PDA

Bekijk de volledige versie : Beamer



PM
12-10-2001, 14:16
Weet iemand waar ik een goedkope beamer aan zou kunnen schaffen voor mijn HT?
En waar moet ik op letten bij de aanschaf van een beamer?

Eric van Ballegoie
12-10-2001, 14:41
Het ligt er helemaal aan wat je wilt. Wil je een kleine projector die makkelijk te instaleren is dan moet je opzoek naar naar een digitale projector. LCD projectoren zijn het goedkoopst, dus daar zal je al snel bij uitkomen. DLP projectoren geven een iets beter beeld doordat het zwart wat donkerder is (bij LCD is het zwart op zijn best licht-grijs).

Wil je het ultieme bioscoopbeeld dan zul je opzoek moeten naar een (tweedehands) CRT projector. CRT projectoren zijn grote logge apparaten die te herkennen zijn aan de drie (bleuw groen rood) 'lampen'. CRT projectoren zijn tweedehands te koop voor zeer schappelijke bedragen, zeg maar vanaf fl 2000. Nadeel van deze projectoren is dat ze groot (als snel 60x80 cm) en zwaar (60 tot 90 kilo) zijn.... Het grote voordeel van CRT projectoren is echter dat ze MITS GOED AFGESTELD een beeld geven waar geen enkele digitale projector aan kan tipppen. Met name het contrast is veel beter bij CRT's dan bij digitale projectoren en ook heb je geen last van de pixelstructuur die digitale projectoren hebben.

Waar kun je projectoren kopen? Dat ligt er helemaal aan hoeveel je ervoor wilt uitgeven. Kijk bijvoorbeeld eens op veilingsites als ibazar.nl of ricardo.nl. Goede tweedehands CRT projectoren kun je onderandere kopen bij Rob Dingen ( http://httpd.chello.nl/~r.dingen/ )

aetjansen
12-10-2001, 17:31
Eric heeft een goed stuk geschreven in de Computer!Totaal over HT op de PC. Daar staat ook een klein stukje in over projectoren. Hij schrijft dat projectoren om alleen tv beelden te projecteren niet zoveel kosten, die heb je al vanaf 3500 pieken.

Een beamer in hoge resolutie en ook geschikt voor PC beeld zijn natuurlijk een stuk duurder.

Ik heb het nummer effe niet bij de hand, maar kijk eens op www.computertotaal.nl (http://www.computertotaal.nl) en zoek in de archieven, daar zul je allicht wat vinden en ook wat links...

PM
15-10-2001, 08:36
Ik heb gezocht op computertotaal.nl, maar kan het artikel niet vinden... :(

aetjansen
16-10-2001, 10:53
hmm ik zal eens even kijken... ik laat het je nog effe weten...

aetjansen
16-10-2001, 10:59
Computer!Totaal van deze maand (oktober 2001, nummer 10) op pagina 32 begint het stuk "Uw eigen thuisbioscoop"

Een leuk stuk. En in de verschillende kleine gele kadertjes staat korte extra info, bijvoorbeeld over DolbyDigital en zwarte balken op een breedbeeld.

Op pagina 42 staat het stukje "Projectoren: de ultieme thuisbioscoop"



De Philips UGO X-Lite DLP is bijvoorbeeld een projector die u op uw pc en tv kunt aansluiten, met een standaardresolutie van 1024x768 en een straatprijs van Fl. 13.000,00. Goedkoper is de Canon LV-5100. Deze heeft een standaardresolutie van 800x600 en kost ongeveer Fl. 5300,00. Projectoren met alleen een tv aansluiting zijn een stuk goedkoper: voor ongeveer Fl. 3500,00 hebt u bijvoorbeeld een Sharp XV-C20E.


Bron: zoals gezegd, Computer!Totaal nummer 10, oktober 2001, geschreven door onze eigen Eric van Ballegoie

Als je em niet hebt dus effe naar de kiosk, is een lang en leuk stuk met ook info over het verschil tussen PC en stand-alone DVD.

Bedankt Eric voor zo'n artikel!

Groeten,

Marty vanluit
17-10-2001, 12:11
Als je een (relatief dus) goedkope beamer koopt, is de kans groter dat de lamp stukgaat dan bij een duurdere... En daar schuil;t nou juist het probleem: de lamp is het duurste onderdeel van de beamer, dus betaal je je blauw aan reparatiekosten...

Dus mijn tip:
- spaar onwijs lang voor een goede
- wacht lang genoed tot ze goedkoper worden

- combineer deze twee opties :D :D

Marty :cool:

PM
17-10-2001, 12:32
mm.... dan wordt het toch een grote breedbeeld denk ikk...

Philips 82cm?? Nou moet ik uitzoeken wat ik het best kan kopen...

aetjansen
17-10-2001, 12:34
En Marty, waar moet een projector dan aan voldoen wil die van jou het predikaat "goed" krijgen? Ik bedoel, zijn er modellen die bijvoorbeeld bekend staan om de lange levensduur van een lamp?

