PDA

Bekijk de volledige versie : TV uitzendingen in DD



Mike Philippens
15-10-2001, 22:12
Ik zie af en toe in de gids staan dat een programma in DD wordt uitgezonden, of in elk geval in Surround. Nu heb ik wel alle apparatuur om DVD's in alle mogelijke Dolby en DTS varianten af te kunnen spelen, maar hoe krijg ik een TV uitzending in suround door alle speakers? De TV kan er niets mee, dat weet ik zeker, maar betekent dat, dat ie het signaal ook niet doorgeeft?
Het antenne-signaal gaat immers eerst naar de tv en via 2 draadjes weer naar de versterker.
Op dit moment heb ik de versterker zo ingesteld, dat als ik TV als source kies er automagisch op 'nep-surround' wordt overgeschakeld. Klink allemaal net iets voller. Maar zo af en toe probeer ik 'auto-format decode' en dan is het weer gewoon stereo, dus kan de versterker geen speciaal signaal ontdekken.
Wie weet hoe het zit ?

Alex van den Berg
15-10-2001, 23:13
Bij TV uitzendingen wordt (vaak bij speelfilms) een DD-2 Surround signaal meegezonden... ook wel bekend als DD-3 of Dolby Pro-Logic. Om dit goed te kunnen beluisteren moet er dus een Dolby Pro-Logic decoder aanwezig zijn...
Deze decodeert uit een standaard stereo signaal het 3e (achter...) signaal.
Zover ik weet zijn hier verder geen speciale instellingen of aansluitingen (behalve die 3e speaker dan...) voor nodig.

Zelf heb ik 'slechts' een stereo speaker opstelling, maar ik maak wel gebruik van een DD-5.1 hoofdtelefoon... en die stelt zich dus automatisch in... :)

Mike Philippens
15-10-2001, 23:36
Zover ik weet zijn hier verder geen speciale instellingen of aansluitingen (behalve die 3e speaker dan...) voor nodig.
Dat dacht ik ook...maar mijn versterker geeft geen krimp tijdens een uitzending die volgens de gids in DS wordt uitgezonden. Zoals ik al zei: de TV heeft een audio uitgang die ik via een normaal stereo kabeltje op mijn A/V vesterker heb aangesloten. Ik vraag me af of dat wel goed is. Misschien 'eet' de TV (die helemaal niet speciaal op surround is voorbereid voorzover ik weet) het signaal op en stuurt het dus niet mee naar de versterker. Of de kabelexploitant stuurt het niet door. Zal niet de eerste keer zijn. Eurosport krijg ik tegenwoordig ook ineens in mono door - dus geen multi-language commentaar meer. Daar kan het dus ook aan liggen.
Kortom, de vraag is dus: zou ik het signaal gewoon moeten krijgen vanaf de TV naar de versterker of moet het signaal direct naar een 'Dolby Surround-Aware' aparaat?

Eric van Ballegoie
16-10-2001, 00:39
Hoi,

Programma's die via de TV (kabel) worden uitgezonden kunnen nooit Dolby Digital zijn, het Nederlandse systeem werkt met analoge signalen en dus is Dolby Digital uitgsloten. Wel zijn er veel programma's die analoog voorzien zijn van Dolby Surround informatie.

Deze informatie zit door middel van fase draaing versleuteld in het normale stereo-signaal. Een normale TV doet hier niets mee, maar is ook niet in staat om het surround signaal 'op te eten' of weg te filteren. Wanneer je een stereo TV via een analoge stereo uitgang (twee tulpstekkertjes) aansluit op een Dolby Pro Logic versterker (of een Dolby Digital versterker welke in Pro-Logic modus staat) dan moet je gewoon Dolby Surround geluid krijgen.
Vrijwel alle speelfilms die op TV worden uitgezonden hebben Dolby Surround geluid en zijn dus in Pro-Logic afspeelbaar zodat je surround geluid krijgt.

