PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is jouw prijs ?



Gabriel B.
03-02-2003, 19:10
Recent werd me tijdens een evaluatie / psychotechnische test de volgende vraag gesteld :
Voor hoeveel geld zet je de stap van legaal naar illegaal ?
Hypotetische situatie : Je zit in een kamer met een drukknop in het midden van de tafel. Als je de knop indrukt, wordt je het getal dat je wenst rijker. Daartegenover staat echter dat je vanaf nu een misdadiger bent met alle gevolgen vandien.
Ook moet erbij gezegd worden dat de misdaad een "zuivere" misdaad is. Geen doden, geen gewonden, geen traumas, geen tranen. En je moet een reëel getal zeggen.

De reden waarom ik deze vraag voorleg is tweeledig :
1) Toen ik het getal 6 250 000 euro (250 miljoen oude belgische franken) vernoemde, wist de examinator te zeggen dat het een "verrassend" getal was. Of het verrassend hoog of verrassend laag was, wilde ze niet kwijt.

2) De tweede reden gaat de forummers aan. De examinator wist me ook te zeggen dat mensen met een hobby andere getallen geven dan mensen die geen specifieke hobby hebben.

De vraag is dus : "Hoeveel blinkende schijfjes kunnen jullie van het rechte pad doen afwijken ?"

Alex van den Berg
03-02-2003, 19:26
Voor geld ben ik NOOIT te koop... Hoe meer er wordt geboden, hoe schofteriger ik me zou voelen...
Wanneer iemand uit "noodzaak" op het "slechte" levenspad terecht komt, dan kan ik daar nog begrip voor opbrengen...
Op het moment dat iemand zijn keuze omdat hem/haar een pak geld wordt voorgehouden, dan kan ik daar geen goed gevoel bij krijgen. Trouwens... Zo denk ik er ook over als het om het niet-criminele pad gaat... ;)

Laat ik het zo stellen... Om te overleven, heb ik genoeg aan 1000 euro per maand... Dat is te weinig om een "veilig" leven op te geven voor een crimineel leven... ;)

Gabriel B.
03-02-2003, 19:33
Originally posted by Alex van den Berg
[B]Voor geld ben ik NOOIT te koop
Een zéér bewonderenswaardig standpunt, Alex. (y)
Spijtig genoeg mocht ik die keuze niet nemen tijdens mijn evalutie.
Ik ben eigenlijk benieuwd of mijn (verplichte) sterk afwijkt van het gedrag van de gemiddelde mens.
Ervan uitgaande dat dit forum bezocht wordt door "gemiddelde" mensen natuurlijk ;)

Alex van den Berg
03-02-2003, 19:41
Een zéér bewonderenswaardig standpunt, Alex. (y)
Spijtig genoeg mocht ik die keuze niet nemen tijdens mijn evalutie.Hmmm... In dat geval moet ik me ook aan de regels houden... :o

O.k.... Ik ben te koop wanneer er een miljard euro in het vooruitzicht ligt. Het is zo onwaarschijnlijk dat iemand dat bedrag biedt, dat je gerust mag stellen dat ik niet te koop ben... :D

Gabriel B.
03-02-2003, 19:46
Originally posted by Alex van den Berg
[B]een miljard euro <knip>onwaarschijnlijk dat iemand dat bedrag biedt,
Hmm... vroeg of laat zal Real Madrid dit wel eens doen :)
En bedankt voor het meespelen.

Jaded
03-02-2003, 19:47
Ook moet erbij gezegd worden dat de misdaad een "zuivere" misdaad is. Geen doden, geen gewonden, geen traumas, geen tranen.
Tsjah wat moet je daaronder verstaan ... :confused:

Voor 100 miljoen Belgische Frank --> € 2 478 935,248 (2,5 miljoen).
Een gemiddeld dvd schijfje genomen aan € 15, maakt dat 166 666 eenheden.

Johan van den D.
03-02-2003, 19:47
Men zeg wel eens dat er maar 1 duivel is
Die duivel is "geld"
98% van de mensen doen alles voor geld
Ik kan voor mezelf nu geen bedrag noemen om van het rechte pad af te wijken
Ik heb gewoon een goede baan waar ik zeker voldoende mee verdiend
Mocht je nu vragen voor wat voor bedrag ik op het criminele pad ga , dan zal ik daar lang over moeten denken en kan ik je waarschijnlijk ook geen antwoord geven
Maar wanneer ik het niet op een eerlijke manier kan verdienen dan zal de overstap toch niet moeilijk zijn
Alex zegt dat 1000 euro per maand genoeg is om te overleven
Wanneer ik om wat voor reden dan ook maar 1000 euro per maand heb dan zal ik zeker overstappen naar een crimineel leven
Als het niet op een eerlijke manier kan dan maar op een criminele manier zeg maar


