PDA

Bekijk de volledige versie : audio formaten



aetjansen
15-10-2001, 21:52
Goed, ik ben effe in de war...

Ik had net de info op een rijtje in mn kop over Dolby Digital en DTS (hoewel ik nog steeds niet helemaal het verschil in de gaten heb)... en nu is er DTS ES en THX enzo. En ik weet niet wat het precies betekent. Het enige wat ik een beetje begrijp is dat er steeds meer speakers bijkomen. Bij sommige opstellingen zie ik naast de fronts en surrounds ook "halverwege" nog twee speakers staan en sommigen een centerback channel ofzo.

Kan iemand mij een beetje uitleggen wat nou wat is? Aan de prijzen van versterkers zie ik wel dat THX zo'n beetje het ultra is wat je kunt krijgen, maar ik zie niet helemaal in waarom...

Misschien voor de meeste van jullie gesneden koek, maar ik ben er nog niet helemaal uit... :)

Alex van den Berg
15-10-2001, 22:02
THX is 'slechts' een soort keurmerk... zegt eigenlijk niet veel meer als 'Nederlandse Vereninging Van Huisvrouwen' :D
De fabrikant betaald er zelfs voor om het logo te mogen dragen... Verkoopt nou eenmaal beter... :D

Dolby Digital werkt met een hogere compressie dan DTS, waardoor er minder details in het geluid aanwezig zijn...
DTS werkt met een hogere bitrate en neemt daardoor meer ruimte op een disc in.
Maar... Een hoge geluidskwaliteit is in de eerste instantie afhankelijk van de gebruikte opnametechnieken...

De extensie EX betekent dat er een Center-Back kanaal aanwezig is...
Volgens mij wordt dit ook wel DD-6.1 of DTS-6.1 genoemd, maar laat iemand mij corrigeren als dat niet zo is...

forzavado
16-10-2001, 08:40
Je kunt DTS-ES indelen in twee soorten. DTSES 6.1 matrix en DTSES discrete.
Matrix heeft hetzelfde werkingsprincipe als DD ex (er wordt doormiddel van een matrix schakeling en center back kanaal uit de twee surround kanalen gehaald. Op de dvd staat in principe dus gewoon een 6 kanaals audio formaat. Het werkt eigenlijk (net als DDex) als dpl2 alleen wordt dan de schakeiling op de achterkanalen toegepast.
Discrete spreekt voor zich. Er is een apart center back kanaal opgenomen. Er zijn dus 7 gescheiden kanalen opgenomen. Dit is, om het allemaal wat onduidelijker te maken, ook met een conventionele DTS decoder te decoderen, maar dan heb je slechts twee surroundkanalen terwijl er drie zijn opgenomen. Het beste resultaat bij een discrete opname krijg je dan ook door een discrete decoder te gebruiken, en die zitten nog lang niet in alle recievers(Denon heeft ze al wel) Je herkent deze discrete versterkers en recievers aan het DTSES logo en niet aan het notmale DTS logo (wat volgens mij wel gedragen wordt door de DTS 6.1 Matrix apparaten)

THX is slechts een keurmerk wat gekocht moet worden. Zegt misschien wel iets over de kwaliteit over het apparaat wat het thx logo heeft, maar zegt echter niets over een apparaat wat het logo niet heeft, kijk maar naar Yamaha ax1. Die heeft het logo volgens mij niet, maar speelt bepaalde apparaten met thx-logo naar mijn smaak helemaal weg.

PM
16-10-2001, 10:02
dus er is geen verschil tussen dts-ex en dts-es discrete?

forzavado
16-10-2001, 10:22
dus er is geen verschil tussen dts-ex en dts-es discrete?
Volgens mij was mijn verhaal niet duidelijk overgekomen. Probeer het nog maar een keer:
Ten eerste: DTSex bestaat niet (je hebt DTSES matrix 6.1 en DTSES discrete).

