PDA

Bekijk de volledige versie : Speakerkabels afgeschermd HOE WERKT DIT?



Frank J.
14-01-2003, 20:41
Hoe werken afgeschermde speakerkabels nou eigenlijk?
Ik weet dat als je iets afschermd dan moet je het aan Aarde leggen zodat ongewenste signalen de weg van de minste weerstand kiezen zodat je signaal niet aangetast wordt.... MAAAARRRR: Zijn Receivers geaard?! en aan de andere kant hoe kun je je afgeschermde speakerkabel (de afscherming) aan Aarde leggen in dit geval?? En moet je allebij de uiteindes van je kabels aan Aarde leggen of is 1 kant voldoende.....
Ik hoop dat de technisisch onder ons mij een duidelijk antwoord kunnen even....

GrTZ

Frank J.
15-01-2003, 13:08
Kan nou echt niemand me hiermee helpen? want stel je kunt je kabels niet aarden WAAROM DAN DE MOEITE NEMEN ($$$$$$) om beschermde kabels aan te schaffen!

GrtZ

PM
15-01-2003, 13:25
Wat denk je van afscherming tegen storende signalen van buitenaf.. hiervoor hoeft hij niet perse geaard te zijn...

Frank J.
15-01-2003, 17:04
Wat denk je van afscherming tegen storende signalen van buitenaf.. hiervoor hoeft hij niet perse geaard te zijn... Als je iets wilt afschermen dan moet de buitenmantel iets zo snel mogenlijk weghalen van het gene wat je wilt beschermen dit doe je niet zomaar door een afschermlaag rondom de kern heen te leggen.....
Het moet op 1 of andere manier geaard worden lijkt mij

GrTZ

StrayDog
15-01-2003, 17:09
Wat denk je van afscherming tegen storende signalen van buitenaf.. hiervoor hoeft hij niet perse geaard te zijn...

Dat is idd het enige wat ze met afgeschermd bedoelen.

Frank J.
15-01-2003, 17:49
Dat is idd het enige wat ze met afgeschermd bedoelen. een afscherming moet ergens heen leiden. want gewoon een laag eromheen kan niet helpen ervoor...
ik zal maar eens naar een audiospeciaalzaak gaan en vragen hoe dit verder zit.....

GrtZ

Raskel
15-01-2003, 17:59
een afscherming moet ergens heen leiden. want gewoon een laag eromheen kan niet helpen ervoor...
ik zal maar eens naar een audiospeciaalzaak gaan en vragen hoe dit verder zit.....
GrtZ

Waarom? Om hetzelfde antwoord te krijgen?:rolleyes:

PS Je punt blijft hangen........

StrayDog
15-01-2003, 18:41
Ik snap idd niet echt waar je nou heen wil.
Afgeschermde kabels hebben echt niks met aarden te maken hoor.

Frank J.
15-01-2003, 19:42
Waar wil ik nou heen.... iedereen heeft het over goed AFGESCHERMDE speakerkabels. Maar (heb even met audiospeciaalzaak gebeld) goed afgeschermde speakerkabels bedoelen ze mee dat de mantel dik is zodat je er b.v. overheen kunt lopen e.d. en niet om (zoals iedereen zegt) signalen van buitenaf, stoorsignalen, af te schermen
Signaalkabels daarentegen tussen b.v. de dvd-speler en receiver (coaxiaal) zijn wel afgeschermd, ofwel deze liggen allebei aan de massa van beide aparaten om zo een potentiaal verschil tussen beide aparaten op te heffen en zo ook stoorsignalen tegen te gaan. Voedingskabels zijn ook afgeschermd maar dan ligt de mantel van de kabel aan massa van het huis tuin en keuken net.

Wat ik dus eigenlijk wilde weten en waar ik meer duidelijkheid over wilde hebben door o.a. hier te informeren, is waarom dure kabels (omdat ze goed afgeschermd zijn) aan te schaffen als je ook minder dure kabels, maar met hetzelfde kernmateriaal, kan aanschaffen van een beduidend mindere prijs....
Afschermen van speakerkabels is voor eroverheen lopen e.d.
Afschermen van signaal kabels (analoog 5.1 of coaxiaal) voor potentiaal verschil tussen beide aparaten op te lossen...

ik hoopte alleen dat een technischi mij dit hier ook kon uitleggen...

GrtZ Frank

tm030614
15-01-2003, 19:50
Kijk eens op de site www. hifi.nl

Daar is er vast wel meer over te vinden. Een ding, loop NOOIT over je speaker kabels!!! Dit is niet de functie van afscherming (met welke zaak heb jij gebeld dat ze je dit beweren... ben van dijk ofzo...). Afscherming is wel degelijk om signalen van buitenaf weg te houden. Alleen dure kabel heeft pas (merkbaar) nut bij hi-end hifi. Niet bij een alledaags setje van sony met een paar pascal speakers (niet dat deze slecht zijn of zo).
Er zit echt wel verschil in dure en goedkope kabels. Zuiverdere koper etc. Anders gevlochten (voor betere afscherming).