Om het simpel te zeggen, ik wil gewoon mijn huidige nivo van leven handhaven
Kan dat niet op een eerlijke manier dan moet het maar op een andere manier en zal er dus ook geen moeite mee hebben
Dit neemt niet weg dat ik gelukkig bent dat het niet zover hoef te komen vooralsnog
En wat voor bedragen je hier aan moet koppelen.......tja......geen idee, dat veschil per situatie


Dan een andere vraag: wat is crimineel ??

Alex van den Berg
03-02-2003, 19:50
Tsjah wat moet je daaronder verstaan ... :confused: 's Nachts een bank overvallen (niemand aanwezig om te traumatiseren of verwonden)... De geldauto gappen wanneer de chauffeur net even naar het toilet is... :D

Gabriel B.
03-02-2003, 19:55
Originally posted by Jaded
[B]Tsjah wat moet je daaronder verstaan ...
Alex beschrijft het zeer goed.
Zie het maar als een "cyber"-diefstal.
De factor " menselijk slachtoffer" valt in deze hypothetische weg.

Rutger
03-02-2003, 19:59
Zo lang je de keuze niet wordt gegeven, kan je natuurlijk altijd makkelijk zeggen dat je voor geld niet te koop bent.

Nu voor stellende dat je echt de keuze wordt gegeven. Dan spelen er natuurlijk een aantal dingen een rol.
Wat voor 'crimineel' feit wordt je ten laste gelegd, dus wat moet je voor het geld doen.

Stel je voor dat je gepakt wordt, hoe lang zou je dan vast zitten?
Je zegt dat het gaat om een 'zuiver' crimineel feit, nou dan zit je in nederland niet eens vast, maar krijg je een alternatieve taakstraf, en als je dan evengoed je geld nog hebt, ben je naar grof weg 3 maanden weer crimineel vrij met geld.

Nou voor 500.000 wil ik wel een paar maanden een taak straf uitoevenen hoor.

Maar een 'onzuivere' criminele daad zou ik nooit doen, dus ook zeker niet voor geld.

Ook hoef ik niet aan mijn huidige levensstandaard vast te houden. Ik heb een redelijke baan, een mooi ruim huis. Maar hoe klef het ook klink ik kan ook op de grens van de armoe leven, zolang ik mijn vriendin (wordt vrouw) maar naast me heb.
Dan wil ik best de 10 DVD's gemiddeld per maand laten schieten. En mn 82cm breedbeeld en mn mooie ruime huis.
Want dat maakt me niet gelukkig. Gelukkig maakt me vriendin me.
Maar dat zal wel heel erg klef klinken.

Jaded
03-02-2003, 20:02
Ja dat klinkt redelijk klef ja.
Als je vriendin daar niet hetzelfde over denkt, dan zit je daar maar weer mooi alleen hé. :)

Rutger
03-02-2003, 20:07
Ja dat klinkt redelijk klef ja.
Als je vriendin daar niet hetzelfde over denkt, dan zit je daar maar weer mooi alleen hé. :)

Het voordeel daarvan is dat ik dan weer wat makkelijker op het criminele pad zou kunnen gaan. Aangezien ik dan geen verantwoording voor mijn gezin heb. Kijk als ik nagekeken wordt, maakt me dat niet uit, maar als mijn gezin wordt nagekeken om mijn daden. Tsja dat is vervelend natuurlijk.

Daarom is de keuze voor een bedrag ook niet zo makkelijk te noemen. Er kleven heel veel nadelen aan, maar natuurlijk ook een aantal voordelen.

Denk trouwens niet dat mijn vriendin het klef vind hoor. Tenminste ze heeft wel Ja gezegd op mijn aanzoek. Zelf vindt ik het ook wel klef klinken, maar als ik het je in persoon zou vertellen, dan komt het niet zo klef over hoor.;)

Gabriel B.
03-02-2003, 20:09
Originally posted by Rutger
[B]Stel je voor dat je gepakt wordt, hoe lang zou je dan vast zitten?
Ik heb de test natuurlijk niet opgesteld maar aangezien me enkel verteld werd dat ik bij mijn keuze "alle gevolgen vandien" moest dragen, ga ik ervan uit het vooral het mentale deel is dat getest werd.
Kan je als dief door het leven gaan ? Wat zegt je geweten ? Zul je kunnen omgaan met eventuele paranoia ?

