PDA

Bekijk de volledige versie : Ideale kijkafstand met breedbeeld?



Robbert
27-01-2003, 13:30
Weet iemand hoe je de beste kijkafstand berekend?
Ik meen dat hier een rekenregeltje voor bestaat.

Niels Simons
27-01-2003, 13:33
Vind dit een zeer vreemde opmerking aangezien er nergens iets verteld wordt over de kijkafstand Kijkafstand en de grootte van de beeldbuis hangen nauw met elkaar samen (jawel er bestaat zoiets als een ideale kijkafstand voor de tv).

De ideale kijkafstand is minimaal 6x de beeldhoogte en maximaal 8x de beeldhoogte. De kijkafstand is in de meeste kamers een redelijk vast gegeven dus je kunt eenvoudig de ideale beeldgrootte berekenen voor je eigen toepassing

Een BB van 72cm heeft als minimale kijkafstand zo'n 2m en als maximale kijkafstand zo'n 2.65m. Opzich is een 72cm in jouwn situatie dus geen verkeerde keuze maar ook een 82cm is nog het overwegen waard (minimaal zo'n 2.3m en maximaal zo'n 3.05m). Net een wat groter plaatje wat het de beeldervaring alleen maar ten goede komt. Het overwegen waard lijkt mij

Een 92cm BB moet je toch op zo'n 2.6m zetten minimaal, zou dus net buiten de boot vallen.

Groeten,Niels



Copyright Patrick...

Johan van den D.
27-01-2003, 18:08
De ideale kijkafstand is minimaal 6x de beeldhoogte en maximaal 8x de beeldhoogte. Dat zal ie inderdaad moeten zijn ja;)

Patrick vdB
29-01-2003, 10:50
Copyright Patrick...

:confused: Iets nieuws?

Mvrgr

Patrick

forzavado
29-01-2003, 11:41
Sommige zaken hanteren de regel: 4/5* de beelddiagonaal. Deze regel zal dus de kijkafstand iets groter adviseren dan de vorige regel.

Raf van Bossum
30-01-2003, 07:08
Mijne Heren,

Niemand zegt waarom dit allemaal zo zou moeten zijn.
Waarom mag ik niet dichterbij gaan zitten, komt de kijkafstands politie dan langs?
Wordt ik blind?
Het is een feit dat hoe dichterbij je gaat zitten hoe groter het beeld, dus waarom moet ik me aan deze regels houden?

Natuuurlijk weet ik het antwoord zelf.
De meest ideale kijkafstand is bereikt als je iets verder weg zit dan 2x de breedte van het scherm.
Niet de diagonaal.
Met als toevoeging hierop, dat voor TV-toestelen met een beeldbuis het net niet kunnen waarnemen van de beeldlijnen sowieso een must is.
Daarbij wordt er van uit gegaan dat de lichtcondities in de kijkruimte zo optimaal als mogelijk zijn voor het weergeven van beelden, en als gevolg hiervan de afstelling van de beeldbuis correct is.
Normaliter staan TV's zo ingesteld dat de beeldlijnen veel te sterk oplichten(wat hun zichtbaarheid vergroot), en waardoor er zoveel licht uit de beeldbuis komt dat het nemen van afstand de enigste manier is om geen last van je ogen te hebben.
Keer je dit laatste wat ik zeg om, kom je op de 4/5/6/ect hoogte/diagonale afstanden terecht.

Groetjes,

Raf.

Rolf
30-01-2003, 07:33
Vind dit een zeer vreemde opmerking aangezien er nergens iets verteld wordt over de kijkafstand...

...Opzich is een 72cm in jouw situatie dus geen verkeerde keuze

Dit vind ik veel vreemder, hoe kom je aan zijn situatie, daar heeft toch niemand het over?

Maar goed, ik moet binnenkort mijn nieuwe woonkamer in gaan richten, dus ik zou ook graag het juiste antwoord op deze vraag willen weten. Is er niemand die het weet? Hier worden al een aantal verschillende antwoorden gegeven, dus welke klopt nu?

