PDA

Bekijk de volledige versie : worden we genaaid?



jurgen
19-10-2001, 15:27
Hoi,
Ik vraag mij af of dvd nl eens antwoord kan geven op hoe het kan gebeuren dat bij meerder talen op een dvd, de niet-oorspronkelijke talen harder klinken. Met name bij schijven van fox klinken andere talen krachtiger dan de oorspronkelijke taal. Luister maar eens naar Vulcano: de franse versie klinkt veel harder. "Speed" is nog erger: De franse versie is 5.1 met een zeer actief subwoofer kanaal, de engelse (oorspronkelijk 5.0) is ook omgezet naar een 5.1 signaal maar er is geen subwoofer activiteit! Iets dergelijks geldt ook voor "Spawn" van Universal (engelse dts is 5.0), mission impossible (duitse versie is harder en bevat meer laag) en Se7en: the special edition (franse DTS is veel voller van geluid en heeft meer directionele effecten). Maar er zijn nog veel meer voorbeelden.
DVD mag dan wel de uitvinding worden genoemd wat betreft beeld , geluid en de ruimte die erop kan, maar het lijkt erop dat we als Hollanders in de Benelux aan het kortste eind trekken. Veel ruimte gaat verloren aan andere ondertitels en talen die we toch nooit gebruiken. Als de andere talen dan ook nog van betere kwaliteit zijn dan de oorspronkelijke taal, dan wordt ik daar echt kwaad om. Het lijkt er dus op dat dvd vooral voor de fabrikanten een goedkoop alternatief is die daarmee geheel europa in een klap kan voorzien. Dat er geen ruimte meer is voor extra’s of betere geluidskwaliteit is pech.
Wat dat betreft hadden we het beter toen we videobanden hadden: daarvan moesten fabrikanten die speciaal maken voor de Nederlandse markt. Daarom vind ik RCV wel een goed dvd label (ook al ziet hun verpakking er beroerd uit): ze maken het tenminste zo specifiek mogelijk voor de Nederlandse markt en doen ook niet al te flauw over een DTS track.
Nee, dan de phantom menace: wie zit er nou in godsnaam te wachten op een Franstalig menu met daarin ook nog eens een keer de introductie van de film in het Frans (de bekende schuine letters)! Om zo iets naast het engelse menu mogelijk te maken moest deze schijf waarschijnlijk een multibranching versie worden die alleen maar ruimte en kwaliteit kost (oftewel: geen engels 2.0 signaal).
Al met al mag regio 2 wel steeds beter zijn geworden, het kan nog steeds niet tippen aan regio 1 en 4!

Cenobite
19-10-2001, 15:42
Daarom is 85% van mijn DVD Collectie ook Regio 1 . Hier zul je dit soort Franse tafrelen niet aantreffen .... :D :D

Amerikanen hebben zowiezo een (schurft) hekel aan de Fransen , kijk maar eens hoe dikke maatjes George W Bush en Tony blair zijn... :D :D