Jaded
03-02-2003, 20:13
Kan je als dief door het leven gaan ? Wat zegt je geweten ? Zul je kunnen omgaan met eventuele paranoia ?
Eventuele paranoia? Geen probleem, ik ben van nature al genoeg paranoia. Achter alles verdenk ik wel iets en meestal iets negatief (ben nogal een pessimistje).

Wat zegt mijn geweten?
Mijn geweten zou daar niet al teveel last van hebben aangezien anderen geen nadeel ondervinden van mijn daden.

Als dief door het leven kunnen gaan?
Ach 't is een beroep/hobby als een ander ... :)

Johan van den D.
03-02-2003, 20:17
Kan je als dief door het leven gaan ? Wat zegt je geweten ? Zul je kunnen omgaan met eventuele paranoia ? Ik zeg altijd maar zo: je moet gewoon doen wat je nodig acht
Als dat dus criminele praktijken zijn, het zij zo
Zal mijn geweten dus geen last van hebben
http://www.smilies.org/basesmilies/1035030642.gif

Rutger
03-02-2003, 20:21
Ik heb de test natuurlijk niet opgesteld maar aangezien me enkel verteld werd dat ik bij mijn keuze "alle gevolgen vandien" moest dragen, ga ik ervan uit het vooral het mentale deel is dat getest werd.
Kan je als dief door het leven gaan ? Wat zegt je geweten ? Zul je kunnen omgaan met eventuele paranoia ?

De criminele dingen die ik voor dat bedrag zou doen, daar hoef je niet para van te worden. En ach als dief door het leven. Iedereen heeft eens iets gejat, dus in principe is iedereen een dief. En als het uit de klauwe loopt, wil ik nog wel op tv zeggen dat ik er heel veel spijt van heb, en dat ik het nooit meer zal doen. Wat ik dan natuurlijk ook makkelijk kan zeggen, want dan ben ik 500.000 rijker.

Rutger
03-02-2003, 20:22
is het trouwens inclusief of exclusief btw? :D

Edwin vd Zwaard
03-02-2003, 20:28
zuivere misdaad ?? geen gewonden, geen tranen.. dus geen haan die er naar kraait.. :s

zodra de teller tussen de 5 en 6 getallen zit, gaat de knop per direct om :) Dus genoeg voor een mooi huisje, leuke auto, en een paar zakcentjes...

Yi-Long
04-02-2003, 00:46
Men zeg wel eens dat er maar 1 duivel is
Die duivel is "geld"


Huh!?!? Vrouwen zijn toch juist de duivel!?

Anyway, als het bedrag genoeg zou zijn om rustig van te kunnen rentenieren in een ander land dan zou ik er geen enkele moeite mee hebben. Ik pleeg liever een goede misdaad dan dat ik mezelf door me kop heen moet schieten omdat ik niet meer kan rondkomen in me dagelijkse leven.

Dus ik denk dat een bedrag van 1 miljoen euro wel genoeg zou zijn om ergens in een zonnig rustig land een huisje op de wei te kopen en daar de rest van me leven gewoon gelukkig en rustig door te brengen met mijn vriendin/vrouw en alle kinderen die daaruit voortvloeien.

Gabriel B.
04-02-2003, 10:56
Originally posted by Edwin vd Zwaard
[B]dus geen haan die er naar kraait..
Niet helemaal. Ik veronderstel dat de ordehandhavers graag willen weten wie er met het geld vandoor is.

technocat
04-02-2003, 11:37
lastige vraag, ik zou zelf niet zo snel overstag gaan, het zou echt om miljoenen moeten gaan. Vergeet ook niet dat als je gepakt wordt voor die ene misdaad, het wel op je strafblad blijft staan. Die 3 maandjes taakstraf zijn niet erg, maar de invloed die het kan hebben op je carriere wel.

Aan de andere kant droom ik ws net als iedereen van een mooi ruim huis (met een leuk bioscoopkamertje uiteraard) en een mooie auto en voldoende geld om niet iedere maand krap te zitten. Zoals de situatie nu is, kun je dat mooie ruime huis wel vergeten als je geen 50.000 E verdiend nu. Nu is er al bijna een bankoverval nodig om dat te financieren :)

Britte
04-02-2003, 14:26
Wat is illegaal? Wat is een "zuivere misdaad"? Wat is een misdadiger? Ik bedoel maar: België is een van de landen waar er op grote schaal gefraudeerd wordt. Iedereen probeert minder belastingen te betalen... da's dan ook algemeen geweten!!
Dus eigenlijk zijn die mensen er allemaal toe in staat... hoe groot of klein het bedrag ook mag zijn! ;)

John Sital
04-02-2003, 14:45
Ik geloof dat iedereen een prijs heeft, hetzij uit hebzucht hetzij uit levenssituatie: bijv. huis kwijt, gezin heeft honger enz enz.