PS: Bij digitale (satteliet) TV is het wel mogelijk om Dolby Digital geluid te hebben, maar in de meeste gevallen gaat het dan gewoon om Dolby Digital 2.0, momenteel zijn er alleen een paar Duitse zenders die via de satelliet uizenden in DD 5.1

Mike Philippens
16-10-2001, 00:47
Wanneer je een stereo TV via een analoge stereo uitgang (twee tulpstekkertjes) aansluit op een Dolby Pro Logic versterker (of een Dolby Digital versterker welke in Pro-Logic modus staat) dan moet je gewoon Dolby Surround geluid krijgen.
Mooi...dat wilde ik dus even weten. Ik zal er eens heel goed op gaan letten en anders even bij de kabelmaffia informeren of zij iets met het signaal doen. Mijn versterker (Sony STR-DB840) heeft een automatische formaat detectie dus zou ik meteen moeten zien als er een Surround signaal binnenkomt.
Belangrijk voor mij was even of het aan de manier van aansluiten ligt of dat mijn TV ervoor geschikt moet zijn.
Thanks!

Alex van den Berg
16-10-2001, 00:48
Helemaal gelijk Eric... Ik had even niet stil gestaan bij het feit dat gewone TV analoog is en dus nooit Dolby Digital kan zijn.
Maar... Is Dolby Pro-Logic dus eigenlijk de officiele naam voor die analoge surround, of is dat ook al weer nieuwer en heet het gewoon Dolby Surround?

aetjansen
16-10-2001, 13:34
Zelf heb ik 'slechts' een stereo speaker opstelling, maar ik maak wel gebruik van een DD-5.1 hoofdtelefoon... en die stelt zich dus automatisch in...

Alex, wat moet ik mij voorstellen bij een DD5.1 hoofdtelefoon? Is dat een gesimuleerd 5.1 geluid?

Eric van Ballegoie
16-10-2001, 13:45
Is Dolby Pro-Logic dus eigenlijk de officiele naam voor die analoge surround, of is dat ook al weer nieuwer en heet het gewoon Dolby Surround?

Een stereo signaal met surround informatie heeft 'Dolby Surround'.

De term 'Pro Logic' is van toepassing op de decoder (en dus niet op de bron). Bij een pro-logic decoder is de techniek wat verfijnders dan bij een standaard Dolby Surround decoder wat leidt tot betere kanaalsheiding.

Omdat Pro Logic alleen met de decoder te maken heeft mag je op een videoband of DVD dus NOOIT het Pro-Logic teken zien, alleen eht Dolby Surround symbool.

Dennis
16-10-2001, 13:50
Ja Alex geef is wat info, merk; geluidskwaliteit etc en de prijs.

Alvast bedankt

Alex van den Berg
16-10-2001, 15:27
wat moet ik mij voorstellen bij een DD5.1 hoofdtelefoon?Ik heb het hier over de Sony MDR-DS5100 (http://www.sonystyle.com/electronics/prd.jsp?pid=6531)
Dit is de eerste hoofdtelefoon die is goedgekeurd voor het DD en DTS certificaat van Dolby.
De bijgeleverde draadloze hoofdtelefoon is van een goede kwaliteit maar ik heb er ook nog een extra MDR-F1 (http://www.sonystyle.com/electronics/prd.jsp?pid=291) hoofdtelefoon bij... Deze heeft minder achtergrondruis (geen infrarood) en een betere lagetonen weergave.

Alex van den Berg
16-10-2001, 15:33
Hier een iets duidelijkere foto:

Arnold van Oostrum
16-10-2001, 16:30
Mmm... inderdaad heb je bij bepaalde speelfilms een leuk surround geluid. Mijn televisie geeft dan aan dat het binnengekomen signaal stereo is. Middels de bekende matrix technieken wordt dit door de ProLogic decoder netjes omgezet.

