PDA

Bekijk de volledige versie : Veilen op eBay?



rkrijger
10-01-2003, 08:18
Hoi,

Ik doe het even op dit forum. Misschien met het eigenlijk ergens anders, maar goed...

Heeft iemand ervaringen met eBay? Ik wil dit jaar mijn collectie wat aanvullen met 2e hands titels.

Ik struin er nu 2 weekjes rond en mijn conclusie is:

- veel handelaren
- gemiddeld niet zo'n hele lage prijs
- ook veel dubieuze aanbieders (geen reacties op vragen via e-mail)

Maar wellicht zit ik er naast...

Iemand ervaringen?

Peedeepee
10-01-2003, 08:43
Ja ik handel veel op de amerikaanse ebay, nooit problemen gehad. Ik koop echter nooit dvd's, meestal toch te duur...

suc6:)

yakhals
10-01-2003, 09:17
DVD's de niet meer in de winkel te koop (Criterions, Limited Editions) zijn koop ik nog wel eens op de Amerikaanse of Duitse Ebay. Het gaat hier voor mij altijd om R1 DVD's. Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen mee. Vooral in Duitsland kan je nog wel eens een leuke R1 voor weinig vinden.
De verzendtijd van America / Canada naar Nederland kan wel oplopen tot 4 weken. Hou daar wel rekening mee!

Bob
10-01-2003, 10:14
Toch steikum verkeerd draadje?

Buscemi
10-01-2003, 10:30
Zelf veil ik al sinds 1999 op eBay, als verkoper, maar ik heb ook veel gekocht. Alles onder de naam Buscemi, net als hier.
Ik vind het hardstikke veilig omdat je als koper én verkoper een stemmensaldo opbouwt waaruit je betrouwbaarheid is af te lezen. Heeft iemand geen, weinig of negatieve stemmen, dan ga je gewoon niet met hem in zee.
Wél zijn de prijzen, en zeker voor DVD's, een stuk hoger dan hier op dvd.nl. Dat komt volgens mij door het feit dat op eBay veel professionele handelaren hun DVD's aanbieden.

En ja, deze thread had eigenlijk ergens anders gestart moeten worden. Maar wat maakt het uit, de crew zal hem wel verplaatsen:D ;)

rkrijger
10-01-2003, 11:01
Ik vind het hardstikke veilig omdat je als koper én verkoper een stemmensaldo opbouwt waaruit je betrouwbaarheid is af te lezen. Heeft iemand geen, weinig of negatieve stemmen, dan ga je gewoon niet met hem in zee.

Maar als niemand zaken met je doet omdat je geen stemmensaldo hebt, dan bouw je ook geen saldo op... :o

Buscemi
10-01-2003, 11:33
Maar als niemand zaken met je doet omdat je geen stemmensaldo hebt, dan bouw je ook geen saldo op... :o
Daar heb je volkomen gelijk in, en dat is juist wat het voor "beginners" op Ebay zo moeilijk maakt. Want veel mensen kijken eerst naar de betrouwbaarheid.
Als je als "handelaar" begint op eBay is het daarom misschien ook verstandig om een beetje soepel met betalingen om te gaan. Normaal gesproken wil je natuurlijk eerst geld zien voordat je een DVD verstuurt... :D

rkrijger
10-01-2003, 11:49
Daar heb je volkomen gelijk in, en dat is juist wat het voor "beginners" op Ebay zo moeilijk maakt. Want veel mensen kijken eerst naar de betrouwbaarheid.
Als je als "handelaar" begint op eBay is het daarom misschien ook verstandig om een beetje soepel met betalingen om te gaan. Normaal gesproken wil je natuurlijk eerst geld zien voordat je een DVD verstuurt... :D

Ik stuur (bij dvd.nl-handel) altijd meteen gewoon de DVD of het geld op. Op e-bay zou je natuurlijk je saldo kunnen opbouwen met kopen en daarna wat proberen te verkopen.

Of werkt dat niet?