Johan van den D.
04-02-2003, 15:53
het wel op je strafblad blijft staan. Hier ondervind je minder last van dan je denk;)
En als je een misdaad heb gepleegd zit je heus niet meer op baantjes te wachten waar ze dit soort dingen checken:)

technocat
04-02-2003, 17:15
Hier ondervind je minder last van dan je denk;)


Heb je er ervaring mee? :P

maar zoals britte al zei, er zijn zat maatschappelijk redelijk geaccepteerde manieren om aan extra geld te komen in nood.
Creatief met de belastingen zijn, massaas overuren of declaraties opschrijven (zeker bij managers controleert dat toch niemand)

Dat soort witte boord criminaliteit zie ik mezelf nog wel ooit doen, in noodgevallen. Een bankoverval, diefstal of inbraak is een heel ander verhaal

Johan van den D.
04-02-2003, 18:47
Heb je er ervaring mee? Laat ik het zo zeggen, ik zeg alleen wat over dingen waarvan ik weet waar ik over praat
Niemand heeft een vlekkeloos verleden:o

Kasper P.
04-02-2003, 19:32
Als het boven de 3,5 miljoen euro ligt ben k wel bereid en ja wat is een misdaad? K noem het creatief leven ;)

Richard B.
04-02-2003, 22:25
Ik denk dat 99% van de mensen voor veeeeel minder geld dan ze zelf van tevoren zouden opnoemen bereid zullen zijn tot een "zuivere misdaad". Ik heb nog nooit iets misdadigs gedaan maar dat durf ik van mezelf (helaas) wel te bekennen in ieder geval. Zoals iemand al zei: geld is wat dat betreft een duivels goedje. Zodra je je gaat zitten bedenken wat je ermee kan doen ben je al halverwege denk ik.

Tegenvraag: tot wat voor 'illegaal gedrag' zou je bereid zijn voor een bedrag van 25.000 euro? Ik ben benieuwd waar wat dat betreft de grenzen liggen. Ik bedoel: voor dat bedrag kun je heeeeeel wat mooie dvd-tjes kopen. Zou iemand voor zo'n bedrag stelen? Of brandstichting plegen? Wees eerlijk.

Ok, ik geef toe dat ik bezig ben met een uitzendbureau voor de maffia en dat dit de wervingscampagne is. :D

Marika
04-02-2003, 22:39
En ach als dief door het leven. Iedereen heeft eens iets gejat, dus in principe is iedereen een dief. Oja? :confused: Kan me niet herinneren ooit iets gejat te hebben, nou ja dan zal ik wel de enige zijn... :o ;)

Alex van den Berg
04-02-2003, 22:56
Tegenvraag: tot wat voor 'illegaal gedrag' zou je bereid zijn voor een bedrag van 25.000 euro? Ik ben benieuwd waar wat dat betreft de grenzen liggen. Ik bedoel: voor dat bedrag kun je heeeeeel wat mooie dvd-tjes kopen. Zou iemand voor zo'n bedrag stelen? Of brandstichting plegen? Wees eerlijk.Voor dat bedrag wil ik eventueel wel als stroman optreden, tijdens onderhandelingen tussen 2 partijen, over de verkoop van een partij niet geheel legale goederen... :D

Richard B.
04-02-2003, 23:00
Oja? :confused: Kan me niet herinneren ooit iets gejat te hebben, nou ja dan zal ik wel de enige zijn... :o ;)

Ik ook nog nooit. Het meest 'misdadige' gedrag in mijn directe familie was dat mijn zusje, toen ze 4 of 5 was, ooit wel eens per abuis een smurfen-poppetje heeft gestolen 'omdat ze dacht dat ie gratis was'. :D

Edwin V
05-02-2003, 06:44
Het hangt er helemaal vanaf wat de criminele daad is en wat de gevolgen daarvan zijn. De overheid 'steelt' belastinggeld van mij, dus mag ik dan van superrijke mensen 'stelen'. Een miljard van Bill Gates? Merkt ie toch niet, geef ik 980 miljoen aan de armen en ga van de rest lekker leven.

En in feite is vrijwel iedereen die in Nederland woont al voor geld gekocht, dus degenen die zeggen niet te koop te zijn hebben het mis, want er is bijna niemand die al zijn geld opgeeft en naar Afrika vertrekt om daar de mensen te helpen voor alleen maar een keer per dag rijst.

