PDA

Bekijk de volledige versie : Discussie: Overeenkomstigheden Verleden - Heden - Toekomst



Marty vanluit
13-12-2002, 10:37
Verleden - Heden - Toekomst.
LOTR - Harry Potter - Starwars


Ik denk niet dat ik de enige ben, maar zijn er nog meer mensen die hier wel eens aan gedacht hebben?

Er zijn tegenwoordig drie nieuwe hypes, de een wat groter dan de ander:
Lord of the Rings, Harry Potter en Starwars.

Het is duidelijk dat LOTR zich afspeelt in het verleden, Harry potter zou je in de tegenwoordige tijd kunnen plaatsen en Starwars speelt zich overduidelijk af in de toekomst.
Als je goed kijkt naar de drie verhaallijnen en characters, zou je met een beetje fantasie overeenkomstigheden kunnen zien:
Neem nou Gandalf uit LOTR, vergelijk die eens met Albus Dumbledore uit Harry potter. Vervolgens kan je hem plaatsen in The Emperor uit Starwars (uiteindelijk is hij toch bekeerd tot de dark side)
Nog een voorbeeld, de Hobbit Frodo uit LOTR, Harry Potter uit .... Harry Potter :D en Anakin skywalker uit Starwars (uiteindelijk heeft de Ring ook hem in zijn macht)
En de laatste: De tovenaar Sauron uit LOTR, Wizard Voldermort uit Harry Potter en Count Dokoo uit Starwars... (toeval?: Sauron en Count dokoo worden beiden gespeeld door Christopher Lee)

Nu kan je natuurlijk zeggen dat elk verhaal van dit kaliber en genre een "good guy" en een "bad guy" heeft, maar ik was benieuwd of er nog meer mensen waren die overeenkomstige dingen zien tussen de drie hypes van tegenwoordig?

Ik ben benieuwd! Ik kan er nog wel meer verzinnen, maar dan valt er niets meer te posten! ;)

Succes!

Marty :cool:

M Balje
13-12-2002, 10:42
Het tweede deel van Starwars kwam in 2002 uit.
Harry potter 2 ook.
en LOTR 2 ook.

Ronald Stiebolt
13-12-2002, 10:46
Star Wars speelt zich af in het verleden:

"A long time ago, in a galaxy far, far away......"

Marty vanluit
13-12-2002, 10:57
Star Wars speelt zich af in het verleden:

"A long time ago, in a galaxy far, far away......"

Da's dan het eerste foutje van George Lucas :D

Patrick Deckard
13-12-2002, 11:18
Het tweede deel van Starwars kwam in 2002 uit.
Harry potter 2 ook.
en LOTR 2 ook.

Hmmm... volgens mij zit hier een complot achter... a case for Scully and Mulder...

Marty vanluit
13-12-2002, 11:30
Hmmm... volgens mij zit hier een complot achter... a case for Scully and Mulder...

En vervolgens gaan Luitenant-Commander Rabb en Mac van JAG zich er ook mee bemoeien! :D

Marty vanluit
13-12-2002, 11:33
Het tweede deel van Starwars kwam in 2002 uit.
Harry potter 2 ook.
en LOTR 2 ook.

Mijn gok:
van alle drie de films komt deel drie in 2000-drie uit?
hmmm... of kwam Harry potter 3 nou in 2004? :confused:

Art
13-12-2002, 11:37
Mijn gok:
van alle drie de films komt deel drie in 2000-drie uit?
hmmm... of kwam Harry potter 3 nou in 2004? :confused:
Harry Potter 3 komt geloof ik in de zomer van 2004 uit :o

Patrick Deckard
13-12-2002, 11:40
Harry Potter 3 komt geloof ik in de zomer van 2004 uit :o

Oh my God, nu wordt het pas echt griezelig... DIT IS HET EINDE VAN DE WERELD. ER STAAN GRUWELIJKE DINGEN TE GEBEUREN. Er zit een tijdsparadox in!!! HELP JEZELF... WE ARE ALL GOING TO... ARGGGGGGG...:D

Sander Dubbeldam
13-12-2002, 11:41
(toeval?: Sauron en Count dokoo worden beiden gespeeld door Christopher Lee)

Saruman wordt gespeeld door christopher lee. neemt niet weg dat de overeenkomst grappig is :)

Ronald Stiebolt
13-12-2002, 11:44
En deze dan:

De 20e Bondfilm kwam uit in 2002 (2 x 20 gespiegeld).
Bond gaat 40 jaar mee in 2002, dat is dus gemiddeld 1 iedere 2(!) jaar....

