PDA

Bekijk de volledige versie : speler met of zonder 5.1



mhol
18-10-2001, 17:10
Hallo,

Ik ben me aan het vediepen in het hele DVD gebeuren, in verband met de geplande aanschaf van een DVD-speler. Daarbij stuit ik op het volgende dilemma:

Koop ik een relatief goedkope speler zonder 5.1 uitgang of een duurdere met deze uitgang.

Ik ben in het bezit van de volgende apparatuur:

Receiver Technics SA-AX530 (dolby pro logic en 5.1 ingang)
Frontspeakers B&W DM602
center en satelietjes van MAGNAT

Ik ben (nog) niet van plan een subwoofer an te schaffen, maar geeft de 5.1 uit-/ ingang (met de versterker op 6ch discrete) een veel beter reultaat dan de stereo aansluiting (en de versterker op de surround functie) en is de subwoofer echt noodzakelijk?

Wie kan mij hierwat meer over vertellen en eventueel wat suggesties doen over een goede DVD speler (f.500,= - f.800,=)

alvast bedankt,
Maurice

martin
18-10-2001, 17:37
Hoi Maurice.

Als je versterker een externe decoder ingang heeft voor Dolby Digital en DTS moet je een DVD-speler aanschaffen met een ingebouwde Dolby Digital en DTS decoder
dit kun je herkennen aan een 6x cinch uitgangen achter de DVD-speler voor L en R, center, L achter en R achter en sub.

mhol
18-10-2001, 17:55
Hoi Martin,

bedankt voor je reactie, na wat speurwerk in dit forums was ik daar al achter, maar is het geluid met 5.1 echt veel beter (ook zonder sub) dan met een stereo verbinding en de receiver op "gewone" surround stand, in dit geval pro logic,

groetjes Maurice

martin
18-10-2001, 18:55
Als je het echte DD of DTS geluid heeft gehoord ben je gelijk verkocht.

paar voordelen tegenover dolby surround:

de kanaal scheidingen zijn veel beter.
ook de achterkanaalen zijn Full range (20hrtz tot 20 kHz)
achterkanalen zijn ook stereo.
iedere speaker wordt apart aangestuurt door de decoder.

door dit goed tekrijgen heb je wel een goede installatie nodig en een set goede speakers, heb je dit er niet voor over zou ik gewoon houden wat je heb.

Olaf M.
18-10-2001, 19:39
Het verschil is waanzinnig, idd wat Martin zegt:
Als je het hoort ben je meteen verkocht.
Ik had eerst een prologic systeem, dus ik ken het verschil.

mhol
18-10-2001, 20:07
Oke,

dus dat 5.1 systeem is het geld wel waard, maar kunnen jullie beoordelen of ik met de technics receiver, de B&W front speakers en de magnat center en satelietjes (voorlopig zonder subwoofer), daar goed gebruik van kan maken?

Maurice

noXS21
18-10-2001, 20:45
Je kunt je luidsprekers nog goed gebruiken. Maar op een gegeven moment zul je mischien beter willen. Het probleem is dat de luidsprekers allemaal van een ander merk zijn, daardoor klinkt het een beetje raar als er bv. een vliegtuig van links center naar rechts vliegt. Dit komt omdat elke luidsperker een eigen geluid heeft. En een subwoofer is ook niet perse nodig als je front luidsprekers al goed laag weergeven.

Als je nog meer vragen heb hoor ik die het graag.:cool:

martin
19-10-2001, 15:24
Hoi Maurice.

Het geeft toch niet dat je je set rustig opbouwd, als je zeker van je zelf bent dat dit je nieuwe hobby wordt zou ik zeker niet gaan besparen op je spullen. doe net als ik gedaan heb gewoon eerst je mainspeakers kopen dat een bijpassende center dan je achterspeakers updaten enzo verder.
als je eenmaal verslaafd bent geworden dan wil je steeds beter en dat kost op de lange termijn veel meer geld, inplaats je gelijk wat goeds koop.

mhol
19-10-2001, 17:44
Oke,

dus een tijdje zonder sub is uit te houden, maar zit op elke DVD speler de mogelijkheid om het kanaal voor je subwoofer om te zetten naar je front speakers? Ik neem aan dat je dan het kabeltje voor de subwoofer tussen je versterker en je dvd speler niet hoeft aan te sluiten?

Maurice

martin
19-10-2001, 18:29
Wel aansluiten die .1 kanaal (LFE)
als het goed is heb je de mogenlijkheid op je versterker in het menu dat je geen sub gebruikt, de bas wordt nu door geleid naar je hoofdspeakers. wel je hoofdspeakers dan op LARGE zetten.

mhol
25-10-2001, 16:45
Hoi,

de kogel is door de kerk, afgelopen zaterdag een Speler gekocht:

Sony DVP-S725 D, super!!!!

Zonder subwoofer is overigens nog goed te doen, op de speler zelf stel je in dat je geen subwoofer hebt en deze mixt de lage tonen dan naar je frontspeakers, eerste film die ik heb zitten ijken was Saving Private Ryan en de kogels vliegen om je oren.

nog bedankt voor de tips en de hulp,

Maurice

martin
25-10-2001, 17:09
Goeie Keus. veel DVD-plezier.

Koofie
26-10-2001, 11:54
Ja zeker zoals martin ook al zij, koop er 1 die goeide decoder heeft zoals Sony DVP-S735 of Pioneer DV-636

en ff over de SUB, Het is wel heel vet om later een goeie erbij te kopen maar nog niet noodzakelijk. Uit die B&W 600 serie komt ook goeie bass.