PDA

Bekijk de volledige versie : Grijs scherm



rob v.d Pol
14-12-2002, 21:25
Stitch jouw vraag over het grijslevel van mijn scherm kan ik via dit forum natuurlijk niet goed uitleggen, dit moet je gewoon zien .
Mijn scherm heeft ongeveer de kleuren van mijn hoofdharen ,dat is tussen licht -en donkergrijs in !!.
Je zult afhankelijk van jouw projector verschillende grijstinten moeten testen.
Mijn MDF plaat is bruto 145x113 cm met een 10 cm zwarte omkadering (4:3 beeld).
Hij is makkelijk verplaatsbaar (met één schroef aan de wand bevestigd)
en hangt normaal in mijn hobbykamer 1e etage maar verhuist regelmatig naar de woonkamer.
om DVD films of digitale foto’s te bekijken, vandaar 4:3 beeld.
Omdat ik een hekel aan zwarte balken heb maak ik waarschijnlijk nog 2 MDF schermen voor breed- (1,77:1) en een bioscoopbeeld (2.35:1).
De ondertiteling bij DVD films kan roet in het eten gooien, als ik bijvoor-
beeld Supernova of Vertical limit via mijn playstation 2 afspeel staat de
ondertiteling in of half in de zwarte balk.
Via de PC (powerdvd) staat de ondertiteling volledig in het beeld.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt,en is het mogelijk sofwarematig
hier iets aan te doen ?

De opmerking grijs kan nooit zwart worden klopt, maar een ding is zeker
het zwart word zwarter op een grijs vlak.
De kleurinstellingen van mijn NEC vt650 projector staan allemaal neutraal Bjorn.
Via de screenchecker van ELSA heb ik deze instellingen getest.
Het wit wordt door deze projector veel te vel weergegeven op een wit scherm, maar door het grijze vlak is dit aanzienlijk verbeterd.
Door de hoge contrastverhouding van 400:1 lijkt het wit nog steeds behoorlijk wit, alle andere kleuren vind ik mooier (zachter) geworden.
De superbit dvd film Vertical Limit (goeie film trouwens) laat contrast- rijke en scherpe beelden zien van o.a het Himalaja-gebergte .

Deze projector heeft een 4:3 lcd panel 1024-768 dots voor data en normale TV uitzendingen is dit beeldvullend, bij breed- en bioscoopbeeld
gebruik je maar een gedeelte hiervan.
Als mijn beide schermen gereed zijn zal een gedeelte buiten mijn scherm verlicht worden (doorlekken van licht) wat goed te zien is in een verduisterde ruimte op een witte achtergrond.
Dit probleem los ik op door de cinema position in het menu op top te zetten .
D.m.v. een matzwart plaatje (10-15cm) vlak voor de projector te plaatsen
verdwijnt dit licht aan de onderkant van het scherm als sneeuw voor de zon !!.

Graag jullie reacties en tips groetjes Rob.

garmtz
15-12-2002, 11:54
Leuke oplossing! Grijze schermen hebben meerdere redenen waarom ze een beter beeld geven. Doordat er bijvoorbeeld minder licht de kamer terug in komt, worden witte wanden minder verlicht en kaatst er minder terug, wat een beter contrast oplevert. Een grijs scherm alleen zal op zich niet je contrast verbeteren, aangezien zowel je wit als je zwart in niveau dalen, waardoor de verhouding hetzelfde blijft. Maar zoals de Greyhawk en Firehawk van Stewart al laten zien: het heeft toch zichtbaar grote voordelen t.o.v. een wit scherm.

Ik gebruik zelf met mijn CRT-projector ook een maskeringssysteem voor 2.35 films. Ik heb een 16:9 scherm, waarbij 2.35 films zwarte balken hebben boven en onder het beeld. Met behulp van de video-fase, kan ik het beeld dan naar beneden bewegen en vanaf boven een zwart rolgordijn naar beneden trekken: voila! Perfect gekaderd beeld. Alleen bij 4:3 heb ik aan de zijkanten zwarte balken. maar 4:3 materiaal kijk ik heel weinig.