Marty vanluit
13-12-2002, 11:47
Maar nu weer even terug naar de vraag..... iemand?

anders weet ik er nog wel een:
De Ring uit LOTR, The Philosopher's stone in Harry Potter en uit de parodie op Starwars: Spaceball's, de Schwartz...

Lekker vergezocht, ik weet het!
Als iemand het beter kan: hierbij uitgedaagd! (y)

Marty vanluit
13-12-2002, 11:48
(toeval?: Sauron en Count dokoo worden beiden gespeeld door Christopher Lee)

Saruman wordt gespeeld door christopher lee. neemt niet weg dat de overeenkomst grappig is :)

tikfoutje? :D Je hebt gelijk, volgende keer wat beter mijn huiswerk doen! (y)

Marty vanluit
13-12-2002, 11:51
Oh my God, nu wordt het pas echt griezelig... DIT IS HET EINDE VAN DE WERELD. ER STAAN GRUWELIJKE DINGEN TE GEBEUREN. Er zit een tijdsparadox in!!! HELP JEZELF... WE ARE ALL GOING TO... ARGGGGGGG...:D

Op het moment dat deel 3 van Harry potter niet in 2003 is uitgekomen (31 december, 23,59 uur en 59.99999 seconden) opent er een zwart gat die de gehele mensheid in zich opslokt. :D

tip aan de makers?

Patrick Deckard
13-12-2002, 11:54
Op het moment dat deel 3 van Harry potter niet in 2003 is uitgekomen (31 december, 23,59 uur en 59.99999 seconden) opent er een zwart gat die de gehele mensheid in zich opslokt. :D

tip aan de makers?

Wat zou je ervan vinden om zelf het scenario te schrijven... misschien de nieuwe voor Arnie? Of Cruise? Affleck schijnt de nieuwe "wonder"boy te zijn in Hollywood...

Patrick Deckard
13-12-2002, 11:57
Wat zou je ervan vinden om zelf het scenario te schrijven... misschien de nieuwe voor Arnie? Of Cruise? Affleck schijnt de nieuwe "wonder"boy te zijn in Hollywood...

En Arnie moet het dan opnemen tegen zowel Sauron, als Darth Vader, als Harry, als Luke Skywalker, als... en winnen, natuurlijk...

Rochan
13-12-2002, 12:30
Mijn gok:
van alle drie de films komt deel drie in 2000-drie uit?
hmmm... of kwam Harry potter 3 nou in 2004? :confused:

Star Wars pas in 2005:o

Marty vanluit
13-12-2002, 12:46
Star Wars pas in 2005:o

hmmm.... dan hebben we dus nu de volgende lijst:
LOTR 3: 2003
Harry Potter: 2004
Starwars 3: 2005

3-4-5.....

Nieuwe overeenkomst?



En Arnie moet het dan opnemen tegen zowel Sauron, als Darth Vader, als Harry, als Luke Skywalker, als... en winnen, natuurlijk...

Daar kunnen we dan misschien Goku in Super Sayan 4 gedaante bijdoen (Dragonball Z)!
Maargoed, Als Arnie zijn M60 ter hand neemt, maait hij toch iedereen omver zonder zelf geraakt te worden. Harry op zijn Nimbus 2000 maait hij zo uit de lucht en de staf van Saruman is geen enkel punt! ;)
Ik durf te wedden dat hij zelfs in staat is het zwarte gat aan gort te schieten, zonder te herladen uiteraard!

Misschien is het dan leuk Arnie toch door het zwarte gat te laten opslokken, en op het moment dat dat gebeurt hem te laten zeggen: "I'll be back!" (y)

Ach ja, zo slaat je fantasie weer eens op hol he? :D

Marty vanluit
13-12-2002, 13:13
En als Christopher Lee nou ook al Dumblodore in Harry Potter 3 gaan spelen, dan is de circel toch helemaal rond? Dan speelt hij in alle drie de films!....