Marty vanluit
23-10-2001, 13:14
De meestere beamers zijn gemaakt voor het geven van presentaties ed. Die presentaties alleen hebben niet de frequentie en duur van een film (die van mij in ieder geval niet). Het is een feit dat de lamp van een beamer een bepaalde levensduur heeft, wat die levensduur is kan je volgens mij zo nakijken.

Op mijn werk hebben ze een beamer hangen van een ton, en die heeft na een jaar ontrouwe dienst al de geest gegeven (de lamp dan he?) Kortom: hoe duurder de beamer, des te groter de kans dat er ook een betere lamp in zit. Het beste is een beamer met een lamp voor alle drie de kleuren (blauw, groen en rood). Die gaan het langst mee, maar die lampen zijn ook weer duurder dan "gewone"....

okee dan... dus....

Ik weet het ook niet meer! :(


Kan iemand die er wel verstand van heeft licht in de zaak schijnen (met een goedkope lamp :D)?

CineMagica
24-10-2001, 15:10
Beamers zijn er in vele technologieën:

- CRT (Cathode Ray Tube oftwel de driebuis-projectoren)
- LCD (Liquid Crystal Display oftewel vloeibare kristallen + diverse variaties hierop met de aanduiding polysilicon, TFT, enz.)
- DLP (digital light projection - reflecterende chip die licht weerkaatst)
- D-ILA (digital light amplification - lichtversterkende reflecterende techniek)
- nieuwe technieken als laserprojectie, GLV, LSP, etc... maar die zul je nog niet tegenkomen in de praktijk en zijn nog extreem duur (tonnen...)

In een notendop:

CRT: goede projectoren zijn kostbaar maar geven nog steeds veruit het beste resultaat voor hometheater. Bij goed afgestelde projectoren gaan de RGB-buizen 10-12 duizend uur mee. Gaat een buis kapot dan zit je snel op 800 gulden tot meer dan 4 duizend gulden reparatie per buis (afhankelijk van type). CRT's zijn minder lichtsterk in het algemeen, maar produceren een veel helderder beeld (gaat te ver om hierop in te gaan nu)

LCD: techniek die meer en meer op de achtergrond verdwijnt met de komst van DLP en DILA. Toch: vrij goede beeldkwaliteit mogelijk. Lampen gaan meestal tussen 1000 en 2000 uur mee, vervanging van een lamp: tussen 500 en 2000 gulden. Problemen met LCD projectoren: alle goedkope varianten (onder 40K) hebben een lamp en een prisma blok verdeelt het naar drie kleuren spectrum- soms ontstaan juist daar problemen met de LCD-panels die in feite het beeld projecteren en dan is de projector vaak niet te repareren door de hoge kosten.

DLP/DILA: nauw verwant aan elkaar. Veelbelovende techniek, inmiddels in de derde generatie met de vierde op komst. Inmiddels niets van de nadelen van LCD en veel van de voordelen van CRT. Er zijn nog wel 'problemen' met DLP en dan met name met de een-chip projectoren (meestverkomend). Levensduur van de lamp meestal tussen 1000 en 4000 uur. Vervangingslamp meestal rond 600-900 gulden.

Voor home theater worden vaak (en geheel ten onrechte) LCD en DLP data projectoren ingezet die 'toevallig' video kunnen weergeven. Gevolgen: vaak slechte kleuren (door te hoge en incorrecte kleurtemperatuur), allerlei kleine beeldfouten (want ze zijn niet op snelle bewegende beelden gemaakt), etc.

CRT is het beste qua kwaliteit, LCD het goedkoopste over het algemeen, DLP het beste compromis en alternatief (natuurlijk: afhankelijk van je budget en je wensen !).

Tweedehands projectoren kopen is vaak zeer risicovol. CRT projectoren zijn vaak verkeerd afgesteld geweest en/of hebben ingebrande logo's van TV-zenders, presentaties, etc. LCD/DLP projectoren zijn vaak niet erg netjes behandeld. Vraag dus altijd een projector werkend te zien en vraag om de originele aankoopbon. Hoe dan ook: het echte home theatergenieten begint pas met een groot beeld en wat dat betreft: zelfs een budget-keus LCD projector kan een enorme belevenis zijn als je tot op dat moment nog op je TV keek. Maar wees gewaarschuwd: naar mate je er meer mee bezig bent heb je een hobby erbij waar je letterlijk honderdduizenden guldens aan op kunt maken (vooropgesteld dat je het geld hebt en een erg kalme vrouw/vriendin...) :-)

Specifieke vragen (ook van niet commerciële aard dus willen we best beantwoorden - mail dan anders wordt deze thread te lang)

Groeten,

CineMagica B.V.
High-end en mid-class home theaters & domotica
http://www.cinemagica.nl
info@cinemagica.nl

gepebril
27-10-2001, 12:27
Maar dat is op te vangen door philips lcd projectoren te kopen en de lampen direct te kopen philips zelf. Dan kosten ze zo gemiddeld fl400,- incl i.p.v. fl1200,- !!!!