Maar .....
Redelijk vaak zendt het Duitse ZDF speelfilms uit, waarbij mijn televisie dan NIET stereo maar PRO LOGIC aangeeft. Dus iets in het audiosignaal maakt dat het niet als stereo maar als dolby surround wordt herkend. Vraag me dan af wat dat verschil is.;)

aetjansen
16-10-2001, 16:52
Misschien dan een hele domme vraag Arnold, maar op mijn TV heb ik bij Eurosport de mogelijkheid om met de stero/mono knop van de AB te schakelen tussen Nederlands en Engels commentaar. Heeft dat er ook mee te maken? Ik bedoel, kun je dan bij je ZDF films de nasync uitzetten misschien?

Ik denk dat ik het antwoord wel weet hoor, maar toch effe checken :rolleyes:

Arnold van Oostrum
16-10-2001, 17:25
Nee.... dat heeft er niks mee te maken.
Soms zendt Duitsland inderdaad een film in twee talen uit. Het linkerkanaal wordt dan gebruikt voor de Duitse nasynchronisatie en het rechter voor de oorspronkelijke taal. Maar dan is het dus een mono-signaal (slechts 1 kanaal per taal beschikbaar).

Bij stereo en pro-logic uitzenden worden beide kanalen gebruikt voor het geluid. En dan is het in Duitsland 'immer Deutsch'. Und das ist schade!:D

aetjansen
16-10-2001, 21:09
Haha, ja precies de eeuwige erfenis van het kijken naar Duitse TV... Bedankt Arnold!

Voor Alex nog even over je hoofdtelefoon: Ik ben er achter dat een logo op een verpakking of apparaat lang niet altijd garant staat voor kwaliteit, dus: hoe bevalt jou koptelefoon met 5.1 in vergelijking tot een speaker setup?

In theorie zou het heel realistisch moeten kunnen, met onze twee oren kunnen we geluiden traceren en dan niet eens van alleen voor, achter, links en rechts, maar ook boven en onder. Er zijn ook geluidsstandaarden (in ontwikkeling) die natuurgetrouwe plaatsbepaling van geluid proberen neer te zetten met slechts twee speakers, inclusief de vertikale plaatsing (dus in boven of onder je het geluid laten klinken). De hele theorie erachter zal ik je besparen, maar vandaar dat ik heel benieuwd ben naar je "beleving" van de koptelefoon! Aan de andere kant is het wel "gewoon" dts en dd wat ie aankan en die zijn gebaseerd op de theorie-en van 5.1 of zelfs 6.1 speakers...

En oh ja, een oer-hollandsche vraag, ter lering ende vermaeck: Wat kostie?

groets!

Alex van den Berg
16-10-2001, 22:17
hoe bevalt jou koptelefoon met 5.1 in vergelijking tot een speaker setup?
...ter lering ende vermaeck: Wat kostie?Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit serieus naar een 5.1 speaker-opstelling geluisterd, dus een vergelijking is slecht te maken.
Maar... Ik weet wel wat voor, achter, links en rechts zijn... :)

Het grootste nadeel van gewone hoofdtelefoons is in de eerste plaats dat je het geluid midden in je hoofd hoort... Bij deze ligt het geluidsbeeld dus echt buiten het hoofd, wat op zich al een hele grote vooruitgang is...
Er wordt gebruik gemaakt van het 'gewoonte-effect' van de hersenen, waardoor dus door filter- en fasemanipulatie van het geluid 5 virtuele speakers om het hoofd gesimuleerd kunnen worden.

De beleving? Waanzinnig!! :D
De eerste dagen moest ik echt wennen dat ik schuin achter me een deur hoorde dichtslaan, of dat ik bij de opening van Saving Private Ryan de kogels letterlijk om mijn oren hoorde vliegen! :cool:

O ja.... 5.1 betekent dat er ook nog een subwoofer wordt gesimuleerd...
En inderdaad... Vraag me niet hoe ze zoiets kunnen simuleren, maar bij de DTS-dieptebommen van U-571 heb ik de hoofdtelefoon afgezet om te controleren of de speakers echt wel uit stonden... Je voelt de lage tonen namelijk in je lijf trillen!!

