PDA

Bekijk de volledige versie : Advies gevraagd over de (B&W) CMD1SE, CMD1NT, 805



Erikro
25-01-2003, 21:06
Ik zou wel wat tips / adviezen kunnen gebruiken over de bovenstaande luidsprekers, omdat dat degenen zijn die ik (op dit moment) op het oog heb.
4x + center of 5/6x zonder center.

Waar ik bv in ben geinteresseerd hoe ze klinken? Zijn ze van het type warm/wollig of juist sprankelend/schel. Ik heb wat fellere speakers nodig, omdat ik zoals het er nu naar uitziet voor een wolligere versterker ga.

Wat voor type versterker hebben ze minimaal nodig? Ik hoor dat ze toch echt een pittige versterker behoeven. Zijn de oudere CMD1SE wel geschikt voor digitaal? Er zijn zelfs enkele mensen geweest die vonden dat ze beter klinken dat de opvolger de CMD1NT, dat lijkt me stug, maar goed wie ben ik.

Het liefst zou ik voor de CDM1SE gezien de prijs, maar dan moeten ze natuurlijk wel kwalitatief (nog) goed zijn.
Ze komen in de woonkamer dus ze worden voor 50% muziek en 50% HT gebruikt. En wie weet in de toekomst zelfs voor SACD.
"Fire Away" zou ik zeggen

En voor iemand luisteren zegt. De eerste serie wordt niet meer gemaakt en is alleen op de 2e hands markt te krijgen. En de versterker die ik zoek hebben de meeste niet meer (leeftijd)

JCL
25-01-2003, 21:37
B&W staat bekent als een vrij neutrale speaker. Dat houd in dat je echt kan horen wat voor versterker er aan hangt. Ik bind zelf de combi Sony/ B&W of Denon/B&W erg geslaagd.

Als ik jou was zou ik er een vlink beest achter hangen. een STR-VA333es van Sony of een Denon ARV-10SE.

Patrick heeft een N805 met een B&W ASW 4000 sub. Gloof me dat gaat waarschijnlijk als de brandweer. Mijn broer heeft B&W 602-S3's aan een Sony Ta-VA8es hangen met een sony EP90ES DD decoder, ook dit klinkt erg lekker. Dan krijg je er ook een erg warme wollige klank uit.

Jaap Poot
25-01-2003, 22:16
Als je op mijn home theater link klikt dan zul je zien dat ik voor de zij en achter speakers B&W 's gebruik dit i.c.m. martin Logan front.
De B&W klinken inderdaad neutraal en voor mij (mijn gehoor) zijn zij het wat betreft klank en detailering naast de martin logan de mooiste speakers die je kunt hebben. De center (linn) is trouwens ook een geweldige speaker met een extreem goede detailering. Deze speaker staat tussen de martin logan's in en hij is geweldig goed met de ML's te combineren. Mocht je B&W's aanschaffen koop dan een goede versterker die enigszins neutraal is maar wel met voldoende power. De denon's doen het met deze speakers geweldig. Je zult echt eeens een zet moeten gaan luisteren. De 805's zijn natuurlijk de beste in mijn visie, mocht je iets willen aanschaffen dan zou ik absoluut voor de 805 gaan.

Patrick vdB
25-01-2003, 23:34
Hoi Erikro,

Welke versterker had je zelf in gedachte om de B&W's te voeden? Let op met echt warme versterkers want de combinatie met B&W kan dan te warm worden (of je moet hier van houden natuurlijk).

Het verschil tussen de CDM-1SE en CDM-1NT vind ik persoonlijk kleiner als het verschil tussen de CDM-1 en de CDM-1SE. Van deze drie is de CDM-1 (introductie '95) het warmst klinkend, de CDM-1SE (introductie '98) klinkt al een stuk transparanter, sprankelender met een beter afstraalgedrag hoog/laag, de CDM-1NT zet dit eigenlijk voort. Waarom sommige de oudere B&W beter vinden klinken als de nieuwe ligt volgens mij aan het verschil in karakter (donkerder vs sprankelender) en heeft dus niets te maken met de leeftijd van de speakers, welke beter bij jouw past kun je alleen achterhalen door te luisteren.

Voor een HT-opstelling, en zeker ook multi-channel muziekweergave, heeft een identieke set-up toch veelal de voorkeur, zowel de CDM-1SE alsook de CDM-1NT en N805 voldoen wat dat betreft uitstekend, budgeteer echter wel een degelijke sub bij het geheel want alle genoemde speakers zijn niet als full-range aan te sturen;)

Mvrgr

Patrick

Erikro
26-01-2003, 09:38
Hoi Patrick, Ik hoopte een rotel rcx972 maar die ging helaas aan mijn neus voorbij :(
Dat schijnt wel een hele warme versterker te zijn.

Paul Brouwer
26-01-2003, 10:06
Hoi Erikro,

Voor een HT-opstelling, en zeker ook multi-channel muziekweergave, heeft een identieke set-up toch veelal de voorkeur, zowel de CDM-1SE alsook de CDM-1NT en N805 voldoen wat dat betreft uitstekend, budgeteer echter wel een degelijke sub bij het geheel want alle genoemde speakers zijn niet als full-range aan te sturen;)

Mvrgr

Patrick


Patrick, zelf wil ik naar de CDM 9NT ter vervanging van mijn BNS.
Nu zit ik me al lang af te vragen of je met dit soort speakers een sub nodig hebt.