DTS ES discrete is naar mijn mening gewoon het beste wat er te krijgen is. Simpelweg omdat er een extra kanaal in de studio aan toe is gevoegd en geheel discreet wordt weergegeven.

DTS-es matrix 6.1 en DD ex (en THX ex, zoals dit weleens wordt genoemd) halen dit extra kanaal uit de twee normale surround kanalen (van de, eigelijke, 5.1 track die op de dvd staat) door middel van een matrix processor. Het resultaat is wel een 7de kanaal, maar de scheiding is een stuk minder dan DTSES discrete.

Dus: dts-es discrete en dts-es matrix zijn verschillend.


Even een praktijkvoorbeeld:
Ik heb een versterker die beide kan weergeven.
Als ik een DTSES discreet (dus 6.1 opgenomen) dvd in de speler gooi, dan herkent de versterker het zevende kanaal. (net as een speler een 5.1 kanaals opname kan onderscheiden van een 2 kanaals opname)
Als ik een gewone DTS dvd (dus 5.1) in de speler gooi dan herkent deze (uiteraard) geen zevende kanaal, want deze dvd is 5.1 kanaals. Ik kan dan twee dingen doen.
1. De dvd weergeven zoals deze op de dvd staat dus 6 kanaals (5.1 dts)
2. De dvd weergeven in matrix 6.1. Ik schakel simpelweg de matrix processor aan en deze "verzint" uit de twee suround kanalen een extra back kanaal. Dan wordt de dvd in 6.1 modus weergegeven terwijl deze 5.1 is op de dvd is gezet.

Deze tweede weergave mogelijkheid is dus te vergelijken met DTS neo:6 en dolby prologic 2 die een simpel tweekanaals signaal omzetten in een meerkanaals signaal (vaak 5.1).

aetjansen
16-10-2001, 10:48
Wordt de DTS-es een nieuwe veelgebruikte standaard? Of is het een mooie extra, maar zal het niet lonen om daarin te investeren?

PM
16-10-2001, 11:01
bestaat 5.1-ex dan ofzo...?
Ik zie ook wel eens ex op de hoesjes staan... wat houd dit dan in..?

forzavado
16-10-2001, 20:48
EX staat vaak achter DD. DD ex is de concurrent van DTSES matrix 6.1 (of andersom) en heeft hetzelfde werkingsprincipe als die matrix versie. Verschil met de DTS versie is dat het signaal dolby gecodeerd is.

Of ES een standaard wordt zal de toekomst uitwijzen. Nu is het gewoon een extra hebbedingetje (voor mij). Klinkt wel supercool moet ik erbij zeggen.
Er zijn naar mijn weten wereldwijd nog maar iets van 5 titels uit (vorige week tenminste) in DTSES discrete (waarvan er nu 2 in nederland verkrijgbaar zijn).

forzavado
17-10-2001, 07:23
nog maar iets van 5 titels uit (vorige week tenminste) in DTSES discrete (waarvan er nu 2 in nederland verkrijgbaar zijn).

Wat ik gisteravond zei was wel iets te pessimistisch, ik tel nu iets van 11 discrete en nog een aantal matrix dvd's op de DTS website.

PM
17-10-2001, 08:29
kun je de url van deze site posten?

bedankt!

forzavado
17-10-2001, 11:56
http://www.dtsonline.com
Nu maak ik toch niet teveel reclame:D
Moet je de link consumer volgen, daar staan de meest intressante dingen.

Marty vanluit
17-10-2001, 12:17
Altijd handig, dat soort sites, ik vroeg me altijd al af waar jullie dit soort informaite vandaan haalden...

Marty :cool:

forzavado
17-10-2001, 12:23
Ik zelf heb de informatie uit de gebruiksaanwijzing van mijn reciever (staat het lekker in het nederlands).
De technische achtergronden die op de site staan uitgelegd (bv. decoderingstechniek) zijn wel heel erg technisch en professioneel van aard en en ook niet echt voor een breed publiek aantrekkelijk. Maar voor de rest is het een perfecte site.