Ik denk dat een goede speakeropstelling zeker een gedetaileerder geluidsbeeld oplevert, maar over deze ervaring ben ik persoonlijk heel erg tevreden.... En... last but not least... Lekker prive, zonder iemand te storen, midden in de nacht op hoog volume een DVD'tje kijken is niet te versmaden... :D

Prijskaartje? Rond de fl 1250,=
Dat is de processor/zender en 1 infra-rood hoofdtelefoon...
Extra infra-rood exemplaren zijn los verkrijgbaar, maar de (bekabelde) MDR-F1 is eigenlijk beter vanwege de kwaliteit in het laag en het ontbreken van 'infra-rood ruis'...

Edwin V
17-10-2001, 06:49
Voor zover ik weet is stereo op een andere manier gecodeerd in de engelse zenders, waardoor je hier alleen mono krijgt

aetjansen
17-10-2001, 06:58
Bedankt Alex! Ik wil zo'n ding ook weleens beluisteren, dus misschien moet ik maar eens een bezoekje brengen aan de hifi zaak... Bedankt voor de info! Ik wist niet dat zoiets bestond!

ToolkiT
14-11-2001, 03:09
hey Alex,
Kan jij bij die Surround headset ook extra koptelefoons bestellen (IR)
Zo dat je er met meerdere tegelijk naar kan luisteren zonder de buren wakker te maken...

Alex van den Berg
14-11-2001, 03:16
ook extra koptelefoons bestellen (IR)Yep... De MDR-IF5000 (dat is dus alleen de hoofdtelefoon) is ook los te koop, zodat je zelfs met zijn tienen zou kunnen luisteren zonder dat de buren er last van hebben... :D
Ik heb helaas geen prijs, maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat zo'n los exemplaar ongeveer 200 gulden kost.

ToolkiT
14-11-2001, 03:21
Yep... De MDR-IF5000 is ook los te koop, zodat je zelfs met zijn tienen zou kunnen luisteren zonder dat de buren er last van hebben... :D
Ik heb helaas geen prijs, maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat zo'n los exemplaar ongeveer 200 gulden kost.
Dat word dus sparen geblazen!

forzavado
14-11-2001, 14:53
Alex, interessant. Wordt je niet snel luistermoe met zo'n ding op je hoofd, zeker als je zegt dat je ook lage tonen in je lijf voelt trillen. M.a.w. is het niet té intessief, zo'n koptelefoon?

Alex van den Berg
14-11-2001, 16:08
Het is eigenlijk best 'ontspannen', aangezien het geluidsbeeld niet in je hoofd ligt maar er duidelijk buiten.
De hoofdtelefoon zelf zit vrij aangenaam op het hoofd omdat de kussens niet op de oorschelp drukken, maar er omheen vallen.
Het gewicht is ook niet al te zwaar, maar de (optionele) bekabelde MDR-F1 voelt duidelijk aangenamer door het ontbreken van infraroodontvanger en 2 AA accu's.

En die lage tonen... Je ervaart een trilling in je lijf omdat de hersenen nou eenmaal vinden dat dat bij erg lage tonen het geval hoort te zijn. Maar ook dat is een psychisch effekt. Het is dus niet zo dat je lijf daadwerkelijk in trilling is en je zult ook geen nekklachten krijgen door de dieptebommen van U-571 :D

Tom Rood
14-11-2001, 22:05
He Alex,

Wat een gaaf ding die hoofdtelefoon...:D
Waar kan je die bestellen/kopen?
Of is alleen via de amerikaanse site te bestellen...?