Erikro
26-01-2003, 11:07
Zeg Paul, misschien een idee om voortaan of een PM te sturen naar Patrick, of een nieuwe thread te openen over cdm9nt.
Voor je weet gaat deze thread over de cdm9nt en subwoofers wel of niet. Leuk voor jou. Maar dan zit ik elke keer deze thread voor niets te openen :(

grt,
Erik

raimond 19
26-01-2003, 18:41
belangrijk is dat de speakers goed matchen met de amp,B&W heeft er nogal eens last van dat ze fel in het hoog gaan klinken,in de verkeerde combinatie

PM
26-01-2003, 20:43
Ik ben ook geinteresseerd in de 805's... Ik ga deze vrijdag beluisteren en vergelijken met Dynaudio's en misschien nog anderen.. t lijken mij hele goede speakers ook a.d.h.v. de reviews e.d. ben benieuwd..

Erikro
26-01-2003, 21:23
Wat kosten die 805's eigenlijk ps? Ga je ook voor een 5.1 set met 805's :)
Weer eens wat anders dan een alles in één minisetje van 500euro :) die hier voorbij komen

Johan van den D.
26-01-2003, 21:29
Wat kosten die 805's eigenlijk ps?
998 euro per stuk zonder stand;)

PM
27-01-2003, 08:07
Ik ga zaterdag een vergelijking doen met mijn huidige speakers alleen dan een losse eindversterker erop en een andere bron..

En vrijdag ga ik o.a. de 805's beluisteren..

Dan even afwachten welke van de 2 de gewenste verbetering geven...

Als het speakers (en de 805's) worden ga ik eerst voor 2 805's als fronts en de HTM2 als center.. later evt. vloerstaanders (804?/803?) als fronts en dan de 805's naar achteren... of misschien ook 805's...
Ik weet t allemaal nog niet.. maar ben lekker aan t orienteren...

BTW de 805 speakers kosten inderdaad 999 euro (maar dan heb je ook wat!) en de bijbehorende stands kosten 272 euro.. (ik weet niet of dat per stuk of set is)

Patrick vdB
27-01-2003, 08:42
en de bijbehorende stands kosten 272 euro.. (ik weet niet of dat per stuk of set is)

Dit is per stuk;)

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
27-01-2003, 17:11
Als het speakers (en de 805's) worden ga ik eerst voor 2 805's als fronts en de HTM2 als center.. later evt. vloerstaanders (804?/803?) als fronts en dan de 805's naar achteren... of misschien ook 805's...
Ik weet t allemaal nog niet.. maar ben lekker aan t orienteren...

Hier iemand die geen rotzooi wilt en grote plannen heeft
Dat kom wellicht helemaal goed denk ik zo
(al wordt het wel flink sparen voor deze speakers:D )
http://www.smilies.org/basesmilies/1042896642.gif

Erikro
27-01-2003, 17:31
BTW de 805 speakers kosten inderdaad 999 euro (maar dan heb je ook wat!) en de bijbehorende stands kosten 272 euro.. (ik weet niet of dat per stuk of set is)
Ik denk alleen wel dat die jongens een flinke versterker lusten. Met een 1803 kom je waarschijnijk niet ver :)
De 3803 begint er waarschijnlijk pas op te lijken.

Raskel
27-01-2003, 17:33
Ik denk alleen wel dat die jongens een flinke versterker lusten. Met een 1803 kom je waarschijnijk niet ver :)
De 3803 begint er waarschijnlijk pas op te lijken.

Op te lijken ja, maar nog te licht :)

JCL
27-01-2003, 17:53
Ik denk alleen wel dat die jongens een flinke versterker lusten. Met een 1803 kom je waarschijnijk niet ver :)
De 3803 begint er waarschijnlijk pas op te lijken.

Daarom zei ik ook al een Denon AVC-10SE. Het lukt met een STR-VA333es ook wel :) Maar als je er dan een eindtrap aan hangt dan wil het ook zeker wel lukken b.v. een Rotel.

JCL
27-01-2003, 19:11
als je kijkt vij v's set op de site waar b.v. ook raskal zijn HT op internet heeft staan dan zie je dat hij een 3802 gebruikt voor een B&W CMD-NT9 ik ben benieuwd hoe dat is.

Het lijkt mij dat je daar nog net een trapje voor hoger moet maar ja, wie ben ik??

Erikro
27-01-2003, 19:33
Volgens mij gebruikt hij een 3802 per speaker :)

Raskel
27-01-2003, 19:47
als je kijkt vij v's set op de site waar b.v. ook raskal zijn HT op internet heeft staan dan zie je dat hij een 3802 gebruikt voor een B&W CMD-NT9 ik ben benieuwd hoe dat is.


Het kan allemaal, het is de vraag of je dan wel het potentieel van zo'n speaker ten volle benut (of grotendeels).

JCL
28-01-2003, 06:53
Volgens mij gebruikt hij een 3802 per speaker :)

Nee hoor. Kijk maar. Hij heeft er op de foto ook maar 2 staan. Hopelijk reageert hij nog ff een keer in deze post.

PM
28-01-2003, 09:08
Hier iemand die geen rotzooi wilt en grote plannen heeft
Dat kom wellicht helemaal goed denk ik zo
(al wordt het wel flink sparen voor deze speakers:D )


Inderdaad... ik wil mijn set iets ;) verbeteren en wil met de nieuw aan te schaffen speakers een heeeeeele tijd vooruit kunnen... Is inderdaad wel even sparen.. maar ja.. dat moet dan maar... dan heb ik wel iets goeds...




Ik denk alleen wel dat die jongens een flinke versterker lusten. Met een 1803 kom je waarschijnijk niet ver :)
De 3803 begint er waarschijnlijk pas op te lijken.

Als ik ze koop ga ik ze eerst met een Yamaha RX-V800 aansturen.. en later met een losse eindversterker dat lijkt me wel nodig.. maar ja.. ik kan niet alles tegelijk nieuw kopen..