Marty vanluit
17-10-2001, 14:17
Dde gebruiksaanwijzing van mijn receiver is in het Chinees! Maargoed, onkyo he? , dan krijg je dat... :D :D :D

Marty :cool:

forzavado
17-10-2001, 14:34
Heb jij die Onkyo in Japan of china gekocht of zo? Moet toch minstens een engelse bij zitten!

aetjansen
17-10-2001, 14:43
De handleiding van mijn versterker is in het ehm... oh wacht, ik heb helemaal geen versterker :(

Nou goed, het is me wel duidelijk dat die 6.1 formaten nog erg nieuw zijn... geen gemeengoed. 5.1 zal voorlopig wel volstaan denk ik...

forzavado
17-10-2001, 14:49
Nou goed, het is me wel duidelijk dat die 6.1 formaten nog erg nieuw zijn... geen gemeengoed. 5.1 zal voorlopig wel volstaan denk ik...

Je hebt gelijk. Al zouden de genoemde 6.1 formaten standaard worden, je kunt ze gewoon met een 5.1 decoder decoderen. Dat heb ik ook een maand gedaan, en dat klink natuurlijk ook lang niet slecht. Alles kan beter. (Misschien is het over 10 jaar wel standaard om een speaker op je plafond,weet ik veel, te hebben)

martin
18-10-2001, 17:57
Hoi, ik wilde nog even kwijt dat THX niet zomaar een verkoop truukie is, het heeft wel degenlijk een functie.

THX is een geluidsbewerking die volgens de THX normen moeten voldoen.
Zoals: Timbre matching zorgt ervoor dat er een goede balance is tussen de voor en achter speakers.
RE-EQUALIZATION is om de heldere en tescherpe geluid tetemperen die in een bioscoop wel nodig zijn.
ADAPTIVE DECORRELATION brengt nimiene veranderingen aan in de tijd-fase verhouding van één surround kanaal ten opzichte van het andere surround kanaal.
THX-ULTRA deze certificaat krijgt alleen een versterker die aan al deze parameters voldoet, en ook als de versterker aan kwaliteits en prestatietests doorstaat.

Edwin V
19-10-2001, 06:55
Je hebt gelijk Martin

forzavado
19-10-2001, 11:46
THX is een geluidsbewerking die volgens de THX normen moeten voldoen.

Natuurlijk is dit zo. Het is een feit dat thx deze features heeft, ik was er ook wel bekent mee. Ik plaatste die opmerking dan ook niet voor niets. Niet iedere functie is een verbetering van het geluid, hoe mooi de theorie die erachter zit ook is. En een certificaat moet een objectief iets zijn en niet aangekocht.
Ik wil hiermee niet de technici van thx naar beneden halen (want die wetene absoluut wat ze doen) maar wel het beleid waarop het technische verhaal aan de (vaak nietswetende) consument wordt gepresenteerd.
Ik ben een half jaar geleden op zoek geweest naar een nieuwe reciever/versterker, en toen ben ik erover gaan denken om een thx(ultra) ding in huis te halen. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan, simpelweg omdat het thx systeem mij in de praktijk niet kon overtuigen. Ik heb twee versterkers van dezelfde prijs (één met en één zonder thx) naast elkaar laten zetten, laten afstellen en ben gaan luisteren (betrof denon 3801 en pioneer 909). Ik vond dat die denon gewoon beter klonk. Dus ondanks die schitterende THX-stempel op de voorkant en de door jouw genoemde functies kon die pioneer mij gewoon niet overtuigen.
Ik vind dan ook dat de manier waarop thx gepresenteerd wordt (zie www.thx.com) meer doet verwachten. Het is ook absoluut geen garantie dat een gecertificeerd apparaat beter klinkt dan een niet gecertificeerd apparaat. En dat maakt het voor mij gewoon een verkooptruc, helemaal als je ziet dat apparaten ook nog eens duurder worden om deze mooie stempel (want dat is ie) te dragen.

