PDA

Bekijk de volledige versie : Egaliteit digitale schermen



Thomas 32PW9527
24-12-2002, 19:55
Ik heb nu dus sinds een week mijn nieuwe televisie (zie naam) en ben nog steeds zeer onder de indruk van de kwaliteit. Wat mij wel is opgevallen is dat als er een groot vlak met een felle heldere kleur in beeld is (zoals een strak blauwe lucht) dat je kan zien dat een digitaal scherm toch niet helemaal effen is. Hier en daar kan je zien dat er wat lichtere lijnen door het beeld lopen (net als bij een pc scherm). Je kan het ook goed zien wanneer de televisie op een ext. kanaal staat. Nu vroeg ik me af of dit bij sommige merken erger is dan het ander (ik heb dus een Philips) en hoe dit komt?

jokey
24-12-2002, 20:47
Volgens mij is datgene wat jij bedoelt een 100hz waas. Ik heb ook een 100hz breedbeeldtoestel (ook Philips) en ik heb daar in het begin heel erg aan moeten wennen. Ik heb het eens ooit gevraagd in een winkel en daar zeiden ze dat dat typisch een "gebrek" is van een 100hz tv. En idd, op een 50hz breedbeeld (Sony) van een kennis zie ik het niet.

Volgens mij loopt er hierover ook ergens een thread; probeer de zoekfunctie eens!

Johan van den D.
24-12-2002, 22:35
Hier en daar kan je zien dat er wat lichtere lijnen door het beeld lopen (net als bij een pc schermB] zoiets heb ik ook maar dan vooral bij donkere gedeeltesziet er dan echt "digitaal" uit
lijk een beetje op een teveel uitvergrote foto op je pc zeg maar
als er dan maar iets kleur verschil is in dat stukje beeld zie je het gelijk als een echt apart vlak met een aparte kleur
klink dit een beetje bekend of is dit weer iets anders ??
heb trouwens ook een philips 100 Hz bb

Thomas 32PW9527
25-12-2002, 12:14
Dat met die donkere gedeeltes heb ik niet echt, het ging mij er meer om dat je een soort van verticale strepen (zijn er maar een paar) in je scherm hebt zoals dus ook bij pc monitoren. Het is vrij moeilijk te zien, maar wanneer je dus een felle heldere kleur in beeld hebt en het beeld beweegt horizontaal dan valt het soms op als je erop let.

Johan van den D.
25-12-2002, 15:29
zoals dus ook bij pc monitoren. sorry ,maar dat heb ik weer niet
hoe dan ook ,het blijft vreemd toch:(

Alex van den Berg
26-12-2002, 01:25
Volgens mij is datgene wat jij bedoelt een 100hz waas. Ik heb ook een 100hz breedbeeldtoestel (ook Philips) en ik heb daar in het begin heel erg aan moeten wennen. Ik heb het eens ooit gevraagd in een winkel en daar zeiden ze dat dat typisch een "gebrek" is van een 100hz tv. En idd, op een 50hz breedbeeld (Sony) van een kennis zie ik het niet.Mijn Loewe Xelos draait ook op 100 Hz, maar vertoont dit soort artifacts niet...

Mijn moeder heeft sinds een paar maanden ook een Philips breedbeeld, welke bij de standaard fabrieksinstelling hetzelfde probleem vertoonde.
Zover ik me kan herinneren, was dit probleem verdwenen nadat ik het beeldruisfilter helemaal op 0 had gezet.
Ruisfilters hebben n.l. de vervelende eigenschap om, bij een te sterke instelling, details weg te filteren waardoor vooral bij vloeiende kleurverlopen (b.v. van zon naar blauwe lucht) een plotseling verspringen van kleuren kan ontstaan (verschillende tinten van dezelfde kleur, die een duidelijk grensvlak vertonen).
Soms kan het ook het effect geven alsof je naar een soort olieverf schilderij zit te kijken (kleurvlekken).

Een beeldruisfilter is slechts interessant bij TV-uitzendingen met slechte ontvangst, maar bij het bekijken van een DVD krijg je een duidelijk betere beeldkwaliteit wanneer je het filter uitschakelt.
Ditzelfde geldt voor een eventueel "Sharpness" filter... Uitschakelen om erg lelijke edge-enhancement (een soort kontrasterende effecten langs scherpe randen) te voorkomen.



