PDA

Bekijk de volledige versie : dvd en video via versterker of rechtstreeks



rooijackers
10-01-2003, 20:24
Mijn tv heeft 2 scart-aansluitingen, 1 s-video en 1 tulp (zo'n gele).
Is het beter om de video en dvd via de versterker aan te sluiten op de tv of rechtstreeks via de scartingangen. Wat zijn de voordelen en nadelen van beide systemen??
Als ik het via de versterker aan zou sluiten dan moet het via de video-out van de versterker naar de video-in van de tv (s-video).
Zie ik dit goed???

Groeten

Patrick vdB
10-01-2003, 20:58
Hoi,

Hoe meer schakels in de keten des te slechter de kwaliteit. Kies voor de weg van de minste overgangen/weerstand en sluit de dvd-speler rechtstreeks aan op de tv.

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
10-01-2003, 21:05
Hoi,

Hoe meer schakels in de keten des te slechter de kwaliteit. Kies voor de weg van de minste overgangen/weerstand en sluit de dvd-speler rechtstreeks aan op de tv.
Helemaal mee eens
Gewoon vanaf de speler naar de tv zonder omwegenhttp://www.smilies.org/basesmilies/woo3.gif

rooijackers
11-01-2003, 09:53
duidelijk verhaal

bedankt

R. Schaap
11-01-2003, 09:56
Kan 1 van jullie htalwetenden de volgorde geven van beste aansluiting tot slechtste? Ik bedoel de aansluiting van dvdspeler naar televisie.

Bedankt, want daar zie ik het totaalplaatje nog niet van.

Johan van den D.
11-01-2003, 10:05
Kan 1 van jullie htalwetenden de volgorde geven van beste aansluiting tot slechtste? Ik bedoel de aansluiting van dvdspeler naar televisie.

Als je het mij vraagt dan krijg je het volgende lijstje
- Component
- RGB scart
- S-video
En alles wat daar nog onder zit moet je niet eens aan beginnen
Component kunnen velen niet aansluiten en dus zal voor de meeste een RGB scart de beste optie zijn
Al zweren sommigen ook weer bij S-video
http://www.smilies.org/basesmilies/1035551051.gif

R. Schaap
11-01-2003, 12:10
bedankt voor je info.

Ik heb zelf geen rgb aansluiting op mijn tv, dus heb ik het zo gedaan:

met de gele beeldtulp (component dus (zo heet het toch?)) uit de dvd speler naar een scartaansluiting achterin de tv. Of is het beter de gele direct in de tv te stoppen?? (met nadeel dat je eerst naar videokanaal moet....)

Ronald Dassen
11-01-2003, 13:09
bedankt voor je info.

Ik heb zelf geen rgb aansluiting op mijn tv, dus heb ik het zo gedaan:

met de gele beeldtulp (component dus (zo heet het toch?))

component heeft drie tulp aansluitingen volgens mij....alleen die gele heeft een andere naam....composiet geloof ik

Erikro
11-01-2003, 13:28
component heeft drie tulp aansluitingen volgens mij....alleen die gele heeft een andere naam....composiet geloof ik
klopt, ook wel video-out genoemd. Is de laagste in de voedselketen.

Johan van den D.
11-01-2003, 14:46
bedankt voor je info.

Ik heb zelf geen rgb aansluiting op mijn tv, dus heb ik het zo gedaan:

met de gele beeldtulp (component dus (zo heet het toch?)) uit de dvd speler naar een scartaansluiting achterin de tv. Of is het beter de gele direct in de tv te stoppen?? (met nadeel dat je eerst naar videokanaal moet....) Component is een rode, groene en blauwe tulphttp://www.smilies.org/basesmilies/flyer.gif

Patrick vdB
11-01-2003, 23:32
Hoi

Er zijn verschillende type's van signaal-overdracht, van slecht naar beter zijn dat

Composite Video

Bij dit type signaal-overdracht wordt de luminantie (signaal dat de helderheid, brightness, bevat in een zwart/wit-signaal, weergegeven door Y dat is opgebouwd uit 30% rood, 59% groen en 11% blauw) en chrominantie (kleur-informatie waarbij niet gelet wordt op de helderheid ervan, weergegeven door C) als 1 signaal door de bekende kabel met de gele cinch-steker (RCA, tulp) vervoerd.