JCL
05-02-2003, 07:00
Als ik een bedach MOET noemen? Oceens Eleven? Dat was wel acceptabel :)

Maar idd ik sluit mij aan bij Alex. Geld maakt niet gelukkig.

Maar Alex: Stel dat je dikin de schulden zit met een gezin met jonge kinderen. Dan krijg je denk ik wel de neiging om ff op dat knopje te drukken!

Yi-Long
05-02-2003, 07:34
Liever ongelukkig MÉT geld dan ongelukkig ZONDER geld :)

Alex van den Berg
05-02-2003, 13:26
Maar Alex: Stel dat je dikin de schulden zit met een gezin met jonge kinderen. Dan krijg je denk ik wel de neiging om ff op dat knopje te drukken! In dat geval zou ik zeker eerst aan mijn vrouw en kinderen denken... Hoe mijn toekomst dan verder gaat, maakt me dan niet zoveel uit... Zolang zij maar goed te eten en een dak boven hun hoofd hebben... ;)

Rutger
05-02-2003, 13:32
Oja? :confused: Kan me niet herinneren ooit iets gejat te hebben, nou ja dan zal ik wel de enige zijn... :o ;)

Ook niet toen je nog "jong" was. Even wat weghalen uit een supermarkt ofzo.
In dat geval zal ik het veranderen in bijna iedereen. Mijn excuses;)

Marika
05-02-2003, 14:14
Ook niet toen je nog "jong" was. Even wat weghalen uit een supermarkt ofzo.
In dat geval zal ik het veranderen in bijna iedereen. Mijn excuses;) Nee nooit. En dat zullen er vast wel meer zijn hoor, ik weet niet waar jij het op baseert dat iedereen of "bijna iedereen" wel eens wat gejat zal hebben toen ze jong waren. Nou ja zal wel iets met de opvoeding te maken hebben dan... ;)

Rutger
05-02-2003, 14:19
Nee nooit. En dat zullen er vast wel meer zijn hoor, ik weet niet waar jij het op baseert dat iedereen of "bijna iedereen" wel eens wat gejat zal hebben toen ze jong waren. Nou ja zal wel iets met de opvoeding te maken hebben dan... ;)

Ach ja jong enzo. Ondeugend. Alles een keer gedaan hebben he. Anders is alles maar zo saai, en ja dat vondt je vroeger spannend. En dan thuis op je lazer krijgen. *zucht* die goede oude tijd.:D

technocat
05-02-2003, 14:48
Originally posted by Richard Boon
Tegenvraag: tot wat voor 'illegaal gedrag' zou je bereid zijn voor een bedrag van 25.000 euro? Ik ben benieuwd waar wat dat betreft de grenzen liggen. Ik bedoel: voor dat bedrag kun je heeeeeel wat mooie dvd-tjes kopen. Zou iemand voor zo'n bedrag stelen? Of brandstichting plegen? Wees eerlijk.


In elk geval geen brandstichting.
Ik heb net 2 keer te maken gehad met brand; mijn auto is 3 maand geleden uitgebrand door crimineeltjes en een paar maand daarvoor is de schuur van de buren afgebrand ws door een zwerver die lag te roken in de schuur. Brand is in ieder geval geen 'zuivere misdaad'. Je maakt mensen bang + je jaagt anderen op kosten. En verzekering betalen nooit alles terug als je correct bonnetjes declareert. De eerste 250 euro krijg je zowiezo niet terug; daarna hanteren verzekeringen hun eigen prijzen voor jouw spullen, niet de echte waarde. Die auto vb gaat mij 1600 euro kosten, enkel en alleen omdat buurtkindertjes met vuurwerk moesten spelen.
Misschien klink ik als een moraalridder, maar ga niet te licht over bepaalde misdaad, een inbraakje of handtasjes diefstal is niet leuk en kan mensen traumas bezorgen

Maar voor die 25.000 euro; verzekering oplichten misschien? bij een inbraak net wat meer dingen als vermist opgeven dan in werkelijkheid weg was. Alhoewel 25.000 euro dan wel een bedrag is dat gaat opvallen. Misschien geen 25.000 euro, maar wel 10.000.

