PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe denkt Spielberg over DVD?



Camille
24-12-2002, 12:19
Nu de DVD van Minority Report in de Amerikaanse schappen ligt, vertelt Steven Spielberg wat hij nu eigenlijk van het medium vindt.

In eerste instantie is Spielberg onder de indruk van de technologie. Het belangrijkste van DVD is dat beeld en geluid op de best mogelijke manier tot hun recht komen volgens de regisseur. Ook is hij blij met de mogelijkheid om extraatjes toe te voegen. Desondanks heeft hij wel een eigen visie op die extraatjes. Zo zal op een Spielberg DVD nooit audiocomentaar staan. Dat vindt de regisseur zonde, want de bedoeling van de film is dat je de film kijkt en niet naar hem luistert. Ook zal hij niet snel deleted scenes op een DVD zetten.

Op persoonlijk niveau is Spielberg vooral te spreken over het formaat van DVD. Klein en compact en dat komt goed uit, want dan kan hij ze goed opbergen. De regisseur wil namelijk niet dat de kasten in zijn huis volstaan met de schijfjes of, voorheen, VHS-banden. De gekte rond DVD snapt Spielberg echter niet zo. Voor hem is de nieuwe beelddrager 'business as usual'. Eerst was iedereen helemaal wild van VHS en Beta. Nu is iedereen helemaal geobsedeerd door DVD. Er zal vast nog een keer een nieuw medium komen waar iedereen mee weg loopt, aldus Spielberg.

Bron: Planet.nl

Richard B.
24-12-2002, 19:07
Dat ie niet van commentaartracks houdt heb ik wel eens eerder gehoord ja. Het schijnt dat ie het 'afleidend' van de film vindt. Heel vreemd hoor: het lijkt me nou juist zo leuk om commentaar van hem te horen (als je hem in interviews hoort dan kun je je misschien voorstellen dat het een erg goeie verteller is).

Lex v/d Moolen
24-12-2002, 19:17
The Goonies heeft wel audiocommentaar, maar die werd dus niet door hem geregiseerd (wat ik altijd had aangenomen). Maar toch heeft hij daar een grote invloed in gehad op die film.

Daniel1974
25-12-2002, 12:00
Er gaan toch geloog ik geruchten dat Spielberg voor Schindlers List een uitzondering wou maken.

En over die deleted Scenes, ik kan mij geloof ik herrineren dat : Close Encounters, Jurassic Park, The Lost World & ET (al dan wel vie de DVD-rom) toch allemaal verwijderde scenes hebben.

Dat het afleidt van de film, dat heeft ie geloof ik ook eens gezegd ja maar dat is nogal tegenstrijdig als je je realiseert dat hij in het interview dat op de DVD van Lawrence Of Arabia vertelt dat het Audiocommentaar bij verre de meest interessante optie is die een DVD te bieden heeft. Hij vertelt dan over de ervaring (die overigens behoorlijk kwijl is) die hij had toen de film was gerestaureerd (schandelijk dat hij ooit is terggebracht naar 2,5 uur) door een aantal grote regiseurs waaronder hij Scorsese en nog een aantal anderen geloof ik. Ze bekeken de film terwijl Lean zelf erbij zat, en commentaar leverde op wat zij op beeld zagen.Een live audiocommentaar dus.Spielburg geeft hier nogal hoog op over deze ervaring. Echter stelt hijzelf niet deze ervaring beschikbaar aan zijn fans, hypocriet ?

Ik kan daarbij maar tot een conclusie komen, en dat is een die je ook erg vaak tegenkomt als zijn films worden gereviewd. Hij wil het filmmakers process zoveel mogelijk in het mystieke laten. Nogal een a-la Lynch achtige gedachte lijkt me. Blijkbaar is toch niet iedereen zo fan van DVD en wil zijn ervaring met de kijker delen. Andere regiseurs zijn juist erg goed bezig. Zoals Peter Jackson met zijn LOTR, maar ook George Lucas, en zeker ook Ridley Scott.

Berry vd Pluijm
25-12-2002, 12:10
Ik ben een grote Spielberg fan, en vind het heel jammer dat hij geen commentaar geeft bij zijn grootste films.. Vooral bij de Jurassic Park reeks had ik hem wel willen horen..

Verhalen vertellen is 1 ding, maar vertellen over je verhaal is een kunst die niet voor iedereen is weggelegd..

Misschien durft ie het wel niet aan..

Ghast
25-12-2002, 12:11
Andere regiseurs zijn juist erg goed bezig. Zoals Peter Jackson met zijn LOTR, maar ook George Lucas, en zeker ook Ridley Scott.


Ja he: LOTR, 3 versies ............. lekker zakken vullen Peter Jackson
George Lucas: Nieuwe Starwars reeks niet te pruimen, en dan de vernieuwde trilogie met extra beeldmateriaal (Jabba met poten !!!! haha wat een giller) en straks ook op dvd in verschillende uitgaves (gewoon, SE en BOX) ........... zakken vullen

Nee alleen ridley scott valt dan nog mee.

Daniel1974
25-12-2002, 12:59
In ieder geval krijg je wel waar voor je geld, ik weet zeker dat ook jij een stuk harden had geklaagd als deze DVD's kaal zouden worden uitgebracht.

Voorzowel Star Wars (ik vind Attack Of The Clones & The Phantom Menace erg goed, dus daar verschillen we dan in) en Lord Of The Rings worden wij ruimschoots beloond met erg interessant extra materiaal. Ja het is inderdaad zakkenkloppen maar van de andere kant is dit ook wat wij willen.

Nou Ridley Scott valt wel mee, zijn meeste film zijn als bioscooprelease ook direct de Directors Cut. Maar of ze nou zo goed geprijst zijn dat kun je je afvragen. Zowel Gladiator, als Hannibal & Black Hawk Down waren erg duur (iets van 40 Euro) Maar wederom krijg je in beide 3 gevallen wel waar voor je geld.

Lex v/d Moolen
25-12-2002, 14:22
(Jabba met poten !!!! haha wat een giller) Ik heb anders geen poten gezien, hij schuifelt toch meer als een slak. Maar ik ben met je eens dat het een slechte scene is die er niet opnieuw had ingehoeven.