PDA

Bekijk de volledige versie : Weer een beginneling



Ralph
20-10-2001, 20:55
Kunnen jullie me helpen? Ben al dagen bezig met kijken naar de verschillende mogelijkheden, maar elke keer als ik denk dat ik het begrijp komt er weer iets nieuws. Dit is mijn "theorie" over hoe het zit: Je hebt de DVD-speler, de versterker, de speakers en de subwoofer.(tv laat ik even buiten dit verhaal). De versterker heeft in zich een DD-decoder en een dts-decoder, de dvd-speler hoeft die dan niet te hebben. De versterker moet ook een digitale coaxiale ingang hebben, die met een coaxiale 75 ohms kabel met de uitgang van de dvd-speler moet worden verbonden. Als je de dvd en versterker met zon coaxiale kabel verbind, hoeven er dan geen andere kabels voor het geluid te worden aangesloten? BV bij de sony strdb930 zitten naast een coaxiale ingang ook een "5.1ch input" en "dvd audio in" aan de achterkant, is dat nodig?, of is een coaxiale voldoende?En kan de versterker "uit die coaxiale kabel halen" wat er voor sound wordt gebruikt?(dts of DD). Speakers moeten niet te klein zijn, en de subwoofer moet een actieve zijn (ik heb niet zon grote kamer, weten jullie een ok subwoofer?rel 100 is volgens mij echt te sterk en voor mij iets te duur). Dus goeie versterker(weten jullie er eentje van +/- 1000,- die nog wel even meekan? is dts6.1 een "must?), met dd en dts, en dan kan je een relatief goedkope dvd-speler kopen zonder decoders. Ben van plan om langzaam dit op te bouwen, maar wil niet zomaar wat doen, kunnen jullie me helpen en zeggen waar ik fouten maak?

forzavado
22-10-2001, 11:36
Dat zijn nogal wat vragen. Ik hoop dat ik je kan helpen:D
Ten eerste: je theorie klopt
Een coax is voldoende voor je geluid, wat betreft dvd-video. Dvd-audio heb ik geen ervaring mee dus dat moeten anderen maar beantwoorden.
De versterker heeft vaak een "auto" functie die detecteerd hoe het signaal gecodeerd is (bv DD of DTS). Dus hij haalt uit de coax wat erin zit.
Een optie voor een kwalitatief goede sub zou voor jou een REL quake kunnen zijn (kijk eens elders op het forum staat genoeg over)
Er zijn genoeg versterkers rond de 1000 gulden (bv. denon 1801/2 of Yamaha 595). Maar wat voor jou de beste is moet je zelf uitmaken (luisteren!!), dit geldt uiteraard ook voor de sub.
DTS 6.1 discrete is absoluut geen must, maar een extra. Je kunt dit formaat ook weergeven met een conventionele DTS 5.1 decoder. (zie thread "audio formaten" !!!)
Met een vertsterker met decoders intern kun je volstaan met een dvd-speler zonder decoders om de genoemde formaten weer te geven (de speler moet wel DD en DTS door kunnen geven, maar dat kan tegenwoordig bijna iedere speler)

martin
23-10-2001, 21:13
op een dvd-speler zit een digitale uitgang waarmee je met een optische (licht) of coaxiale (stroom) kabel aangesloten kan worden aan je versterker. alle digitalen geluids singalen lopen hier door heen. je versterker en de decoder maakt van dit eene singaal een 5.1 singaal van.
de 5.1 input op je versterker is voor een externe decoder,BV nu de SACD (multie channel) op aantesluiten.

waar op teletten:

dvd speler moet DD en DTS kunnen lezen en je versterker moet DD en DTS kunnen coderen.
zorg voor 5 goede speakers die het full range geluid kunnen weergeven 35kHz tot 20.000kHz.
subwoofer is voor rond de duizend gulden best tedoen.
Magnat of Yamaha heeft leuke subs voor een redelijke prijs.

Mijn advies is koop bewust en doe geen opwelling aankopen, goedkoop is meestal duurkoop.

succes met je aankopen.

Marty vanluit
23-10-2001, 22:01
Heb eigenlijk niets toe te voegen aan de tips van Forzavado en Martin, alleen dat een subwoofer eigenlijk op een -naar je eigen woorden- kleine kamer ietwat overbodig is. Vooral als je buren nogal zeikerig zijn. Met vijf goede boxen, en dan heb ik het eigenlijk vooral over de twee frontspeakers (aan weerszijden van je TV) heb je in een kleine kamer bas genoeg.

Toen ik mijn Home-theatre kocht, woonde ik in een studentenflatje van 3 bij 5 ...en ik moet zeggen: over de hoeveelheid bas niets te klagen....

Nu ik iets groter woon is het misschien meer een aanrader hoor... :D

Succes ermee!

Marty :cool:

forzavado
24-10-2001, 08:27
Ik heb heb wel een sub voor een kamer van 16m2. Zonder die sub heb je wel bas, maar klink deze veel minder diep en krachtig, dan dat je het uit je frontspeakers haalt (hangt natuurlijk wel af van de frontspeakers die je gebruikt)
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn ouders een vrijstaand huis hebben waardoor de buren niet klagen (alleen mijn ouders klagen wel eens over schuddende vloeren, hoort er bij)

Kijk anders over informatie over een sub bij deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1283)