PDA

Bekijk de volledige versie : Regiocode informatie voor CyberHome DVD-spelers



Eric van Ballegoie
11-02-2003, 16:49
Regiocode informatie voor CyberHome DVD-spelers



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=746)

Ronald Dassen
11-02-2003, 17:43
Is dit wel helemaal legaal????? ;)

kaptein Pikaard
11-02-2003, 20:23
Dus als ik het goedbegrijp moet nadat ik 4 x 1 heb ingevoerd, op enter drukken gevolgt door return en dan de gewenste regio in toetsen?

Surya
11-02-2003, 21:06
Is dit wel helemaal legaal????? ;)
Ja, regiocodes zijn niet bij wet vastgelegd. En het is tot nader order niet verboden je eigen gekochte toestellen te 'verbouwen'

van der velden
12-02-2003, 07:36
best handige info ga het thuis eens proberen denk ik

Martin Zuidervliet
12-02-2003, 08:09
Van mij mag het verboden worden, net zoals het chippen van spelcomputers. De hele markt wordt verziekt door die pseudo-illegaliteit.

Surya
12-02-2003, 09:33
Van mij mag het verboden worden, net zoals het chippen van spelcomputers. De hele markt wordt verziekt door die pseudo-illegaliteit.
Wat is daar pseudo-illegaal aan?

Martin Zuidervliet
12-02-2003, 09:52
Omdat je hiermee indirekt een inbreuk doet op de auteursrechten.

Surya
12-02-2003, 09:59
Omdat je hiermee indirekt een inbreuk doet op de auteursrechten.
Is het illegaal om een Amerikaanse of Australische DVD naar Europa te halen? De Filmmaatschappijen hebben het niet graag, maar het is toch niet illegaal?

Martin Zuidervliet
12-02-2003, 10:03
We hebben het hier over aanpassingen aan de hardware van systemen en niet over de import van software.

Surya
12-02-2003, 10:07
We hebben het hier over aanpassingen aan de hardware van systemen en niet over de import van software.
En hoe is dat een inbreuk op de auteursrechten? Als jij een auto koopt, mag je die toch ook opdrijven?

Martin Zuidervliet
12-02-2003, 10:16
Maar niet als je je daarna niet meer aan de maximumsnelheidsregels houdt. Indien je je dvd-speler of spelcomputer hardwarematig gaat aanpassen wordt het mogelijk de regels te overtreden. Er zijn regiocodes bedacht om ervoor te zorgen dat de films die hier nog in de bioscopen draaien niet te beconcureren. Indien de dvd-spelers worden aangepast is dit te omzeilen en dat is dus pseudo-illegaal.

Surya
12-02-2003, 10:42
Er zijn regiocodes bedacht om ervoor te zorgen dat de films die hier nog in de bioscopen draaien niet te beconcureren. Indien de dvd-spelers worden aangepast is dit te omzeilen en dat is dus pseudo-illegaal.
Nope, want die regiocodes liggen niet bij wet vast, enkel commercieel. En je kan geen wet overtreden die niet bestaat.

Martin Zuidervliet
12-02-2003, 10:49
Dan moet die wet maar gemaakt worden en dat zei ik ook in mijn eerste reactie.

Surya
12-02-2003, 11:02
Dan moet die wet maar gemaakt worden en dat zei ik ook in mijn eerste reactie.
Ah ja, had ik niet goed op gelet :D
Maar ik zie niet in waarom dat niet zou mogen... Je mag dat met bijna alle andere producten, waarom dan niet met DVDs... Maar ja, ieder zijn mening daarover zeker?

Martin Zuidervliet
12-02-2003, 11:09
Eigen belang. Ik werk in de bioscoop, dus vandaar. ;)

Surya
12-02-2003, 11:15
Eigen belang. Ik werk in de bioscoop, dus vandaar. ;)
Ah, vandaar. Nu, voor een echt filmliefhebber maakt dat niet uit vermoed ik. Zeker niet voor mij. Ik koop nooit een DVD van een film die ik niet gezien heb. Als de film me echt interesseert, ga ik uiteraard eerst naar de bioscoop (ook al heb ik 'm 2 maand voordien gedownload in DivX), en als ik 'm goed genoeg vind, koop ik de DVD. Als ik 'm wel wil zien, maar hij spreekt me niet bijzonder aan, zal ik eerst naar de DivX kijken, of 'm eens huren, waarna ik 'm alsnog koop als hij me aanstond. Maar ik sta er dus op goeie films altijd in de bioscoop te gaan kijken, kwestie van het maken van goede films toch te supporten, en voor het plezier dat ik eraan beleef natuurlijk, want ik heb nog geen geld voor een thuisbioscoop.
Maar als ik dus beslis dat ik de DVD ga kopen, zie ik vaak dat hij kwalitatief beter is in het buitenland, of aanzienlijk goedkoper, dus dan wil ik die wel daar kunnen kopen. Enkel de Belgische DVD-zaken hebben daar last van... in mijn geval.

