PDA

Bekijk de volledige versie : Breedbeeld projectie of niet?



AlexandervanDongen
16-12-2002, 13:23
Ik ben van plan om een thuisbioscoop in mijn kelder (lekker donker!) te gaan bouwen en heb besloten het nu echt te gaan doen. Ik ben me nog aan het orienteren wat beamer betreft. Wat ik mij afvroeg is het volgende:

Je hoort namelijk van gewone en breedbeeldprojectoren. Nou had ik zoiets van, ik koop een gewone. De zwarte balken vallen dan toch niet op het witte scherm zodat ze hierdoor helemaal wegvallen. Nu is alleen het rotte dat de ondertitels van de film wel in deze zwarte balken vallen en dus onder het scherm!

Heb ik gelijk, of zijn er andere oplossingen, of raden jullie toch aan om in ieder geval naar een 16:9 projector te kijken?

Alexander

suyver
16-12-2002, 14:20
Als je een 'dedicated home theater' gaat maken in je kelder, dan heb je vast wel ruimte genoeg. Koop dan in ieder geval een CRT projector. Groot, log, zwaar, lastig af te stellen, tuurlijk. Maar wel verweg het mooiste resultaat. (CRT's zijn 4:3)

Is overigens (2e hands) nog veel goedkoper dan een DLP of een LCD ook...

Eric van Ballegoie
16-12-2002, 14:28
Veel 4:3 projectoren hebben een 16:9 stand waardoor je je projector gewoon in anamorf mode kan zetten, hierdoor komen de ondertitels binnen het 16:9 gebied.

Als je een digitale (LCD / DLP) projector koopt, let er dan op dat deze een 16:9 stand heeft, en dat de resolutie bij een 4:3 projector minimaal 1024x768 is. Anders worden er bij anamorfe waargave namelijk beeldlijnen weggegooid.

Een CRT is inderdaad aan te raden voor HT doeleinden, je moet echter wel tegen een goed exemplaar aanlopen en bovendien is het handig om je te verdiepen in de materie voordat je met een CRT begint, het ze zijn in gebruik (vooral setup) veel lastiger dan een digitale projector.

AlexandervanDongen
16-12-2002, 14:28
Mijn ruimte wordt 3.5 bij 4 meter. Ik ga dus over de vier meter beamen. Het rotte is dat als het een groot, log, ding wordt de lens dichter bij de projectiewand komt en het scherm daardoor kleiner.

AlexandervanDongen
16-12-2002, 14:31
Welke maximale projectiegrootte kan ik eigenlijk bereiken op een afstand van 4 meter?

Alexander

PM
16-12-2002, 16:34
Grootte van het beeld kan je berekenen met 'Lens'.. kan je op de site van Barco downloaden.
Ik verwacht dat je op 4 meter afstand een behoorlijk beeld krijgt.
Verder heb ik zelf een 800*600 (en dus minder dan 1024*768) DLP en vind dit geen probleem en heb in vergelijking met de meeste 1024*768 LCD's een veel mooier en ook filmischer beeld.
Maar er zijn ook mooie LCD's..
Persoonlijk vind ik een LCD geen optie voor mezelf (nee ook niet de Epson TW100 enzo). Ik vind het screendoor effect in LCD projectoren gewoon irritant. Ik heb ook een aantal nieuwe HT LCD's gezien waaronder de Epson b.v. en ik vind mijn eigen (848*600) DLP nog steeds mooier.
Maar ja alles is persoonlijk..
Ik wil je alleen aanraden om alle opties te bekijken.
Verder vind ik zelf het beeld van een (mits goed afgesteld) CRT mooier dan van de (betaalbare) LCD's en ook DLP's.

Mark van Voorthuizen
16-12-2002, 19:35
Ik vind het screendoor effect in LCD projectoren gewoon irritant. .
Wat bedoel je hier precies mee ?

Johan van den D.
16-12-2002, 20:25
Is overigens (2e hands) nog veel goedkoper dan een DLP of een LCD ook... waar kun je deze zo,n beetje vinden op de 2de hands markt
heb al een beetje gezocht maar nog niks gezien dus
http://smiliez.de/img.php/392.gif

PM
16-12-2002, 20:53
Wat bedoel je hier precies mee ?

Screendoor.. je kan de aparte pixels van de projector zien.
Naar elke LCD pixel loopt een 'kabeltjes' welke dus geen licht door laat. Dit heeft als gevolg dat je pixels op het scherm niet aan elkaar grenzen en er dus dunne streepjes tussen de pixels zitten..
Dat probleem heb je bij DLP (werkt met spiegeleltjes) en CRT niet.

Raf van Bossum
02-01-2003, 15:31
Beste Alexander,

De meeste die met projectie beginnen willen (TE)groot!
Toch zijn er meerdere grenzen aan hoe groot.
De eerste weet je al(ongeveer), hoe ver weg de projector van het scherm kan.
Ook de breedte van de kamer speelt mee.
Maar ook de capaciteit van de projector(hoeveel licht kan hij geven), en vooral hoeveel cm2 kan je zien zonder je hoofd of ogen te draaien?
Er is een "gulden regel"die altijd werkt.
2 X de breedte van het beeld, als minimale afstand tussen het scherm en je zitplek.
(of omgekeerd, de helft van de afstand tussen je zitplek en scherm is de maximale breedte van het scherm.)
Als laatste, is er de beeld/geluid verhouding.
Voor een optimaal geluid, moet je niet met je rug tegen de muur aan gaan zitten!
Minstens 1 meter er vanaf.
Dus met de 4 meter van je kamer, kom je op max. 3m te zitten en volgens de "goudenregel" mag je scherm niet breder zijn dan 1,5m.

Natuurlijk hoef je mij niet te geloven, maar probeer het maar eens uit.
Ga naar een plek waar een scherm(met bewegende plaatjes erop), en neem een rolmaatje mee.
Heen en weer lopen, totdat je denkt, dit is een lekker oogvullend plaatje, en meet de afstand op en de breedte van het scherm.
Ikzelf heb een HT in een kamer van 3,96 X 2,80.
En mijn schermbreedte is van 2m, via 1,75, naar 1,6m gegaan, en ook dat is nog net niet perfect.
Zo'n 70+ bezoekers, en gemiddeld 5 film's per week wijst uit, dat TE groot geen nut heeft.
(ps ik zit op 2,5m afstand)

Ga ook als het even kan bij zoveel als mogelijk andere HT-er's kijken die projecteren.

Groetjes,

Raf.

Johan van den D.
02-01-2003, 15:49
Mooi duidelijk verhaal over al die maten;)

AlexandervanDongen
02-01-2003, 15:57
Bedankt voor deze interessante reactie Raf! Ik begon me namelijk al een beetje zorgen te maken over de maten van de ruimte van 3.5 bij 4. Ik denk dat dit me weer wat meer motiveerd! Ik denk dat het scherm rond de 1.75 wordt. Maar....Relax! Ik moet nog een beamer aanschaffen en een nieuwe dvd-speler met dts. Tevens moet het bioscoopje ook nog in elkaar gezet worden.

Ik zal proberen dat als het zover is ik een thread over het bouwproces zal beginnen waarin iedereen de ontwikkeling kan volgen.

Alexander