Jullie zullen wel merken dat ik geen THX fanaat ben. Ik wil ook niet zeggen dat thx apparatuur slecht is, maar dat het geen voorwaarde is voor een mooie HT, waardoor het hele certificaat verhaal eigenlijk gebakken lucht is, ondanks dat het garandeerd dat er bepaalde functies in het apparaat zitten. Het zou pas iets gaan betekenen als alle recievers en versterkers in een bepaalde prijsklasse (bij boven de 1000 gulden) getest worden (dat is een hele klus, want het thx handboek is nogal dik, maar toch). Dat zou een veel eerlijker afspiegeling zijn van de werkelijkheid, waardoor het certificaat ECHT wat zegt over de kwaliteit van de gecertificeerde HT ten opzichte van andere HT's. (dat is toch de bedoeling van een certificaat)

martin
19-10-2001, 17:42
Ik denk dat een apparaat pas de THX logo mag dragen als hij [b]werkelijk]/b] aan deze eisen voldoet. Het zal niet zo zijn dat een mailtje naar THX gestuurd wordt om tevragen of op een dergelijk apparaat een THX logo geplakt mag worden.

Ik heb dan toevallig wel op me DENON een THX-ULTRA logo zitten, maar ik heb hem niet hiervoor speciaal voor gekocht.

Om echt helemaal met THX inzee tegaan dan blijft het niet alleen maar bij de THX versterker.
THX- SPEAKERS
THX-DVD SPELER
THX- KABELS
THX- NORM OM DE SPEAKERS TEPLAATSEN (HOOGTE EN HOEK)

Dus je ziet dat je hier wel je knaken aan kwijt kunt raken.

wat me wel opvalt als je door je zelf ingestelde versterker op THX mode zet dat dan (bijna) al je instellingen teniet wordt gedaan.
hij laat dan het geluid horen wat van de fabriek af ingesteld is (wel volgens THX norm) dus meer dynamiek, geluidskleur endergelijke.

Alex van den Berg
19-10-2001, 20:58
Ik denk dat een apparaat pas de THX logo mag dragen als hij werkelijk aan deze eisen voldoet.Dat ben ik volkomen met je eens Martin.
Maar wat nu, wanneer een apparaat aan al deze eisen voldoet maar gewoon niet voor het THX-certifaat ter keuring wordt aangeboden omdat de fabrikant het niet van belang vindt om iets, tegen extra kosten, te laten testen wat hij al weet? Denk daar eens over na... ;)

bmateijsen
19-10-2001, 22:44
Martin,

Volgens mij heb jij dezelfde versterker als ik.... En ik heb juist die van mij gekocht vanwege het enorme verschil tussen de avc a10se en de 3800....

het geluid was vele malen voller... completer... en beter geplaatst... dan bij de 3800..

Dit mede door de THX-ultra.. in de vorm van timbre matching bijv. en resampling..... Dus THX draagt echt zijn steentje wel bij...

Over alles THX hebben, vind ik persoonlijk een beetje onzin.. Front-speakers moeten gewoon je smaak zijn.... qua klankkleur, detail, dynamiek, etc... bij de center geldt hetzelfde...

Mijn achterspeakers zijn wel THX gecertificeerd... maar dat is omdat ik absoluut dipoles wilde hebben, en dit zijn de betere die toen de markt te bieden had... en toevallig THX-gecertificeerd...

Any way, mijn mening is dat het absoluut bijdraagt in de home-cinema beleving, THX dus.....

groet Bjorn

martin
20-10-2001, 09:15
Hoi Alex.

Je bedoelt dat een apparaat met een THX-Logo beter verkoopt ??
als je dit bedoelt, denk ik dat het niet waar is, het is een stuk extra's die je wilt of niet. Het geeft misschien wel een stuk meerwaarde aan het apparaat zelf.