Als je hoogste bieder bent, "krijg" je heb object toch ongeacht je saldo?

Buscemi
10-01-2003, 11:57
Ik denk wel dat dit zou werken. Als je plus 10 achter je naam hebt staan ziet altijd beter uit dan 0.
Ikzelf heb het geluk dat ik begon op eBay toen ze nog in hun "kinderschoenen" stonden met als voordeel dat bijna niemad nog veel stemmen had. Ikzelf heb er inmiddels +250, maar je ziet daar mensen met een stemmensaldo van 750, 1000 ja zelfs in de 2000 (hoewel dat er maar enkelen zijn). Dat zijn de echte handelaren (professioneel), duurder maar wél betrouwbaar.
En als koper maakt het niet zoveel uit op eBay, want de "handelaar" wil toch meestal eerst zijn geld zien voordat hij je de DVD stuurt.

rkrijger
10-01-2003, 12:03
En als koper maakt het niet zoveel uit op eBay, want de "handelaar" wil toch meestal eerst zijn geld zien voordat hij je de DVD stuurt.

Hmm, dat, terwijl het hier op dvd.nl toch meer een ons-kent-ons-incest-kliekje is hè? :D
Persoonlijk vind ik dat laatste (ons-kent-ons) wel heel fijn werken hier. En ook nog nooit problemen gehad...

Buscemi
10-01-2003, 13:05
Hmm, dat, terwijl het hier op dvd.nl toch meer een ons-kent-ons-incest-kliekje is hè? :D
Persoonlijk vind ik dat laatste (ons-kent-ons) wel heel fijn werken hier. En ook nog nooit problemen gehad...
Daarom kom ik ook nog maar zelden op eBay...:D

rkrijger
10-01-2003, 19:27
Daarom kom ik ook nog maar zelden op eBay...:D

Als koper of verkoper of beide?

Als je ziet hoeveel DVD's onverkocht blijven daar...

Wizzke
10-01-2003, 20:03
Kijk wel uit want er is veel illegale sh*t daar te koop.
Import uit China, kopiëen, enz.
Let op iemands aantal positieve stemmen ..... ;)

Dees

Alex van den Berg
10-01-2003, 23:02
Toch steikum verkeerd draadje? Verplaatst van DVD Veiling naar DVD Algemeen. ;)

Gabriel B.
13-01-2003, 20:31
Reeds meerdere malen gekocht en verkocht op Ebay.
Maar één enkele slechte ervaring en dit met een transactie naar het buitenland.

Mijn advies : aankopen proberen te beperken tot binnenland.

frank_black
18-05-2007, 10:08
Ik wou geen nieuw topic openen dus vraag het hier maar:

Heb een paar dagen geleden Charmed Seizoen 1 op Ebay gekocht en 'm net al binnengehad.

Nou wist ik al dat de voorkant van de dvd iets beschadigt was (dat stond bij de actie) maar nou zie ik de discs (op 5 van de 6 discs), en die zien er nog slechter uit dan een X-rental, ook 1 van die plastic houdertjes is kapot. (terwijl er in de actie staat dat de discs in goede staat zijn).

Wat moet ik doen? Een negatieve feedback achterlaten of een neutrale? voel me toch wel bezeikt.

Ivoos
18-05-2007, 10:17
Eerst contact opnemen met de verkoper, als die eerlijk is geeft hij je geld terug, daarna een neutrale feedback geven. Als hij je geen geld terug geeft en de box terugneemt, en je dus gewoon heeft afgezet, negatieve feedback geven.

Belangrijkste is eerst contact opnemen met de verkoper.

frank_black
18-05-2007, 10:30
Eerst contact opnemen met de verkoper, als die eerlijk is geeft hij je geld terug, daarna een neutrale feedback geven. Als hij je geen geld terug geeft en de box terugneemt, en je dus gewoon heeft afgezet, negatieve feedback geven.

Belangrijkste is eerst contact opnemen met de verkoper.
Thanks, heb gemailt dus ben benieuwd.