S-video

Bij dit type signaal worden luminantie (Y) en chrominantie (C) beiden apart verstuurd door 1 kabel (met een 4-polige mini-din steker).


component

Wordt vaak verwardt met RGB (het is overigens wel de NTSC-tegenhanger van RGB) maar is toch anders van opbouw. Een component signaal bestaat uit luminantie (Y, het zwart/wit deel met de brightness-informatie) en een tweetal kleursignalen (Cb, blauw min Y, en Cr, rood min Y). Dit type signaal-overdracht wordt veel gebruikt bij projectoren en zijn vaak 3 aparte kabels.


RGB

Voor tv en RGB-compatible projectoren is dit de beste manier van signaal-verzending. De primaire kleuren Rood, Groen en Blauw worden volledig gescheiden en direct overgedragen, met een gescheiden Y en sync-signaal.

RGB kan zowel door aparte bekabeling alsook de bekende SCART-bekabeling worden doorgegeven.
Een SCART-bekabeling echter wil niet direct zeggen dat het ook RGB-signalen doorgeeft (naast RGB kan de SCART ook composite, S-video en audio-signalen doorgeven).

Naast het type signaal-overdracht is ook de aansluiting zelf van wezenlijk belang op de uiteindelijke kwaliteit. Een RGB-signaal middels een SCART-bekabeling welke van slechte kwaliteit is (of de connectoren welke van slechte kwaliteit zijn) kan nog steeds een slechter plaatje opleveren als een S-video signaal waarbij de connectoren wel een goede aansluiting maken;)

Verchil tussen de verschillende signalen is goed te zien adhv verschillende testpatronen op de diverse calibratie-dvd's. Kleurdetail, diepte ed zijn bij een composite-signaal vaak slechter als bij S-video welke op hun beurt weer slechter zijn als bij RGB/component (beide verschillen nauwelijks van elkaar).

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
12-01-2003, 00:07
component

Wordt vaak verwardt met RGB (het is overigens wel de NTSC-tegenhanger van RGB) maar is toch anders van opbouw. Een component signaal bestaat uit luminantie (Y, het zwart/wit deel met de brightness-informatie) en een tweetal kleursignalen (Cb, blauw min Y, en Cr, rood min Y). Dit type signaal-overdracht wordt veel gebruikt bij projectoren en zijn vaak 3 aparte kabels.

Dat bedoel ik
In grote lijnen is het hetzelfde als RGB (kwa kwaliteits nivo)
Dan heb ik ook gelijk even weer een vraag omtrend dit
Waarom wordt met name deze vorm (component) gebruikt om een projector van een signaal te voorzien ??
Misschien kan Patrick of iemand anders mij dit vertellen
Ik heb namelijk ook component uitgangen op mijn dvd speler zitten
Kan ik deze dan zonder problemen op een projector aansluiten
Dit is even off-topic maar nu we toch over component bezig zijn
http://www.smilies.org/basesmilies/1039989057.gif

Patrick vdB
12-01-2003, 00:23
Dan heb ik ook gelijk even weer een vraag omtrend dit
Waarom wordt met name deze vorm (component) gebruikt om een projector van een signaal te voorzien ??

Waarom juist component wordt gebruikt om projectoren te voorzien van het beeld-signaal?

Mij lijkt dat dit oa te maken heeft met de afzetmarkt, in de US zijn projectors veel meer booming-bussiness dan hier en aangezien ze juist daar veel gebruik maken van component lijkt het mij dat je daarom deze aansluiting veel tegenkomt. Overigens hebben projectors (de duurdere meestal) ook RGB-aansluiting;)

Wanneer je een dvd-speler met component-uitgangen hebt en een projector met component-ingang dan kun je de dvd-speler inderdaad gewoon aansluiten. Verwacht echter geen verbluffende beeldkwaliteit want daarvoor dien je het beeld vanuit de dvd-speler nog te scalen (progressive maken ipv interlaced).

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
12-01-2003, 00:37
Oke, dan is ook dat mij weer duidelijk Patrick;)

Johan van den D.
12-01-2003, 12:20
- Component
- RGB scart
- S-video
Ik heb component boveraan gezet omdat dit vaak beter kan zijn dan RGB
Met een RGB scart is het probleem dat de connectors vaak heel zwak zijn en dat de kabel dus kan gaan hangen
Met als gevolg een mindere kwaliteit
Met component heb je hier geen last van omdat die connectors zeer goed zitten
Door dit verschil kan het dus zo zijn dat component beter is dan RGB scart
Met name QED maakt scarts waarvan de connectors zeer goed vast zitten en dus zou in dit geval een RGB scart van weer de beste keuze zijn (deze gebruik ikzelf ook)
http://www.smilies.org/basesmilies/necureuil.gif

Foxhound
12-01-2003, 23:18
Kijk op deze link en dan wordt alles uitgelegd.
http://www.techtronics.com/uk/shop/510-how-to-hook-up-dvd-player.html



de rang orde van Component, RGB en S-video wordt ook nog eens bevestigd.