Hou me tegoeden dat ik hier niet de THX religie zit teverkondige hoor, het zal me een worst wezen wat je hier van vindt. maar om nu tezeggen dat het helemaal niks voorsteld gaat me een beetje tever :)

Maar goed ik heb gisteren avond DUNE (eerste schijf) gekeken in THX 5.1 mode en het klonkt best wel goed ;)

martin
20-10-2001, 09:23
Hoi Bjorn.

He leuk dat we het zelfde apparaat hebben, ik ben er wel tevreden over zoals ook me vader die heeft hem ook.

Ik vindt wel dat alles van het THX logo moet voorzien ook wel onzin, THX is voor gewone muziek helemaal niks, het klinkt voor geen meter, vandaar ze nu ook met THX-2 zijn gekomen, die wel wat goeds met muziek kunnen doen.

Ik vindt ook wel dat THX niet voor alle soorten films bedoelt is, zo gebruik ik het alleen maar bij SF films, het geeft een meer ruimtelijk effect en dynamiek aan de film.

maar goed voor en tegenstanders blijven altijd bestaan.

forzavado
22-10-2001, 08:42
Martin,
het geluid was vele malen voller... completer... en beter geplaatst... dan bij de 3800..
Hé Bjorn, je raad het al, ik bezit de 3801. Wat je zegt klopt als een bus. Die a10se is een beer van een versterker, en klinkt stukken beter dan de 3801. Ik heb hem een maandje terug beluisterd, maar heb als arm studentje helaas niet het geld ervoor (anders had ik het ook gedaan). Maar om deze met een 3801 te vergelijken gaat wel een beetje ver, omdat er een prijsverschil tussen zit van maar liefst 1500 gulden. Hier geld dus duidelijk baas boven baas.


Maar wat nu, wanneer een apparaat aan al deze eisen voldoet maar gewoon niet voor het THX-certifaat ter keuring wordt aangeboden omdat de fabrikant het niet van belang vindt om iets, tegen extra kosten, te laten testen wat hij al weet? Denk daar eens over na...
Dat heb ik gedaan en hetvolgende viel mij op:
Yamaha laat geen enkele versterker/reciever keuren, Yamaha heeft de bevestiging niet nodig.
Denon laat alleen de versterkers keuren, de recievers laten ze acherwege (waarschijnlijk om het een beetje betaalbaar te houden)

Er worden dus duidelijk keuzes gemaakt door fabrikanten of ze de apparatuur aanbieden ter "keuring" of niet. Dus er zit wel degelijk iets achter het verhaal van Alex.

Ralph
22-10-2001, 11:12
zijn er naast denon nog andere merken versterkers die al dts-es decoders hebben?
En over de denon 3800, k zag op de denon website dat er een nieuwe 3802 was, weet niet precies de verschillen met 3801, en wat is een normale prijs voor denon 3800?

forzavado
22-10-2001, 11:26
Voor zover ik weet zijn er nog geen andere merken met de dts-ES discrete decoder standaard (heb me er de laatste tijd niet echt in verdiept) Maar merken als onkyo en yamaha zijn up te daten met behulp van RS 232 waardoor je het wel discreet kunt coderen. Staat die software erop dan heb je volgens mij niets anders dan de decoder in de Denon (dat weet ik niet zeker), alleen heb je die stempel niet op de voorkant. Geen verschil dus.

Belangrijkste verschil 3801 en 3802 is aanwezigheid van dpl2 op de 3802. Normale prijs 3801 is volgens de importeur 3038 gulden, maar er is nu veel goedkoper aan te komen. 3802 zul je weinig korting op krijgen. Je krijgt in ieder geval waar voor je geld.