Ivoos
18-05-2007, 11:42
Oh, en bij de negatieve feedback ook duidelijk zeggen dat de DVDs beschadigd waren om volgende klanten te waarschuwen :)

Yoeri
18-05-2007, 11:57
Ik handel nou zo'n 2 jaar op ebay, and bijna elke dvd dat ik heb is 2de hands, van ebay of hier gekocht.Dat is veel goedkoper zo.

Er zit wat troep tussen, en ook ik heb wel eens een dvd gekregen die bekraster was dan de weg naar hamelen, maar over het algemeen zien de dvds die je koopt via ebay er vrij netjes, en verzorgt uit.

Nyarlathotep
18-05-2007, 19:34
Ik zit ook al ongeveer 2 jaar op Ebay. Ik heb alleen nog maar gekocht. Als je goed zoekt kan je echt koopjes vinden :)
Wat je als beginner het beste kan doen, is alleen kopen in Nederland. Dat deed ik ook, en een paar mensen zijn heel behulpzaam geweest, door goede positieve feedback achter te laten.
Probeer ook alleen bij mensen te kopen met een hoge positieve feedbackscore. Kijk ook altijd even in de feedbackhistorie van een persoon, zelfs al heeft deze overwegend goede feedback. Als er in de laatste transacties meerdere negatieve feedbacks zitten, is dit vaak ook geen goed teken.
Nadat mijn score de 10 was gepasseerd, ben ik ook in het buitenland gaan kopen. Ik heb hier slechts 1 slechte ervaring opgedaan: de aankop van de boxset van V for Vendetta. Deze werd onderschept door de douane, en ik kon dus mooi 16 euro bijlappen. En ze hadden de box flink afgeragd! Vraag dus of de verkoper een laag bedrag op het pakketje zet, om zo douaneonderschepping (4x woordwaarde) te voorkomen!
En let goed op de verzendkosten. Soms zijn deze belachelijk hoog!
Wat ik ook doe is na de aankoop (vrijwel) direct betalen. Zoals ik al zei, ik koop alleen bij mensen met een hoge positieve feedbackscore. Deze zijn betrouwbaar, en stellen het dan ook meer op prijs als je direct betaald.
Tot zover even wat tipjes ;)

frank_black
18-05-2007, 19:40
Ik zit ook al ongeveer 2 jaar op Ebay. Ik heb alleen nog maar gekocht. Als je goed zoekt kan je echt koopjes vinden :)
Wat je als beginner het beste kan doen, is alleen kopen in Nederland. Dat deed ik ook, en een paar mensen zijn heel behulpzaam geweest, door goede positieve feedback achter te laten.
Probeer ook alleen bij mensen te kopen met een hoge positieve feedbackscore. Kijk ook altijd even in de feedbackhistorie van een persoon, zelfs al heeft deze overwegend goede feedback. Als er in de laatste transacties meerdere negatieve feedbacks zitten, is dit vaak ook geen goed teken.
Nadat mijn score de 10 was gepasseerd, ben ik ook in het buitenland gaan kopen. Ik heb hier slechts 1 slechte ervaring opgedaan: de aankop van de boxset van V for Vendetta. Deze werd onderschept door de douane, en ik kon dus mooi 16 euro bijlappen. En ze hadden de box flink afgeragd! Vraag dus of de verkoper een laag bedrag op het pakketje zet, om zo douaneonderschepping (4x woordwaarde) te voorkomen!
En let goed op de verzendkosten. Soms zijn deze belachelijk hoog!
Wat ik ook doe is na de aankoop (vrijwel) direct betalen. Zoals ik al zei, ik koop alleen bij mensen met een hoge positieve feedbackscore. Deze zijn betrouwbaar, en stellen het dan ook meer op prijs als je direct betaald.
Tot zover even wat tipjes ;)
Ikzelf zit al een hele lange tijd op ebay, 't is me gewoon nog nooit gebeurt wat ik boven beschreven had en wist niet wat ik moest doen.