Marika
05-02-2003, 15:22
Tegenvraag: tot wat voor 'illegaal gedrag' zou je bereid zijn voor een bedrag van 25.000 euro?Ik ben benieuwd waar wat dat betreft de grenzen liggen. Ik bedoel: voor dat bedrag kun je heeeeeel wat mooie dvd-tjes kopen. Zou iemand voor zo'n bedrag stelen? Of brandstichting plegen? Wees eerlijk.Ik zou me zo schuldig voelen dat ik er niks van zou kunnen kopen, ik zou aan oneerlijk verkregen geld geen plezier kunnen beleven. Wel jammer natuurlijk, heb je eindelijk geld om uit te geven, blijken die leuke hebbedingetjes ineens helemaal niet leuk meer... :( :D

Nathan Strik
05-02-2003, 15:31
Iedereen heeft een prijs, hetzij financieël, hetzij emotioneel... iedereen is wel om te kopen/te chanteren.

Simpel feitje van zwakke plek opzoeken (geliefde, duister verleden, lege portemonnee) en je kunt iedereen voor je karretje spannen.

Moreel gezien niet zo netjes, dat geef ik toe. Maar iedereen is omkoopbaar.

Ben ik het wel met Alex eens dat bijvoorbeeld iemand die in een moeilijke positie zit of gechanteerd wordt op meer begrip kan rekenen dan iemand die willens en wetens zichzelf verrijkt ten koste van anderen.

Leuke discussie! :)

Kasper P.
05-02-2003, 15:35
Oja? :confused: Kan me niet herinneren ooit iets gejat te hebben, nou ja dan zal ik wel de enige zijn... :o ;) Geen gekopieerde cd's in huis?

Marika
05-02-2003, 16:21
Geen gekopieerde cd's in huis? Ik dacht al waar blijven ze... :rolleyes:
Het ging hier meer om het jatten uit een winkel en dan met name als je jong bent. En dat iedereen dit zou doen. ;)
Een backup maken voor eigen gebruik is niet stelen hoor trouwens. :D
Ik download wel eens wat maar dat is dan meestal muziek die ik even wil luisteren of het wat is. Zou ik toch niet gekocht hebben. Nieuwe cd's van mijn favoriete artiesten koop ik nog steeds in de winkel.

Johan van den D.
05-02-2003, 16:24
een bedrag van 25.000 euro?[/B]
Zou iemand voor zo'n bedrag stelen? Of brandstichting plegen? Wees eerlijk.
Geen probleem voor dat bedrag zolang ik het maar niet bij bekenden hoef te doen;)

Zoek je iemand dan??:D

Johan van den D.
05-02-2003, 16:27
. Geld maakt niet gelukkig.

Ben ik het helemaal niet mee eens
Ik heb beide zijden gezien (dus wel en geen geld) en ik kan je verzekeren dat geld wel degelijk gelukkig maakt, zeer zeker:o

Alex van den Berg
05-02-2003, 17:20
Het ging hier meer om het jatten uit een winkel en dan met name als je jong bent. En dat iedereen dit zou doen. ;) Diefstal is diefstal... Of het nu uit een winkel is, of d.m.v. het uitwisselen met andere "dieven" op het internet... ;)

[b]Een backup maken voor eigen gebruik is niet stelen hoor trouwens. :DWel wanneer het orgineel van iemand anders is... :D

Marika
05-02-2003, 18:32
Diefstal is diefstal... Of het nu uit een winkel is, of d.m.v. het uitwisselen met andere "dieven" op het internet...Of dingen achterhouden voor de belasting etc.. :D Maar het ging hier over het jatten uit winkels, kinderen die iets meepikken uit de supermarkt dat soort werk. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Nou dat is het voor mij dus niet. Ik ken iemand die dat wel deed en daar durfde ik als kind niet eens meer een winkel mee in. Ik kreeg ooit een kauwgom van haar aangeboden waarna ze vertelde dat ze die net uit de supermarkt had gepikt(waar ik bij was en niks van had gemerkt!). Die heb ik dus direct geweigerd, zo klein als ik was dat voelde niet goed. Ik was daar heel erg van geschrokken en voelde me zelf ook een dief. Ik vind het een beetje een verontrustend idee dat er tegenwoordig zo makkelijk over gedacht wordt. "Ach iedereen doet dat wel eens, wat maakt het uit." Zo komt het over. Als kinderen (en de ouders) daar al geen kwaad meer in zien, hoe zal het dan gaan als ze ouder worden? Is dit een typisch voorbeeld van de normen en waarden van deze tijd? De persoon waar ik het over heb is uiteindelijk in de bak terecht gekomen. :( Het stelen ging zo makkelijk dat het al snel grotere en duurdere dingen werden, het blijft niet altijd bij kleine dingen...
[b]Wel wanneer het orgineel van iemand anders is...Je kunt een backup voor die persoon bewaren, zoals je het zelf altijd noemt. (6)
Maar oke cd's kopieren is ook niet goed. Ik zeg niet dat ik geen een gekopieerde cd in mijn bezit heb. Ik krijg wel eens een kopietje van het een of ander toegestuurd van iemand die zelf overigens wel het origineel gekocht heeft. Dat is in de meeste gevallen muziek die ik zelf nooit zou kopen. De muziek die ik zelf mooi vind en in mijn collectie heb zijn vrijwel allemaal originelen. Het komt wel eens voor dat ik vanwege geldgebrek een kopietje aanneem omdat ik het origineel niet kan betalen. :o Niet om het goed te praten maar als ik genoeg geld had dan zou ik het gewoon uit de winkel halen...ehh kopen. :D

