PDA

Bekijk de volledige versie : Iemand ervaring met JVC AV32X10S of andere 100 Hz breedbeeld



Geert Kranendonk
20-10-2001, 20:53
Ik ben sinds een kleine week in het bezit van een JVC AV32X10, en na een snelle omruilactie sinds twee dagen nu ook nog in het bezit van een werkend toestel (de eerste stopte er na een paar uurtjes volledig mee, en had om te beginnen al een helemaal blauw gekleurd beeld).

Nu ben ik natuurlijk enigszins paranoide geworden over de kwaliteit van mijn vervangende (wel geheel nieuwe) TV, en ik zie nogal wat dingen die me niet echt bevallen en die ik zeker niet gezien heb op de twee demonstratie toestellen van dit model die ik in winkels uitgebreid heb bekeken.

Daarom mijn vraag : Ben ik nu aan het zeuren en moet ik er gewoon nog aan wennen, of is dit echt onacceptabel voor deze nieuwe 100Hz breedbeeld TV ? (kostte me 2500 pieken, overigens). En herkent iemand misschien deze problemen van een JVC ?

Ik constateer het volgende:

1. als ik 4:3 kijk (dus met balken aan de zijkant) lopen de zijkanten van het beeld niet recht maar een beetje gekromd, en daarbij is de bovenkant iets breder dan de onderkant. Dit is overigens bij 60Hz (PAL60 4:3 vanaf een Regio 1 DVD) nog veel erger.
Kan een breedbeeld dit wel helemaal recht weergeven of is dit onvermijdbaar ?

2. Helemaal links onderin beeld is een klein blauwig vlekje in de buis te zien, ter grootte van een kwartje ongeveer. Lijkt me een foutje in de beeldbuis, maar moet dit nou kunnen of niet ?

3. De kleuren zijn niet helemaal superstrak op elkaar afgesteld, waardoor bij scherpe kontrasten in beeld een klein zweempje rood of blauw langs de rand te zien is. Is dit een slechte afstelling vanuit de fabriek ?

5. Als ik DVD kijk (ik heb een Pioneer DV-626D met RGB over een goede SCART kabel aangesloten staan) ligt er een soort "50Hz flikkering" over het beeld, vooral in egale vlakken, en dit blijft aanwezig, wat ik ook doe met de DigiPure en DNR instellingen.

Dit is mij in de winkel absoluut niet opgevallen bij DVD demonstraties, maar het kan ook zijn dat ik thuis gewoon kritischer ben omdat ik er wat langer naar kan kijken.

4. na enkele seconden op bepaalde teletekst pagina's wordt de achtergrond een soort paars, terwijl dit op mijn andere TV gewoon zwart is.

Wat denken jullie, is dit echt een onvoldoende functionerende TV of ben ik gewoon te kritisch ? Ik ga hoe dan ook maandag mijn leverancier hierover bellen, maar wat meer voorkennis is nooit weg daarbij.

Ik ben overigens helemaal niet ontevreden over de TV, in hoofdlijnen is het echt een prima beeld, maar het is gewoon net niet helemaal wat ik verwacht had.

Graag jullie mening........

Henk Duin
20-10-2001, 21:48
Ik herken sommige effecten, deze komen ook voor op mijn sony breedbeeld tv ( ook zo ca. 2500 gulden)

* vertikale randen staan hol, dit vooral bij hoog contrast. Het valt me op dat in winkels vaak het contrast lager staat (film mode) zodat dit daar minder opvalt. Ook horizontale randen staan in 4:3 mode hol.

Ik heb vergeleken met de duurste sony tv 7500 gulden, deze had het bijna niet.

Op een lcd scherm breedbeeld scherm van 40000 gulden is het beeld pas perfect. Dit komt doordat hier niet meer van de (ouderwetse) beeldbuis gebruik wordt gemaakt.

Breedbeeld tv's lijken altijd minder scherp dan kleinere tv's. Het aantal beeldlijnen blijft nl gelijk, en dat betekend dat je eigenlijk een grotere afstand tot het beeld moet hebben.

Die blauwe vlek, heb je er misschien een geluidsbox bij in de buurt gehad? De magneet van de speakers kan dit veroorzaakt hebbe, na verloop van een tijdje moet die vlek weer verdwijnen.
anders zou ik terug gaan.

De teletekst achtergrond kleur van mijn tv veranderd van zwart in paars als alle tt pagina's in het geheugen zijn ingelezen!

Alex van den Berg
21-10-2001, 04:15
Originally posted by Geert Kranendonk 1. 4:3... zijkanten van het beeld niet recht maar een beetje gekromd, en daarbij is de bovenkant iets breder dan de onderkant. Dit is overigens bij 60Hz (PAL60 4:3 vanaf een Regio 1 DVD) nog veel erger.
Dit zijn geometrische instellingen die door de leverancier bij levering moeten worden afgeregeld in het service-menu van je TV. Het moet allemaal kaarsrecht zijn, en boven en onder mogen zeker geen verschillende breedte hebben. Het gaat hier waarschijnlijk om de z.g. trapezium afregeling...

