PDA

Bekijk de volledige versie : Actieve subwoofer



rObErTzz
09-10-2001, 14:13
Ik heb een Denon 1801 digitale Receiver en volgens de gebruiksaanwijzing moet
je een actieve subwoofer hebben.. Is dit echt de bedoeling voor het juiste effect of kan dit toch ook bereikt worden met een pasieve subwoofer??

Jeroen Klaassen
10-10-2001, 12:57
Het lijkt me verstandig om een actieve subwoofer erbij te nemen om het beste geluid te kunnen krijgen.
Bij een actieve subwoofer kan je ook het volume regelen en is de bass vaak veel beter hoorbaar.

kievit
10-10-2001, 12:58
Hee hee,
ik heb een Yamaha reciever en heb ook een aktieve sub nodig, aan een passieve heb je niets omdat deze geen versterking heeft voor het neutrale signaal dat uit de versterker komt. Je zou dus ``eigenlijk`` totaal geen geluid uit een passieve krijgen omdat deze totaal geen vermogen aangeleverd krijgt.

Ik ben op het moment nog op zoek naar een geschikte subwoofer, dus iedereen die een mening over dit onderwerp heeft of een goede sub kan aanbevelen uit ervaring, alles is welkom!

Wie kan er nog wat opheldering geven over de laagte die een sub kan gaan. Ik las pas een bericht van iemand en die zij dat hij een andere sub wou gaan kopen die ``lager`` kon gaan. Ik weet wel wat af van die Hertz en zo maar in hoe verre dit merkbaar is weet ik niet precies. Krijg je bij een lagere frequentie een andere (meer voelbare) trilling???

Allemaal bedankt weer he`!!!

PM
10-10-2001, 16:10
De Energy x6 is een leuke sub voor 1000,-

Joost
10-10-2001, 16:34
Voor subwoofers moet je even kijken bij een andere discussie die op deze site gestart is.
Ik weet alleen nu alvast dat je aan een passive subwoofer niks hebt. De subwoofer uitgang van jouw versterker, versterkt namelijk niks. Hieruit komen alleen maar signalen die opgepakt moeten worden door een actieve sub (eentje met ingebouwde versterker). Sluit je dus een passieve sub aan, iets wat volgens mij niet eens kan, dan gebeurd er dus echt helemaal niks. Je zou een passieve sub wel aan kunnen sluiten via je frontspeakers maar dit is werkelijk gewoon ***. Je schiet er ook niks mee op want de sub reageerd dan niet op het .1 kanaal wat op de DVD'tjes staan.
Een goeie sub heb je vanaf ongeveer 1000 NLG. REL is naar mijn idee het beste merk, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Joost

bmateijsen
10-10-2001, 16:36
Neem een REL...

1 van de beste op de markt.. verschillende types van ongeveer 1000 piek tot ??

zie bijv. www.homecinemachoice.com

Mike Philippens
11-10-2001, 12:15
De subwoofer uitgang van jouw versterker, versterkt namelijk niks.
Klopt, maar een passieve subwoofer moet je/KUN je niet eens daarop aansluiten. Ik heb een passieve van MB-Quart en ben er dik tevreden mee. Een passieve subwoofer heeft geen eigen versterker en moet dan ook als frontspeaker aangesloten worden. Op de sub zitten aansluitingen om de echte frontspeakers aan te sluiten. In de sub zit een filter om de lage tonen voor zichzelf te houden en de rest door te sturen naar de fronts.
Puristisch gezien misschien niet ideaal, maar ik merk er weinig van in het geluid. Klinkt als een klok. Ik heb op de sub 2 Kef's aangesloten en met vele CD's en DVD's getest en het klinkt na wat rommelen met instellingen allemaal prima. Ik heb een Sony DB840 A/V versterker en daar kun je een hoop instellen, zodat het gemis van volumeregeling (die op een actieve sub aanwezig is) teniet gedaan wordt. In de setup moet je dan wel de front speakers als 'Big' instellen. En als je een test-toon laat genereren hoor je natuurlijk niets als ie het .1 kanaal test omdat ie dat alleen naar de sub-uitgang stuurt en daar zit dan niets aan.
Dus: actieve is wellicht beter, maar passieve is mogelijk en niet per definitie klote.

forzavado
12-10-2001, 11:59
Voor een sub van rond de 1000 piek kun je ook naar de JBL digital 12 kijken. Die heb ik gekozen na lang wikken en wegen. Ook de REL kan ik aanraden (goede kwaliteit en kan -net als deze JBL- heel wat lucht verplaatsen)