Maar ik ben veel meer geinterresseer in de levensduur van de LCD-panelen en het fenomeen 'lekken' wie weet hier iets meer van. Want het schijnt dus dat naast de lampen dit ook een "addertje" onder het gras is

gr,

Albert

CineMagica
28-10-2001, 13:57
Soms is dat inderdaad mogelijk - nou zijn niet alle projectoren en lampen gelijk helaas. Philips projectoren worden overigens niet door Philips zelf maar door o.a. Toshiba, Nec en Plus gemaakt.

Het lekken van LCD panelen kan voorkomen door:

- productiefouten:
Dit is erg lastig te achterhalen, in principe is onder europees recht ten alle tijde de fabrikant aansprakelijk binnen een geaccepteerde levensduur (gem. 4 tot 5 jaar voor een CLD projector). Probleem is dat het voor consument (en vaak zelfs voor een dealer) niet te bewijzen is dat het een produktiefout betreft - vaak ben je dus overgeleverd aan de TD van het merk/importeur, etc. In de situaties die wij met Sony en Sanyo hebben meegemaakt, waren beide merken redelijk meegaand, maar ja als je net die ene gedupeerde klant bent dan zegt dat natuurlijk niets :-/

- oververhitting:
Door hitte in de projector kan een LCD-paneel onvoldoende uitzetten waardoor de druk van de vloeibare kristallen het LCD paneel doet springen. Vaak zijn dit lokale vlekken, maar zelden springt een paneel over de hele breedte/hoogte. Hierna is meestal een deel van het paneel onbruikbaar of zelfs geheel. Reparatie betekent vrijwel altijd het gehele prisma blok vervangen, wat vaak betekent: einde projector (door hoge reparatiekosten). Echter, oververhitting zou uitgelegd kunnen worden als een fabricagefout, de fabrikant moet rekening houden met warmte-afvoer, koeling en beveiliging van de projector op dit soort 'events'. Ook hier geldt: vrijwel niet te bewijzen, overgeleverd aan garantie en/of goodwill fabrikant/dealer.

- breuk na val/ruw behandeling:
Komt zeer zelden voor en is altijd te achterhalen door schade aan andere onderdelen die dan ook defect zullen zijn (gebroken kunststof ophangpunten in de projector, meerdere LCD-panels gescheurd, etc.).

- lekkage na ontplofte projectorlamp
De kans dat dit gebeurd is net zo groot als Hennie Huisman die nu aanbelt met de Lotto-kanjer: soms ontploft een projector-lamp, meestal door te langdurig gebruik, bijv. na het resetten van de lamp-counter waardoor een lamp niet 1000 maar zelf 2000 uur wordt gebruikt. Ergens in die tijd kan de lamp doorbranden en kortsluiting veroorzaken of zo sterk overhitten waardoor deze ontploft. Door de druk daarachter zullen glas en metaalsplinters door de hele projector verspreid kunnen worden en het optisch circuit met de LCD panelen ernstig beschadigen. Na zo'n gebeurtenis is de projector over het algemeen geheel verloren.

Natuurlijk: laat je niet al te bang maken door dit soort zaken> Dit zijn uitzonderlijke situaties en op elke duizend verkochte projectoren gaar er op deze manier slechts 2 tot 3 maximaal defect.

Wij bieden overigens wel een life-time garantie aan inclusief projector lampen en risico's op ontploffing van lampen, etc. Voor een meerprijs zijn alle risico's incl. diefstal en defecten voor 3 of 5 jaar gedekt via een verzekering. Tot onze officiële opening in januari zullen we mede uit concurrentie oiverwegingen hier nog geen details over geven.

gepebril
28-10-2001, 21:45
Er zijn slechts enkele personen in het leven die echt verstand van zaken hebben er niet om heen lullen en met je mee denken. Cinemagic behoort tot dez groep.

Grote dank voor deze uitleg !!!!!!!!

gr,

Albert

CineMagica
28-10-2001, 23:17
graag gedaan :D

Een van de dingen die wij ons voorgenomen hebben: kennis (gratis) delen. Zo zullen we ook workshops en info-middagen en avonden organiseren. Daarbij geldt: alles wat we in ons eigen pand organiseren: gratis toegankelijk.

Op deze manier kunnen we van elkaar leren en nog meer plezier beleven aan het film en HT-gebeuren :cool:

Maar ja, voorlopig zijn we nog aan het verbouwen en zo tot de opening in januari. Tot die tijd zijn wij op diverse fora te vinden.

Met vragen kun je ook altijd mailen naar info@cinemagica.nl

Gr., Nico