Alex van den Berg
14-11-2001, 23:42
Waar kan je die bestellen/kopen?In iedere goede, klantgerichte en kwaliteitsbewuste audiozaak.
En dan heb ik het dus niet over Megapool ofzo... :)

Probeer wel eerst een demonstratie te krijgen voordat je koopt... Een verhaaltje is natuurlijk erg leuk, maar een beslissing moet je altijd uit eigen ervaring nemen.. :)

Rob Thijssen
15-11-2001, 13:43
Ho ho wacht even !!!!

Laat ik dit probleem nou ook hebben gehad niet zo lang geleden. Ik heb al een hele tijd een Dolby Pro Logic systeem maar kon dit nooit aansluiten omdat ik geen stereo-tv had. Nu heb ik sinds een half jaar een JVC Breedbeeld tv en 2 weken geleden had ik ineens zin om daat geluid fatsoenlijk aan te sluiten. Dus ik een kabeltje gekocht met aan allebei de uiteinden een rood en een wit tulpstekkertje. Ik steek de ene kant van de kabel achter in mijn tv, en de twee tulpstekkertjes aan de andere kant achter op mijn versterker, en w8 vol verwachting de eerstvolgende dolby uitzending af. Die komt, ik zet mijn versterker aan en.......NIETS!!! Oh ja, ik had wel geluid hoor, maar geen dolby geluid. Dus ik ga naar een winkel toe (en deze x NIET naar Dixons :( ) en leg mijn probleem voor. Die jongen kwam met de oplossing. Je moet een andere kabel hebben. Ik heb een kabel gekregen met aan de ene kant een scart-aansluiting en aan de andere kant 6 tulpstekkers, te weten:

Audio out links*
Audio out rechts*

Audio in links
Audio in rechts

Video in *
Video uit (geloof ik)

Ik heb alleen maar de * gebruikt (of de "in" stekkers, weet het ff niet meer) Ik zet de tv aan op een dolby uitzending, zet mijn versterker aan en VOILA een mooi surround geluid :) :)
De kabel kostte FL 19,95....

Succes,

Rob

Mies
16-11-2001, 10:01
PS: Bij digitale (satteliet) TV is het wel mogelijk om Dolby Digital geluid te hebben, maar in de meeste gevallen gaat het dan gewoon om Dolby Digital 2.0, momenteel zijn er alleen een paar Duitse zenders die via de satelliet uizenden in DD 5.1

Ik heb thuis een schoteltje staan op de schuur en ik moet zeggen dat dit een aanrader is!
Vaak worden films niet in DD uitgezonden maar worden meerdere talen meegestuurd in het signaal.
Zodoende kan ik op Duitse PPV kanalen (jaja, leuke funcard) vaak van Duits switchen naar Engels :).

Mies

Jason Bourne
16-11-2001, 19:10
Hee Alex zou je wat specifieker kunnen zijn over die audio-zaken. Ik denk er namelijk over om ook zo'n hoofdtelefoon te kopen.

Alex van den Berg
16-11-2001, 20:49
zou je wat specifieker kunnen zijn over die audio-zaken.Iedere audiozaak waar Sony wordt verkocht, moet in staat zijn om deze hoofdtelefoon te leveren.
Aangezien het geen produkt is wat elke week wordt verkocht, zal men hem zeker niet overal op voorraad hebben. Maar het moet toch mogelijk zijn om hem binnen 2 weken te leveren.

Ik raad je vooral aan om bij een 'betere' audioleverancier langs te gaan omdat men daar misschien wat sneller geneigt is om een model voor demonstratie te bestellen zonder dat je aan een koopverplichting vastzit.

Ik woon zelf in Arnhem... Daar zou je bijvoorbeeld bij Versloot of Hobo-HiFi langs kunnen gaan... Ik geloof dat Hobo-HiFi ook nog een filiaal in Haarlem heeft.

jh jansen
17-11-2001, 08:57
Ooit gehoord van "Dolby Pro-Logic II" (PLII) ??

