waard. Desalnietemin is het m.i. wel iets om dan in de overweging mee te nemen.

Jammer dat ze dan ineens niet meer thuis zullen zijn, en de problemen door zullen schuiven naar de desbetreffende fabrikant
Zelf ervaring mee?

Mike Philippens
12-05-2004, 23:57
Dit is eigenlijk heel triest.
Daar heb je gelijk in...
Je hebt duidelijk geen idee wat die calibratie inhoudt. Je roept maar wat. Bovendien doet de kritiek denken aan de figuur die een ander forum bestookte en claimde bij Philips te werken.

Wat betreft het contrast en helderheid: die worden idd teruggedraaid omdat ze af fabriek vaak te hoog staan. Dat een correcte instelling een betere contrast oplevert ontgaat je blijkbaar want jij concludeert dat ze 'm juist hoger zetten. Waar je dat vandaan haalt is onduidelijk. De calibratie wordt met behulp van professionele meetapparatuur uitgevoerd en er wordt een redelijk universeel geaccepteerde calibratie-dvd gebruikt. Als je het verhaal van Frank en de hele ISF Calibratie gemeenschap onderuit wilt halen, zul je toch echt met een beter verhaal moeten komen.

Je hebt in één ding gelijk: de dealer zou de calibratie moeten uitvoeren. Het is geen kwestie van onrust zaaien door Frank of wie dan ook. Frank maakt geen aggresieve reclame.

Tot slot: als je als klant echt helemaal niet tevreden bent met de calibratie rekent Frank niets. Uiteraard in alle eerlijkheid, anders wordt het wel erg gemakkelijk. Hij heeft zijn ogen ook niet in zijn zak. En je kunt altijd bij 'm terecht voor vragen/opmerkingen.

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat je alles wat je zegt echt meent. Ik denk dat je alleen maar de boel probeert op te naaien. Ben je wél serieus, raad ik je aan met een iets wetenschappelijker verhaal te komen. Wat je hierboven hebt gepost vat ik onder de categorie 'grappenmakers'.

Welkom op DVD.nl by the way... :twisted:

bmateijsen
13-05-2004, 08:38
Leuk die bijdrage van Ariebier..... staat namelijk vol onwaarheden :roll:

Any way.... ik heb ook eens een bijdrage gedaan over een ISF calibratie, deze is te lezen op http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1597.

Over de onwaarheden gesproken, de levensduur is juist verlengend, aangezien contrast en brightness juist vaak lager worden gezet.. (dit is slechts 1 element waar Ariebier zich al volledig in vergist....)

Met vriendelijke groet,

Bjorn

martin
13-05-2004, 09:32
Als ArieBier met z'n verhaal ons probeert duidelijk te maken dat wij een TV kopen die niet het uiterste uit het beeld haalt, moet ik hem gelijk geven. Het is natuurlijk belachelijk omweer een tas met duiten uit te geven om het beeld goed te krijgen. Waarom wordt dit niet gedaan in de fabriek of de winkelketen waar je hem koopt. Het anwoord kan ik wel zelf verzinnen omdat die dozenschuiverwinkels er zelf geen hol van af weten, maar de fabriekant zou er toch wel een voordeel mee kunen halen bij de verkopen.

PM
13-05-2004, 11:51
Ik denk dat de fabrikant er nadeel van ondervind bij verkopen. Veel kopers kiezen b.v. voor het helderste/felste beeld..
"Die is toch veel mooier, helderder beeld, meer/fellere kleuren!" :cry:

Een callibratie door b.v. Frank van ITC heeft echt nut, als je het niet gelooft dan kan je je eigen tv laten callibreren, en het verschil zelf waarnemen.

The Scratcher
13-05-2004, 14:21
Weer zo`n schreeuwerd/zeikerd/SUKKEL die duidelijk geen verstand van zaken heeft en dus maar wat roept en wat onrust wil zaaien. Kritiek hebben kan best maar onderbouw het dan met echte feiten en kom niet met zo`n uit de lucht gegrepen onzin. Schijnbaar is ie wat gefrusteerd en vindt ie het leuk om hier wat te jennen, nou veel plezier ermee dan heikneuter. :roll: :roll: :roll:

Alex van den Berg
13-05-2004, 16:05
Weer zo`n schreeuwerd/zeikerd/SUKKEL die duidelijk geen verstand van zaken heeft en dus maar wat roept en wat onrust wil zaaien. Kritiek hebben kan best maar onderbouw het dan met echte feiten en kom niet met zo`n uit de lucht gegrepen onzin. Schijnbaar is ie wat gefrusteerd en vindt ie het leuk om hier wat te jennen, nou veel plezier ermee dan heikneuter. :roll: :roll: :roll:Wanneer iemand een afwijkende mening heeft, dan is dat nog geen reden om hem/haar meteen af te kraken. Gewoon op een normale toon iemands ongelijk aantonen is een kunst en veel meer te waarderen ;)

In dit geval klopt de onderbouwing inderdaad niet. Ik weet het ook alleen maar uit de diverse reakties van mensen die hun beeldweergever hebben laten callibreren, maar het schijnt inderdaad zo te zijn dat de beeldbuis minder belast wordt waarbij het contrast (onderscheid in details) toch verbetert wordt.
De reden hiervoor ligt volgens mij veel meer in de nauwkeurige afstelling van de kleurbalans dan in een verhoging van de contrastinstelling. Dit is psychologisch ook best te verklaren uit het feit dat het oog nu eenmaal veel gevoeliger is voor de ene kleur (blauw) dan voor de andere kleur (rood). Om die reden zien wij mensen de wereld ook steeds meer in blauwtinten en minder in groen- en roodtinten naarmate het donkerder wordt.