2. Helemaal links onderin beeld is een klein blauwig vlekje
Dit kan worden veroorzaakt door een (elektro)magnetisch veld... b.v. door een te dichtbij staande speaker of telefoon, of door b.v. een dikke transformator in een ander apparaat onder de tv.
Is dit niet het geval en verdwijnt de vlek niet vanzelf: Omruilen!! Het kan dan zijn dat het toestel dan b.v. lange tijd opgeslagen heeft gestaan bij een sterk magnetisch veld, waardoor deze afwijking weleens permanent kan zijn geworden!!!

3. Bij scherpe kontrasten in beeld een klein zweempje rood of blauw langs de rand te zien
Een zeer minimale afwijking kan normaal zijn, maar het mag zeker niet 'opvallend' zichtbaar zijn... Dit heeft te maken met de z.g. convergentie afregeling die al in de fabriek moet zijn gedaan, maar eventueel ook door een servicemonteur kan worden bijgeregeld.

5. Als ik DVD kijk (ik heb een Pioneer DV-626D met RGB over een goede SCART kabel aangesloten staan) ligt er een soort "50Hz flikkering" over het beeld
Indien het TV-toestel RGB-compatible zou moeten zijn, zou ik dit niet accepteren... tenzij ergens wordt vermeld dat het toestel dan omschakelt naar 50 Hz... maar dan mag er nog geen opvallende flikkering zichtbaar zijn. Dit probleem kan eventueel ook nog aan je DVD-speler liggen...

4. teletekst pagina's wordt de achtergrond een soort paars, terwijl dit op mijn andere TV gewoon zwart is.
Je andere TV heeft nog teletekst van het oude type. Je nieuwe TV heeft een vorm van teletekst die bekend staat als level 2,5. Deze heeft meer uitgebreide grafische mogelijkheden... zoals ikonen en verschillende achtergrondkleuren bij verschillende rubrieken... Deze achtergrond kleuren verschijnen inderdaad pas na een bepaalde tijd (een paar seconden).
Kijk voor meer info op pagina's 495 en 809 van de nederlandse teletekst.

Geert Kranendonk
21-10-2001, 21:27
Okee, hier kan ik weer even mee verder. Bedankt voor jullie input !

Het blijft (vind ik) een lastige vraag hoeveel je van een tv-toestel mag verwachten wanneer het niet net zo perfect is als een demo-toestel dat je hebt gezien..... Ik heb al heel wat verhalen gelezen over dealers en fabrikanten die gewoon keihard stellen dat bepaalde afwijkingen binnen de specificatie van een bepaald model vallen !

Dat van die Teletekst heb ik ondertussen ook in het handboek gevonden, dat ik natuurlijk nog niet gelezen had ;) RTFM blijft een aanrader, maar het is altijd zo verleidelijk als je nieuwe apparatuur hebt om er meteen mee te gaan spelen :D

Ik heb er vanmiddag maar eens wat testbeelden van Ultimate DVD Platinum en Avia Video Essentials tegenaan gegooid, en dat bevestigde eigenlijk alleen mijn constateringen : vertikale lijnen lopen behoorlijk krom aan de buitenranden van het beeld en aan de rechterkant zie ik langs een witte lijn op een zwarte ondergrond duidelijk een rood randje lopen. Ook is het rode balkje onderin bij teletekst voor de rode toets anders van grootte dan de overige gekleurde balkjes, en sluit het niet netjes aan. Met convergentie en geometrie is het dus duidelijk niet zo denderend gesteld :(

Ik krijg als het goed is over een paar dagen de service manual binnen die ik besteld had, maar ik was niet echt van plan om zelf de geometrie te gaan aanpassen, zo goed ben ik daar nou ook weer niet in !

Alex, nog wat korte reacties n.a.v. je opmerkingen :

Indien het TV-toestel RGB-compatible zou moeten zijn, zou ik dit niet accepteren... tenzij ergens wordt vermeld dat het toestel dan omschakelt naar 50 Hz... maar dan mag er nog geen opvallende flikkering zichtbaar zijn.
Het is niet zo dat bij DVD input het hele beeld naar 50Hz overgaat, er ligt alleen een soort hele lichte flikkering in de "korreltjes" van het beeld, ik denk zelf dat het iets met de digitale processing van het beeld is wat een beetje onrust veroorzaakt, maar het is wel redelijk opvallend, alhoewel het niet direkt enorm storend is. Als je het weet ga je er natuurlijk ook naar zoeken....


Dit kan worden veroorzaakt door een (elektro)magnetisch veld... b.v. door een te dichtbij staande speaker of telefoon, of door b.v. een dikke transformator in een ander apparaat onder de tv.
Ik heb het nog even gecontroleerd maar er zijn voorzover ik kan zien geen sterke magnetische velden in de buurt van de TV, de speakers staan er ongeveer een meter vandaan, evenals de telefoon. Alleen mijn DVD speler en versterker (NAD T750) staan er direct onder. Het vlekje is overigens wel minder aan het worden, gek genoeg.