PDA

Bekijk de volledige versie : wat maakt voor jou een echte thuisbios?



AlexandervanDongen
16-12-2002, 12:28
Vraagje, omdat ik bezig ben met de voorbereidingen voor het bouwen van mijn eigen thuisbioscoop.

Ik vroeg mij af wat jullie vinden wat een thuisbioscoop tot een echte bioscoop maakt.:)

Ik zou graag jullie ideeen ter inspratie willen horen. Het is nog een kale kelder waarmee ik alle kanten op kan. Daarnaast is deze thread ook wel leuk om eens te zien, wat de echte naast het technische deel de echte bioscoopervaring bevordert.

Ben benieuwd!

Alexander

Charley Baak
16-12-2002, 12:32
Heb je al hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=14920&pagenumber=1) gekeken? Kijk vooral eens bij Eric van Ballegoie en Garmtz.

AlexandervanDongen
16-12-2002, 12:35
Ja, die twee hebben me dus aangestoken met het virus.

Ik zou graag willen weten of mensen liever bioscoopstoelen of een bank zouden nemen, wat voor vloerbedeling, etc

HOE ZIET DE IDEALE THUISBIOS ERUIT?

Alexander

suyver
16-12-2002, 12:39
HOE ZIET DE IDEALE THUISBIOS ERUIT?

Een CRT projector in een totaal verduisterde kamer. Een goede DVD speler. 5 (of 7) luidspeakers die je lekker vind klinken. Een goede reciever of eind- en voorversterker kombinatie. Een lekkere bank. Een kat op schoot. Een goede fles wijn bij de hand. Een flinke kast vol DVD's. Een afstandbediening.

en....

Een begrijpende (gedogende?) vrouw. :)

Gelukkig ben ik goed voorzien.

AlexandervanDongen
16-12-2002, 12:44
Die begrijpende vriendin heb ik al, ze laat me helemaal gaan in mijn film-madness en heb haar zelfs ook een beetje aangestoken. Die kat is ook prettig.

Zouden jullie gaan voor "theaterrood" of een andere kleur? En wat about de verlichting? Ik wil in ieder geval twee lampjes aan onder mijn scherm hangen die op het doek schijnen. Moeilijk om zo'n ruimte echt gezellig te maken. By the way, volstaat het doortrekken van de vloerbedekking op de muren om het galmen tegen de muren tegen te gaan?

Alexander

suyver
16-12-2002, 12:47
Qua kleur en verlichting moet je natuurlijk doen wat je zelf het mooiste vind. Ik zou persoonlijk inderdaad voor theater-rood op de vloeren en het onderste deel van de muren gaan en de rest dan zwart verven. Maar je kan op het web veel voorbeelden vinden (vooral ook via avsforum) en dan kan je bekijken wat je het beste bevalt.

Raskel
16-12-2002, 13:12
Hoe groot is de ruimte en wat voor een systeem heb je?

AlexandervanDongen
16-12-2002, 13:25
De ruimte is 3,5 x 4 meter. Ik ga over de vier meter beamen.
Ik kan 4 of 6 dokerrode bioscoopstoelen krijgen en een scherm met gaatjes zodat ik de centerspeaker erachter kan hangen.

Mijn set is: receiver: STR DE-475, boxen 5.1 set van Eltax, waar ik zeer tevreden over ben. Ik moet nog een beamer aanschaffen (tips?) en een nieuwe dvd-speler omdat ik nu ook dts wil.

Alexander

Eric van Ballegoie
16-12-2002, 13:32
De ruimte is 3,5 x 4 meter. Ik ga over de vier meter beamen.
Ik kan 4 of 6 dokerrode bioscoopstoelen krijgen en een scherm met gaatjes zodat ik de centerspeaker erachter kan hangen. Denk hier goed over na! Ik weet niet hoe groot je wilt gaan projecteren, maar als je je scherm voor de center hangt dan betekend dat dat je scherm minimaal 30 cm naar voren komt, wat vrij veel is in een ruimte van maar 4 meter lang.. Je komt dan al snel heel erg dicht op het scherm te zitten wat niet prettig is bij een bron als DVD die eigenlijk toch een vrij lage resolutie heeft.. Zorgt ervoor dat je kijkhoek in ieder geval niet groter dan 30 graden wordt.

