PDA

Bekijk de volledige versie : Platoon [DVD]



Eric van Ballegoie
19-07-2001, 00:03
Platoon [DVD]



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=117)

starbuck
01-11-2001, 15:38
Ik heb inmiddels platoon special edition aangeschaft en die is werkelijk geweldig, veel extra's en natuurlijk een klasieker.

Of het beeld en geluid vergeleken met de vorige uitgave is verbeterd kan ik helaas niet beoordelen.

andrevankeulen
19-08-2003, 18:53
Ik heb de film nog niet helemaal gezien, het begin boeide me al niet zo. Moet ik hem toch maar eens helemaal kijken? :roll:

Lex v/d Moolen
19-08-2003, 19:06
Ik heb de film nog niet helemaal gezien, het begin boeide me al niet zo. Moet ik hem toch maar eens helemaal kijken? :roll:Zou ik zeker doen! Prachtig realistische film met een boeiend verhaal. (y)

Louis Bouduin
20-08-2003, 15:10
Platoon valt misschien nog het best te omschrijven als de nachtmerrie van iemand die er was, het zag en er nachtmerries van kreeg. Alter ego van Stone in de film is een jonge soldaat (een idealistische vrijwilliger, infanterist), die ons via de brieven die hij naar huis schrijft van zijn innerlijke gemoedstoestand, twijfels en angsten op de hoogte houdt.
Sprake van een echte verhaallijn is er niet, maar via een aantal incidenten en gebeurtenissen, waarvan je nooit weet wanneer, wat of hoe, en die zich genadeloos aan elkaar rijgen tot een snoer van fysieke en psychische wonden, volgen we het morele instorten van een peloton in een oorlog waar ze allang elk geloof in hebben verloren.
Via deze reeks van dagdagelijkse ongemakken, onverwachte en plotse vijandelijkheden, tot regelrechte doodsangst en waanzin, wordt het snoer almaar nauwer en nauwer aangespannen, tot we bijna net zo graag uit de film willen ontsnappen als het platoon uit die hel. Wat de film zo krachtig én zo onvergetelijk maakt is niet de visie van Oliver Stone op de Vietnam oorlog, noch de pogingen om te verklaren waarom het allemaal zo verschrikkelijk mis is gelopen, maar het trieste gevoel dat je naar een brok ware en authentieke geschiedenis zit te kijken.
Je hoeft er niet geweest te zijn om te geloven dat het zo was. Precies zo. En dat is: de absurde, keiharde verschrikkingen van een groepje jonge mannen die zich beginnen te realiseren dat ze ergens nergens zijn gedropt, dat ze ergens nergens voor aan het vechten zijn, en dat ze ergens nergens voor in stukken geschoten worden.

Henk Heideveld
18-10-2005, 14:12
De beste Oliver Stone ooit, de beste Vietnamfilm ooit. Ongelooflijk deze lage score. :roll:
Behoort tot de beste War-Movies die ik heb. (y)

Frenkovic
18-10-2005, 16:36
idd een hele goeie film! Binnenkort de ultimate edition!

Mich
21-02-2008, 22:38
Het ligt aan mij hoor maar ik vond er niks aan.
Na een half uur vroeg ik me af ... en ???

Als ik me dat afvraag is dat geen goed teken.
Kwartier later opgegeven en staat nu netjes te koop.

Daniël V.
21-02-2008, 23:30
Het ligt aan mij hoor maar ik vond er niks aan.
Na een half uur vroeg ik me af ... en ???

Als ik me dat afvraag is dat geen goed teken.
Kwartier later opgegeven en staat nu netjes te koop.
Mond schrobben met groene zeep en 80 zweepslagen!!! :twisted: :wink:

Nee, gelul natuurlijk. Ik ga je niet tegenspreken, want welke films jij koopt en verkoopt is jouw zaak. Zo zijn er ook genoeg andere films die door het establishment der snobs als "verplichte kost" of "verplichte waardering" gelden, maar die ik persoonlijk niks vind. Iedereen moet zelf zijn eigen smaak ontwikkelen, niet beïnvloed door de rest. Je kun je natuurlijk wel laten inspireren, maar uiteindelijk ben jij de baas.

