PDA

Bekijk de volledige versie : DTS ES en DD 5.1 EX ?



Tristan
22-10-2001, 20:29
Beste DvD-audio kenners,

Op sommige DVD's staat bij de geluidsspecificaties dat het geluid in DD 5.1 EX is, of in DTS ES.

Mijn vragen zijn:

-Wat is het verschil tussen 'gewoon' dd 5.1 en DD 5.1 EX ?
-Wat is het verschil tussen 'gewoon' DTS en DTS ES?
-Moet je speciaal apparatuur bezitten om DTS ES en DD 5.1 EX volledig te horen te krijgen, of voldoen receivers die 'gewoon' DTS en DD 5.1 weergeven?
:confused:

Verder nog, als ik een receiver (stel/lees: Sony STR-DB940) heb met DTS en DD, alle toeters en bellen, maar slechts vier speakers aangesloten..... (geen centerspeaker dus), zal ik dan geen dialogen te horen krijgen als die toegewezen zijn aan het centerkanaal, of herkent de receiver automatisch de afwezigheid van een centerkanaal waarna hij de dialogen automatisch uit de twee frontspeakers weergeeft?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord(en).

Groeten van Tristan.

Emperor
22-10-2001, 23:19
Het verschil tussen "gewoon" DD 5.1 en 5.1EX is de aansturing een extra achter-center kanaal.

Ja, je hebt dus andere apparatuur nodig. Ik weet alleen niet het verschil tussen DTS en DTS ES

Als je geen center-speaker heb zal over het algemeen je receiver dat niet automatisch herkennen maar je zal in de setup van je receiver aan moeten geven dat je geen centerspeaker hebt. Het geluid bedoelt voor de centerspeaker zal dan automatisch uitgemixed worden over je front-speakers
Doe je dat niet dan mis je inderdaad het geluid (meestal dialoog) wat bedoelt is voor je center-speaker. je hoort de dialogen dan heeeeeeeeeeel ver weg over je front-speakers

Het is overigens wel aan te raden een centerspeaker te kopen.

Edwin V
23-10-2001, 07:52
DTS is 5.1 en DTS ES is 6.1, dus ook een extra achter center kanaal. Bij DD EX is het achterkanaal matric gecodeerd in de twee surround kanalen (ongeveer zoals bij Dolby surround). Bij DTS kan dit ook een discreet signaal zijn.

Bij de configuratie van de versterker kun je instellen welke speakers zijn aangesloten. De kanalen van niet geconfigureerde speakers worden dan over de andere speakers verdeeld (geen front center -> geluid via front speakers, geen rear center -> geluid via surround speakers, geen subwoofer -> geluid via de front speakers).

forzavado
23-10-2001, 13:36
Kijk eens op dit forum onder de thread audio formaten, onder hardware. Daar staat al een tijd vrij veel over dit onderwerp.

Alexander de Mol
23-10-2001, 13:43
Kijk eens op dit forum onder de thread audio formaten, onder hardware. Aart refereert aan deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1356).

-= Alexander =-