Rood tapijt op de grond en een deel van de muren is trouwens heeeeel erg mooi zoals anderen al aangaven. ;)

skank
16-12-2002, 13:35
gekkerds......... :)

dit vind ik toch wel serieus vergaand..........

AlexandervanDongen
16-12-2002, 13:38
Ik dacht zelf ook al dat het aan de kleine kant zou worden. Mijn box is maar 15 cm dik en anders hang ik hem eronder. Het is moeilijk om de kijksituatie voor te stellen. Dat is nu nog moeilijk te voorsepellen, maar ik kan me zeer goed voorstellen dat het anders vermoeiend kijkt.

Alexander

AlexandervanDongen
16-12-2002, 13:38
Wat? Skank

skank
16-12-2002, 13:40
een eigen kamer maken met speciaal tapijt....... de muren in een speciaal kleurke, dan lampjes hangen enzo......

dus een echte bioscoop nabootsen.....

AlexandervanDongen
16-12-2002, 13:41
Ja leuk toch!:D

Léon Bolweg
16-12-2002, 13:45
Wat een klein detail kan zijn........

Zo'n dolby of dts bordje lijkt mij persoonlijk erg mooi. Met een spotje erop gericht.

AlexandervanDongen
16-12-2002, 13:53
Ik wou op de muur een pop-art afbeelding schilderen van Lichtenstein. Leuk idee?

Jeroen Driessen
16-12-2002, 14:28
Wat een klein detail kan zijn........Een knopje. En als je er op drukt, komt je vriendin je netjes een biertje brengen...ja!
;)

Martin van Tuijl
16-12-2002, 14:58
Inspiratie nodig? Misschien helpt dit je een beetje op weg? (http://www.wiseacres.com/02.htm) :D

PM
16-12-2002, 15:41
Veel op internet surfen en andere HT's bekijken lijkt me een goede tip..
Verder.. de wand waarop je projecteerd helemaal zwart maken de andere wanden en plafond donkergrijs. vanaf projector in een driehoek een zwart vlak naar de hoeken (aan de schermkant) van je kamer om te zorgen dat je geen reflecties via het plafond krijgt. Verder vind ik zelf ook donker rood de kleur voor het tapijt. Dit tapijt zou ik tot 30/40 cm aan de onderkant van de muren door laten lopen.
Achterin de kamer een diffuser (dvd-kast zoals deze vaak aangeraden wordt) om reflecties te voorkomen. verder op ze zij-muren ook op bepaalde plekken wat dempingsmateriaal en evt. achter je voorspeakers. Niet veel meer dempen want dan wordt de ruimte 'dood'.
Laat maar weten waarmee je begint en we kunnen je gedurende het proces tips geven!
BTW laat niet alle kabels langs elkaar lopen.. stroom en signaal scheiden!
Verder zou ik een pronto voor de besturing van al je apparatuur en de verlichting gebruiken (icm X10). (een knop drukken en alle apparatuur gaat naar goede settings, volume etc. en licht wordt langzaam gedimt! Mooi man!

Marty vanluit
16-12-2002, 15:42
Inspiratie nodig? Misschien helpt dit je een beetje op weg? (http://www.wiseacres.com/02.htm) :D

Doet een beetje Amerikaans aan: heel gelikt, maar vaak laat de kwaliteit te wensen over (alhoewel 6 NAD THX almpifiers best lekker zijn)....
Maar toch wel leuk om mee te beginnen :D

marty :cool:

Kevin Baeckelandt
16-12-2002, 15:49
16:9 BB TV
DTS-Versterker
DVD-speler
5.1 Luidsprekers
Drank en popcorn
En.......een goeie film om te zien, liefst wanneer het buiten donker en koud is.:D ;)

skin
16-12-2002, 16:17
Vraagje, omdat ik bezig ben met de voorbereidingen voor het bouwen van mijn eigen thuisbioscoop.