Johan van den D.
30-01-2003, 08:30
Hier worden al een aantal verschillende antwoorden gegeven, dus welke klopt nu? Ze kloppen allemaal maar zoals je ziet is het erg globaal wat nu de juiste afstand is
Ik zou gewoon 6x de hoogte van je scherm nemen
Of gewoon hoe het toevallig uitkomt in je woonkamer/interiuer:D

scorpion69
30-01-2003, 10:33
Pak gewoon de afstand die jezelf het prettigst vindt, is veel makkelijker dan allemaal van die regeltjes. :D

Patrick vdB
31-01-2003, 14:05
Hoi Raf,

Reden waarom in deze thread niet het "waarom" behandelt wordt maar slechts het "hoe" is omdat het "waarom" al diverse malen aan bod is geweest in andere threads;)

Een ideale kijkafstand wordt inderdaad gecreeert door 2 a 3x de kijkafstand te nemen (28-36 graden) met diens verstande dat de bron hierdoor niet zijn beperking laat zien (zoals de conventionele tv). De stelregel 5-8 maal de beeldhoogte (11 graden) bij conventionele tv's (zowel 4:3 alsook 16:9) komt niet helemaal uit de lucht vallen, het oplossend vermogen van de beeldbuis en de lage resolutie zorgen er nu eenmaal voor dat je niet te dichtbij/veraf kan zitten zonder verlies van detail of het kunnen waarnemen van beeldlijnen afzonderlijk. HDTV zal hierin weer een flinke verbetering zijn en waarschijnlijk zullen we dan ook rond de 28 graden kunnen gaan aanhouden bij dit soort tv's;)

Maar goed, dit hoeven we jouw natuurlijk niet te vertellen;)


Pak gewoon de afstand die jezelf het prettigst vindt, is veel makkelijker dan allemaal van die regeltjes.

Dit zou een manier van benaderen kunnen zijn maar is dan wel de manier met de minste garantie tot kijk/luister-genot. Binnen de HT-wereld zijn er toch een aantal vuistregels welke wel degelijk bijdragen tot het verhogen van kijk en luistergenot zonder dat je daarvoor gelijk diep in de buidel behoeft te tasten (ik denk aan de ITU-norm qua speaker-opstelling, de juiste kijkafstand, ITU-norm en kijkafstand gecombineerd, gecontroleerd licht ed). Simpelweg een topset aansluiten en plaatsen geeft je helaas nog niet die voldoening welke een mindere maar volledig correct opgestelde en afgestelde set onder de ideale kijk en luistercondities wel kan geven;)

Mvrgr

Patrick

maximus
31-01-2003, 14:48
Er kan maar 1 antwoord zijn en dat is: wat je zelf het lekkerst vind kijken. en niet denken "ik moet op deze afstand kijken want dat hoord zo terwijl je iets dichter bij lekkerder vind kijken.;)

Patrick vdB
31-01-2003, 15:07
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens.

Een en ander hangt in grote mate af met het doel welke je probeert na te streven (gewoon lekker onderuitgezakt een dvd'tje bekijken zonder bekommeringen of een zo'n optimale ervaring van beeld/geluid proberen te creeeren).

Ik mag aanmenen dat mensen die op een forum op zoek zijn naar informatie toch wat meer uit hun set willen halen als de gemiddelde consument. Vandaar dat er ook over richtlijnen gepraat wordt, deze afdoen als zijnde niet relevant is mijns inzien meer bedoelt voor de tweede catagorie mensen (de gemiddelde consument);)

Mvrgr

Patrick

maximus
31-01-2003, 17:16
Ok ik begrijp wat je bedoeld maar ik bedoelde ook als ik op 2 m hoor te zitten, maar ik vind het beeld niet mooi dan moet je je eigen afstand bepalen waar jij denk dat je het mooiste beeld hebt.
Om voor je zelf de optimale beeld/geluid ervaring te krijgen moet je wel doen wat je zezelf het mooiste vind. Want je heb allemaal een verschillende mening de 1 zit lekker dicht bij het beeld en de ander vind dat ie de beste ervaring heeft verder van het beeld. ( en daar moet je natuurlijk wel je speakers op aan passen.)

Maar als nog ik begrijp wat je bedoelt, want ik zet zelf ook altijd me stoel precies op de goede plek. ( die ik trouwens zonder richtlijnen, maar op gevoel heb geplaatst.)

Mvrgr

maximus