PDA

Bekijk de volledige versie : subwoofer altijd nodig?



Staf van der Heijden
11-10-2001, 10:47
Wanneer ik beschik over zeer goede front en rear speakers[allen drieweg] en daar via de menu-opties van mijn dvd speler de bassen naar toe stuur, mis ik dan nog wel iets in het laag.
Wil ik graag weten voor ik geld ga uitgeven
Staf

Eric van Ballegoie
11-10-2001, 11:13
Het lligt er helemaal aan wat voor frontspeakers je hebt. Ik heb zelf grote vloerstaande Magnat speakers van ongveer een meter hoog. Deze speakers beschikken over drie 20cm woofers. Toch krijg ik met mijn 12"(30 cm) JBL subwoofer erbij veel meer punch in de bas. Het ligt helemaal aan je speakers, maar over het algemeen is een dedicated subwoofer van goede kwaliteit altijd een aanwinst.

Paul Ranft
11-10-2001, 12:03
Staf,

Ik ben het met Eric eens ;)

Feitelijk dient aan elk HT systeem een aparte (actieve) subwoofer aangesloten te zijn. Een groot aantal films worden met een diepgaande bas veel intenser beleefd dan zonder. Uiteraard moet de audiotrack op de DVD zodanig gecodeerd zijn dat daarin het subwooferkanaal is opgenomen (minimaal DD 5.1 / DTS 5.1).

Marty vanluit
11-10-2001, 13:43
Het gebruik van een (actieve) sub is wel degelijk aan te raden, maar zeker niet noodzakelijk. Als de frontzuilen genoeg bas produceren, is dit in feite genoeg. Maar voor het ECHTE HT-gevoel hoort er inderdaad een sub bij (eigenlijk zelfs twee)

Maargoed... niet iedereen kan dat betalen....

marty :cool:

forzavado
12-10-2001, 08:55
Absoluut aan te raden een mooie sub. Niet alleen om die bas een stuk dieper en krachtiger te krijgen, maar ook om de formaten weer te geven zoals het eigenlijk bedoeld is.
Als je geen aparte sub hebt ga je eigenlijk één (.1) kanaal 'oplossen' in je frontkanalen. Mijn bevindingen na aanschaf van een sub waren dan ook dat niet alleen de bas beter ging klinken maar ook de rest. Het geheel klopte gewoon beter.

En Eric: ik heb laatst ook naar Magnat's (vintage 320, zijn wel kleiner dan die van jou) geluisterd en ook daar vond ik vrij weinig laag in zitten als je kijkt naar het formaat conussen dat erin zit.

bmateijsen
19-10-2001, 16:36
Staf,

ik heb geen idee wat voor speakers je hebt, maar veel speakers kunnen niet goed gecontroleerd laag doorgeven beneden een x-aantal herz. Dit leidt tot verstoringen in het algemene geluidsbeeld ...

Hoe hoor je dit....Nou dit hoor je door een gebrom van de bass, dit is een ongecontroleerd lage toon. Vooral bij muziek hoor je dit zeer goed... bij home-theater zitten gewoonlijk extra geluiden in.

Je hebt speciale demo-disks... of test tonen, om te luisteren hoeveel laag jou speakers weergeven. THX heeft op diverse DVD's dit programmetje "gesponserd..."

Check eens tot hoeveel 'lage tonen' jou speakers gaan en ga dan luisteren in een hi-fi zaak, hoe een goede actieve sub (bijv. een REL) klinkt op dezelde set als jij thuis hebt staan,....

Bepaal dan het verschil....

Maar om kort je vraag te beantwoorden... er zijn speakers die geen sub nodig hebben.... B&W nautulus 801 bijv....

Groet Bjorn

Staf van der Heijden
22-10-2001, 20:22
Ik beschik dus over twee Linn Keilidh frontspeakers die bij mijn gewone stereo horen ,achter heb ik rwee reuzen van Kef,s staan die nog bij mijn oude stereo hoorden .Voorts heb ik de B&W lcr als center, alles ingesteld op large en de subwoofer optie uit gezet.Alles aangedreven door de Marantz sr7000 met 5 maal 100watt muziekvermogen. Kortom prachtige bassen maar inderdaad de dino voetstappen in de winkel met een sub van 1500 gulden klonken indrukwekkender al is het de vraag of ik dit wil.Wat ik met name wil weten is of het totale geluidsbeeld nog te verbeteren is vooral met muziek en dan bedoel ik de invloed van de sub op de rest van de kanalen.
Staf van der Heijden

