PDA

Bekijk de volledige versie : thomson rear projectrion tv problemen (?)



tingtong5
04-02-2003, 12:08
Hoi allemaal,

Ik heb een maand geleden een Thomson 52JW640S rptv gekocht.
Ik wil jullie graag mijn ervaringen vertellen en gelijk wat vragen stellen.

Allereerst heb ik heel erg moeten wennen aan de rptv, ik miste in het begin erg de helderheid/contrastrijkheid van mijn vorige 82cm bbtv. Overigens wist ik dat vantevoren maar het heeft me toch even doen twijfelen in het begin of ik hem niet moest terugbrengen. Uiteindelijk nu na ruim een maand ben ik er wel aan gewend en kan ik het beeld toch waarderen. Neemt niet weg dat als ik zou mogen kiezen tussen 133cm rptv of een even grote bbtv (die er dus niet zijn) ik toch voor de bbtv zou kiezen!

Ok totzover weinig verrassingen, het minder contrastrijk zijn is een bekend gegeven van rptv.

Dan komen we bij het verhaal convergentie. Met de standaard optie om de convergentie af te stellen kom je niet ver. Echter na de convergentie instellingen in het servicemenu gekozen te hebben kun je naar hartelust gaan stellen. Het heeft me wel een uur minimaal gekost maar dat leverde toch een beduidend scherper beeld op :) Mijn conclusie is dat convergentie zelf afstellen goed te doen is, je moet er wel de tijd voor nemen!

Waar ik niet tevreden (zeg gerust teleurgesteld) over ben is de geometrie. Aan de bovenkant van het beeld zie ik duidelijk verticale rechte lijnen afbuigen (richting het midden zeg maar).
Ik zou niet weten hoe je dit zelf kunt afregelen. Er is wel een geometry menu in het service menu maar daar ben ik wijselijk maar vanaf gebleven. Uiteindelijk heb ik een monteur laten komen van de winkel waar ik hem gekocht heb , het lijkt me niet correct de naam te noemen van deze grote zaak in Rotterdam, dus dat zal ik niet doen ;-) Afijn de monteur is 2 uurtjes ofzo bezig geweest en resultat was dat ik uiteindelijk de convergentie zelf weer opnieuw afgeregeld heb want wat die monteur ervan gebakken had was duidelijk slechter dan mijn eigen pogingen, toch wel triest zeg maar :( De geometrie was perfect zei de beste man.

Afijn nog steeds kromme lijnen bovenaan dus :( Frappant is dat met de matrixen die je te zien kkrijgt in het convergentie menu de lijnen WEL recht zijn. Het viel me later op dat het krom trekken van de lijnen afhankelijk is van het totale witnivo van het gehele beeld op dat moment. Een groot wit vierkant trekt wel krom, een groen vierkant bijv niet!

Is dit tussen aanhalingstekens normaal of is het zinvol hierover nogmaals te gaan zeuren on de hoop dat er een monteur langskomt die het kan fixen? Hebbben alle rptv's hier last van?

Verder ben ik ook ietwat teleurgesteld in de automatische zoom functie. Die doet het op zich wel maar staat vaak ten onrechte te switchen tussen verschillende zoom modes. Mijn vorige philips tv deed dit wel perfect! Het commentaar van Thomson dat het aan de sterkte van het signaal ligt is onzin want met dvd/vcd gebeurd exact hetzelfde.

Zowiezo vind ik het aantal zoom modes erg beperkt, als ik dvd kijk en er zijn zwarte balken kan ik eingelijk alleen maar voor 16/9 zoom kiezen , gelukkig heb je dan nog wel de mogelijkheid het beeld omhoog te schuiven ivm ondertiteling. In de cinerama mode (4:3 tv in 16:9 bekijken) kan dit schuiven tot mijn ergernis niet! Gelukkig is dat schuiven qua ondertiteling meestal ook niet nodig.

Zijn er meer mensen die last hebben van geometrie (krom trekkende lijnen) last hebben op thomson (of andere) projectie tv's ?


Reacties zijn uitermate welkom.

Een matig tevreden rptv bezitter..