Martin Zuidervliet
12-02-2003, 11:21
Het gaat mij ook meer om de "criminele" figuren, die de bioscopen mijden of ondermijnen en niet om "brave" mensen zoals jij. :D

Surya
12-02-2003, 11:31
Hehe, tuurlijk, criminelen, wat ze ook crimineel doen, of hoe ze ook misbruik maken van bepaalde mogelijkheden zouden altijd op passende manier moeten vervolgd worden he.

Maar ik ben ook crimineel he, ik heb DivXen en ik kijk er nog naar ook :D

Martin Zuidervliet
12-02-2003, 11:44
Zolang je zelf geen illegale DivX-en maakt of verspreid (medeplichtig) ben je in mijn ogen niet crimineel, hooguit een heler. Wat ik ook niet goedkeur, maar ik kan me best voorstellen dat arme studenten of andere minder bedeelden van die mogelijkheid ge(mis-)bruik maken. :o

Surya
12-02-2003, 13:43
Wel, als werkloze kan ik me inderdaad niet permiteren om zowel wekelijks minstens 1x naar de bioscoop te gaan als elke dag 3 DVDs (gekocht of gehuurd) te betalen. Ik blijf dus naar de bioscoop gaan, ik koop de DVDs die me echt aan staan, maar veel geld voor huren is er dus niet meer... dus download ik ze maar... Maar als kwaliteitsliefhebber, opteer ik liever voor DVD natuurlijk, dus zal ik van zodra ik terug een vast inkomen heb, wel weer meer DVDs kopen. Meer naar de bioscoop gaan zal ik niet doen, want ik ga nu toch al naar alle films die ik daar wil zien.

ErikK
13-02-2003, 09:22
Volgens mij hebben het modificeren van spelcomputers en het regiovrij maken van dvd-spelers niet zoveel met elkaar te maken. In het eerste geval wordt er een aanpassing gemaakt die het mogelijk maakt illegale kopieën te gebruiken. In het tweede geval wordt het (door een legale aanpassing) mogelijk gemaakt volstrekt legaal geimporteerde dvd's af te spelen. Het gaat niet aan om dit laatste pseudo-criminaliteit te noemen.

Criminelen (= mensen die iets willen zonder er voor te betalen) vinden toch wel hun wegen. Of dat nou silvers zijn of rips via internet. Mensen die R1 dvd's kopen (!) zijn gewoon klanten, en het zou prettig zijn als de film"industrie" (daar reken ik jou dan ook maar toe, Martin) ze ook zo zou zien.

De filmmaatschappijen zouden beter eens kunnen nadenken waarom een groot aantal mensen een regiovrije speler wil. Is dat nu echt omdat het grote publiek allemaal de nieuwste hollywood pulp wil zien terwijl of voordat het hier nog in de bios draait? Of zou het zo zijn dat een groep filmliefhebbers graag kwalitatief goede dvd's wil (bijv. Criterion Collection - meest R1), of films met een correcte aspect ratio op dvd (bijv. Gosford Park) wil (en dan nog zaken als mindere NTSC kwaliteit en ontbrekende NL ondertitels op de koop toe neemt). Zou een groot deel van de oplossing niet gewoon zijn om ook hier in Nederland kwalitatief goede dvd's op de markt te brengen, met alle extra's, met een goede transfer, tegen een redelijk prijs? (En van mijn part het hele systeem van ongelijktijdige bios-releases van nieuwe films afschaffen). Te veel recente dvd-releases zijn gewoon een teken van minachting van de consument "die het kennelijk toch wel koopt", gezien de exploderende dvd-verkopen. (Dat de bioscoop misschien klanten kwijtraakt aan de "thuis"bioscoop is een ander verhaal natuurlijk, en staat los van het regioverhaal.)

Vriendelijke groet,
Erik (die zelf onlangs bij een witgoedboer te horen kreeg dat 'ie iets illegaals deed: R1 - NTSC dvd's afspelen op een regiovrije -- ohhh -- dvd-speler).

wolsinkpower
13-02-2003, 16:12
sorry dat ik het zeg maar: SCHIJT AAN REGIOCODES

het is gewoon naaierij dat is het! want door die regiocodes kunnen ze lekker de prijzen op gaan voeren...... check andere landen maar met andere regiocodes... goedkoper en dan praat ik niet eens over die illegale silvers hoor...... gewoon 1 grote naaiboel is het..... allemaal bedacht om maximale winst ten koste van consument te bereiken.........

sorry maar het is mijn mening... kwil gewoon optimaal kunnen genieten van dvds zonder gelijk 190 euro voor box neer te moeten leggen terwijl die bij andere regio's 60 euro is (Trigun als voorbeeld genomen) en door al dat regiocode gedoe komen er hier dus ook die dvds uit het oosten niet aan terwijl daar de leuke te krijgen zijn van anime........................ ben anime freak :)

Dus: death to regioncode......

het heeft niks met illegaliteit te maken want dvd uit andere regio is legaal product en de filmmaatschappij krijgt het geld wel.... ietsje minder maar ze meoten zich om die paar % minder niet druk maken

Greetz
Robert

persoon met niet superveel geld om uit te geven aan overdure R2 dvds

Gekke Dirkie
15-02-2003, 21:35
Martin weet niet echt waar hij het over heeft.
Er is niks illegaals, en ook niks pseudo-illegaals, aan een regio-vrije dvd speler.
Mijne heeft gewoon standaard de optie om de regio te veranderen.
Ik heb deze zomer en deze kerst wat leuke DVD's gekocht in de Verenigde Staten en ik ben dolgelukkig dat ik die gewoon hier, legaal, kan afspelen.