Mijn nieuwe Onkyo (TX-DS595) heeft deze functie en ik vindt het geweldig !!

Pro-Logic II zet het mono (achter)surround geluid, van bijvoorbeeld TV uitzendingen of oude VHS surround films,
om naar een breedbandig stereo surround signaal. Hierdoor lijkt het of dat je naar een DD 5.1 opname luistert.

Het mooie is dat dit zowel kan bij films (PLII Movie) als bij bijvoorbeeld een stereo cd opname (PLII Music).

Jason Bourne
17-11-2001, 15:35
Ik heb gisteren even op internet gezocht en vond een prachtige hoofdtelefoon die zowel DD 5.1 alswel DTS ondersteund. Ga deze week maar eens langs bij de Vogelzang en bij IT's maar ja in Zuid-Limburg zijn niet zoveel supergoeie hifi-zaken te vinden. Trouwens als iemand er weet mag hij dat gerust laten weten.

Erik T
12-01-2002, 22:34
Waar heb je die dan gevonden die site ik ben ook wel geinterreseert in zo'n koptelefoon ??

alvast bedankt ERIK

Arjan
12-01-2002, 23:21
Voor de mensen met interesse, de koptelefoon waar Alex zo laaiend enthousiast over is (Sony MDR-DS5100) is voor een heel aardig prijsje te krijgen op deze site:

Etronics.com (http://www.etronics.com/product.asp?stk_code=sonmdrds5100&svbname=31)

Voor 309 US Dollars mag je 'm meenemen.

Ik weet echter niet hoe het zit met watt- en voltage...

Greets,

Arjan

Erik T
12-01-2002, 23:25
Ja bedankt is alleen de vraag of ik mijn dvd speler op aan kan sluiten heb namelijk de philips dvd 622


ERIK

Arjan
13-01-2002, 11:42
In de MDR-DS5100 zitten decoders voor Dolby Digital en DTS, voor zover ik weet geeft iedere Philips dvd speler zonder decoders wel het DD en DTS signaal door (ik heb een 756)

Dat betekend dat deze hoofdtelefoon gewoon is aan te sluiten op jouw dvd speler...

Greets,

Arjan

Erik T
13-01-2002, 20:57
Ja maar die dvd speler van mij heeft een coaxiale digitale uitgang en die sony koptelefoon heeft een optische ingang dus dan weet ik niet of daar kabels voor zijn ?

ERIK

M.Stal.
14-01-2002, 12:24
Mijn versterker (Sony STR-DB840) heeft een automatische formaat detectie dus zou ik meteen moeten zien als er een Surround signaal binnenkomt.


Ik heb ook deze mogelijkheid (a f d) op mijn sony receiver, maar welke surrond uitzending ik ook pak, hij geeft altijd stereo!!!!!!!!

Dus volgens mij geeft hij altijd een stereo kanaal vanuit de TV, en moet je hem zelf omzetten naar pro logic via je receiver.

Zo niet... hoe dan, vraag ik me af.

Oakey
14-01-2002, 12:37
Voor zover ik weet is stereo op een andere manier gecodeerd in de engelse zenders, waardoor je hier alleen mono krijgt

Klopt, de BBC zendt uit in NICAM-stereo (staat voor Near Instantaneously Companded Audio Multiplex), een door hunzelf ontwikkeld audioformaat. Ik heb echter in Arnhem wel stereo-geluid bij de BBC via de kabel, ik neem aan dat UPC dat converteert? Doen ze eindelijk ook eens wat goed :)

Mike Philippens
14-01-2002, 12:39
Ik heb ook deze mogelijkheid (a f d) op mijn sony receiver, maar welke surrond uitzending ik ook pak, hij geeft altijd stereo!!!!!!!!
Ik heb nu standaard voor TV/Video Cinema Mode B ingesteld. Op je display gaat dan de Pro-Logic indicator aan. Bij de meeste programma's klinkt het dan best mooi surround. By TMF hoor ik het het beste, daar hoor ik het eerst van voren komen, en na 1 sec. schieten de 2 achter speakers erbij. Probeer maar eens. Ik vind het best goed zo.