(net als bij een pc scherm)
Kijk eens of de resolutie van je PC-scherm toevallig op Hi-Color (16 bits), i.p.v. True-Color (24 of 32 bits) staat. Bij een 16 bits kleurresolutie krijg je n.l. ook dit soort kleurvertekeningen in vloeiende verlopen.
Als het enigszins mogelijk is, stel je PC-scherm dan in op 24 of 32 bits.
Succes!

Johan van den D.
26-12-2002, 08:55
waardoor vooral bij vloeiende kleurverlopen een plotseling verspringen van kleuren kan ontstaan (verschillende tinten van dezelfde kleur, die een duidelijk grensvlak vertonen).Dat is precies wat ik heb Alex
En naast dit probleem heb ik dus ook regelmatig vierkanten blokjes
Niet over het gehele beeld maar stukjes ervan
Het vreemde ervan is dat ik dit probleem nooit gehad heb maar pas sinds een paar weken terwijl er niks aan de instellingen is veranderd
In ieder geval ga ik even met de instellingen spelen wat het is wel precies het effect wat jij omschrijf en dan met name bij de donkere kleuren (daar zie je het t beste)
http://www.click-smilie.de/sammlung/weihnachten/smilie_engel01.gif

jokey
26-12-2002, 11:26
Mijn moeder heeft sinds een paar maanden ook een Philips breedbeeld, welke bij de standaard fabrieksinstelling hetzelfde probleem vertoonde.
Zover ik me kan herinneren, was dit probleem verdwenen nadat ik het beeldruisfilter helemaal op 0 had gezet.
<KNIP...KNIP>
Ditzelfde geldt voor een eventueel "Sharpness" filter... Uitschakelen om erg lelijke edge-enhancement (een soort kontrasterende effecten langs scherpe randen) te voorkomen.
Dat was ik vergeten te vermelden...ik heb bij dvd's nu ook voortaan (sinds een half jaar ofzo) alle digitale hulpjes uitstaan (digital scan, active control en nog enkele andere) en ook de scherpteregeling (sharpness) staat helemaal naar links (uit dus).
Het beeld is er echt op vooruitgegaan, zeker toen ik afgelopen weekend ook mijn standaard-scartkabel (eindelijk) vervangen heb door een Oehlbach-scartkabel.

En Loewe, daar zit ook een iets ander prijskaartje aan... ;)

Thomas 32PW9527
26-12-2002, 11:30
Natuurlijk staat mijn pc scherm op 32 bits kleuren. Het gaat mij ook niet om kleurvlekken, want daar heb ik geen last van. Het ging mij om lichtere verticale strepen in het beeld.

Alex van den Berg
26-12-2002, 11:45
Het ging mij om lichtere verticale strepen in het beeld. Hmmm.. vreemd... Dit heb k bij zowel TV's als monitoren nog nooit geconstateerd....

Dave
26-12-2002, 11:51
Natuurlijk staat mijn pc scherm op 32 bits kleuren. Het gaat mij ook niet om kleurvlekken, want daar heb ik geen last van. Het ging mij om lichtere verticale strepen in het beeld.

2 stuks, boven en onder?

Dat heeft na mijn weten iig elke vlakke monitor...

Thomas 32PW9527
26-12-2002, 12:01
Nee gewoon een lichtere balk van ongeveer een centimeter breed die van onder naar boven loopt. Er komen er meer per beeld voor.

orion1971
26-12-2002, 12:36
volgens mij moet je ermee terug naar de winkel

Dave
26-12-2002, 13:04
Nee gewoon een lichtere balk van ongeveer een centimeter breed die van onder naar boven loopt. Er komen er meer per beeld voor.

Dat is inderdaad niet hegene wat ik bedoel, dit lijkt wel op een foute connectie/ doorvoer... of een magneet in de buurt.

Frank J.
26-12-2002, 13:06
Nee gewoon een lichtere balk van ongeveer een centimeter breed die van onder naar boven loopt. Er komen er meer per beeld voor. loopt deze ook nog eens van rechts naar links in je beeld?

GrtZ

Thomas 32PW9527
26-12-2002, 13:09
Nee, niet van links naar rechts. Het is ook niet echt zichtbaar hoor, je moet echt heel goed kijken om hem te zien. Bij een normale tv uitzending zie je hem niet (alleen af en toe bij voetbal, met een grote groene grasmat). Je kan hem wel een beetje zien op een blauw scart kanaal.