Ik zou graag jullie ideeen ter inspratie willen horen.
Alexander

Het beste advies wat ik je kan geven is: doe niet zoals ik, 2 jaar geleden had ik de wildste plannen het was de bedoeling een Art-nouveau stijl biosje te maken, maar ik heb het nooit afgemaakt , zodat ik nu met 40 stoelen (op een hellinkje) in een half gaar zaaltje zit:rolleyes:
Wat ik met deze lange inleiding wil zeggen is, stel jezelf een reeel doel en ga er voor:)

AlexandervanDongen
16-12-2002, 16:59
Dankjewel Marty voor de fijne tips. Ik wil eerst alles verzamelen en dan pas beginnen. Ik denk dat het fijn is dat ik niet zulke HELE hoge eisen heb, technisch gezien.
Ik weet dus nog niet wanneer het project begint, maar als ik nou tegen een fijne beamer aan zou lopen...zou het sneller gaan.

Weet iemand hoe groot ik kan projecteren op 4 meter afstand?

Alexander

AlexandervanDongen
16-12-2002, 17:01
Sorry PM bedoelde you in vorige post

Camille
16-12-2002, 17:08
Ik heb zelf een gedeelte van mijn kamer zwart geverfd en over die lengte zwarte vloerbedekking gelegd.
Ook heb ik 2 bioscoopstoelen(y) echt fantastisch vind ik zelf:D

Natuurlijk goed beeld en geluid, alleen is mijn TV nog maar een 55 cm 4:3 ding:D eerst maar weer centjes verdienen;)

Ik zal binnenkort in de thread over Foto's van je HT een aantal foto's plaatsen.

Alex, in ieder geval veel succes met je HT!:bier:

skin
16-12-2002, 18:11
[QUOTE]Originally posted by PM
[B]Veel op internet surfen en andere HT's bekijken lijkt me een goede tip..
Verder.. de wand waarop je projecteerd helemaal zwart maken

ik zou toch ook iets van wit gebruiken :D

PM
16-12-2002, 19:54
Haha.. tja.. er moet natuurlijk wel een scherm op hangen :D

Verder zou ik niet voor bioscoopstoelen maar liever voor een 'loveseat' gaan.. kan je lekker relaxed met z'n 2en in zitten.. of een bankje.

Johan van den D.
16-12-2002, 20:29
Een mooie beamer en een 7.2 speakeropstelling, hierbij uiteraard de nodige versterking
Voor de ruimte zelf een combinatie van een zwarte en rode tapijt
dit tot 1/3 op de muren (een dik tapijt)
De overige 2/3 van de muur behandelen met spachtelputz en dit sauzen in dezelfde kleuren als de vloerbedekking
Dan projecteren op een "echt"projectiescherm en een verders zwarte achterwand om het scherm heen
Twee lekkere relaxstoelen om lekker te zitten en natuurlijk een tafeltje ernaast om je glazen op te zetten
Voor de verlichting zou ik 2 halogeentjes achter(bij de achterwand) hangen en dan twee aan de linker en twee aan de rechterwand
Dit echter dicht bij de grond, dus zo,n 30 cm vanaf de grond en uiteraard naar de grond toe schijnend (gedimd dus gelijk een dimmer aanschaffen)
Dan een paar mooie filmposter aan de wanden en inderdaad een flinke kast tegen de achterwand voor(tegen) de reflecties
hierbij alles wat elektrisch is met een ab bedienen
hapje en drankje klaarzetten en je vriendin ernaast en genieten maar
http://smiliez.de/img.php/2020.gif