Het downloaden van muziek is moeilijk met echt stelen te vergelijken omdat je niet het origineel van iemand afpakt, het blijft vaak een zwak aftreksel van het origineel wat je dan te pakken hebt. Net zoiets als Divx <--> DVD, dan mis je toch ook wel het een en ander aan kwaliteit. Als je van kwaliteit houdt en de artiest zijn geld gunt koop je het in de winkel. ;)

Gabriel B.
05-02-2003, 18:44
Originally posted by Richard Boon
[B]Tegenvraag: tot wat voor 'illegaal gedrag' zou je bereid zijn voor een bedrag van 25.000 euro?Ik ben benieuwd waar wat dat betreft de grenzen liggen. Ik bedoel: voor dat bedrag kun je heeeeeel wat mooie dvd-tjes kopen. Zou iemand voor zo'n bedrag stelen? Of brandstichting plegen? Wees eerlijk.
25.000 Euro. In mijn originele post gaf ik 6 250.000 euro op om de stap te wagen.
Voor een luttel bedrag als 25.000 euro zul je me niet meer zien maken dan een aantal praktische grappen met contactlijm, eenrichtingsborden, een asfalteermachine, de lokale voetbalploeg en een escortbureau.

Oudgebruiker3
05-02-2003, 20:43
'n Zuivere misdaad. Geen gewonden, geen slachtoffers - da's mooi, dan hoef ik me ook niet al te schuldig te voelen. Ik zou dus wel een misdadiger zijn, maar de rechter kan me niks maken omdat er niks strafbaars is gedaan - het is puur een gewetenkwestie. Ik hoef dus geen andere identiteit aan nemen, ik hoef niet te verhuizen, etc.

'k Ga voor de tien miljoen euro. Als ik daar driekwart van op een gemiddelde spaarrekening zet heb ik een jaarinkomen van ongeveer 300.000 euro - best goed te doen, al zeg ik 't zelf. De overige 250.000 is dan om het eerste jaar door te komen, en 't leuke is dat de rente, door het stijgende kapitaal, steeds meer wordt.

Niet slecht voor 'n 18jarige crimineel die met een gerust hart voor de rechter kan verschijnen :D

Misschien zet ik wel 'n misdaadfamilie op ;)

Johan van den D.
05-02-2003, 20:51
Maar het ging hier over het jatten uit winkels, kinderen die iets meepikken uit de supermarkt dat soort werk. Dit is geen misdaad, dit is gewoon kattekwaad
Wil ik dus niet mee zeggen dat je het goed moet vinden hoor;)

Danielle Gerards
05-02-2003, 21:15
Mijn prijs? tsja ik doe alles, echt ALLES voor een broodje pindakaas met gebakken banaan hmmmmm lekker

Gabriel B.
05-02-2003, 21:16
Originally posted by Kaz van Kooten
[B]maar de rechter kan me niks maken omdat er niks strafbaars is gedaan
Hmm... je hebt wel het geld gestolen. Dat is bij mijn weten nog steeds strafbaar.

Gabriel B.
05-02-2003, 21:28
Originally posted by Marika
[B]Maar het ging hier over het jatten uit winkels, kinderen die iets meepikken uit de supermarkt dat soort werk.
Moet toegeven, heb ik ook nog gedaan. Niets zo moeilijk voor een tienjarige als een breedbeeld-TV onder een slobbertrui verbergen ;)

Richard B.
05-02-2003, 21:29
25.000 Euro. In mijn originele post gaf ik 6 250.000 euro op om de stap te wagen.
Voor een luttel bedrag als 25.000 euro zul je me niet meer zien maken dan een aantal praktische grappen met contactlijm, eenrichtingsborden, een asfalteermachine, de lokale voetbalploeg en een escortbureau.