Emperor
22-10-2001, 22:12
Wanneer ik beschik over zeer goede front en rear speakers[allen drieweg] en daar via de menu-opties van mijn dvd speler de bassen naar toe stuur, mis ik dan nog wel iets in het laag.
Wil ik graag weten voor ik geld ga uitgeven
Staf

Eigenlijk is deze vraag heel makkelijk te beantwoorden. Als in je huidige opstelling je broekspijpen op en neer klapperen van de bas dan heb je geen subwoofer nodig. :D Zo niet, ja.... dan kan een aanschaf niet lang op zich laten wachten :cool:

Maar ik ben het wel eens met mijn voorgangers. Het gebrom van de bas wordt echter niet veroorzaakt doordat het bereik van je speaker niet voldoende is. Je hoort dan simpelweg bepaalde delen van het geluid niet. Het gebrom van je bas wordt meestal veroorzaakt door te dun materiaal waarvan je kast van de speakers is gemaakt in combinatie met te weinig demping (verkeerde of te dunne baffle). Dit zelf vervangen kan een oplossing zijn. Verstand van zaken is dan wel aan te raden. (ik zou het bij voorkeur laten doen) Ook is bij goedkopere luidsprekers met bass-reflex de demping naar de bass-reflex pijp slecht of afwezig.

Ik hoop ook dat je niet te veel aan het feit hangt dat je speakers 3-weg zijn. Dit hoeft zeker niet zaligmakend te zijn. Het gevaar bij (vooral goedkope(re)) 3-weg speakers is dat dit vaak niet goed te maken is voor hetgeen zo'n speaker moet kosten. Bij goedkopere speakers kan je meestal beter voor 2-weg kiezen omdat je dan bij wijze van spreke "meer geld" per speaker te besteden hebt zodat ze beter worden. Ook het scheidingfilter is bij een 3-weg systeen vele malen gecompliceerder dus veel duurder. Bij een (wat goedkoper) 2-weg systeem kan er dus vaak een kwalitatief beter scheidingsfilter gebruikt worden.

forzavado
23-10-2001, 10:42
Mijn ervaring is dat als je speakers hebt die veel bas produceren en je gaat er een sub naast zetten dat je het hele zooitje verschrikkelijk goed op elkaar moet gaan afstemmen en afstellen. Met name faseverschillen (je hebt dan drie geluidsbronnen waar bas ui komt) kunnen de zaak flink verstoren. Vaak haal je dan nog een beter resultaat door één van de twee te gebruiken voor de bas. Dus óf de sub óf de speakers. Dus is het een goede zaak om eens zo'n sub in jouw eigen luisterruimte aan te sluiten en dan de boel te beoordelen. Met name bas kan thuis heel anders eruit komen dan in een luisterstudio in een winkel.

Marty vanluit
23-10-2001, 10:54
Die faseverschillen kun je afvangen door een scheidingsilter tussen je frontspeakers en je sub te plaatsen (niet dat die aan elkaar aangesloten hoeven te worden, dus tussen je versterker en je fronspeakers en je versterker en je sub)

Maargoed, dan ben je wel weer erg professioneel bezig.... ;)

Als je dit niet van plan bent, is de tip van Forzavado denk ik het beste: gewoon luisteren!

Marty :cool:

PM
23-10-2001, 12:11
ehhh.. ik kan de speaker groottes instellen op mijn versterker yamaha rxv800... Bij het instellen op kleine speakers stuurt hij alle lage tonen (<90hz) naar de speakers die geconfigureerd zijn voor lage tonen.
Die lage tonen kan ik vervolgens uit of main of main+sub of alleen sub laten komen...
Volgens mij heb ik geen problemen met fase verschillen... of wel??

forzavado
23-10-2001, 12:22
Ik heb ook een Yamaha gehad (795) met die functie. Dit kan inderdaad schelen, maar wat ook roet in het eten kan gooien is gewoon de opstelling en akoestiek in/van de kamer. Er is niet echt één oplossing voor dit probleem. Wat je kunt proberen als je er last van hebt is alleen sub selecteren en niet sub+main. Verbetert het geluid houdt het dan zo, zo niet dan niet. Kwestie van wat mogelijkheden proberen en luisteren. Ik ken in ieder geval niet één methode die altijd werkt, dus probeer ik altijd gewoon alles om tot het beste resultaat te komen