Hoop dat je hier wat aan hebt

R. Schaap
14-01-2003, 14:15
die rang is me wel duidelijk geworden. Wat mij nog niet duidelijk is is of het beter is om componenten los in je tv te stoppen of achterop een scartingang van je tv?

Patrick vdB
14-01-2003, 14:21
Hoi,

In principe is een directe verbinding beter aangezien je bij een SCART-koppelstuk weer een extra overbrenging in het systeem implementeerd;)

Overigens meld je ergens in deze thread dat je de dvd-speler middels zo'n kabel met gele tulp hebt aangesloten (al dan niet met een Scart-koppelstuk), dit is een composite-verbinding en in principe de meest slechte.

Ondersteund de TV en de DVD-speler geen RGB-signaal?

Mvrgr

Patrick

Foxhound
15-01-2003, 08:06
Component wordt meestal aangesloten via drie verschillende kabels wat ook het beste is. Je moet goed opletten zoals Alex zegt dat je Component niet met Composiet verwisselt.
Composiet heeft ook drie uitgangen, namelijk Video (geel), Audio L en Audio R, wit en rood. Deze verbinding geeft het minst kwaliteit. Component out zijn Pr, Pb en Y.

Let goed op dat je TV component Component Ingangen hebt en kijk goed in je gebruiksaanwijzing of je tv deze ingangen heeft. Component is hier in Nederland niet veel gebruikt op tv, meer in de VS en Japan. In Nederland heeft een Panasonic en een paar Toshiba TV's component in (en de meeste projector beamers).

Het meest voorkomende en het beste voor de 'normale mens is RGB' Neem een goeie scart kabel en sluit je dvd-speler direct aan op je TV via scart met RGB en je zult tevreden zijn, geloof me.

R. Schaap
16-01-2003, 15:28
Hoi,

In principe is een directe verbinding beter aangezien je bij een SCART-koppelstuk weer een extra overbrenging in het systeem implementeerd;)

Overigens meld je ergens in deze thread dat je de dvd-speler middels zo'n kabel met gele tulp hebt aangesloten (al dan niet met een Scart-koppelstuk), dit is een composite-verbinding en in principe de meest slechte.

Ondersteund de TV en de DVD-speler geen RGB-signaal?

Mvrgr

Patrick
De TV ondersteund RGB NIET!! Hoe kan ik het beeld dan het beste overbrengen? De gele tulp met scartkoppelstuk is inderdaad zoals het nu is.

Raskel
16-01-2003, 15:38
Je hebt ook scarts waarop je een s-video kunt prikken, misschien wel een optie.

Johan van den D.
16-01-2003, 19:24
[B]s-videoProbeer dan inderdaad iets met s-video te doen:)

Foxhound
17-01-2003, 02:53
In het geval dat je TV geen RGB ondersteund, zal ik voor S-Video gaan. Ik heb op mijn slaapkamer de dvd-speler verbonden met een S-video omdat ik deze speler in Hong Kong hebt gekocht, hij heeft geen scart uitgang. Dus heb ik een s-video naar scart verloop gekocht. Het verschil is bijna niet te zien met wat ik in mijn woonkamer heb, Scart via RGB. Koop gewoon een goede kabel hiervoor, je hoeft er echt geen een van 250 euro te kopen, rond de 50 euro is al goed genoeg.

Patrick vdB
17-01-2003, 14:30
De TV ondersteund RGB NIET!! Hoe kan ik het beeld dan het beste overbrengen? De gele tulp met scartkoppelstuk is inderdaad zoals het nu is.

Ondersteund de tv wel s-video (met de mini din-steker, 4-polig stekkertje)? Indien de tv dit ondersteund dan kun je voor voor een s-video aanlsuiting kiezen boven composite. Indien de tv ook geen s-video aansluiting heeft dan blijft composite als enige over. Sluit deze dan aan met zo min mogelijk tussenschakels (dus via scart. scart is niet automatisch rgb;) of de gele tulp-steker rechtstreeks in de tv, dus zonder koppelstuk).

Mvrgr

Patrick

R. Schaap
17-01-2003, 15:51
Bedankt jongens, ik ben er uit.

Ik heb een s-video kabel en de aansluitingen op tv en speler zijn aanwezig. Dus dat gaat lukken!

Groetjes