Lex v/d Moolen
13-12-2002, 16:59
Neem nou Gandalf uit LOTR, vergelijk die eens met Albus Dumbledore uit Harry potter. Vervolgens kan je hem plaatsen in The Emperor uit Starwars (uiteindelijk is hij toch bekeerd tot de dark side)
Nog een voorbeeld, de Hobbit Frodo uit LOTR, Harry Potter uit .... Harry Potter :D en Anakin skywalker uit Starwars (uiteindelijk heeft de Ring ook hem in zijn macht)
En de laatste: De tovenaar Sauron uit LOTR, Wizard Voldermort uit Harry Potter en Count Dokoo uit Starwars... (toeval?: Sauron en Count dokoo worden beiden gespeeld door Christopher Lee)
Er zitten wel wat paralellen in inderdaad, maar je haalt wel de personages door elkaar. Over Harry Potter weet ik niets dus ik vergelijk SW en LOTR :

Gandalf zou in het StarWars universum qua karakter dus meer lijken op Yoda. Nooit verleid door macht/Ring/Dark Side, eeuwen oud.

Sauron (niet fysiek gespeeld door een acteur) lijkt dan op Emperor Palpatine, belust op macht, zichzelf corumperend.

Saruman zou inderdaad neigen naar Count Dooku (deze allebei dus gespeeld door Christopher Lee), ooit een Jedi/witte tovenaar.

Frodo zie ik dan als Luke Skywalker, wel verleid, beschadigd en bedreigd maar niet toegegeven aan de wil van het kwaad.

Een beetje ver gezocht misschien maar;
Boromir lijkt wat op Anakin/Darth Vader. Goed begonnen, verleid door de Ring/Dark Side en vlak voor de dood toch berouw of redemption tonen.

Lex v/d Moolen
13-12-2002, 17:02
Saruman wordt gespeeld door christopher lee. neemt niet weg dat de overeenkomst grappig is :) Vandaar dat ik het wel grappig vond dat Saruman (met de Force?:D) de staf van Gandalf af kon pikken. Een soort hommage misschien, ik heb er in de extra's of audiocoms iig niets van gehoord.

mark t
13-12-2002, 17:15
Ik denk dat je Gandalf uit LOTR beter kunt vergelijken met Obi Wan Kenobi uit de originele Star Wars-trilogie (of Yoda uit de gehele trilogie). Het zijn wijze raadsmannen, allemaal meer of minder gebaseerd op het archetype van de oude, wijze tovenaar (zoals Merlijn uit de Arthur-legende). Overigens offert Gandalf zich net als Obi Wan Kenobi op.

Andere grappige link tussen Star Wars en LOTR (ik heb Harry Potter niet gezien en ben dat eerlijk gezegd ook niet van plan): George Lucas heeft uit een rijke voorraad bronnen geput bij het schrijven van Star Wars. LOTR is er één van. De makers van de filmversie van LOTR hebben op hun beurt advies gekregen van Lucas.

Lex v/d Moolen
13-12-2002, 17:23
Ik denk dat je Gandalf uit LOTR beter kunt vergelijken met Obi Wan Kenobi uit de originele Star Wars-trilogie (of Yoda uit de gehele trilogie). Het zijn wijze raadsmannen, allemaal meer of minder gebaseerd op het archetype van de oude, wijze tovenaar (zoals Merlijn uit de Arthur-legende). Overigens offert Gandalf zich net als Obi Wan Kenobi op. Daar heb je wel een punt in en ik heb ook aan ObiWan gedacht en dan inderdaad aan de Alec McGuiness Obi :D. Maar Yoda is toch de hoogste, bijna onsterfelijke Jedi Master, en in dat opzicht dacht ik aan hem. Maar Obi Wan is idd ook een goede Gandalf ;)




De makers van de filmversie van LOTR hebben op hun beurt advies gekregen van Lucas. Ja dat had ik ook gehoord op de extra's, bij ILM, op het gebied van CGI, niet?

mark t
13-12-2002, 23:19
Daar heb je wel een punt in en ik heb ook aan ObiWan gedacht en dan inderdaad aan de Alec McGuiness Obi :D. Maar Yoda is toch de hoogste, bijna onsterfelijke Jedi Master, en in dat opzicht dacht ik aan hem. Maar Obi Wan is idd ook een goede Gandalf ;)


Ja dat had ik ook gehoord op de extra's, bij ILM, op het gebied van CGI, niet? Ik dacht ook in het algemeen bij het maken van storyboards e.d. Op deze schaal heeft Jackson nog nooit met CGI gewerkt. Lucas wel. Kijk maar eens naar de langere documentaire op Episode 1. Hier bewerkt hij de storyboards met tekstmarkers om aan te geven wat CGI wordt en wat niet. Deze gestructureerde aanpak lijkt me ook iets wat hij aan Jackson kan hebben aangeraden.
Alleen voelt Jackson wat beter aan waar de fijne scheidslijn tussen indrukwekkende CGI als ondersteuning en 'overdone' CGI ligt. Misschien dat hij dit dan ook nog even vóór Episode 3 aan Lucas wil overbrengen. Samen met de kunst om de talenten van acteurs ook daadwerkelijk te benutten.