Platoon is voor mij persoonlijk een van de beste oorlogsfilms ooit. Stone zet de Vietnamoorlog hier verdomd realistisch, grauw en smerig neer. Als de ooggetuige die hij was mag dat ook wel, en kun je verzekerd zijn van een accurate weergave. Het heeft ook wel iets weg van een documentaire. Je loopt mee met het peloton door de jungle, je eet, drinkt, pist en lacht met de manschappen, maar krijgt gaandeweg ook een andere kant van hun karakters te zien. Een lelijke moordzuchtige (en voor sommigen sadistische) kant, die naar buiten komt door de gekte van de oorlog. Dat wordt zonder terughouden getoond. Hoofdpersoon Chris Taylor vertelt hier ook over in brieven aan het thuisfront, wat me erg aangreep.
De scene in het dorpje, waarin een geestelijk gehandicapte jongen wordt vermoord, vergeet ik nooit meer. Ik krijg er eerlijk gezegd de rillingen van nu ik erover typ. Zo zijn er meerdere momenten. De iconische dood van Elias (zie DVD-cover) bijvoorbeeld. Ook het Adagio-thema is een stuk onvergetelijk goede muziek.

Het acteerwerk is buitengewoon goed. Ik denk geen seconde aan het feit dat het om acteurs gaat die het leger in Vietnam naspelen. Charlie Sheen heeft nooit meer op dit niveau gepresteerd, en Tom Berenger ook niet.
Ik vind hem persoonlijk dus meesterlijk. Zelf heb ik de Ultimate Edition in clamshell verpakking. Een uitgave die past bij mijn waardering voor de film.

macl
21-02-2008, 23:59
Mond schrobben met groene zeep en 80 zweepslagen!!! :twisted: :wink:

Nee, gelul natuurlijk. Ik ga je niet tegenspreken, want welke films jij koopt en verkoopt is jouw zaak. Zo zijn er ook genoeg andere films die door het establishment der snobs als "verplichte kost" of "verplichte waardering" gelden, maar die ik persoonlijk niks vind. Iedereen moet zelf zijn eigen smaak ontwikkelen, niet beïnvloed door de rest. Je kun je natuurlijk wel laten inspireren, maar uiteindelijk ben jij de baas.

Platoon is voor mij persoonlijk een van de beste oorlogsfilms ooit. Stone zet de Vietnamoorlog hier verdomd realistisch, grauw en smerig neer. Als de ooggetuige die hij was mag dat ook wel, en kun je verzekerd zijn van een accurate weergave. Het heeft ook wel iets weg van een documentaire. Je loopt mee met het peloton door de jungle, je eet, drinkt, pist en lacht met de manschappen, maar krijgt gaandeweg ook een andere kant van hun karakters te zien. Een lelijke moordzuchtige (en voor sommigen sadistische) kant, die naar buiten komt door de gekte van de oorlog. Dat wordt zonder terughouden getoond. Hoofdpersoon Chris Taylor vertelt hier ook over in brieven aan het thuisfront, wat me erg aangreep.
De scene in het dorpje, waarin een geestelijk gehandicapte jongen wordt vermoord, vergeet ik nooit meer. Ik krijg er eerlijk gezegd de rillingen van nu ik erover typ. Zo zijn er meerdere momenten. De iconische dood van Elias (zie DVD-cover) bijvoorbeeld. Ook het Adagio-thema is een stuk onvergetelijk goede muziek.

Het acteerwerk is buitengewoon goed. Ik denk geen seconde aan het feit dat het om acteurs gaat die het leger in Vietnam naspelen. Charlie Sheen heeft nooit meer op dit niveau gepresteerd, en Tom Berenger ook niet.
Ik vind hem persoonlijk dus meesterlijk. Zelf heb ik de Ultimate Edition in clamshell verpakking. Een uitgave die past bij mijn waardering voor de film.

Inderdaad Daniel, zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.
(één van) de beste oorlogsfilm ooit gemaakt, absolute topper.