M.Stal.
14-01-2002, 12:50
ja precies, dat is de enige manier om surround te krijgen via de TV. De handleiding geeft echter aan dat de auto format decoding knop hier gebruikt kan worden, terwijl deze dus stereo blijft aangeven. Ik blijf dit vreemd vinden.

Maar wat je aangeeft klopt, en klinkt inderdaad best aardig
:D

BogusAlias
14-01-2002, 13:52
De films die vermeld zijn als 'Dolby' in de programma gids zijn digitaal bewerkte film. Het gewone stereo geluid is dan opnieuw gecodeerd en zo ontstaat er een Dolby Surround Stereo signaal. Indien er een Dolby decoder of beter een Dolby Prologic decoder in de versterker aanwezig is kan je dit horen via de 'surroundboxen'. Met gewone stereo kanalen doet het niets aleen DSP instellingen als Phantom 3D of Incredible Surround geven een fake surround effect. maar ik heb nog nooit iets degelijks gehoord.

Beter is Dolby Digital Pro Logic II. Deze verbeterde versie is nog niet zolang uit en heeft spectaculaire features. Zowel van Dolby als gewone (analoge en digitale) STEREO signalen wordt er een stereo surroundbeeld gemaakt. Dit zijn notabene full-range kanalen.
Er zijn instellingen voor zowel film als muziek, dus eindelijk een mooi surround effect bij muziek. Muziek via Prologic I klinkt in 90% van de gevallen werkelijk afschuwlijk.

Deze techniek houd het bestaande geluid intact en voegt geen delay, reverb en dergelijke toe. Dus niet te verwarren met phantom 3D en andere slechtklinkende DSP oplossingen.

Mocht er iemand op het punt staan een versterker te kopen.... ik geloof niet zo in Dolby EX of 7.1 maar DolbyDigital Prologic II is here to stay.

Michael.W
14-01-2002, 19:03
Hier een iets duidelijkere foto:

Een hele vreemde techniek, DD of DTS via de koptelefoon. Ik heb het nooit gehoord. Klinkt het overigens beter via de koptelefoon of is de audio hi-fi toch iets beter?;)

Erik T
14-01-2002, 19:44
Originally posted by BogusAlias

Beter is Dolby Digital Pro Logic II. Deze verbeterde versie is nog niet zolang uit en heeft spectaculaire features. Zowel van Dolby als gewone (analoge en digitale) STEREO signalen wordt er een stereo surroundbeeld gemaakt. Dit zijn notabene full-range kanalen.
Er zijn instellingen voor zowel film als muziek, dus eindelijk een mooi surround effect bij muziek. Muziek via Prologic I klinkt in 90% van de gevallen werkelijk afschuwlijk.

Deze techniek houd het bestaande geluid intact en voegt geen delay, reverb en dergelijke toe. Dus niet te verwarren met phantom 3D en andere slechtklinkende DSP oplossingen.

Mocht er iemand op het punt staan een versterker te kopen.... ik geloof niet zo in Dolby EX of 7.1 maar DolbyDigital Prologic II is here to stay.

Erik T
14-01-2002, 19:46
dus dolby prologic II zet een stereo signaal om in dolby digital 5.1??

ERIK

Alex van den Berg
14-01-2002, 20:12
Klinkt het overigens beter via de koptelefoon of is de audio hi-fi toch iets beter?;) Ga er maar vanuit dat het via een goede 5.1 speakerset altijd mooier klinkt. Deze hoofdtelefoon is vooral een erg goede oplossing wanneer je diep in de nacht ongestoord van een knallende DVD wilt genieten... Daarnaast zullen de buren er ook echt blij mee zijn... :D

Edwin V
14-01-2002, 20:28
dus dolby prologic II zet een stereo signaal om in dolby digital 5.1??ERIK Nee, de kwaliteit is altijd minder dan dezelfde track in DD5.1, maar het is een goede oplossing als DD5.1 niet beschikbaar is.