Heb een mailtje terug gehad dat de mevrouw boos was en dat ik niet zo moest aandringen omdat ik de box zo goedkoop had gekocht.

Waar sommige mensen het lef vandaan halen weet ik niet, maar dit wordt m'n allereeste Negative Feedback op ebay!:mrgreen:

ochjah 1 keer kijken en dan weer doorverkopen, op een wel gedetailleerde en eerlijke manier.

IveC
18-05-2007, 19:51
ik heb al verschillende gekraste dvd's gehad zelfs kopieen meestal ex rentals gewoon dus voor in de vuilbak te gooien jammer wordt nooit beschreven in de uitleg daarmee dat ik meestal bij winkels koop waar erbij staat dat de dvd nog geseald is dan ben je toch 80 procent zeker dat het geen bootleg is maar daar bestaan ook en truck voor bv de verpakken erond is vrij te koop en daar wordt ook weer misbruik van gemaakt. En oude dvd gewoon terug in het plastiekje doen en het lijkt zo goed als nieuw. Ik heb verder ook wel mooie dvd's gevonden zoals cinderella sammer edition die niet meer verkrijgbaar zijn în de winkels. Ik ben al en half jaar aktief op e-bay en twee onterechte neutraal gehad meestal beginners die exspress neutraal geven jammer

Ivoos
19-05-2007, 13:16
Neutraal maakt niet zo veel uit, je staat toch nog steeds op 100% positief dan?

Nyarlathotep
19-05-2007, 14:30
Neutraal is niet positief natuurlijk, en het gaat volgens mij wel van je positieve feedbackscore af, al ben ik daar niet zeker van...
Gelukkig heb ik nog nooit een product ontvangen wat niet aan de beschrijving voldeed. Ik ben ook heel kieskeurig! Nooit doe ik een impulsieve aankoop. En als ik niet weet of het product echt is of een bootleg, komt er wat onderzoek aan te pas. Zoek bv de hoes op op internet, of aan de hand van het barcodenummer, kijk op fora ;) . Als ik twijfel, dan koop ik het niet, of ik mail de verkoper om meer details op te vragen over het product. Als je dan geen reactie krijgt, of heel kortaf "ik weet het niet" (en dat is mij wel een paar keer overkomen), dan koop ik het niet.

Mik. V
19-05-2007, 14:38
Een Neutrale Feedback heeft geen invloed op je Feedbackscore.. Daarom is het ook neutraal:wink:

IveC
21-05-2007, 02:14
Neutraal maakt niet zo veel uit, je staat toch nog steeds op 100% positief dan?

Erg is dat niet maar als je hard je best doet en de koper heeft het zeer snel ontvangen lijkt mij positief toch beter niemand vertrtrouwd en feetbackscore met alleen maar neutraal



Een Neutrale Feedback heeft geen invloed op je Feedbackscore.. Daarom is het ook neutraal:wink:

dat hangt er vanaf hoor als je 5 keer achter elkaar neutraal hebt is dat ook niet al te goed

Hugo R
07-02-2008, 10:59
Wellicht is het binnenkort niet meer mogelijk om negatieve feedback te geven op Ebay:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7228460.stm

Ludo Keeris
07-02-2008, 19:47
Gek, ik kreeg van de week een bericht van Ebay USA dat daar juist het omgekeerde gaat gebeuren. Vanaf eind februari kunnen kopers die niet betalen geen negatieve feedback meer geven aan verkopers als ze zelf negatieve feedback hebben gekregen. Die optie juich ik toe, maar dat verkopers geen negatieve feedback meer kunnen geven zou een zeer slechte zaak zijn. Dan gaan we richting Marktplaats, waar het niet uit maakt of je reageert (lees: betaalt) of niet. Dat is voor mij juist de reden om voor Ebay te kiezen en me verre van Marktplaats te houden, ondanks de hogere kosten van Ebay.
Als Ebay dit door gaat voeren kap ik er in ieder geval mee.