Misschien ben jij er gewoon tegen net zoals ik niet van piercings hou, maar dat betekent niet dat het pseudo-illegaal is.

Mark S
15-02-2003, 22:59
Volgens mij is het an sich ook niet illegaal om je dvd-speler te hacken mbt tot regiocodes. Het enige risico dat je loopt is dat deze dan buiten de garantie valt (of de firmware van je speler te verkloten)
Maar dat heeft niets met auteursrechten te maken, ook niet indirect.
DivX is een ander verhaal natuurlijk. Al zie ik het verband niet met een regio-hack.

ps: pseudo-illegaal, leuke term. Wat betekent het nou? "Net alsof" illegaal? Dus niet echt illegaal? Wannabe-illegaal?

De vergelijking met een auto vind ik overigens ver gezocht. Met een legale auto kun je ook aardig illegaal tekeer gaan.

Martin Zuidervliet
16-02-2003, 08:21
Het is niet echt illegaal omdat je een aanpassing doet aan een apparaat die jouw eigendom is, maar zou dit wel moeten zijn omdat dit gebeurd met de intensie de wens van de filmindustrie te veronachtzamen.

Regiovrije en semi-regiovrije spelers worden gemaakt in landen waar ze het met de regels niet zo nauw nemen en worden hier door de vrije handel gedoogd, maar dat neemt niet weg dat dit verwerpelijk is in de ogen van de filmindustrie.

Gekke Dirkie
16-02-2003, 09:56
Jij bepaalt nou even wat 'wel zou moeten'?
Volgens mij ga jij daar niet over hoor.
Als ik een film koop in Amerika wil ik die gewoon hier kunnen afspelen, en dat kan ik ook, en daar is niks illegaals aan.
Dat jij wil dat het illegaal is, is een heel ander verhaal, maar noem het nou niet illegaal of 'pseudo-illegaal' alleen omdat jij het er niet mee een bent.

Peter Koelewijn
16-02-2003, 13:37
Martin ben het geheel niet met je eens denk dat je mening erg is beinvloed door je werk.
De regiocodes zullen m.i.z. moeten verdwijnen is een ernstige vorm van kartelvorming en dan nogwel wereldwijd.
Alleen de filmindustrie die vaart er wel bij.
Waarom films van oude leeftijd uitgeven met een regiocode deze zijn al lange tijd geleden in de bioscoop geweest en hoeven niet meer met een regiocode worden uitgegeven.

Surya
16-02-2003, 14:50
Ik begrijp het standpunt van Martin wel, maar persoonlijk vind ik dat er een andere oplossing moet komen voor het probleem dan het regio-vrij illegaal maken. De beste oplossing is duidelijk om de release datums van films in de Benelux (en de rest van de wereld eigenlijk ook) veeel dichter bij die in de US te brengen. Dan zijn er in de US nog geen DVDs beschikbaar, en zullen de mensen hier die dus ook niet kunnen kopen voor de film hier officieel uit komt...

basset
17-02-2003, 10:01
Om nog maar niet te spreken van de vaak grote verschillen in regio1 versies en regio2 versies.

Nog al te vaak worden we in Europa getracteerd op inferieure versies. Ook soms andersom, nou! Dan kun je dus kiezen.

Ik hoef bijv geen DVD met een Franse DTS track zonder dat er ook een Engelse op staat.

Zolang er grote verschillen in DVD versies zijn bepaal ik zelf wel welke DVD ik koop.

En uitzuigers van geluid- en beelddragers heb ik in NL wel een beetje gehad.

Als de markt te klein is om goedkope gelocaliseerde spullen te produceren, dan moeten ze dat maar niet meer doen. Ik wil best een euro meer betalen voor ondertitels, maar dat is het dan ook. Verschillen van 10 tot 20 euro gaat mij gewoon te ver :(

unicorn
08-03-2003, 09:23
Beste Martin

Ik begrijp het ergens wel dat je regio codes wilt hebben maar ik vind het wel (zoals ook andere gebruikers) kartel vorming van de filmmatschappijen.

Ik heb voor een aantal jaren in Australie gewoond en DVD gekocht en heb nu een regio specifieke DVD speler die alleen die DVD's afspeelt. Nu ik in Nederland ben koop ik DVD's met een andere regio en moest ook een nieuwe DVD speler kopen --> als ik hem niet reio vrij had gekocht had ik twee spelers onder mijn televisie moeten hebben --> onlogisch --> hoef ik ook niet voor video films, CD's, Computer spelletjes (PC) --> wel voor playstation --> PS. HEB HET ZELFDE PROBLEEM MET MIJN PLAYSTATION> HEB ER NU TWEE --> KARTEL KARTEL KARTEL!!!!!!!