Hey, dat soort dingen doe ik ook wel voor niets als de 'slachtoffers' vrienden zijn. :D

Johan van den D.
05-02-2003, 21:29
Mijn prijs? tsja ik doe alles, echt ALLES voor een broodje pindakaas met gebakken banaan hmmmmm lekker Pindakaas heb ik niet voor je maar wel die gabakken banaan;)

Gabriel B.
05-02-2003, 21:34
Originally posted by Richard Boon
[B]doe ik ook wel voor niets als de 'slachtoffers' vrienden zijn
Dan moet je ondertussen wel een heel beperkte vriendenkring hebben. ;)

Luther Hartog
05-02-2003, 21:36
Pindakaas heb ik niet voor je maar wel die gabakken banaan;) Danielle kennende bedoelde ook niet echt een banaan, maar meer iets wat daar op lijkt;)

En nee, voor geld ben ik niet te koop. Ik moet wel toegeven dat ik wel eens wat gestolen heb, maar laten we dat maar aan het onbezonnen zijn in je jeugd toeschrijven. Ik hield van voetbalplaatjes vroeger:)

Gabriel B.
05-02-2003, 21:39
Originally posted by Luther Hartog
[B]Danielle kennende bedoelde ook niet echt een banaan, maar meer iets wat daar op lijkt
... uh... "varaan" ?

Johan van den D.
05-02-2003, 21:43
Danielle kennende bedoelde ook niet echt een banaan, maar meer iets wat daar op lijkt;)

Ik ook:D
Desnoods met pindakaas erop;)

Richard B.
05-02-2003, 21:58
Dan moet je ondertussen wel een heel beperkte vriendenkring hebben. ;)

Huh? Hoe weet jij dat? :D

Oudgebruiker3
06-02-2003, 15:12
Hmm... je hebt wel het geld gestolen. Dat is bij mijn weten nog steeds strafbaar.

Nee, het geld is aan me gegeven na het drukken op de knop. Ik kan altijd nog voorhouden dat 't me zomaar is gegeven. Krijg je wel gezeur met een onverschuldigde betaling, maar daar komen we wel uit :D

Mike Philippens
21-02-2003, 18:17
Moeilijke vraag. Het is afhankelijk van je situatie denk ik. Ik heb nooit serieus een criminele carrière overwogen. Probleem met een leven als crimineel is dat er zoveel concurrenten zijn en die hoeven zich evenmin aan de wet te houden als jij. Du moment dat jij 'te succesvol' bent, zul je moeten gaan oppassen. Dat moet je sowieso continue want de politie zal ook op je jagen. Dus ook al vermoord jij niemand, het simpele feit dat jij miljoenen verdient met illegale DVD's verkopen, ben je een doelwit voor een ander die jouw handel zou willen overnemen.

Mocht ik iets crimineels willen gaan ondernemen, moet het eenmalig zijn en ik wil dan zoveel in één klap binnenharken dat ik ergens heen kan waar niemand me kan vinden en een lekker leven gaan leiden.

Having said that...geld is niet alles. Als het kon, zou je het eens aan Alfred Heineken moeten vragen... Op het moment dat zijn ontvoerders een gun op zijn kop zetten, had ie al zijn geld wel willen ruilen met een 'simpele' stratenmaker. Veel minder geld, maar geen gun op je kop. En de rest van zijn leven tussen bodyguards, observatiecamera's en hoge hekken...niet echt aantrekkelijk, ook al heb je 9miljard...

Gabriel B.
21-02-2003, 21:18
Probleem met een leven als crimineel is dat er zoveel concurrenten zijn en die hoeven zich evenmin aan de wet te houden als jij. Du moment dat jij 'te succesvol' bent, zul je moeten gaan oppassen.

Hé ! jij ben de eerste die het "Honor Amongst Thieves"-probleempje ten berde brengt. (y)

Mike Philippens
21-02-2003, 23:17
Hé ! jij ben de eerste die het "Honor Amongst Thieves"-probleempje ten berde brengt. (y)
Honor? Volgens mij is het gewoon ouderwetse greed! En we weten allemaal wat Gordon Gekko hierover zei: 'Greed works!'

Gabriel B.
22-02-2003, 09:31
Honor? Volgens mij is het gewoon ouderwetse greed! En we weten allemaal wat Gordon Gekko hierover zei: 'Greed works!'
Zei die toevallig niet : "Greed is good" ? Of maakt dat deel uit van dezelfde monoloog ?

Mike Philippens
22-02-2003, 10:37
Zei die toevallig niet : "Greed is good" ? Of maakt dat deel uit van dezelfde monoloog ?
Het was de volgende zin...:D