PDA

Bekijk de volledige versie : Kleurvlekken met een lcd projector



edewolf
27-02-2003, 19:24
In een bericht uit een ander forum schreef Jurgen het volgende:


Heb ik nog een vraag: het is me opgevallen dat mijn beeld uit 4 kleurquadranten bestaat: links boven wat meer roodachtig en rechts boven meer groenachtig, in de benedenhoeken is dit omgekeerd! (Het lijkt een beetje op de effecten van magnetisme). Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?


Dit heb ik ook met mijn Philips Garbo... Ik heb er aan gedacht dat dit misschien een fabrieksfout is en om Philips hierover te informeren (nog niet gedaan). Zijn er mensen die weten of dit inderdaad zo hoort te zijn?

Bedankt!

Esmé

Eric van Ballegoie
27-02-2003, 19:50
Wat voor scherm gebruikt je? Ik kan me voorstellen dat zoiets kan gebruiken bij een scherm met een hoge gain.

edewolf
27-02-2003, 19:55
:lol: *grin* Ik projecteer momenteel (nog) op een laken dat ik bij de HEMA heb gekocht; in afwachting totdat Projecta mij een doek wil leveren....

garmtz
05-03-2003, 08:14
Heej Eric,

Ik denk dat colour shift alleen optreedt met CRT-projectoren, waarbij de kleuren fysiek gescheiden van elkaar geprojecteerd worden. Je ziet dan met een high-gain scherm als het ware als in een spiegel de drie kleuren apart. In een LCD-projector zijn de kleuren reeds geconvergeerd voor de lens en is colour shift dus geen probleem (even uitleg voor de geïnteresseerden).

Hoi Esmé,

Het kan te maken hebben met verschillende zaken:
Het niet goed laten afkoelen van de projector na het kijken. Zet de projector nooit zomaar uit, maar laat deze nakoelen.
Het prisma dat de drie kleurdelen van de LCD-panelen samenvoegt werkt niet optimaal en heeft last van kleur-astigmatisme.
De kleurfilters die worden gebruikt om de drie kleuren te "maken" zijn op een bepaalde manier verkleurd.
De drie LCD-panelen staan ietwat scheef t.o.v. elkaar. Is het beeld overal even scherp (pixels even scherp afgetekend) en overlappen de drie kleuren elkaar overal even mooi? Bij een CRT-projector hebben verkleuringen soms te maken met een niet-perfecte focus, maar ik weet niet of dat ook opgaat voor LCD projectoren.

Misschien bestaan er nog wel meer verklaringen, maar het is voor nu belangrijk om te weten te komen of alle modellen hetzelfde effect hebben.