Lex v/d Moolen
13-12-2002, 23:22
Alleen weet Jackson wel de fijne scheidslijn tussen indrukwekkende CGI als ondersteuning en 'overdone' CGI. Dat is na FOTR wel duidelijk, ik hoop dat het bij TTT zo blijft. Waar ik overigens wel alle vertrouwen in heb.

Lucas moest zijn planeten allemaal genereren in de computer, Jackson had Nieuw-Zeeland.:)

Marty vanluit
16-12-2002, 11:34
Dat is na FOTR wel duidelijk, ik hoop dat het bij TTT zo blijft. Waar ik overigens wel alle vertrouwen in heb.

Lucas moest zijn planeten allemaal genereren in de computer, Jackson had Nieuw-Zeeland.:)

Dat is het jammere van Starwars, in de film is geen enkel shot te ontdekken waar niet mee geklooit is met special effecten.
Ook best lastig voor de acteurs trouwens, na Starwars III kunnen ze een aantal jaren geen blauw scherm meer zien!

Wat dat betreft gaat de vergelijking tussen LOTR en Sarwars echt helemaal niet op! :)


Ik denk dat je Gandalf uit LOTR beter kunt vergelijken met Obi Wan Kenobi uit de originele Star Wars-trilogie (of Yoda uit de gehele trilogie). Het zijn wijze raadsmannen, allemaal meer of minder gebaseerd op het archetype van de oude, wijze tovenaar (zoals Merlijn uit de Arthur-legende). Overigens offert Gandalf zich net als Obi Wan Kenobi op.


Ik heb zoveel mogelijk de vergelijking getrokken aan de hand van het uiterlijk en voorkomen van de personages, iets minder aan aard van de rol.
Vandaar ook deze thread, om die meningen met elkaar te delen!
Van deze reacties houd ik nou! (y)

Keep up the good work! :D

Marty :cool:

mark t
16-12-2002, 12:13
Van deze reacties houd ik nou! (y)

Keep up the good work! :D

Marty :cool: Daag me niet uit want ik haal mythen en legenden van de klassieke oudheid tot en met de nieuwste geschiedenis van Oost en West erbij!:D
Dat hebben Lucas en Tolkien per slot van rekening ook gedaan...;)

Marty vanluit
17-12-2002, 11:31
Daag me niet uit want ik haal mythen en legenden van de klassieke oudheid tot en met de nieuwste geschiedenis van Oost en West erbij!:D
Dat hebben Lucas en Tolkien per slot van rekening ook gedaan...;)

Geschiedenisstudent? Of al afgestudeerd? of gewoon interesse?

Maar ik daag je bij deze uit.... doe je best!? (y)

marty :cool:

Jaap Poot
17-12-2002, 11:45
Dat is na FOTR wel duidelijk, ik hoop dat het bij TTT zo blijft. Waar ik overigens wel alle vertrouwen in heb.

Lucas moest zijn planeten allemaal genereren in de computer, Jackson had Nieuw-Zeeland.:)

Ik heb gisteren naar alle extra's zitten kijken van LOTR en ik geloof dat er toch ietsiepietsie meer voor kwam kijken dan alleen het landschap van Nieuwe Zeeland. En even terugkijkend op alle overeenkomsten. Ik denk dat de grootste overeenkomst ligt in het feit dat alle drie de films gebaseerd zijn op een geweldig goed verhaal wat ook nog eens toegankelijk is voor een groot publiek en de basis voor elk goed verhaal is toch de strijd tussen goed en kwaad en dus zie je in de films uiteraard heel veel overeenkomsten.

rrrick
17-12-2002, 11:55
Ik heb ook gister de extra's bekeken op LOTR en hoewel ik een diehard Star Wars fan ben moet ik zeggen dat de aanpak van Jackson me beter bevalt. Jackson maakt veel meer gebruik van echte locaties en props en hoewel het verschil met CGI effecten soms nauwlijks te zien is heb ik daar toch een beter gevoel bij.
Uiteindelijk vind ik het allemaal prachtig en voel ik me met alledrie de series ontzettend verwend. Leuk om te horen trouwens dat Lucas en McCallum zo betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van LOTR.