Marty vanluit
23-10-2001, 08:33
Ik zie julliemaal praten over al die geavanceerde thermen en apparatuur.... Kijk maar eens over een jaartje of zo, dan is die apparatuur waarvan je nu denkt dat het top-of-the-line is, allemaal alweer verouderd, d.w.z. zijn er weer nieuwe uitvindingen gedaan. :mad:

En zo gaat het maar door, net zo lang dat de DVD ook wordt vervangen en je weer van voren af aan kunt beginnen. Maar gelukkig zal dat nog ff duren, dus tot dan kan ik lekker genieten van mijn home-theatre-tje! :D

(trouwens ook zonde: ik las laatst dat een plasmaTV zo gemiddeld al na 2.5 jaar de geest geeft. Kun je gewoon weer een nieuwe kopen!)


dus....

Marty :cool:

forzavado
23-10-2001, 10:33
Kijk maar eens over een jaartje of zo, dan is die apparatuur waarvan je nu denkt dat het top-of-the-line is, allemaal alweer verouderd, d.w.z. zijn er weer nieuwe uitvindingen gedaan.
Dat is juist de uitdaging voor fabrikanten om nieuwe vindingen te doen die ook nog compatible zijn met de "huidige" (ook weer relatief) systemen. Voorbeeld DTS-ES en DD ex.
Zou deze ontwikkeling er niet zijn dan is voor velen de hobby eraf, denk ik. Voor mij wel.:D

Alex van den Berg
23-10-2001, 17:21
Kijk maar eens over een jaartje of zo, dan is die apparatuur waarvan je nu denkt dat het top-of-the-line is, allemaal alweer verouderd, d.w.z. zijn er weer nieuwe uitvindingen gedaan.

Dat is juist de uitdaging voor fabrikanten om nieuwe vindingen te doen die ook nog compatible zijn met de "huidige" (ook weer relatief) systemen.Zullen we het nog gekker maken? Veel van die uitvindingen zijn allang gedaan, maar worden niet op de markt gebracht voordat de huidige melkkoe droog staat!
Reken er maar op dat de technologie voor XHTS-12.1 allang klaar ligt!!
XHTS-12.1??? Ik bedenk maar even een term voor een eXtended Hyper Theatre System met de mogelijkheid voor zowel boven als onder de luisteraar 6.0 surround en een subwoofer. :D
Natuurlijk brengen ze dit nog niet op de markt, anders zou niemand meer een DD of DTS systeem kopen... Nee nee... Eerst allemaal kopen en dan na een paar jaar vernieuwen... Daar wordt veel meer aan verdient!! :rolleyes:

forzavado
24-10-2001, 07:16
Dit lijkt me wel wat.



XHTS-12.1??? Ik bedenk maar even een term voor een eXtended Hyper Theatre System met de mogelijkheid voor zowel boven als onder de luisteraar 6.0 surround en een subwoofer. :D

Zoiets had ik zelf ook al bij elkaar gefantaseerd zie één van m'n vorige threads:

(Misschien is het over 10 jaar wel standaard om een speaker op je plafond,weet ik veel, te hebben)
Ik weet al vast waar ik voor ga sparen!

Edwin V
25-10-2001, 07:13
zijn er naast denon nog andere merken versterkers die al dts-es decoders hebben?
En over de denon 3800, k zag op de denon website dat er een nieuwe 3802 was, weet niet precies de verschillen met 3801, en wat is een normale prijs voor denon 3800?

Jawel Kenwood heeft ze ook incl. Dolby prologic 2.

Koofie
26-10-2001, 11:58
weinig toe te voegen alles wat ik wou zeggen is al gezegd zie ik :)

Maar btw om het nog ff keer extra te zegge, THX is inderdaad maar een keurmerkie en stelt weinig voor. de meeste NIET-THX dingen zijn net zo goed.

Koofie
26-10-2001, 12:02
Het is *** maar wat je zegt Alex, ik denk inderdaad ook dat ze al met zulke systemen bezig zijn.

Maar ze wille gewoon geld verdienen op de recievers.

et Mooie is dat als je goeie tv/projector , Poweramps en mooie speakers hebt dan hoef je die niet meer aan te schaffen voor een tijd.

alleen de reciever en een paar extra speakers :)
naja kost ook wel weer veel geld :(

tja life is a bitch