PDA

Bekijk de volledige versie : Vaag dubbel beeld?



Tijntje
18-10-2001, 18:12
Hoi allemaal.

Ik heb iets heel vreemds als ik dvd's kijk.
Wanneer ik een dvd kijk is het beeld opzich mooi en scherp. Behalve 1 ding. En dat is dat ietsje rechts van het normale beeld heel vaag een dubbel beeld aanwezig is. Je ziet het bijna niet maar vooral bij gezichten van mensen en bij scherpe randen van objecten valt het op. Het is niet echt dubbel beeld te noemen, maar meer lichte contouren van mensen en objecten.....

Ik heb alle aansluitingen en instellingen dubbel gechecked (scart, rgb, dvd instellingen etc. etc.) dus daar kan 't denk ik niet aan liggen.

Iemand een idee wat dit veroorzaakt?

PS: Ik heb een Samsung WS28W63NS tv en een Cyberhome M512 speler (ja ok ik weet tis niet top of the line maar zo rijk ben ik niet ;))

mhol
18-10-2001, 18:25
ik heb met mijn VHS iets vergelijkbaars, haal de stekker van de kabeltv eens uit de tv , dat zorgt bij mij namelijk ook voor een storing, waarschijnlijk niet goed afgeschermd

Maurice

Tijntje
18-10-2001, 18:37
De kabel gaat in mijn video en de video weer met SCART naar de 2e SCART-ingang van m'n tv ....... dus ik heb geen kabel die ik uit m'n tv kan trekken :)

Nathan Strik
18-10-2001, 18:53
Bedoel je het foeilelijke fenomeen dat bekend staat als Edge Enhancement?!?
Lees voor meer info dit artikel. (http://home.t-online.de/home/bjoern.roy/Guide_EE/Html/Page_01.htm)

Tijntje
18-10-2001, 19:22
Nathan, het lijkt inderdaad verdacht veel op 't fenomeen EE wat in dat artikel beschreven wordt!

Ik ben er nog niet 100% zeker van dat DAT 't is maar het zou maar zo kunnen.

Ben nog steeds aan 't klooien om te kijken of ik 't kan oplossen.

Thx anyway dude ;)

Nathan Strik
18-10-2001, 23:41
Heeft je TV een sharpness control? (mijn Sony wel in ieder geval) die moet je helemaal omlaag draaien. Als je sharpness namelijk te hoog staat vergroot dit de E.E.
Als het goed is moet je van dit fenomeen geen last hebben als je DVD´s bekijkt die weinig of geen E.E. hebben (zoals BraveHeart en Titanic) Mits je de sharpness control maar helemaal uit hebt staan.
Succes, en we horen het wel weer...

bmateijsen
24-10-2001, 08:17
Als ik het goed begrijp, dan heb je je dvd-speler via je video aan je tv gekoppeld... Op zich natuurlijk niet zo gek als je niet veel scart aansluitingen hebt, maar doordat je een extra schakel zet tussen dvd-speler en video zou dit een verslechtering van het beeld kunnen betekenen.

Daarnaast zou ik persoonlijk, (tenzij dat je dvd-speler via RGB-scart is aangesloten) de dvd-speler gewoon via s-video naar s-video of s-video naar scart aansluiten.

S-video heeft namelijk een veel geleiding dan de scart.... dit resulteert in een beter beeld. (kijk anders eens op de instructie: Hoe een dvd-speler aansluiten? op deze web-site.

**klein detail, maar kwaliteit van kabels verschillen enorm, zorg gewoon dat je een goede kabel koopt... in een goede winkel kunnen ze je hier prima bij helpen!! Voor een beetje s-video kabel betaal je ongeveer 89 piek, een goede scart-kabel is te koop voor ongeveer hetzelfde geld...

Groet Bjorn

Tijntje
28-10-2001, 21:38
Nee ik heb 2 scart-ingangen op m'n tv dus dvd-speler zit in scart MET rgb en m'n video zit in de andere scart-ingang. Geloof me ik heb alles al geprobeerd.

Ik heb denk ik 't probleem al heb gevonden. Ik deed de ultieme test. En dat was dat ik m'n dvd-speler aan de 4:3 sony tv in de huiskamer aansloot (mijn ht-setje staat op m'n kamer, ik woon nog thuis). M'n mond viel gewoon open van verbazing. Godsamme wat een gaaf beeldje zeg! Ok ik wist dat 't een fijne tv was die sony maar wat een enorm verschil met die Samsung breedbeeld van mij zeg. Geen enkel spoor van onregelmatigheden of vreemd dubbel beeld of wat dan ook. Nee zo'n mooi beeldje heb ik nog niet gezien sinds ik op dvd ben overgestapt.

Ik was meteen overtuigd en ik heb besloten om mijn huidige tv te verkopen en een Sony breedbeeld te kopen. Sony staat naar mijn mening op eenzame hoogte wat tv's betreft. Op andere gebieden zouden ze misschien nog wel beter kunnen maar als 't op beeldbuizen aankomt zijn ze gewoon de beste :) Dus in m'n nieuwe huissie waar ik binnenkort mijn intrek neem komt een lekkere 32" Sony te staan :D
En ik schaf meteen ook maar een "echte" dvd-speler aan. De Pioneer DV444. Das wel een fijn apparaat schijnt ;)

iig bedankt voor de tips dudes!