PDA

Bekijk de volledige versie : DVD en censuur



Jobar
18-10-2001, 10:04
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. censuur. Vroeger was het zo dat wanneer video's uitkwamen er meestal werd gesneden zodat de video geschikt werd voor een groter (en vooral jonger) publiek. Hoe zit dat eigenlijk met DVD? hier lees ik nooit wat over als er oude films opnieuw worden uitgebracht.

Ik denk daarbij vooral bijvoorbeeld aan Stanley Kubrics 'A Clockwork Orange" waarvan ik weet dat er 2 versies van in omloop zijn.

Weet iemand hier meer over????

Groetjes, Jobar

forzavado
18-10-2001, 10:56
Dit geldt ook voor dvd.
Zo heb ik van american pie een ongecensureerde versie. Deze versie is voor boven de 18 (vanwege één of andere naaktscene), terwijl de normale voor boven de 12 of 16 is. Dit verschilt trouwens nogal per land.

Cenobite
18-10-2001, 11:46
Dreamscape R1 ( 2 scenes met wat naakt en bloed)

Friday the 13Th R1 ( in alle delen is wat bloed en geweld geknipt )

Als je zeker wilt zijn dat er niet in geknipt is , moet je letten op de volgende termen :

Unrated
X-Rated
Uncensored
Uncut
Director's Cut

Meestal krijg je dan de meest volledige versie die bestaat :D :D

jurgen
19-10-2001, 23:38
Kweet het internet adres niet zeker meer, maar je kunt bij de bbc terecht met censuur vragen. Ze hebben een uitgebreidde lijst van titels met daarin het antwoord of ze geknipt hebben en hoeveel. Volgens mij is het iets van www.bbcceefax.uk. Gewoon bij een zoekmachine scensorship+bbc invullen en dan kom je wel terecht.
Succes!

eisbaer
20-10-2001, 07:47
Hier is er wel iets over te vinden.
http://www.bbfc.co.uk/

eisbaer

John Rolfe
20-10-2001, 08:23
De BBFC cencuur is alleen voor titels in Engeland. De meeste films die in Nederland worden uitgebracht zijn gewoon ongecensureerd maar het is altijd wel handig om het na te kijken.