Robin
14-01-2002, 23:58
Ik heb nu standaard voor TV/Video Cinema Mode B ingesteld. Op je display gaat dan de Pro-Logic indicator aan. Bij de meeste programma's klinkt het dan best mooi surround. By TMF hoor ik het het beste, daar hoor ik het eerst van voren komen, en na 1 sec. schieten de 2 achter speakers erbij. Probeer maar eens. Ik vind het best goed zo.

Heb ook een Sony receiver en staat meestal ook op AFD, maar bij tv uitzendingen met surround (bv X-files, TMF) moet ik hem toch handmatig op surround zetten.

Het lijkt er dus op dat AFD alleen digitale signalen herkent, van DTS naar DD2.0 naar DD5.1 werkt vlekkeloos.
Dit komt lijkt me doordat DPL gewoon in het stereo signaal zit. Het is wel jammer omdat je nu niet kan ziet welke signaal echt DPL gebruikt.

BogusAlias
15-01-2002, 10:23
dus dolby prologic II zet een stereo signaal om in dolby digital 5.1??

Ik ben van mening dat geen enkele intelligente Dolby codering even goed zal klinken als een in de studio uitgemixte kanaal splitsing. Maar het Surround geluid wat kan worden geproduceerd dmv Dolby Digital Prologic II ligt volgens de makers dichter bij Dolby Digital 5.1 dan Dolby Surround.

Het is ten slotte een full range stereo surround techniek.
Dat een mitrailleurssalvo enkel van rechtsachter vandaan komt lijkt mij niet mogelijk. Voor die ultieme beleving zal je toch echt U571 moeten kopen op DVD.

Zoals ook bij Dolby Surround, Dolby Prologic I, Dolby Digital en DTS hangt het effect sterk af van de bron. Sommige Dolby films doen weinig aan surround. Ook zijn er muziek stukken die zich er wel of niet voor lenen. Sommige nummers klinken zelfs leuk via Dolby Prologic andere geheel niet.

Edwin V
16-01-2002, 06:59
Ik ben van mening dat geen enkele intelligente Dolby codering even goed zal klinken als een in de studio uitgemixte kanaal splitsing Dolby Digital is volgens mij gesplitst (bestaat echt uit 5.1 kanalen) alleen is elk kanaal gecomprimeerd wat tot kwaliteitsverlies kan leiden.

BogusAlias
16-01-2002, 10:28
Je gooit het eea door elkaar....
Dolby Prologic en Dolby Prologic II zijn geen geluidsstandaarden maar digitale technieken (coderingen) om het bestaande geluid mooier te laten klinken.

Dolby Surround, Dolby Digital, Dolby Digital Ex, en DTS zijn geluidsstandaarden. Dolby Digital heeft (AC-3, 5.1) 2 tot 6 kanalen. Deze zijn in de studio uitgemixed en de kwaliteit is per DVD verschillend. DTS is Dolby Digital 5.1 met een hogere bitrate waardoor er dus minder verloren gaat door compressie.

Johan van den D.
14-10-2002, 18:18
PS: Bij digitale (satteliet) TV is het wel mogelijk om Dolby Digital geluid te hebben, maar in de meeste gevallen gaat het dan gewoon om Dolby Digital 2.0, momenteel zijn er alleen een paar Duitse zenders die via de satelliet uizenden in DD 5.1
dit is dus wel leuk om te lezen i.v.m de digitene uitzendingen die gaan komen
er waren een paar forumleden die twijfelde of die ook wel DD5.1 konden gaan uitzenden
blijk dus dat dit in andere landen al gebeurt
en naar mijn weten is dit ook bij digitene de bedoeling;)