Maar zoals ik is zij kijk eens op hifi.nl en vraag het daar op het forum of zoek ff daar.

StrayDog
15-01-2003, 20:05
We hadden het hier eerst alleen over speakerkabels. (Dat is natuurlijk idd heel iets anders dan interconnects of netstroomkabels).

En afschermen zodat je erover heen kunt lopen??
Beetje vreemd. Een kabel hoeft alleen maar flink dik te zijn als je er over wilt lopen (wie gaat er nou trouwens over zijn kabels lopen?), maar de dikte alleen wil niet zeggen dat een kabel ook goed afgeschermd is.
Afschermen wil nl. wel degelijk zeggen; bescherming tegen (vooral) storing van buitenaf. Slecht overigens dat die audiozaak er niet eens bij vertelt.

Kijk bv. eens naar dit plaatje: http://www.qed.co.uk/cables/speaker/images/gen_bw_diag.gif

Volgens jouw audiozaak is die kabel dus alleen maar zo opgebouwd omdat je er dan fijn over kunt lopen....

Er zitten veel verschillen tussen kabels, en die verschillen zitten in materiaal, afwerking, afscherming en dikte.
En niet in dat je over de ene kabel mag lopen en een andere niet.

tm030614
15-01-2003, 20:12
Beetje dubbelop hierboven. :o ;)

StrayDog
15-01-2003, 20:17
Beetje dubbelop hierboven. :o ;)

Idd, maar de topicopener lijkt nogal moeilijk te overtuigen, dus kan nooit kwaad ;)

Frank J.
15-01-2003, 20:27
laat maar hangen jongens. afschermen doe je niet door middel van een afscherming om de kern heen dit moet geaard worden op 1 of andere manier, elke technicus moet dit toch weten.....

Maar slotje erop vind ik best....

Johan van den D.
15-01-2003, 20:29
Afschermen van speakerkabels is voor eroverheen lopen e.d.
Sorry ,maar dit is totale waanzin van de persoon die je dit verteld heeft:o
Het afschermen wil dus ook zeggen dat een stoor signaal van buiten af niet toegelaten wordt tot de kabel-ader
Door de afscherming wordt de kabel ongevoelig voor zo,n storing en pikt ie het ook niet op
Hierdoor hoeft het dus ook niet afgevoerd te worden (ook niet door zo,n afscherming)
Voor de rest kom het min of meer overeen met een signaal kabel
Misschien kun je eens bij QED op de site kijken (zoals eerder al een link is gegeven) en dan met name bij de Genesis speakerkabels

http://www.qed.co.uk/cables/speaker/genesis.html

http://www.smilies.org/basesmilies/1040743222.gif

Johan van den D.
15-01-2003, 20:31
laat maar hangen jongens. afschermen doe je niet door middel van een afscherming om de kern heen dit moet geaard worden op 1 of andere manier,


Hoe wil je speakerdraad aarden dan?
Afschermen = tegenhouden
Niet opvangen en afvoeren in dit geval

Erikro
15-01-2003, 21:42
Wel eens gehoord van "De kooi van Farraday"

NicK Portier
15-01-2003, 23:40
pff als hij zo door blijft zeuren en denkt dat hij t beter weet zou ik niet eens de moeite doen om hem proberen duidelijk te maken wat afschermen nou precies is. Vind t namelijk nutteloos om eerst te vragen wat iets is/betekent en daarna net doen of 'ie t zelf beter weet

enne je (magnetisch) afgeschermde speakers zijn toch ook niet geaard ofzo? (of toch wel? :confused: ) de mijne niet iig...

NicK Portier
15-01-2003, 23:48
Originally posted by Frank Jansen
goed afgeschermde speakerkabels bedoelen ze mee dat de mantel dik is zodat je er b.v. overheen kunt lopen e.d. en niet om (zoals iedereen zegt) signalen van buitenaf, stoorsignalen,[b] af te schermen

Dat de mantel dik genoeg is om erover heen te lopen dat is beschermen
en wat je zelf al zegt waarvan iedereen zegt wat t is, signalen van buitenaf, stoorsignalen af te schermen
Wees dan iig zo slim om daar een ander woord neer te zetten :p Nu geef je min of meer zelf aan wat afschermen is :p

Frank J.
16-01-2003, 07:47
Nog bedankt voor jullie aardige antwoorden
Het is voor mij aankomend technici zeer moeilijk om te begrijpen hoe je iets afschermd door middel van een dun laagje tussen kern en mantel. Alles wat afgeschermd wordt b.v. bij mijn studie en in de praktijk bij liften/patch kasten e.d. wordt geaard om signalen die niet gewenst zijn van buiten maar ook signalen vanzichzelf op te vangen en weg te voeren via aarde.....
En ik wil niet moeilijk doen maar ik wilde antwoord op een vraag waar iemand mij kon uitleggen wat dan de materialen doen met de signalen op een redelijke manier en niet door middel van er zit een afscherming omheen......
De zaken waar ik o.a. geweest ben : Elres Haarlem, Geluids technicus van een licht en geluids bedrijf en anderen....

zoals ik ook al eerder zei, slotje erop