Johan van den D.
13-05-2004, 16:12
Kritiek hebben kan best maar onderbouw het dan met echte feiten en kom niet met zo`n uit de lucht gegrepen onzin. Dit hadden mijn woorden kunnen zijn.
Hij heeft totaal geen idee waar ie het over heeft zoals ie nu zijn mening gepost heeft en maak inderdaad gelijk aan het begin al de fout door te denken dat de waardes juist hoger ingesteld worden.
Daarnaast en wellicht het belangrijkste is dat ik me afvraag of ie ooit wel eens een toestel heeft gezien "met" callibratie en uiteraard het verschil tussen wel en niet.
Kortom, tot nu toe grote onzin in zijn eerste post. :?

The Scratcher
13-05-2004, 16:21
Weer zo`n schreeuwerd/zeikerd/SUKKEL die duidelijk geen verstand van zaken heeft en dus maar wat roept en wat onrust wil zaaien. Kritiek hebben kan best maar onderbouw het dan met echte feiten en kom niet met zo`n uit de lucht gegrepen onzin. Schijnbaar is ie wat gefrusteerd en vindt ie het leuk om hier wat te jennen, nou veel plezier ermee dan heikneuter. :roll: :roll: :roll:Wanneer iemand een afwijkende mening heeft, dan is dat nog geen reden om hem/haar meteen af te kraken. Gewoon op een normale toon iemands ongelijk aantonen is een kunst en veel meer te waarderen ;)


I know en normaal zal ik dat ook nooit doen en waardeer ik ieders mening. Echter bij deze reaktie ontstaat bij mij toch heel sterk de indruk dat het iemand is die hier alleen maar wat stennis wil schoppen. En al helemaal gezien het "verdachte" feit dat het z`n eerste post is. Doet me inderdaad denken aan die zgn Philips medewerker, zoals Mike Philippens hierboven ook al aangaf, die op andere fora ook alleen maar stennis zat te schoppen. En daarbij met dat soort ongefundeerde opmerkingen moet je ook niet raar opkijken van dit soort reakties. 8)

Oh en by the way trouwens, hoe kan het dat zo`n dvd freak als jij nog steeds niet z`n tv gecalibreerd heeft? Oóóóóóóóóngelooflijk gewoon! :wink:

Alex van den Berg
13-05-2004, 18:14
Oh en by the way trouwens, hoe kan het dat zo`n dvd freak als jij nog steeds niet z`n tv gecalibreerd heeft? Oóóóóóóóóngelooflijk gewoon! :wink:Misschien omdat ik het topmodel van Loewe (Articos) heb? Daar valt niet zoveel meer aan te calibreren ;)

The Scratcher
13-05-2004, 20:31
Oh en by the way trouwens, hoe kan het dat zo`n dvd freak als jij nog steeds niet z`n tv gecalibreerd heeft? Oóóóóóóóóngelooflijk gewoon! :wink:Misschien omdat ik het topmodel van Loewe (Articos) heb? Daar valt niet zoveel meer aan te calibreren ;)

Nou daar heb je het toch mis. Heb genoeg reacties en bevindingen gezien van eigenaars van Loewe toestellen en die waren allen zeer positief. Denk dat je nog versteld zult staan van wat er nog uit te halen valt. Ik zou het toch nog maar eens overwegen als ik jou was... :bier:

Mike Philippens
14-05-2004, 06:30
Misschien omdat ik het topmodel van Loewe (Articos) heb? Daar valt niet zoveel meer aan te calibreren ;)
Ik zou het toch nog maar eens overwegen als ik jou was... :bier:
Alex kijkt altijd met zonnebril op...dan heeft dat calibreren geen zin, joh! :wink:

Christiaan Sauer
16-05-2004, 22:42
LOL
Droog.
Maar goed, die adrie heeft zijn portie aandacht ook weer gekregen. Fikkie ook weer blij ;)
Ach, het maakt het juist wel leuk hier op het forum zo af en toe iemand die puur voor het stennis trappen zulke dingen gaat roepen.
Trouwens wel een prachtig voorbeeld van veel schrijven zonder weinig te zeggen ;)

The Scratcher
22-03-2007, 18:09
Even een oud topic weer eens naar bovenhalen....:wink:

Zijn er vandaag de dag nog mensen hier die met de huidige moderne toestellen nog aan ISF calibratie doen? Ik vraag me namelijk af of het nog nodig is om bijv HD/LCD tv`s nog te laten calibreren en is het een significante verbetering dan? Of heeft het bij de huidige toestellen nog nauwelijks effect en kan je het geld beter sparen? Ik lees/zie namelijks niks meer over calibraties hier en wil me over niet al te lange tijd ook een plat scherm kopen vandaar. Ben eens nieuwsgierig naar de reakties.... :bier:

Alexander D
22-03-2007, 18:54
Even een oud topic weer eens naar bovenhalen....:wink:

Zijn er vandaag de dag nog mensen hier die met de huidige moderne toestellen nog aan ISF calibratie doen? Ik vraag me namelijk af of het nog nodig is om bijv HD/LCD tv`s nog te laten calibreren en is het een significante verbetering dan? Of heeft het bij de huidige toestellen nog nauwelijks effect en kan je het geld beter sparen? Ik lees/zie namelijks niks meer over calibraties hier en wil me over niet al te lange tijd ook een plat scherm kopen vandaar. Ben eens nieuwsgierig naar de reakties.... :bier:

Het heeft nog steeds effect. :wink:

Edgar Smit
22-03-2007, 21:36
Even een oud topic weer eens naar bovenhalen....:wink:

Zijn er vandaag de dag nog mensen hier die met de huidige moderne toestellen nog aan ISF calibratie doen? Ik vraag me namelijk af of het nog nodig is om bijv HD/LCD tv`s nog te laten calibreren en is het een significante verbetering dan? Of heeft het bij de huidige toestellen nog nauwelijks effect en kan je het geld beter sparen? Ik lees/zie namelijks niks meer over calibraties hier en wil me over niet al te lange tijd ook een plat scherm kopen vandaar. Ben eens nieuwsgierig naar de reakties.... :bier:

Het heeft nog steeds effect. :wink:Je kunt een ISF calibratie eigenlijk zien als een soort chiptuning voor een motor. Een motor wordt geleverd met een standaard chip die onder eigenlijk alle omstandigheden zorgt dat de motor gewoon draait. Een TV wordt geleverd met bepaalde standaard instellingen die je zelf wel wat kunt aanpassen, maar in principe zodanig dat hij voor iedereen acceptabel is. Net zoals de chip van de motor laten tunen voor bijv sportiever rijgedrag, kun je hem ook tunen voor zuiniger rijden. Een ISF calibratie is in principe diezelfde tuning om de TV zo natuurgetrouw mogelijk te laten weergeven. En aangezien elke TV fabrikant dat met allerlei electronische trucjes doet zodat het beeld voor iedereen acceptabel is, kun je daar dus aan tunen/calibreren mocht je betere prestaties willen.

Sicco
23-03-2007, 09:07
ik laat mijn tv morgen calibreren.
het is een CRT (wel hd ready) dus ben benieuwd wat het effect zal zijn!
ik vond €200 op een tv van €700 een beetje veel, dus ik rij er zelf heen :)
hou ik er misschien wel een hernia aan over (50kg) maar hou ik wel €120 in mijn zak ;)

Alexander D
25-03-2007, 12:32
ik laat mijn tv morgen calibreren.
het is een CRT (wel hd ready) dus ben benieuwd wat het effect zal zijn!
ik vond €200 op een tv van €700 een beetje veel, dus ik rij er zelf heen :)
hou ik er misschien wel een hernia aan over (50kg) maar hou ik wel €120 in mijn zak ;)

En, zie je verschil?

bank1
21-05-2007, 16:12
Mensen,

Ik ben een leek en kom waarschijnlijk met een domme vraag!

Waar kan ik mijn LCD van Sony dan laten callibreren?

Graag jullie reactie!

Arnold van Oostrum
21-05-2007, 16:25
Mensen,

Ik ben een leek en kom waarschijnlijk met een domme vraag!

Waar kan ik mijn LCD van Sony dan laten callibreren?

Graag jullie reactie!
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=55.0

Ackbar
28-01-2009, 18:32
Heeft zo een calibaratie ook nut bij een nieuwe 47PFL9703.
Als ik aleen maar geupscaled en HD qualiteit kijk?

Arnold van Oostrum
29-01-2009, 23:50
Heeft zo een calibaratie ook nut bij een nieuwe 47PFL9703.
Als ik aleen maar geupscaled en HD qualiteit kijk?
Zeker weten. Het maakt niet zoveel uit naar welke bron je kijkt, het beeld van je televisie wordt door de kalibratie voor alle bronnen een stuk mooier en natuurlijker.

Bas Reuver
18-08-2011, 12:23
Ik weet niet of je hier nog actief bent Arnold, maar voer je die ISF calibraties nog steeds uit? Ik heb vorige week gemaild naar kalibravo, maar ik heb geen reactie ontvangen.

Roy de Jong
18-08-2011, 21:30
Ik heb laatst contact met Arnold gehad en ik moet je helaas teleurstellen.
Hij doet helemaal niets meer met kalibreren.

Bas Reuver
18-08-2011, 22:45
Ok, bedankt voor je reactie.

Dan denk ik dat ik op internet maar wat instellingen ga zoeken :-(

rogue
18-08-2011, 22:58
Via htforum is ook een aanrader hoor. Bij mij was het echt een groot verschil.