Lex v/d Moolen
17-12-2002, 16:57
Ik heb gisteren naar alle extra's zitten kijken van LOTR en ik geloof dat er toch ietsiepietsie meer voor kwam kijken dan alleen het landschap van Nieuwe Zeeland. Dat is zo, maar ik doelde meer op het gebruik van bluescreen, dat hoefde PJ dus veel minder te gebruiken dan GL.

gtp
08-01-2012, 12:59
Amici,

Er ZIJN veel overeenkomsten tussen de verhalen. Ik ben net begonnen met een documentje, maar het is nog niet af. Voel u vrij om dit verder aan te vullen.

Overeenkomsten Starwars, Harry Potter, LOTR
Er is een aantal overeenkomsten tussen de drie verhalen. Ik heb deze hier geprobeerd zo goed mogelijk op te sommen:

Eigen werelden met eigen regels.


Duidelijk onderscheid tussen goed en kwaad.
In alle films is duidelijk te zien wat ‘het goede’ is en wat ‘het kwade’.
• S. w. The Dark side vs. (the good side) of the force.
• H. P. Goede tegen slechte magie.
• LOTR De macht en invloed van Sauron en zijn ring vs.
Het goede staat in al deze verhalen voor behulpzaamheid, mededogen, vriendschap en edelmoedigheid en altruïsme. Het slechte staat voor het streven naar (absolute) macht met alle middelen van dien. Voor haat, meedogenloosheid en onderdrukking van anderen.
Deze eigenschap is kenmerkend, maar geldt nog altijd ook voor heel veel andere films. Dit is anders voor de volgende overeenkomst.

Innerlijke strijd tussen goed en kwaad.
Anders dan in veel andere verhalen wordt de strijd tussen goed en kwaad niet alleen uiterlijk met allerlei wapens uitgevochten, zoals bij de meeste (actie)films het geval is. Er is in alle verhalen ook een innerlijk element.
• S. w. Bijvoorbeeld de innerlijke strijd van Anakin Skywalker (macht om zijn vrouw niet dood te laten en gaan en haat tegen de mensen die zijn moeder doodden vs. gehoorzaamheid en zelfopoffering.
• H. P. Foldermort probeert Harry Potter te beïnvloeden.
• LOTR De innerlijke strijd van iedereen om de ring heen. M.n. Frodo, maar ook bv. Golem.

Opoffering en verlies.
Hierdoor zijn de verhalen meer dan een kliché. Wat goed is blijft niet per definitie goed en wie kwaad is blijft niet kwaad. In de strijd tussen goed en kwaad moet worden opgeofferd en verlies geleden.
• S. w. Anakin loopt over, maar toont op het eind toch zijn goede kant.
• H. P.
• LOTR De innerlijke strijd van iedereen om de ring heen. M.n. Frodo, maar ook bv. Golem.

We weten het einde al!
In alle verhalen kennen we aan het begin al min of meer het einde. Het goede overwint en meestal weten we ook hoe dit ongeveer zal gaan gebeuren. Het verhaal gaat er dus vooral om, om te zien hoe dit precies gebeurt.
• S. w. Bij de eerste drie delen waren de laatste 3 al bekend.
• H. P.
• LOTR De ring zal worden vernietigd, maar hoe ?

Afwijkende familiestructuur hoofdpersoon.
een innerlijk element.
• S. w. Anakin Skywalker woonde alleen bij zijn moeder en is samen met haar als slaaf in dienst. Luc skywalker is geadopteerd en weet (in eerste instantie) niet wie zijn ouders zijn.
• H. P. Woont bij zijn oom. Zijn vader en moeder zijn
• LOTR Frodo is geadopteerd door zijn ‘oom’ Bilbo Balings

Meerdere generaties.
Het verhaal dat we zien staat niet op zichzelf maar is een vervolg op een onbekend en vaak mystiek verleden. Dit verleden drukt een stempel op het huidige verhaal. Eigenlijk gaan alle verhalen om twee generaties: de huidige en de voorgaande (waar iets mis is gegaan).
• S. w. Luc skywalker weet niet wie zijn ouders zijn en hoe de Jedi orde vroeger functioneerde.
• H. P. Kent ook zijn ouders niet en komt er langzaamaan achter wat er vroeger precies is gebeurt.
• LOTR Dat de situatie met de ring kon ontstaan komt door fouten uit het verleden. Hiervan is zowel de macht van de ring een product als bv. Golem. Aragorn moet de fout van zijn vader herstellen.